Zmiany stawek diet zagranicznych od 29.11
Zgodnie z nowymi przepisami opublikowanymi w rozporządzeniu ministra rodziny i polityki społecznej, zmieniającym rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, od 29 listopada 2022 roku zmianie ulegną stawki diet zagranicznych.
Warto mieć również na uwadze, że kolejna zmiana wysokości diet krajowych nastąpi 1 stycznia 2023 r. - stawka diety wzrośnie z 38 do 45 zł. Wyższa dieta oznacza automatycznie podwyższenie ryczałtu za nocleg, który stanowi 150% diety.
Stawka diety zagranicznej różnić się będzie w zależności od kraju - w niektórych przypadkach pozostanie na takim samym poziomie jak dotychczas (Niemcy, Hiszpania, Holandia), w innych natomiast, ulegnie podwyższeniu.
Poniżej przedstawiamy porównanie wysokości diet w krajach Europy, w których polscy przewoźnicy najczęściej wykonują przewozy drogowe. Brak kraju na liście oznacza pozostawienie diety na dotychczasowym poziomie.
PAŃSTWO |
WALUTA |
STAWKA OBECNA |
STAWKA OD 29.11.2022 r. |
Austria |
Euro |
52 |
57 |
Belgia |
Euro |
48 |
55 |
Dania |
Korona Duńska |
406 |
466 |
Estonia |
Euro |
41 |
45 |
Finlandia |
Euro |
48 |
53 |
Francja |
Euro |
50 |
55 |
Grecja |
Euro |
48 |
50 |
Litwa |
Euro |
39 |
45 |
Luksemburg |
Euro |
48 |
55 |
Mołdawia |
Euro |
41 |
45 |
Norwegia |
Korona norweska |
451 |
496 |
Rumunia |
Euro |
38 |
42 |
Słowacja |
Euro |
43 |
47 |
Słowenia |
Euro |
41 |
45 |
Szwecja |
Korona szwedzka |
459 |
510 |
Włochy |
Euro |
48 |
53 |
Wielka Brytania |
Funt brytyjski |
35 |
45 |
Powyższe stawki obowiązują pracowników strefy budżetowej, jednakże wykorzystywane są również w transporcie drogowym do rozliczeń przewozów w transportach krajowych, a także do obliczania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz zaliczek na podatek dochodowy kierowcy wykonującego zadania służbowe zagranicą. Dodatkowo przewoźnicy nadal mogą fakultatywnie wypłacać diety i ryczałty w podróży zagranicznej (jako uzupełnienie wynagrodzenia brutto) w przypadku zastosowania umowy o świadczenie usług kierowania pojazdem.
Przypomnijmy, że kontrowersje w zakresie wypłaty kierowcom diet i ryczałtów trwają od połowy stycznia, kiedy to Senat uchylił możliwość naliczania zwrotu kosztów dla kierowców. Sytuację na bieżąco monitorował dr Mariusz Miąsko, wykładowca akademicki oraz Prezes Kancelarii Prawnej Viggen: „Na tym etapie mogę powiedzieć, że w mojej opinii przedmiotowa regulacja jest niezgodna z zasadami ogólnymi polskiego i międzynarodowego prawa pracy, doprowadzi do różnicowania wymiaru wynagrodzenia netto pracowników – co jest niedopuszczalne, spowoduje lawinę pozwów o wypłatę diet na podstawie orzeczenia Sądu Najwyższego sprzed wielu lat, które stanowi, że jeśli nawet w Ustawie o czasie pracy kierowców nie przewiduje się podróży służbowej, to kierowcom i tak na podstawie regulacji KC przysługuje zwrot kosztów z tytułu podróży służbowej. Reasumując – bardzo zła decyzja, pokazująca że legislator nie posiada elementarnej wiedzy w zakresie prawa które stanowi”.
Karolina Grzelec,
prawnik
Add comment