loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

eVito w GTV Bus

Firma GTV Bus z Ozimka pod Opolem od 31 lat zajmuje się przewozem ludzi – obszarem, bez którego nie istniałaby nie tylko turystyka, ale także znaczna część rynku pracy.

Dziś jej usługi obejmują przede wszystkim międzynarodowy i krajowy transport pracowniczy oraz przewozy door-to-door, a także lokalną komunikację gminną. Podstawą takiej działalności jest sprawna i nowoczesna flota, którą GTV Bus rozwija m.in. we współpracy z lokalnym dealerem Mercedes-Benz, Grupą Wróbel. Niedawno firma sfinalizowała zakup ponad 100 nowych Sprinterów, a jednocześnie od ponad dwóch lat testuje możliwości zastosowania pojazdów elektrycznych: dwóch eVito Tourer, które intensywnie pracują w Niderlandach.

- Zaczynaliśmy nasz biznes od Mercedesów, później używaliśmy innych pojazdów, ale teraz wróciliśmy do marki z gwiazdą – mówi Tomasz Oleśków, dyrektor operacyjny GTV Bus. – Skłonił nas do tego rynek: te pojazdy zapewniają największy poziom bezpieczeństwa i komfortu dla naszych pasażerów – w Sprinterach jest np. więcej miejsca na nogi, co przy trasach międzynarodowych ma duże znaczenie. A ponad dwa lata doświadczeń z eVito przekonują nas także do zeroemisyjnych wersji vanów Mercedes-Benz.

 

eVito w Niderlandach: wszędzie tam, gdzie jest potrzebny

Niderlandy to jeden z najpopularniejszych rynków pracy wśród polskich pracowników. – W samym Opolu działa ponad 120 agencji pośrednictwa: to właśnie nasi klienci – tłumaczy Tomasz Oleśków. – Pracodawcy zwykle kwaterują przyjezdnych pracowników w miejscach, które są słabo skomunikowane, dla wielu osób poruszanie się po obcym kraju stanowi problem, a my go całkowicie rozwiązujemy – m.in. właśnie za pomocą dwóch eVito, które pracują w Niderlandach. Dowozimy ludzi do i z miejsca pracy, a także do różnych ważnych lokalizacji, takich jak placówki medyczne i urzędy. Jesteśmy po prostu wszędzie tam, gdzie istnieje taka potrzeba.

Dwa 9-miejscowe eVito Tourery z baterią o pojemności 90 kWh oferują absolutnie wystarczający zasięg do takich zadań. Jeśli tylko kierowca zachowuje odpowiedni styl jazdy, czyli właściwie wykorzystuje rekuperację, która w warunkach miejskich pozwala odzyskać sporo energii, 350 km (371 km wg WLTP) nie stanowi żadnego problemu – mówi Tomasz Oleśków, który sam zaczynał swoją karierę jako kierowca. – Sprawdziliśmy eVito i zimą, i latem – w każdych warunkach pojazd zachowuje wystarczającą wydajność. Zimą pomocne są oczywiście takie nawyki, jak np. korzystanie podczas pustych przebiegów z niższych biegów układu klimatyzacji i z ogrzewania fotela, co jest wystarczające dla komfortu kierowcy, a pozwala nie marnować energii na intensywne ogrzewanie pustej przestrzeni pasażerskiej. Cenną funkcją jest także możliwość sterowanego zdalnie wstępnego ogrzania lub schłodzenia kabiny przed rozpoczęciem jazdy lub podczas ładowania.

Inny ważny aspekt związany z elektrycznym napędem to dynamika. – Ludzie o tym nie myślą, ale taki natychmiastowy moment obrotowy i duża moc silnika, jak w przypadku eVito, przekłada się także na bezpieczeństwo: można dużo szybciej zareagować w trudnej sytuacji, co w ruchu miejskim często się zdarza – podkreśla Tomasz Oleśków. – Do tego dochodzi po prostu duży komfort, osoby, które nigdy wcześniej nie podróżowały elektrykiem są naprawdę zaskoczone ciszą w kabinie.

 

Dynamiczny rozwój, partnerskie relacje

GTV Bus dynamicznie się rozwija od 1994 roku – a dewizą przewoźnika jest elastyczność i otwartość na nieraz zaskakujące wyzwania. – Wkraczamy tam, gdzie inni mówią „nie da się” – śmieje się Tomasz Oleśków. Woziliśmy chorych na Covid, z dnia na dzień przejęliśmy też dowozy pacjentów na dializy, gdy na skutek wypadku szpital stracił przewoźnika. Wozimy kierowców ciężarówek, pracowników sezonowych, panie opiekujące się chorymi, maszynistów. W sektorze przejazdów door-to-door, które realizujemy do Niemiec, Belgii i Niderlandów oraz oczywiście w Polsce, każdy dzień jest inny. Tę nieprzewidywalność równoważymy przewozami pracowniczymi i transportem gminnym. Z pewnością, jeśli chodzi o trasy przewidywalne, w miastach i na terenach podmiejskich, elektryczne pojazdy będą coraz bardziej atrakcyjną alternatywą.

Dla tak dynamicznej firmy, o flocie liczącej ponad 400 busów, ważnym aspektem jest, aby dostawca pojazdów był partnerem. – Pod tym względem jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z Grupą Wróbel – mówi Tomasz Oleśków. – Mamy mocno wspierającego i kompetentnego doradcę, który elastycznie reaguje na nasze potrzeby. Także po stronie serwisowej znaleźliśmy w sieci Grupy Wróbel partnera, od którego wiele się nauczyliśmy, który dzieli się z nami wiedzą i podpowiada czasem niestandardowe rozwiązania.

Dla każdej firmy transportowej najlepsze pojazdy to takie, które serwis odwiedzają tylko przy okazji przeglądu. – Tak właśnie jest z eVito – przez dwa i pół roku nie działo się z nimi absolutnie nic, bo tu po prostu niemal nie ma się co psuć, dzięki czemu przegląd ograniczał się wyłącznie do sprawdzenia, czy wszystko działa jak należy – mówi Tomasz Oleśków. – Oba nasze eVito pracują bardzo intensywnie, dlatego to dobry prognostyk. Myślę, że za mniej więcej pół roku koszt ich zakupu się zwróci i na razie nie ma żadnej potrzeby ich wymiany na nowe. W ciągu dwóch lat pokonały ponad 100 tys. km każdy i nie mieliśmy z nimi absolutnie żadnych problemów. Dlatego też jestem optymistą, jeśli chodzi o ich dalszą eksploatację. Poza tym dzięki nim przyczyniamy się do rozwoju zeroemisyjnej komunikacji, a to dla nas istotny i przyszłościowy aspekt.