Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Niełatwy transport U17

Zespół Spedition Kübler przewiózł 50-metrową łódź podwodną na 30-osiowym, modułowym Scheuerle InterCombi z portu w Speyer do oddalonego o 4 km Muzeum Techniki.

Zestaw Scheuerle InterCombi zastosowany do tego transportu miał ok. 90 m długości (30 linii osi, nacisk niecałe 2,5 t na koło). To jedna z najdłuższych, sztywnych kombinacji modułowych, jaka kiedykolwiek poruszała się po niemieckich drogach. Decydujące znaczenie dla sukcesu przedsięwzięcia miała solidność i zwrotność modułów InterCombi, jak również doświadczenie przewoźnika.

Ekspert ds. transportu specjalnego, Frieder Saam (kierownik transportu w firmie Spedition Kübler z siedzibą w Michelfeld-Erlin) potwierdził, że podczas pierwszej próby zestaw pojazdów typu push-pull nie zdołał wjechać na teren Technik Museum Speyer. Zabrakło kilku centymetrów (słup sygnalizacji pożaru, który nie został zdemontowany ze względów bezpieczeństwa, wystawał na wyznaczoną trasę). Zespół pojazdów został zmuszony do cofnięcia się.

Druga próba okazała się skuteczna. Kombinacja transportowa powoli toczyła się po wjeździe na teren muzeum. Transporter i łodź U17 trafiły do skansenu, w którym przejdą renowację. – Zawsze jest bardzo miło, gdy ładunek dotarł do miejsca przeznaczenia bez uszkodzeń. Ten specjalny transport planowaliśmy już od pięciu lat. Oprócz wiedzy i umiejętności prowadzenia pojazdu wymagany był również odpowiedni sprzęt transportowy – mówi Frieder Saam.

Grupa 30 linii osi InterCombi pochodzi od TII Scheuerle, producenta profesjonalnych pojazdów do transportu ciężkiego. – Do takiego transportu potrzebowaliśmy wysokiej jakości, wytrzymałych modułowych linii osi. Seria InterCombi od Scheuerle spełnia te wymagania. Składa się z modułowego pojazdu platformowego o szerokości 3 m, za pomocą którego można wykonać szeroki zakres zadań transportowych – wyjaśnia Frieder Saam. Ze względu na niewielką wysokość platformy wynoszącą 1.190 mm w pozycji do jazdy i szeroką podstawę, linie osi nadają się również do ładunków o wysoko położonych środkach ciężkości. Podobnie jak w przypadku transportu U17, InterCombi są wykorzystywane nie tylko jako zestawy przyczep, ale także jako zestawy ciągnik-naczepa lub jako transportery samojezdne. Dzięki możliwości łączenia modułów wzdłużnie i poprzecznie można realizować nawet najcięższe transporty po drogach publicznych. Wysoki poziom elastyczności i zmienności modułów InterCombi sprawia, że ​​są one wszechstronnym narzędziem do transportu najcięższych maszyn budowlanych i górniczych, ale też materiałów długich, elementów turbin wiatrowych, transformatorów, czy elementów mostów. W transporcie U17 wykorzystano też m.in. taką właściwość InterCombi jak wysoka kompensacja osi, wynosząca łącznie 650 mm, wymagana w wielu miejscach w celu przejechania ładunku przez przeszkody drogowe, takie jak krawężniki lub pokonywania poboczy dróg.

Wyzwanie stanowiło też samo ładowanie U17 na moduły InterCombi. Przyczepa dotarła do pontonu połączonego z brzegiem rampą ro-ro, na której łódź podwodna była podnoszona na wysokość 1,4 m za pomocą ośmiu cylindrów hydraulicznych (każdy o udźwigu 100 t).

U17 za kilka miesięcy ponownie wyruszy w trasę. Portem końcowym dla łodzi podwodnej jest bowiem oddalone o 40 km Technik Museum Sinsheim. Również to zadanie wykonać mają specjaliści z firmy Kübler, wykorzystując sprzęt transportowy Scheuerle.

 

T&M nr 6/2023

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE