Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Specjalista od turbin wiatrowych

Firma Ter Linden Transport jako pierwsza otrzymała najnowszy pojazd   Nooteboom MWT-XL Mega Windmill, składający się z 4-osiowego Jeepdolly i 7-osiowego wózka samosterującego.

Turbiny wiatrowe są coraz większe, np. łopaty są coraz dłuższe, a sekcje wież mają coraz większą średnicę (wieże bazowe tych turbin uległy poszerzeniu, z ok. 4,5 do ponad 6 m). Nooteboom MWT-XL to właśnie rozwiązanie do transportu sekcji wież o dużej średnicy dla lądowych farm wiatrowych. Walorami MWT-XL w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami transportowymi z wykorzystaniem naczep modułowych są niższe koszty utrzymania, jak również korzystniejsza cena zakupu.

         Naczepa Nooteboom Mega Windmill jest znanym od lat rozwiązaniem do transportu sekcji wież o średnicy do ok. 5 m. Już w 2003 r. Nooteboom wprowadził  MWT do transportu turbin Vestas i części wież (sprzedano ponad 120 jednostek). Cechą nowej MWT-XL jest elastyczność, ponieważ nadaje się do transportu sekcji wież o różnych rozmiarach, aż do największych, o średnicy ok. 6,3 m. Większe średnice sekcji wieży stwarzają dodatkowe wymagania dotyczące wybranego rozwiązania transportowego, np. środek ciężkości ładunku znajduje się znacznie wyżej podczas transportu. W związku z tym, wyzwaniem jest zagwarantowanie  większej stabilności, aby móc bezpiecznie transportować te ważące nawet 100 t elementy. Nooteboom MWT-XL z 4-osiowym Jeepdolly i 7-osiowym wózkiem samobieżnym wykonano z hydraulicznie regulowanymi adapterami podnoszenia.   

         Zmiany wprowadzono m.in. w wózku samosterującym z zawieszeniem pneumatycznym. Nowy jest układ kierowniczy (Nooteboom Ballasttrailer) poprawiający stabilność i ułatwiając sterowanie. Stabilizację podczas jazdy na wprost poprawiono też poprzez zamontowanie dodatkowych miechów powietrznych. Łatwości obsługi sprzyja to, w jaki sposób w jaki sekcje wieży są połączone z adapterami dźwigu MWT-XL. Wcześniej kierowca musiał się wspinać, aby sprzęgnąć i połączyć sekcję wieży. Teraz, po ustawieniu górnego punktu docisku adaptera, kierowca może precyzyjnie i szybciej połączyć i przymocować sekcję wieży do adapterów windy stojących na ziemi (za pomocą pilota).

         Producent zwraca uwagę na zwrotność naczep Mega Windmill Trailer (pokonywany tor jest w pełni określony przez rozmiar wieży). Zarówno adapter podnośnika z przodu, jak i sterowanie wózkiem samobieżnym z tyłu są połączone za pomocą stołu obrotowego. Istnieje również możliwość obrócenia ładunku w stosunku do Jeepdolly oraz wózka samobieżnego pod kątem ok. 80 st. Pozwala to na wykonywanie ostrych, prawie prostopadłych i wąskich zakrętów bez opuszczania nawierzchni drogi. Dodatkowo, za pomocą adapterów windy, ładunek można podnieść na wysokość ponad 1,5 m nad poziom gruntu, co ułatwia pokonywanie przeszkód, rowów czy rond.

         Zainteresowanie MWT-XL szybko rośnie, od firm wyspecjalizowanych w transporcie elementów stosowanych w energetyce wiatrowej przyjęto już kilkanaście zamówień.

 

T&M nr 2/2022

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE