GAIA-X czyli …czas telematyki

W ramach projektu badawczego GAIA-X, niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki powierzyło producentowi pojazdów użytkowych Krone zadanie opracowania koncepcji działań optymalizującej przepływ towarów przez inteligentne wykorzystanie danych.
Projekt potrwa do końca 2024 r. Główny europejski projekt GAIA-X ma m.in. zaoferować europejskim firmom dostawę usług w chmurze oraz zapewnić niezbędną przepustowość dla ruchu danych w przypadku dużych projektów, takich jak transport autonomiczny. Jeden z dziesięciu obszarów tematycznych GAIA-X poświęcono sektorowi mobilności, który czekają głębokie zmiany spowodowane zmianą klimatu. Aby uczynić transport towarowy bardziej wydajnym i przyjaznym dla środowiska, dzięki inteligentnej kontroli zamówień, wiarygodnym prognozom czasu przyjazdu i inteligentnemu zarządzaniu zdolnościami przewozowymi, operatorzy flot są zaangażowani w projektowanie innowacyjnych pojazdów.
Program GAIA-X zakłada, że przyszłe produkty będą nazywane iWT (inteligentne nadwozie wymienne/inteligentna naczepa). - Technologie telematyczne są już dziś wykorzystywane do rejestrowania i dostarczania np. pozycji, komunikatów z układu hamulcowego lub temperatur w przestrzeni ładunkowej nadwozia wymiennego lub przyczepy. GAIA-X pomoże zapewnić, że przyszłe usługi telematyczne wykroczą daleko poza znane już funkcje, takie jak przewidywanie ETA (szacowany czas przybycia), zarządzanie trasą, sterowanie drzwiami lub stan sprzęgu – mówi dyrektor zarządzający Krone, Ralf Faust.
Federalne Ministerstwo Gospodarki i Krone w równym stopniu partycypują w projekcie, inwestując po 1,6 mln euro. Krone jest jedynym niemieckim producentem pojazdów użytkowych uczestniczącym w GAIA-X.
T&M nr 2/2022
Tekst: Michał Jurczak