Drugie życie dla baterii eCitaro

W pełni elektryczny, lokalnie bezemisyjny i cichy autobus miejski Mercedes-Benz eCitaro sprawi, że miasta i aglomeracje staną się bardziej przyjazne ich mieszkańcom.

Działania Daimler Buses w zakresie ochrony środowiska są nieodzownie związane z oszczędzaniem zasobów. Dlatego właśnie Daimler Buses jest partnerem stowarzyszonym w projekcie modelowym GUW+: W nowej podstacji prostownikowej firmy ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG budowany jest stacjonarny magazyn energii bazujący na systemie baterii, które wcześniej wykorzystywane były w elektrycznych autobusach miejskich eCitaro. Zadania związane z rozwojem i wdrożeniem zastosowań baterii w ich drugim cyklu życia realizowane są przez Mercedes-Benz Energy GmbH z siedzibą w Kamenz w Saksonii.

 

Zastosowania baterii w drugim cyklu życia przyczyniają się do pozytywnego bilansu ekologicznego eCitaro

W ramach swojej polityki zrównoważonego rozwoju Daimler Buses spogląda całościowo na cykl życia autobusów i ich systemów baterii. Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses: „Ochrona środowiska i ochrona zasobów to główne argumenty przemawiające za naszym elektrycznym autobusem miejskim eCitaro. Sprawdziliśmy to bardzo dokładnie: W ciągu długiego okresu użytkowania pojazdu, jego ślad węglowy jest znacznie korzystniejszy niż w przypadku autobusów miejskich z konwencjonalnym napędem. Ponowne wykorzystanie jego baterii jeszcze bardziej poprawia bilans ekologiczny.”

Holger Elix, dyrektor działu infrastruktury w ÜSTRA, wyjaśnia jeszcze jeden aspekt: „Koszt zakupu autobusów elektrycznych stanowi szczególne wyzwanie. Ponowne wykorzystanie akumulatorów do zastosowań stacjonarnych przez operatorów transportu publicznego może stworzyć w perspektywie dodatkowe ścieżki amortyzacji, jeszcze bardziej przyspieszając elektryfikację drogowego transportu publicznego.”

Baterie odgrywają kluczową rolę w bilansie ekologicznym pojazdów elektrycznych. Zjawisko to znane jest każdemu użytkownikowi smartfona: Ciągłe ładowanie i rozładowywanie obciąża baterię, i prędzej czy później jej pojemność zauważalnie spada. Nie inaczej jest w przypadku autobusów miejskich z w pełni elektrycznym napędem. Na przykład żywotność baterii z technologią NMC w elektrycznym Mercedesie eCitaro kończy się po około pięciu do sześciu latach przy spadku pojemności do ok. 80 %. Od tego momentu nie można już zagwarantować, że autobusy miejskie będą osiągały niezbędny zasięg.

 

Drugie długie życie: Baterie trakcyjne jako magazyn energii podstacji prostownikowej

Cykl życia baterii wcale nie musi się jednak kończyć po jej eksploatacji w pojeździe. W zastosowaniach stacjonarnych radzi sobie jeszcze z reguły bardzo dobrze, bowiem straty mocy odgrywają tu tylko niewielką rolę. Po prawidłowym użytkowaniu baterii w pojeździe, eksploatacja w systemie stacjonarnym jest możliwa jeszcze przez kilka lat, co zwiększa korzyści ekonomiczne płynące z ich użytkowania i równowagę ekologiczną. Dlatego też projekt GUW+ skupia się na ponownym wykorzystaniu baterii z elektrycznych autobusów miejskich.

Od 4. kwartału roku 2021 nowa podstacja prostownikowa w Hanowerze ma zostać włączona do systemu zasilania lekkich pojazdów szynowych i autobusów elektrycznych firmy ÜSTRA. Magazyn energii służy jako bufor dla efektywnego wykorzystania energii odzyskiwanej podczas eksploatacji kolei miejskiej i umożliwia zrównoważenie obciążeń szczytowych, dalszą eksploatację w przypadku awarii sieci oraz zasilanie publicznej infrastruktury ładowania. Magazyn pilotażowy ma pojemność ok. 500 kWh i obejmuje ok. 20 układów baterii, które wcześniej były wykorzystywane na tysiącach kilometrów w autobusach eCitaro do jazd testowych.

 

Opracowanie i wdrożenie systemu magazynowania energii przez Mercedes-Benz Energy GmbH

Rozbudowa klasycznej podstacji prostownikowej o funkcje inteligentne jest opracowywana i demonstrowana w ramach wspólnego projektu GUW+, który jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury (BMVI). Oprócz lidera konsorcjum, firmy ALSTOM Transport Deutschland GmbH z siedzibą w Salzgitter, do konsorcjum należą przedsiębiorstwa Elpro GmbH z siedzibą w Berlinie, Motion Control and Power Electronics GmbH z siedzibą w Dreźnie, Fraunhofer IVI z siedzibą w Dreźnie i TU Dresden. Daimler Buses wspiera ten projekt w funkcji partnera stowarzyszonego, z kolei ÜSTRA AG jest zaangażowana w GUW+ jako partner demonstracyjny. Rozpoczęty w 2019 roku projekt będzie realizowany przez okres trzech lat. Dalsze informacje na temat projektu GUW+Koncepcja GUW+ - GUW+ (guwplus.de)

Mercedes-Benz Energy GmbH, jako spółka zależna Mercedes-Benz AG, jest odpowiedzialna za rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Przedsiębiorstwo koncentruje się w szczególności na zastosowaniach urządzeń w ich drugim cyklu żywotności i magazynowaniu części zamiennych. Wspólnie ze swoimi partnerami firma podłączyła już do niemieckiej sieci energetycznej trzy duże systemy magazynowania o łącznej mocy około 50 MWh z samochodowych systemów akumulatorowych. Pierwszy system magazynowania bazujący na bateriach w drugim cyklu użytkowania został podłączony do sieci w październiku 2016 roku w Lünen w Westfalii.

 

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE