Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

Intercars październik

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

BOSCH BX 2024 truck 1170x150

loga na www miedzy banery

Goldhofer

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

Kaessbohrer wrzesien

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

loga na www miedzy banery

onturtle 1150x150 10 2024

Drugie życie dla baterii eCitaro

W pełni elektryczny, lokalnie bezemisyjny i cichy autobus miejski Mercedes-Benz eCitaro sprawi, że miasta i aglomeracje staną się bardziej przyjazne ich mieszkańcom.

Działania Daimler Buses w zakresie ochrony środowiska są nieodzownie związane z oszczędzaniem zasobów. Dlatego właśnie Daimler Buses jest partnerem stowarzyszonym w projekcie modelowym GUW+: W nowej podstacji prostownikowej firmy ÜSTRA Hannoversche Verkehrsbetriebe AG budowany jest stacjonarny magazyn energii bazujący na systemie baterii, które wcześniej wykorzystywane były w elektrycznych autobusach miejskich eCitaro. Zadania związane z rozwojem i wdrożeniem zastosowań baterii w ich drugim cyklu życia realizowane są przez Mercedes-Benz Energy GmbH z siedzibą w Kamenz w Saksonii.

 

Zastosowania baterii w drugim cyklu życia przyczyniają się do pozytywnego bilansu ekologicznego eCitaro

W ramach swojej polityki zrównoważonego rozwoju Daimler Buses spogląda całościowo na cykl życia autobusów i ich systemów baterii. Gustav Tuschen, dyrektor działu badawczo-rozwojowego Daimler Buses: „Ochrona środowiska i ochrona zasobów to główne argumenty przemawiające za naszym elektrycznym autobusem miejskim eCitaro. Sprawdziliśmy to bardzo dokładnie: W ciągu długiego okresu użytkowania pojazdu, jego ślad węglowy jest znacznie korzystniejszy niż w przypadku autobusów miejskich z konwencjonalnym napędem. Ponowne wykorzystanie jego baterii jeszcze bardziej poprawia bilans ekologiczny.”

Holger Elix, dyrektor działu infrastruktury w ÜSTRA, wyjaśnia jeszcze jeden aspekt: „Koszt zakupu autobusów elektrycznych stanowi szczególne wyzwanie. Ponowne wykorzystanie akumulatorów do zastosowań stacjonarnych przez operatorów transportu publicznego może stworzyć w perspektywie dodatkowe ścieżki amortyzacji, jeszcze bardziej przyspieszając elektryfikację drogowego transportu publicznego.”

Baterie odgrywają kluczową rolę w bilansie ekologicznym pojazdów elektrycznych. Zjawisko to znane jest każdemu użytkownikowi smartfona: Ciągłe ładowanie i rozładowywanie obciąża baterię, i prędzej czy później jej pojemność zauważalnie spada. Nie inaczej jest w przypadku autobusów miejskich z w pełni elektrycznym napędem. Na przykład żywotność baterii z technologią NMC w elektrycznym Mercedesie eCitaro kończy się po około pięciu do sześciu latach przy spadku pojemności do ok. 80 %. Od tego momentu nie można już zagwarantować, że autobusy miejskie będą osiągały niezbędny zasięg.

 

Drugie długie życie: Baterie trakcyjne jako magazyn energii podstacji prostownikowej

Cykl życia baterii wcale nie musi się jednak kończyć po jej eksploatacji w pojeździe. W zastosowaniach stacjonarnych radzi sobie jeszcze z reguły bardzo dobrze, bowiem straty mocy odgrywają tu tylko niewielką rolę. Po prawidłowym użytkowaniu baterii w pojeździe, eksploatacja w systemie stacjonarnym jest możliwa jeszcze przez kilka lat, co zwiększa korzyści ekonomiczne płynące z ich użytkowania i równowagę ekologiczną. Dlatego też projekt GUW+ skupia się na ponownym wykorzystaniu baterii z elektrycznych autobusów miejskich.

Od 4. kwartału roku 2021 nowa podstacja prostownikowa w Hanowerze ma zostać włączona do systemu zasilania lekkich pojazdów szynowych i autobusów elektrycznych firmy ÜSTRA. Magazyn energii służy jako bufor dla efektywnego wykorzystania energii odzyskiwanej podczas eksploatacji kolei miejskiej i umożliwia zrównoważenie obciążeń szczytowych, dalszą eksploatację w przypadku awarii sieci oraz zasilanie publicznej infrastruktury ładowania. Magazyn pilotażowy ma pojemność ok. 500 kWh i obejmuje ok. 20 układów baterii, które wcześniej były wykorzystywane na tysiącach kilometrów w autobusach eCitaro do jazd testowych.

 

Opracowanie i wdrożenie systemu magazynowania energii przez Mercedes-Benz Energy GmbH

Rozbudowa klasycznej podstacji prostownikowej o funkcje inteligentne jest opracowywana i demonstrowana w ramach wspólnego projektu GUW+, który jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury (BMVI). Oprócz lidera konsorcjum, firmy ALSTOM Transport Deutschland GmbH z siedzibą w Salzgitter, do konsorcjum należą przedsiębiorstwa Elpro GmbH z siedzibą w Berlinie, Motion Control and Power Electronics GmbH z siedzibą w Dreźnie, Fraunhofer IVI z siedzibą w Dreźnie i TU Dresden. Daimler Buses wspiera ten projekt w funkcji partnera stowarzyszonego, z kolei ÜSTRA AG jest zaangażowana w GUW+ jako partner demonstracyjny. Rozpoczęty w 2019 roku projekt będzie realizowany przez okres trzech lat. Dalsze informacje na temat projektu GUW+Koncepcja GUW+ - GUW+ (guwplus.de)

Mercedes-Benz Energy GmbH, jako spółka zależna Mercedes-Benz AG, jest odpowiedzialna za rozwój innowacyjnych rozwiązań w zakresie magazynowania energii. Przedsiębiorstwo koncentruje się w szczególności na zastosowaniach urządzeń w ich drugim cyklu żywotności i magazynowaniu części zamiennych. Wspólnie ze swoimi partnerami firma podłączyła już do niemieckiej sieci energetycznej trzy duże systemy magazynowania o łącznej mocy około 50 MWh z samochodowych systemów akumulatorowych. Pierwszy system magazynowania bazujący na bateriach w drugim cyklu użytkowania został podłączony do sieci w październiku 2016 roku w Lünen w Westfalii.

 

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE