Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Inteligentny system ostrzegania

Wypadki samochodów ciężarowych, do których dochodzi podczas wykonywania skrętu w prawo, są jedną z najgorszych rzeczy, jakie zdarzają się w ruchu miejskim

– zwłaszcza dla pozbawionych dodatkowej ochrony uczestników ruchu drogowego, np. rowerzystów czy pieszych, ale także dla samych kierowców ciężarówek. Aby umożliwić unikanie takich kolizji, a przynajmniej łagodzić ich następstwa, Mercedes-Benz Trucks już od 2016 r. oferuje asystenta martwego pola S1R jako opcjonalne seryjne wyposażenie fabryczne wielu modeli z typoszeregów Actros, Arocs i Econic. Dla większości z tych modeli dostępny jest także asystent martwego pola jako rozwiązanie doposażeniowe, o walorach równych wariantowi seryjnemu – od kwietnia 2021 r. również dla Actrosa i Arocsa najnowszej generacji. W system ten można doposażyć także Actrosa F – zaprojektowany pod kątem wysokiej funkcjonalności podstawowy model Mercedes-Benz w segmencie ciągników siodłowych o masie od 18 ton. Ale to nie wszystko: w przypadku modeli, w których nie można zainstalować asystenta martwego pola S1R, Mercedes-Benz Trucks oferuje możliwość doposażenia pojazdu w asystenta martwego pola basic.

W ten sposób Mercedes-Benz Trucks po raz kolejny potwierdza swą pionierską rolę w dziedzinie bezpieczeństwa, a także dążenie do masowego wprowadzenia systemów asystujących zapobiegających wypadkom, zarówno w pojazdach nowych, jak i już używanych.

 

Wysoki popyt na asystenta martwego pola

Oferta doposażenia pojazdu cieszy się ogromnym zainteresowaniem klientów Mercedes-Benz Trucks. Od lata 2020 r. w asystenta martwego pola – czy to w wariancie S1R, czy basic – doposażono ok. 650 samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Jednocześnie coraz więcej przedsiębiorców transportowych już w momencie zakupu pojazdu decyduje się na takie rozwiązanie fabryczne. Jego wskaźnik zamówień jest bardzo wysoki na przykład w Niemczech i Szwajcarii, gdzie wynosi około 85%. „Świadczy to o tym, że wielu operatorów flot pragnie zapewnić swoim kierowcom samochody ciężarowe, które są nie tylko niezawodne i ekonomiczne, ale również posiadają doskonałe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa”, mówi Andreas von Wallfeld, szef działu marketingu, sprzedaży i usług Mercedes-Benz Trucks.

 

Wielostopniowy system ostrzegania

Asystent martwego pola S1R marki Mercedes-Benz to system bardzo pomocny szczególnie w skomplikowanych sytuacjach drogowych oraz na zagmatwanych skrzyżowaniach. Jeśli istnieje ryzyko, że kierowca ciężarówki podczas wykonywania skrętu w prawo nie zauważy rowerzysty czy pieszego, pojawiającego się nieoczekiwanie w „martwym polu”, możliwa jest interwencja systemu w postaci wielostopniowego procesu ostrzegania kierowcy. Ostrzeżenia wizualne S1R przekazuje na wyświetlaczu MirrorCam, który w nowym Actrosie i Arocsie montowany jest zamiast konwencjonalnych lusterek głównych i szerokokątnych. W ciężarówce wyposażonej w lusterka zewnętrzne ostrzeżenia pojawiają się na wskaźniku LED w słupku A. Sercem asystenta martwego pola są dwa czujniki radarowe bliskiego zasięgu umieszczone na ramie pojazdu po stronie pasażera, przed tylną osią ciężarówki. System ten jest zaprojektowany w taki sposób, aby obejmował całą długość zestawu ciężarowego plus dwa metry z przodu i maksymalnie metr z tyłu, a także obszar po prawej stronie pojazdu na odległość 3,75 m. Działa on zarówno w pojazdach bez przyczepy/naczepy, w zestawach siodłowych, jak i w kompletnych zestawach ciężarowych o długości do 18,75 m.

Począwszy od czerwca 2021 r. w większości modeli Actrosa i Arocsa asystent martwego pola S1R zostanie zastąpiony nowym asystentem martwego pola S1X z dodatkową funkcją, która może uratować życie; od miesiąca produkcyjnego czerwca w wyposażeniu opcjonalnym dostępny będzie instalowany fabrycznie Active Sideguard Assist (ASGA), który już nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale także (do prędkości skrętu 20 km/h) uruchamia zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, o ile kierowca sam nie zareaguje w odpowiednim czasie.

 

Pozostaje jeszcze wiele do zrobienia

Jeśli przyjrzymy się bliżej przebiegom wypadków, czysto statystycznie rzecz biorąc, szybko dojdziemy do granic swoich możliwości. Wprawdzie niemiecki Federalny Urząd Statystyczny w rocznikach zawierających oficjalne statystyki wypadków podaje ogólne liczby wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych i pozbawionych dodatkowej ochrony uczestników ruchu drogowego, np. rowerzystów i pieszych, oraz wypadków spowodowanych „błędem podczas skręcania”, jednak nie ma w nich (jeszcze) jasnego rozróżnienia, np. według udziału ciężkich samochodów ciężarowych albo wypadków podczas wykonywania skrętu w prawo. Niemniej jednak istnieje pilna potrzeba podjęcia działań, zwłaszcza że wiele miast i gmin w coraz większym stopniu rozbudowuje infrastrukturę dróg rowerowych, a ruch pojazdów dwukołowych w przyszłości prawdopodobnie jeszcze wzrośnie.

Powody do niepokoju dają dane liczbowe ustalone przez niemiecką organizację rowerową ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club) na podstawie raportów policyjnych: w roku 2020 w wypadkach podczas skrętu w prawo z udziałem samochodów ciężarowych zginęło 40 rowerzystów. W roku 2019 było ich 27, a rok wcześniej – 34. Rzeczywiste znaczenie tych liczb staje się jasne dopiero po zestawieniu ich z liczbą wszystkich rowerzystów zabitych w wypadkach drogowych. Według wstępnych danych Federalnego Urzędu Statystycznego w 2020 r. było ich 263 na obszarze zabudowanym i 175 na obszarze niezabudowanym, co daje łącznie liczbę 438 osób. Odsetek rowerzystów, którzy ponieśli śmierć w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych podczas wykonywania skrętu w prawo wynosił więc w 2020 roku prawie dziesięć procent. Z kolei według badania opublikowanego w 2019 r. przez niemiecką instytucję Insurers Accident Research, przeprowadzonego na podstawie danych o wypadkach zbieranych przez ubezpieczycieli komunikacyjnych, zdecydowana większość takich kolizji ma miejsce na obszarze zabudowanym, a więc rzeczywisty odsetek może być zbliżony do progu 15 procent. Już sam ten fakt podkreśla ponownie pilną potrzebę instalowania asystenta martwego pola w samochodach ciężarowych.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE