Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

eActros z elektrycznym napędem

Mercedes-Benz eActros, napędzany wyłącznie elektrycznym napędem akumulatorowym, od lipca 2019 r. dobrze sprawdza się w intensywnych testach praktycznych w firmie Logistik Schmitt.

Na drogach północnego Schwarzwaldu eActros pokonał już łącznie ok. 50 tysięcy kilometrów podczas 5 tysięcy przejazdów, przewożąc ponad 100 tysięcy nośników ładunku. Przetransportował w ten sposób ok. 30 tysięcy ton ładunku. Eksploatacja eActrosa w firmie Logistik Schmitt dowodzi więc, że ciężarówka z elektrycznym napędem akumulatorowym może wykonywać te same zadania, co konwencjonalny pojazd z silnikiem wysokoprężnym. Częścią wieloletnich testów ciężkiej ciężarówki elektrycznej, przeprowadzanych w dolinie rzeki Murg w pobliżu Rastatt i Gaggenau, będzie zaplanowane na czas późniejszy porównanie tego systemu napędu z zasilaniem pojazdu z napowietrznej sieci trakcyjnej (eWayBW) – sam Daimler nie planuje ciężarówek napędzanych z sieci trakcyjnej. Prototyp eActrosa już od 2018 r. jest z powodzeniem eksploatowany przez wielu innych klientów. Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa w fabryce w Wörth zaplanowano na bieżący rok.

Opierając się na swoich pozytywnych doświadczeniach, firma Logistik Schmitt już od stycznia tego roku używa eActrosa dodatkowo na nowej, bardziej wymagającej trasie, wiodącej drogą B462. Jej przebieg pokrywa się w dużej mierze z planowaną trasą napowietrznej linii trakcyjnej eWayBW. Start eActrosa na wspomnianej trasie przewidywano pierwotnie na połowę 2021 r. – z udziałem udoskonalonego wariantu tej elektrycznej ciężarówki. Eksperci Mercedes-Benz chcą jednak również wykorzystać możliwość gruntownego sprawdzenia aktualnego prototypu. Ponieważ eActros zasilany jest wyłącznie akumulatorowo, oferuje pełną elastyczność krótkoterminowych zmian trasy. Jego nowy dzienny przebieg wynosi od 250 do 300 kilometrów – czyli o ponad 100 kilometrów więcej niż dotychczas. Podczas gdy dotąd masa ładunku eActrosa wynosiła zazwyczaj ok. czterech ton, teraz, na trasie dodatkowej przewozi najczęściej wielokrotnie więcej. Wykorzystanie eActrosa na nowej trasie stanowi już pierwszy krok w kierunku jego porównania z eWayBW. Tego lata Mercedes-Benz Trucks planuje przekazać firmie Logistik Schmitt udoskonalony, przedseryjny prototyp eActrosa. Informację tę ogłosiły dziś Mercedes-Benz Trucks i Logistik Schmitt podczas cyfrowego eventu w Muzeum Unimog w Gaggenau, znajdującego się bezpośrednio przy drodze B462.

Napęd akumulatorowy i wodorowe ogniwa paliwowe elastycznie pokrywają wszystkie rodzaje zastosowań u naszych klientów

Dr Manfred Schuckert, odpowiedzialny za kwestie emisji i bezpieczeństwa w dziale kontaktów zewnętrznych Daimler Commercial Vehicles: „Nasze działania rozwojowe koncentrujemy na dwóch prawdziwie neutralnych pod względem lokalnej emisji CO2, całkowicie elektrycznych systemach napędowych – napędzie akumulatorowym i wodorowych ogniwach paliwowych. Umożliwiają nam one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań naszych klientów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras. Praktyczne testy przeprowadzane z udziałem eActrosa wykazują, że ciężarówka z elektrycznym napędem akumulatorowym doskonale nadaje się do ciężkiego, miejskiego transportu dostawczego. Z myślą o zastosowaniach wymagających większych zasięgów i ładowności, od 2024 r. planujemy włączyć do seryjnej produkcji dalekobieżny samochód ciężarowy eActros LongHaul, napędzany również wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów. Do jeszcze bardziej wymagających zastosowań zamierzamy w drugiej połowie bieżącej dekady uzupełnić naszą ofertę o produkowane seryjnie samochody ciężarowe do transportu dalekobieżnego z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Napęd akumulatorowy sprawdził się już bardzo dobrze w ramach naszego projektu testowego w północnym Schwarzwaldzie”.

 

Firma Logistik Schmitt eksploatuje elastycznego Mercedes-Benz eActrosa w systemie just-in-time

Rainer Schmitt, wspólnik zarządzający firmy Logistik Schmitt: „Zaopatrujemy naszych klientów w systemie just-in-time. W przypadkach zamknięcia dróg, robót drogowych czy innych nieprzewidzianych zdarzeń musimy elastycznie korzystać z tras alternatywnych – a to właśnie umożliwia nam eActros ze swoim elektrycznym napędem akumulatorowym. Dzięki temu mogliśmy szybko wysłać go na nową, dodatkową trasę. Do ładowania akumulatora wykorzystujemy w dalszym ciągu istniejącą infrastrukturę, ponieważ eActros wymaga zaledwie jednej stacji ładującej”.

„eActros jest doskonale zintegrowany z naszą flotą i jesteśmy przekonani, że dobrze sprawdzi się również w nowym, znacznie bardziej wymagającym obszarze zastosowań. eActros jest absolutnie niezawodny, wysoce energooszczędny, a naszych kierowców zachwycają również jego zalety w porównaniu z konwencjonalnymi samochodami ciężarowymi. Są to przede wszystkim cicha jazda, przyjemne wrażenia za kierownicą, dostępność momentu obrotowego w całym zakresie prędkości oraz funkcja rekuperacji, umożliwiająca odzyskiwanie energii” – uzupełnia Schmitt.

 

Wymagające wyzwanie transportowe na B462. Ładowanie akumulatorów pomiędzy kursami

Oprócz realizowanych od 2019 r. przejazdów między bazą logistyczną w Ötigheim, należącą do firmy Logistik Schmitt, a zakładem w Rastatt, będącym częścią fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau, teraz eActros odbywa również kursy z Ötigheim do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau – drogą B462. Także na tej trasie Logistik Schmitt używa eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym. eActros wykonuje codziennie sześć 14-kilometrowych kursów do Rastatt i sześć 28-kilometrowych kursów do Gaggenau, co daje w sumie dwanaście kursów w systemie trzyzmianowym. Rzeczywista liczba przejechanych kilometrów wynosi łącznie nawet do 300 dziennie. Wynika to częściowo z przejazdów na terenach zakładowych. Ładowanie akumulatorów eActrosa z mobilnej stacji ładującej odbywa się pomiędzy poszczególnymi przejazdami, w trakcie załadunku i rozładunku pojazdu na terenie zakładowym Logistik Schmitt. Do Rastatt eActros przewozi obudowy skrzyń biegów, a do Gaggenau dostarcza komponenty do osi. Latem 2021 r. obecnie eksploatowany pojazd zostanie zastąpiony udoskonalonym, przedseryjnym prototypem eActrosa. Zasięg dotychczasowego prototypu po jednokrotnym ładowaniu akumulatorów wynosi ok. 200 kilometrów, a zasięg nowego pojazdu znacznie go przekroczy.

 

Test porównawczy z ciężarówkami zasilanymi z napowietrznych linii trakcyjnych

W ramach projektu eWayBW transport towarów na drodze B462 w pobliżu Rastatt ma zostać testowo zelektryfikowany z wykorzystaniem ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Działania te obejmą również testy porównawcze eActrosa z elektrycznym napędem akumulatorowym z ciężarówkami innych producentów – pojazdów zasilanymi z napowietrznych linii trakcyjnych oraz pojazdów z napędem na ogniwa paliwowe. Przejazdy na podobnych trasach mają dostarczyć podmiotom uczestniczącym w testach istotnych danych i spostrzeżeń dla porównania różnych koncepcji pojazdów, na przykład pod względem ich użyteczności w ramach danego zastosowania. Mercedes-Benz już podejmuje aktywność na tym polu, rozpoczynając przejazdy eActrosa nową trasą, prowadzącą drogą B462. Oprócz tych „równoległych przejazdów” w późniejszym terminie przewidziano też bezpośrednie porównanie z innymi ciężarówkami. W tym przypadku eActros przez określony czas będzie wykonywał identyczne operacje, jak ciężarówki zasilane z napowietrznych linii trakcyjnych, na dokładnie tej samej trasie linii napowietrznej. Posłuży to walidacji jazd równoległych. W ramach bezpośredniego porównania eActros – dokładnie tak jak ciężarówki z projektu linii napowietrznych (eWayBW) – będzie transportował zwoje papieru z papierni w Gernsbach-Obertsrot do zakładu logistycznego firmy Fahrner w Kuppenheim, na odcinku ok. 18 km.

 

Daimler nie planuje prac nad ciężarówką zasilaną z sieci napowietrznej

Daimler, jako producent globalny, pracuje nad przyszłościowymi rozwiązaniami, które mogą być szybko wdrażane na całym świecie. Do tych rozwiązań koncern nie zalicza napowietrznych linii trakcyjnych. W pełni elektryczne pojazdy ciężarowe – zasilane akumulatorowo lub z wodorowych ogniw paliwowych – to elastyczne rozwiązanie Daimler Trucks, którego skokowy rozwój umożliwi całkowitą dekarbonizację drogowego transportu towarowego.

 

Elektryfikacja rodziny ciężarówek Daimler Trucka oparta na napędzie akumulatorowym i ogniwach paliwowych

Daimler Trucks & Buses wdraża strategię korporacyjną opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, których eksploatacja („tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Już w roku 2022 oferta pojazdów Daimler Trucks & Buses na głównych rynkach zbytu – w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii – ma zawierać seryjne samochody z elektrycznym napędem akumulatorowym. W drugiej połowie tej dekady Daimler Trucks & Buses chce zaoferować również seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest transport drogowy neutralny pod względem emisji CO2 do roku 2050.

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE