loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Scania na lotnisku w Liège

Choć większość portów lotniczych na świecie ucierpiało w wyniku pandemii, lotnisko w Liège radzi sobie doskonale dzięki rosnącej liczbie przesyłek lotniczych.

Ten belgijski port codziennie obsługuje 2500 ton przesyłek, które dostarczane są w ramach 140 lotów dziennie. Te rekordowe ilości plasują Liège na siódmym miejscu na liście największych portów lotniczych w Europie.

 

Niedawno na lotnisku w Liège wycofano z użytku dwie wysłużone cysterny na paliwo. Zastąpiono je nowymi pojazdami Scania P320 6x4. Port lotniczy samodzielnie zajmuje się zaopatrzeniem w paliwo, toteż ponosi odpowiedzialność za cały proces –począwszy od przyjęcia paliwa lotniczego, aż po tankowanie samolotów. W przypadku samolotów towarowych przylot przeważnie następuje w nocy, więc po zmierzchu personel zajmujący się tankowaniem ma zazwyczaj pełne ręce roboty.

Łączna pojemność zbiorników magazynowych paliwa na lotnisku wynosi obecnie 6000 m3, ale już niedługo wzrośnie o kolejne 1750 m3. Zmiana ta jest niezbędna, by sprostać rosnącemu natężeniu ruchu lotniczego. W 2020 r. lotnisko w Liège dostarczyło nieodnotowaną wcześniej ilość 550 tys. m3 paliwa, a pod koniec października pobiło wszelkie rekordy, osiągając poziom 2,5 mln litrów w ciągu jednego dnia.

 

Cysterny ma lotnisku

 Liczba cystern flotowych odzwierciedla wspomniany rosnący popyt. Lotnisko posiada obecnie osiem cystern marki Scania. Flota wkrótce powiększy się o kolejny pojazd.

Współpraca z firmą Scania sięga 1997 roku. Powód był prosty: Scania była jedynym producentem, który dostarczał pojazdy na tyle niskie, by zmieściły się pod skrzydłami BAe 146, które wtedy dominowały na wszystkich lotniskach – podkreśla Christian Delcourt, rzecznik prasowy lotniska w Liège.

Cysterny przystosowano do użytku specjalistycznego, co oznacza, że ich podwozie wydłużono i odpowiednio dostosowano. Zainstalowano w nich także system pomp z układem filtracji, jak również sprzęt umożliwiający dostęp do dysz znajdujących się na wysokości nawet czterech metrów (w przypadku Boeingów 747).

Oprócz dostarczonego w grudniu 2020 r. pierwszego nowego pojazdu Scania P320, do floty obsługującej lotnisko już za kilka miesięcy dołączy kolejny, gdy zbiornik z wysłużonej cysterny zostanie poddany regeneracji.