Wysoki poziom

Czerwony ciągnik siodłowy DAF XG+ 530 FT z naczepą prezentował się atrakcyjnie w porannym, majowym słońcu.

Najbardziej interesujące jest jednak średnie spalanie, które może wynosić poniżej 20 l/100 km oraz wyposażenie. Testowy egzemplarz przybył z Holandii. Jeździliśmy z załadowaną naczepą Van Hool, z dwoma trenerami DAF-a, Jarosławem Ożyńskim i Robem Smitem. Rob Smit pytany o realną masę zestawu odpowiedział żartem, że 40 ton bez załogi. Tak więc byliśmy maksymalnie obciążeni. Wyruszyliśmy spod siedziby dealera TB Truck & Trailer Serwis w Wolicy koło Warszawy, zawróciliśmy w rejonie Rawy Mazowieckiej. Trasa w jedną stronę liczyła w granicach 60 km, razem ponad 120 km, wliczając manewry na parkingu stacji paliw podczas sesji fotograficznej. Mazowsze uchodzi, słusznie, za nizinny, płaski teren, jednak jego południowo-zachodnia część ma nieco zjazdów i podjazdów. W stronę Rawy podróżowaliśmy generalnie pod górę, z powrotem z górki i to było widać w zużyciu oleju napędowego. Najpierw komputer pokładowy odnotował 23,44 l/100 km, z powrotem 19,28 l, co daje średnią 21,36 l. Jak na dłoni widać znaczenie topografii, nawet na nizinach. Dodajmy, że testowy ciągnik miał szybkie przełożenie tylnego mostu 2,05.

Gdy zmierzaliśmy do Wolicy, Rob Smit zwracał uwagę na boczny wiatr, czuł go na kierownicy i kabinie. Skośne podmuchy działają i na bok zestawu, i na przód ciągnika. Utrudniają prowadzenie, przyczyniają się do podniesienia spalania. Bez wiatru byłoby jeszcze oszczędniej, zeszlibyśmy nie do 19,28 l, ale w okolice 18 l. Smit jest doświadczonym trenerem, doskonale zna produkty DAF-a. Zaznaczył przy tym, że gorzej od wiatru na spalanie wpływa deszcz.

daftest1     daftest2

 

W górę, w górę

Zautomatyzowana skrzynia Traxon ma 12 biegów. Z tego tuzina najniższe biegi są używane przy ruszaniu, manewrowaniu, na początku rozpędzania. Skrzynia często omija przełożenia, nie ma ciągłego „wachlowania” 12 biegami. Wręcz imponuje tendencja do wrzucania najwyższych biegów.

daftest3Przykładowo, jak zjeżdżaliśmy w boczną drogę prowadzącą do firmy TB Truck & Trailer Serwis, na skręcie o prawie 180 stopni mieliśmy 26 km/h i VII. Na trasie, podczas zwalniania Traxon możliwie najdłużej utrzymywał XII. W ogóle silnik pracował poniżej 1000 obr/min, wyżej wchodził tylko gdy naprawdę już musiał, pod bardziej stromym wzniesieniem. Maksymalny moment oborowy 2700 Nm przypada w zakresie 900-1125 obr./min i tego DAF XG+ 530 FT się trzymał. Maksymalna moc 530 koni nadciąga przy obrotach 1600. A hamulec silnikowy MX Engine Brake pracuje jednoczenie z hamulcem wydechowym, czego efektem wysoka, łączna moc hamująca przy niskiej prędkości obrotowej silnika.

 

Na wybiegu

Duże wrażenie robi praca predykcyjnego tempomatu PCC, Predactive Cruise Control. Bazuje on na własnych mapach GPS (Global Positioning System), analizuje zmiany nachylenia terenu na najbliższym odcinku drogi. Często uruchamia funkcję EcoRoll, czyli wrzuca na luz, aby zaoszczędzić paliwo. Owszem, w trakcie hamowania silnikiem spalania nie ma, ale lepsze efekty przynosi jednak jazda wybiegiem. PCC wykorzystuje każdą okazję do EcoRolla. Ba, jeżeli „wie”, że za wzniesieniem nastąpi spadek, wrzuca EcoRolla już przed szczytem. Czasem może to dziwić, ale zaraz okazuje się, że tempomat miał rację, że nie warto było dłużej ciągnąć z gazem, bo na zjeździe i tak się rozpędzimy.

daftest4Zarówno ciągnik jak i naczepa miały osłony polepszające aerodynamikę. Ciągnik był wyposażony m.in. w boczne osłony z przedłużeniem w dolnej części, zapewniające optymalny przepływ powietrza pomiędzy kabiną a podwoziem. Jedna strona odchylana, druga zamocowana na stałe. Jak wyjaśnił Jarosław Ożyński, dzięki tym elementom krzyżowy przepływ powietrza jest redukowany do minimum. Boczne fartuchy z przedłużeniami w górnej i dolnej części również mają znaczenie, szczególnie na trasie. Aerodynamika wymaga wielu pomysłów, regulowana owiewka dachowa o dopracowanym kształcie wszystkiego nie załatwi. Przykład seryjnych, aerodynamicznych rozwiązań to kanały przyspieszające powietrze wpadające z przodu pojazdu. Dzięki temu lepsze jest chłodzenie i wentylator włącza się rzadziej, czyli pochłania mniej energii.

 

Rzut oka na wnętrze

Minimalny tunel na podłodze XG+ nie przeszkadza w codziennej eksploatacji, a zdaniem wielu kierowców wręcz pomaga w utrzymaniu porządku. Drobne śmieci spod nóg kierowcy nie latają po kabinie, brzeg tunelu skutecznie je zatrzymuje. Leżanka DAF Relax Bed jest bardzo wygodna. A jakość i spasowanie elementów wnętrza nie dają powodów do żadnych uwag.

 

T&M nr 5/2025

Tekst: Jacek Dobkowski