Uta listopad

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Systemy telematyczne

Flota pod permanentnym nadzorem. Dzięki systemowi telematycznemu zarządzanie firmą transportową może być efektywniejsze i mniej czasochłonne.

 

Wspomaga on menadżera w zarządzaniu flotą oraz kierowcami. Dlatego firmy z branży transportowej coraz częściej korzystają z takiego wsparcia. Z reguły są to kompleksowe rozwiązania, które poprawiają efektywność prowadzonego biznesu, zapewniając stały monitoring pojazdów w czasie rzeczywistym, a także pomagając kierowcom w ich codziennej pracy (m.in. sprzyjają poprawie ekonomiki jazdy). Sprawna jazda kierowcy to klucz do sukcesu w firmie transportowej – mniejsze spalanie oraz zużycie pojazdu, a także efektywniejsze wykonywanie zleceń. Możliwość zdalnego monitoringu pracy kierowców pozwala działać zgodnie z prawem pracy oraz zasadami panującymi w danym państwie. Oprócz systemów telematycznych oferowanych przez większość producentów ciężarówek, na rynku pojawiają się kolejne tego typu oferty innych, także polskich, firm.

 

DBK Fleet Management

Od kilku miesięcy w ofercie Grupy DBK dostępny jest autorski system telematyczny DBK Fleet Management, proponowany do pojazdów ciężarowych marki DAF. Twórcy systemu przyjęli założenia, iż ma on zapewnić oszczędność czasu oraz pieniędzy,  zwiększenie wydajności realizacji zadań transportowych, poczucie bezpieczeństwa, sprawne zarządzanie pracą kierowców, nadzór nad czasem dostarczenia ładunków, kontrolę emisji spalin oraz stanu technicznego pojazdów, a także możliwość uzyskania zniżek przy ubezpieczeniu pojazdu korzystającego z takiego rozwiązania.

Z pomocą DBK Fleet Management właściciel firmy może w szybki sposób sprawdzić lokalizację swoich pojazdów oraz nadzorować pracę kierowców. Istotną zaletą jest stały monitoring stanu technicznego pojazdu – planowanie przeglądów okresowych, obserwacja parametrów eksploatacyjnych oraz wskaźników ekonomicznej jazdy kierowców. Pojazd z telematyką jest również pod stałym nadzorem autoryzowanego serwisu Grupy DBK, który zdalnie monitoruje pracę wszystkich modułów, wykrywając wcześniej ewentualne usterki i awarie. Ponadto system automatycznie powiadamia właściciela firmy o potencjalnych zagrożeniach. Lokalizacja pojazdów jest dostępna na mapach Google oraz OpenStreet. Na platformie istnieje możliwość rozbudowanego raportowania oraz uzyskania szybkiej historii trasy pojazdów. Sporym udogodnieniem jest automatyczne pobieranie danych z kart kierowcy i tachografu.

Ponadto poprzez platformę właściciel firmy może analizować styl jazdy swoich kierowców, a na podstawie udostępnionych ocen podjąć decyzję o ewentualnych szkoleniach ecodrive. Dodatkowo pracę ułatwia system raportowania oraz automatycznej wysyłki drogą mailową. Praca z DBK Fleet Management jest możliwa na wszystkich urządzeniach – również na smartfonach i tabletach dzięki dedykowanej aplikacji mobilnej. Grupa Kapitałowa DBK to największy w Polsce dostawca produktów i usług dla branży TSL. W ramach organizacji funkcjonuje sieć sprzedażowo-serwisowa DBK Truck Center – sprzedaż nowych pojazdów ciężarowych, dostawczych oraz naczep, sprzedaż używanych samochodów ciężarowych, autoryzowane serwisy DAF, IVECO, MAN oraz innych marek. Ponadto w skład Grupy wchodzi sieć sprzedaży części zamiennych DBK Parts, oferująca produkty wszystkich marek. Dopełnieniem usług sprzedażowych jest pion DBK Financial Services, który zapewnia klientom finansowanie, ubezpieczenia oraz oferuje możliwość wynajmu pojazdów ciężarowych. 

 

Trzy systemy od Drabpol  Telematics

 

Firma Drabpol, a dokładnie jej dział Drabpol  Telematics oferuje na polskim rynku sprawdzone na całym świecie rozwiązania telematyczne trzech producentów – Baltic Car Equipment, Continental VDO oraz  MiX Telematics. Z jednej strony w ofercie są tanie systemy do śledzenia pojazdów, które mimo niskiej ceny i ograniczonych możliwości sprawdzają się przy dostarczaniu danych lokalizacyjnych, celem wyliczenia diet zgodnie z ustawami typu MiLoG.

Z drugiej strony są rozwiązania Continental VDO, które w całości opierają się o tachograf. Nadrzędne jest tutaj rozwiązanie dwóch problemów - rozliczanie czasu pracy (możliwe zdalne pobieranie plików źródłowych) oraz planowanie frachtów w oparciu o: położenie pojazdu, pozostałą przestrzeń załadunkową oraz pozostały czas pracy kierowcy.

Z kolei ideą rozwiązania MiX Telematics jest obniżanie kosztów eksploatacyjnych pojazdów poprzez wpływanie na styl jazdy kierowców. Kompletny system składa się z komputera pokładowego, który charakteryzuje się dokładnością pomiarów oraz niskim poborem danych (co w przypadku używania systemu np. w Szwajcarii ma duże znaczenie) oraz mobilnego trenera ekojazdy MiX RIBAS. Uzupełnieniem jest wspomniany tablet komunikacyjny MiX Rovi oraz przyjazne oprogramowanie dostępne z dowolnego urządzenia z dostępem do internetu jak i w formie aplikacji.

Krzysztof Drabczyński – Dyrektor Działu Telematyka: – Bazując na danych z ostatnich pięciu lat Drabpol Telematics gwarantuje obniżenie kosztów funkcjonowania floty średnio o 5 procent przy zastosowaniu wspomnianych systemów. Jednakże aż w  90 proc. przypadków  udało nam  się obniżyć koszty funkcjonowania floty aż  o 12%! A mowa  tutaj o czystej telematyce, bez dodatkowych czujników, jak chociażby czujnik ciśnienia i temperatury w ogumieniu, blokad alkoholowych, czujnika warunków drogowych itd., które bezpośrednio wpływają na dodatkowe obniżenie kosztów eksploatacji i, co najważniejsze, wpływają na bezpieczeństwo w transporcie.

 

GBOX Assist INELO

GBOX® Assist  - zaawansowany system telematyki i monitoringu GPS to marka należąca do firmy INELO - wiodącej na rynku europejskim, polskiej spółki produkującej wysokiej jakości narzędzia, niezbędne do zarządzania flotą pojazdów w przedsiębiorstwie transportowym.

GBOX® Assist to rozwiązanie, które pozwala przede wszystkim na: dwukierunkową komunikację z kierowcą, delegowanie zleceń spedycyjnych bezpośrednio do kierowcy, skanowanie i przesyłanie dokumentów przez kierowcę wprost do systemu GBOX® Online, bieżącą analizę czasu pracy kierowcy oraz zdalne pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu, nawigację z uwzględnieniem samochodów ciężarowych, ostrzeganie i informowanie kierowcy o niebezpiecznych parkingach, strefach płatnych, dostępnych w pobliżu stacjach flotowych.

Istnieje możliwość rozbudowania GBOX® Assist o urządzenia peryferyjne, które pozwalają między innymi na analizę ekonomiki użytkowania pojazdów czy kontrolę paliwa.

 

Shell FuelSave Partner

 Przykładem systemu, który w pełni integruje zarządzanie flotą, kierowcami i gospodarką paliwową jest Shell FuelSave Partner. Jest to system telematyczny zaprojektowany dla firm transportowych, jako kompleksowe narzędzie wspomagające zarządzanie flotą pojazdów ciężarowych. Dzięki integracji z kartą paliwową euroShell system umożliwia automatyczną weryfikację transakcji paliwowych, co gwarantuje kontrolę tankowań i zużycia paliwa oraz pozwala wyeliminować potencjalne nadużycia. System pomaga także kontrolować i oceniać styl jazdy kierowców. Stale monitoruje czynniki efektywności floty związane z ekonomiczną i ekologiczną jazdą. Ponadto umożliwia zdalne pobieranie danych z tachografu i ciągły monitoring pojazdów w czasie rzeczywistym, a także analizę tras. Dzięki funkcji GeoFencing możliwe jest automatyczne generowanie powiadomień w momencie, gdy pojazd wjedzie lub opuści zdefiniowaną strefę geograficzną.

Shell FuelSave Partner został zaprojektowany po to, by pomagać menedżerom w zarządzaniu flotą pojazdów ciężarowych poruszających się po całej Europie. Nie tylko od strony operacyjnej, ale również formalno-prawnej i kosztowej.

Systematyczna komunikacja z kierowcą jest nie tylko kluczem do efektywnej realizacji zleceń, ale także umożliwia natychmiastową reakcję w przypadku jakichkolwiek problemów, zmiany trasy bądź kolejności dostaw. Za pośrednictwem ekranu pokładowego Shell FuelSave Partner umożliwia spedytorowi bezpośredni kontakt z kierowcą bez żadnych dodatkowych kosztów czy opłat roamingowych w całej Europie.

Wiedza na temat bieżącego położenia pojazdu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania łańcucha dostaw i logistyki przewożonych towarów. Dlatego Shell FuelSave Partner podaje w czasie rzeczywistym lokalizację pojazdu bez konieczności instalowania dodatkowych urządzeń lokalizacyjnych czy GPS. Aby ułatwić wskazanie, zarówno bieżącego położenia jak i przebytej trasy, dane są prezentowane na mapach. Menedżer floty może w każdej chwili, z dowolnego miejsca

z dostępem do internetu, zalogować się do systemu i sprawdzić gdzie znajduje się dany pojazd lub pojazdy i na przykład podać klientowi aktualny status przesyłki.

Ponadto system Shell umożliwia zdalne pobieranie danych z tachografu. Jest to  istotne nie tylko ze względu na rozliczenia z pracownikami, ale również z uwagi na obowiązujące w Polsce i Europie prawo. Pliki z pamięci cyfrowych tachografów znajdujących się w ciężarówkach są bezpiecznie importowane do systemu bez konieczności przyjazdu do bazy. Dzięki temu firmy mogą optymalizować trasy przewozów z zachowaniem wszystkich procedur koniecznych między innymi do rozliczenia czasu pracy kierowców.

Zaletą Shell FuelSave Partner jest jego pełna integracja z kartami paliwowymi euroShell. Dzięki systemowi możliwe jest porównanie tankowań opłaconych kartą euroShell z poziomem paliwa wlanego do zbiornika.

Pełne zestawienie informacji z systemu na temat pojazdów, pokonywanych tras, czasu pracy kierowców, tankowań czy opłat drogowych umożliwia wnikliwą analizę prowadzonego biznesu. Jak pokazuje praktyka biznesowa i przeprowadzone badania, dzięki Shell FuelSave Partner firmy mogą zaoszczędzić aż do 10%  kosztów zużycia paliwa.

 

Trimble CarCube

Firma Trimble zaprezentowała najnowszą, udoskonaloną wersję CarCube dla firm transportowo-logistycznych. Dostępny juz komputer pokładowy CarCube kolejnej generacji, w swojej najnowszej odsłonie został wyposażony w szybszy procesor i płaski ekran dotykowy wysokiej rozdzielczości. System nie tylko oferuje przydatne w nawigacji mapy trójwymiarowe, lecz także precyzyjnie sygnalizuje kierowcom moment, w którym mogą zmienić pas ruchu w celu uzyskania optymalnej efektywności. Nową funkcją jest także możliwość korzystania z CarCube do obsługi dokumentów, takich jak instrukcje lub wskazówki dotyczące bezpieczeństwa. W celu skrócenia czasu montażu firma Trimble zmodyfikowała wymiary komputera, aby pasował do formatu DIN.

Carsten Holtrup, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu w firmie Trimble Transport & Logistics: – To już szósta generacja naszego komputera pokładowego CarCube. Tym razem skoncentrowaliśmy się na zwiększeniu łatwości obsługi i bezpieczeństwie.

Najnowsza generacja oferuje udoskonalony system nawigacji, który wysyła kierowcom informacje i ostrzeżenia o potencjalnych zagrożeniach takich jak zbyt niski prześwit pod mostem lub ostre zakręty. System nawigacji funkcjonuje także podczas przejazdu przez tunel. Urządzenie w najnowszej wersji pozwala kierowcom również na korzystanie z dokumentów takich jak instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa oraz przewodniki dla kierowców. Umożliwia też korzystanie z plików wideo oraz w formacie Word i PDF.

Dzięki zastosowaniu nowego formatu DIN skrócono czas montażu CarCube.

 – Zamocowanie CarCube na stałe pozostanie istotnym elementem naszej oferty sprzętowej – dodał Carsten Holtrup. – Jednak przy opracowywaniu najnowszej wersji naszego komputera pokładowego postawiliśmy na skrócenie czasu instalacji i ułatwienie jego obsługi.

Tak jak w przypadku poprzednich wersji, CarCube nowej generacji oferuje możliwość automatycznego pobierania danych z tachometru. Umożliwia eksport danych z pamięci masowej i karty kierowcy, gdy pojazd pozostaje w ruchu bez konieczności angażowania kierowcy. Dzięki temu dyspozytorzy uzyskują natychmiastowy dostęp do wszystkich istotnych danych. CarCube najnowszej generacji można w pełni zintegrować z systemami transportowo-logistycznymi, w których stosowano jego poprzednie wersje.

Belgijska firma Trimble Transport & Logistics jest wiodącym dostawcą rozwiązań do zarządzania transportem dla dowolnej wielkości przedsiębiorstw z sektora transportu i logistyki. Składają się one z montowanych na stałe oraz przenośnych komputerów pokładowych, usług bezprzewodowej komunikacji i opartych na technologii web aplikacji back-office, które są łatwo integrowane aby tworzyć bezszwowy obieg informacji oraz transformować i optymalizować operacje.

 

TX-Trailerguard firmy Transics

Od niedawna firma Transisc oferuje system do zarządzania flotą TX-Trailerguard. Jest to pierwsza zintegrowana platforma uruchomiona po nabyciu firmy Transics przez WABCO. Nowe rozwiązanie łącząc w sobie funkcjonalność rozwiązania telematycznego TrailerGuard WABCO z oprogramowaniem TX-Connect  Transics International. TX-Trailerguard pomaga operatorom flot samochodów ciężarowych w poprawie poziomu ich bezpieczeństwa i efektywności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów.

TX-Trailerguard umożliwia zarządzanie samochodem ciężarowym, przyczepą, kierującym i ładunkiem w czasie rzeczywistym. Kompleksowe dane zbierane są w czasie rzeczywistym z zaawansowanych pokładowych systemów kontroli hamowania, stabilności i wydajności WABCO z pomocą oprogramowania TX-Connect Transics i powiązanego z nim pakietu systemów telematycznych.

Wprowadzony na rynek w 2010 r., telematyczny system TrailerGUARD WABCO pozwala operatorom flot pojazdów ciężarowych zdalnie monitorować różnorodne dane eksploatacyjne pojazdu, takie jak wydajność elektronicznego układu hamulcowego (EBS), zawiadomienia o zagrożeniu wywróceniem się pojazdu, przebieg, obciążenia osi, ciśnienie w oponach, temperatura wewnątrz chłodni i stan drzwi oraz inne funkcje operacyjne. Ponadto system oferuje zdalne funkcje diagnostyczne umożliwiające flotom zaplanowanie konserwacji zapobiegawczej. TX-Connect  łączy te nowo dostępne strumienie danych w stosowne raporty dla dyspozytorów, zapewniając operatorom flot dodatkowe możliwości oceny sytuacji w celu poprawy stanu bezpieczeństwa i efektywności ich flot.

System TX-Trailerguard wprowadziło u siebie np. holenderskie przedsiębiorstwo transportowe Keus & Mollink, które zainstalowało go w swoich pojazdach. Keus & Mollink to firma przewozowa specjalizująca się w transporcie żywego inwentarza. Urządzenie pozwala na monitorowanie w czasie rzeczywistym generowanych z komputera pokładowego danych z naczepy, uwzględniając wszystkie ważne informacje dotyczące pojazdu i kierowcy, a następnie prezentując je spedytorowi na jednym pulpicie.

System służy do zarządzania danymi na temat naczepy, takimi jak nacisk na oś, ciśnienie w oponach, temperatura wewnątrz naczepy-chłodni czy status drzwi, które to są przekazywane do biura, gdzie następuje ich pełna integracja z oferowanym przez Transics oprogramowaniem biurowym TX-Connect. A zatem w przeciwieństwie do pojedynczych aplikacji umożliwia zaprezentowanie wszystkich informacji odnoszących się do całego pojazdu, naczepy i kierowcy w czasie rzeczywistym oraz na jednym ekranie.

W ten sposób kierownicy ds. floty mogą wykrywać potencjalne problemy, np. powtarzające się przypadki przeciążenia, niedostateczny poziom eksploatacji i nieodpowiednie zachowania na drodze. Dzięki raportom pokazującym wydajność pojazdu można zoptymalizować procesy planowania i inwestycje w zakresie przepustowości. Dodatkowo w przypadku pojazdów wyposażonych w komputery pokładowe Transics dyspozytorzy mogą natychmiast przekazywać kierowcom uwagi techniczne i administracyjne, np. dotyczące kolejnych zleceń lub potencjalnych zagrożeń, np. niedopompowanych opon. Kierownicy ds. floty są w stanie przekazywać kierowcom wskazówki i udzielać im pomocy, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa pojazdu, lepszą jakość obsługi klienta, ograniczenie przestojów oraz obniżenie kosztów konserwacji.

Wybór zaawansowanych systemów telematycznych jest coraz większy, do wyboru są różne zakresy nadzoru nad flotą. Coraz więcej właścicieli ciężarówek, zwłaszcza większych flot,  przekonuje się do ich wykorzystywania. Raz zainwestowane pieniądze i ewentualnie nieduże opłaty abonamentowe dość szybko zwracają się w postaci oszczędności nie tylko na paliwie, lecz także mniej zużytych pojazdów i mniejszych strat powodowanych przez nieuczciwych kierowców.

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 3/2016

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE