loga na www miedzy banery

Renault 1170x300

loga na www miedzy banery

VDO

loga na www miedzy banery

Hengst maj

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

Onturtle kwiecien

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Furgon niejedno ma imię

Naczepy i zabudowy furgonowe stanowią nieodłączny element transportu drogowego, szczególnie w kontekście logistyki i przewozów towarów wrażliwych lub wymagających określonych warunków mikroklimatycznych.

Sektor ten przechodzi dynamiczne zmiany, zarówno pod kątem technologii, jak i popytu na rynku. W odpowiedzi na rosnące wymagania związane z efektywnością transportu, furgony stały się bardziej wyspecjalizowane. Pojazdy te muszą być nie tylko bardziej pojemne i odporniejsze na różnorodne warunki, ale również coraz bardziej energooszczędne i dostosowane do wymogów ochrony środowiska.

Jednym z głównych trendów w rozwoju technologii pojazdów furgonowych jest stosowanie lekkich, ale jednocześnie wytrzymałych materiałów. Współczesne konstrukcje wykorzystywane w produkcji nadwozi to przede wszystkim stopy aluminium, kompozyty, a także specjalistyczne tworzywa sztuczne, które redukują masę pojazdu, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa i emisji spalin.

Kolejnym istotnym obszarem rozwoju są systemy telematyczne, które pozwalają na monitorowanie stanu technicznego pojazdu oraz optymalizację tras. Dzięki takim rozwiązaniom, jak GPS, czujniki temperatury czy systemy śledzenia ładunku, operatorzy transportowi mogą skuteczniej zarządzać flotą, zwiększając bezpieczeństwo i efektywność operacyjną.

Współczesny rynek transportowy stawia przed producentami coraz większe wymagania. Przewoźnicy poszukują pojazdów, które będą w stanie sprostać wymaganiom zróżnicowanych ładunków, zmieniających się przepisów prawnych, a także rosnącej presji na obniżenie kosztów transportu.

W odpowiedzi na te potrzeby, producenci furgonów oferują coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, takie jak naczepy chłodnicze z precyzyjnymi systemami kontroli temperatury, a także nadwozia umożliwiające łatwy i szybki załadunek i rozładunek towarów. Wzrost popularności e-commerce oraz szybki rozwój sektora spożywczego i farmaceutycznego również wpłynął na zapotrzebowanie na naczepy dostosowane do transportu delikatnych lub wymagających szczególnych warunków ładunków.

Kolejnym ważnym kierunkiem w rozwoju naczep i nadwozi furgonowych jest dbałość o środowisko naturalne. Zrównoważony rozwój stał się kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje zakupowe przedsiębiorców transportowych. Zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie hałasu i redukcja zużycia paliwa to priorytety, które znajdują swoje odzwierciedlenie w nowoczesnych projektach naczep.

Dla przyszłości rynku tego typu pojazdów kluczowe będą inwestycje w technologie związane z poprawą efektywności paliwowej, zwiększoną odpornością na warunki atmosferyczne, a także w rozwój systemów zarządzania flotą. Przemiany te będą również wymuszać dostosowywanie się firm transportowych do zmieniających się regulacji prawnych oraz do oczekiwań konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na aspekty ekologiczne w procesie transportu.

 

Na trudnym rynku

Na rynek takich pojazdów i działalność producentów niekorzystnie wpływa aktualna sytuacja geopolityczna i gospodarcza (wojna w Ukrainie, kryzys gospodarczy w Niemczech, zaburzone łańcuchy dostaw, polityka celna, wzrost cen surowców, materiałów).

Jak wskazują przedstawiciele firmy Plandex, wielu klientów wstrzymuje się z decyzjami zakupowymi, nie widząc dobrych prognoz.

Na szczęście jesteśmy przedsiębiorstwem o ugruntowanej pozycji na rynku, wachlarz naszych produktów jest bardzo szeroki i mamy nadzieję, że przetrwamy ten trudny okres, a zakończenie wojny w Ukrainie ożywi gospodarkę w Europie – słyszymy w firmie. – Jeżeli chodzi o pojazdy z zabudowami furgonowymi widzimy na przestrzeni lat bardzo dobre pozycjonowanie naszej firmy na rynku. Zwiększenie popytu na ten rodzaj pojazdów będzie wynikało z ożywienia gospodarczego oraz innowacji produktowych jakie chcemy oferować. Największym zainteresowaniem nabywców, jeśli chodzi o pojazdy z zabudową furgonową, cieszą się samochody do 3,5 t DMC, które są najczęściej wykorzystywane do dystrybucji ze względu na brak potrzeby zatrudniania kierowcy z kategorią prawa jazdy C. Ten trend trwa od wielu lat, ale druga strona medalu wygląda tak, że pojazdy te nie zawsze zapewniają wystarczającą ładowność. Obserwujemy jednak, że świadomość klientów powoli się zmienia i sięgają oni po większe samochody.

 

Krone Dry Liner

Stabilna konstrukcja naczepy Krone Dry Liner jest dopasowana do potrzeb regularnego transportu. Funkcjonalne nadwozia wyróżniają liczne szczegóły, które ułatwiają codzienną pracę. Furgony muszą być niezwykle odporne, dlatego producent zadbał o ich wytrzymałość. Stabilne podwozie jest wyposażone w ukośne wzmocnienia ramy i wytrzymuje nawet silne uderzenia w rampę. Pojazd polecany jest m.in. do transportu wrażliwej elektroniki, farb czy mebli. Jak zapewnia producent, wytrzymały materiał, z którego jest wykonane nadwozie Dry Liner, jest „niemal niezniszczalny”. Dzięki zastosowaniu paneli bocznych Duoplex Steel o grubości 30 milimetrów logistyka towarów suchych zyskuje nowy wymiar. Wpuszczone szyny prowadnic dwupiętrowych oraz szyny mocujące zapewniają wysoką efektywność transportu i maksymalne zabezpieczenie ładunku.

Ściana czołowa ma aerodynamiczny kształt, a wspornik sprzęgu oraz przyłącza oświetlenia i powietrza oferowane są na dwóch wysokościach. Stabilność pojazdu zwiększa listwa ochronna cokołowa o wysokości 300 mm. Może być wyposażony w ochronną blachę w portalu tylnym, przydatną podczas dokowania przy rampie.

Dostępna jest wersja nadwozia Dry Liner z wysoko umieszczoną poprzecznicą tylną. Dzięki temu prześwit w portalu tylnym odpowiada wewnętrznej wysokości nadwozia.

W wariancie Dry Liner Plywood ściany boczne z drewna warstwowego mają od wewnątrz całkowicie gładkie powierzchnie. Wyposażenie uzupełniające, np. dodatkowe listwy przyścienne lub szyny mocujące, montowane są poprzez nasadzanie.

W wariancie skrzyni metalowej Dry Liner jest seryjnie wyposażony w blachy perforowane.

W trakcie prac załadunkowych dach z tworzywa sztucznego przepuszczający światło zapewnia lepszą widoczność. Opcjonalnie można zastosować segmenty częściowe tego typu konstrukcji.

Stalowe drzwi tylne zapewniają szczelne zamknięcie.

Do transportu mebli przeznaczony jest Dry Liner Furniture. Jego mechanizm skrętnej osi sprawia, że jest on bardziej zwrotny niż niejeden solowy pojazd ciężarowy w transporcie miejskim. Praktyczne wyposażenie, takie jak okładziny filcowe lub gładkie i równe powierzchnie podłogi, gwarantują bezpieczny transport mebli. Opcjonalne wersje szyn mocujących oraz pierścienie mocujące wpuszczone w podłogę ułatwiają właściwe zabezpieczenie ładunku w dowolnej pozycji.

 

Plandex: od 3,5 tony w górę

Plandex specjalizuje się w projektowaniu i produkcji zabudów dla samochodów dostawczych i ciężarowych o masie od 3,5 t. Oferta obejmuje różnorodne warianty nadwozi, które są precyzyjnie dostosowane do specyficznych potrzeb różnych branż, w tym logistyki, budownictwa, transportu chłodniczego oraz branży spożywczej. Wśród oferowanych nadwozi są kontenerowe, chłodnicze i izotermiczne.

furgon1Jak zapewniają przedstawiciele firmy, są to rozwiązania projektowane z myślą o maksymalnej optymalizacji przestrzeni ładunkowej, co pozwala na efektywne zarządzanie transportem różnorodnych towarów.

Nadwozia Plandex spełniają rygorystyczne normy bezpieczeństwa i jakości, co gwarantuje ich niezawodność w trakcie eksploatacji. Producent regularnie przeprowadza testy wytrzymałościowe, aby zagwarantować, że jego konstrukcje są w stanie sprostać najtrudniejszym warunkom pracy.

– Od zawsze w naszej firmie podchodzimy indywidualnie do potrzeb klienta, nasze nadwozia są szyte na miarę – zapewniają w firmie Plandex. – Staramy się dowiedzieć od klienta jak najwięcej na temat przewożonego asortymentu, żeby dopasować zabudowę pojazdu. Wysoka jakość materiałów użytych do produkcji oraz nowoczesny park maszynowy jaki posiadamy bardzo dobrze wpływa na produkt końcowy. Plandex nieustannie inwestuje w rozwój technologiczny, wdrożenie specjalistycznych maszyn CNC pozwala oferować produkty bardziej innowacyjne i trwałe.

Oferta firmy kierowana jest między innymi do dealerów samochodów ciężarowych i dostawczych, przedsiębiorstw działających w branży FMCG oraz do firm poszukujących dedykowanych rozwiązań – dostosowanych do indywidualnych potrzeb transportowych.

 

Wielton Dry Master

Model Dry Master znajduje zastosowanie w przewozie towarów wartościowych i ładunków narażonych na zniszczenie, takich jak: elektronika, przesyłki kurierskie, odzież, meble, alkohol, produkty spożywcze i suplementy diety oraz wiele innych. W portfolio marki Wielton znajdują się pojazdy 2- i 3-osiowe w wersji standard oraz mega, a także w wersji intermodalnej do transportu naczep koleją. Produkt cechuje duża objętość skrzyni ładunkowej, sięgająca nawet 92 m3, oraz wyższa o 25 mm wysokość wewnętrzna, umożliwiające transport ładunków o większych gabarytach. Na uwagę zasługuje fakt, że naczepy te mogą pomieścić nawet do 34 palet, a trwała podłoga, zbudowana z wodoodpornej sklejki o grubości 30 mm i wytrzymałości 7,5 tony lub opcjonalnie 9 ton, jest gwarancją trwałości i stabilności całego pojazdu. Dry Master posiada ramę wykonaną ze stali o podwyższonej wytrzymałości s700 i s355, która jest zabezpieczana powłoką antykorozyjną KTL, a dopuszczalna masa całkowita naczepy to 30 ton.

furgon2Nadwozie pojazdu składa się z płyt izotermicznych i GRP o grubości 20-25 mm. Możliwość podnoszenia pierwszej lub trzeciej osi pojazdu w cyklu automatycznym ułatwia ruszanie oraz zapewnia oszczędność opon i osi podczas przewozu lekkiego towaru lub jazdy bez ładunku.

Standardowa, 3-osiowa naczepa furgonowa Dry Master jest także dostępna w wersji HD. Pojazd ten dysponuje podłogą wykonaną z twardego drewna o grubości 35 mm i wzmocnionymi stalowymi profilami o wytrzymałości 9 ton lub opcjonalnie 10 ton.

W ofercie wieluńskiego producenta znaleźć można również szereg rozwiązań ułatwiających transport m.in. przesyłek kurierskich. Naczepa może być wyposażona w ręcznie podnoszoną roletę aluminiową lub drewnianą, ułatwiającą szybki załadunek i rozładunek. Odboje tylne gumowe lub roll-stop stanowią pożądaną amortyzację przy uderzeniach o rampę, zapewniając ochronę naczepy.

W standardowej wersji wyposażenia znajdują się rozwiązania telematyczne z 12-miesięcznym bezpłatnym okresem testowym. W zależności od potrzeb klienta i rodzaju transportowanych ładunków, pojazd może zostać wyposażony w system podwójnego załadunku DoubleDeck, który umożliwia maksymalne wykorzystanie przestrzeni ładunkowej. Opcja drugiego poziomu podłogi zwiększa pojemność naczepy, szczególnie w przypadku niskich przesyłek składowanych na paletach. Dodatkowo dostępnych jest wiele wariantów mocowania ładunku na ścianach tj.: listwy mocowania drążków blokujących ładunek czy panele odzieżowe.

W gamie produktów furgonowych Wielton dostępny jest także model Air Cargo Master Mega do transportu kontenerów lotniczych. Produkt ten wyposażony został w system rolek w podłodze renomowanego dostawcy – firmy Joloda.

 

T&M nr 4/2025

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh