loga na www miedzy banery

Renault 1170x300

loga na www miedzy banery

VDO

loga na www miedzy banery

Hengst maj

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

Onturtle kwiecien

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

Jedziemy „na chłodno”

Świeżej i mrożonej żywności, a także produktom farmaceutycznym należy zapewnić odpowiednie warunki temperaturowe podczas całego przewozu.

Przybywa różnego rodzaju, zaawansowanych rozwiązań technologicznych, które mają ułatwić tzw. chłodny łańcuch dostaw. Decydując się na wybór konkretnej naczepy czy zabudowy chłodniczej, bądź izotermicznej trzeba wziąć pod uwagę szereg istotnych kwestii. Transport towarów łatwo psujących się, zwłaszcza żywności, ale także np. farmaceutyków musi odpowiadać surowym normom sanitarnym, wynikającym m.in. z wymogów HACCP. Konstrukcyjnie, poszczególne rozwiązania są do siebie podobne, izotermy i chłodnie bazują na panelach aluminiowych, folii poliestrowo-szklanej, zwanej często laminatem, a izolator stanowi sztywna pianka poliuretanowa lub polistyren.

 

Niełatwa sytuacja

W ubiegłym roku, w Polsce zarejestrowano 939 naczep chłodniczych i 1.547 izotermicznych. To wynik znacząco gorszy niż rok wcześniej (niewiele lepiej było z zabudowami). Główne pozycje na sprzedażowym rankingu zajmują: Schmitz Cargobull, Krone, Chereau, Lamberet i Kögel. Obecną sytuację na rynku trudno określić mianem ustabilizowanej. Marcin Samburski, menadżer agregatów chłodniczych Grupy DBK podkreśla, że rok 2025 przynosi dynamiczne zmiany. – Z jednej strony obserwujemy wyraźny wzrost zapotrzebowania na transport w temperaturze kontrolowanej, co wynika m.in. z rosnącej konsumpcji produktów świeżych, leków czy mrożonek. Z drugiej, firmy transportowe stają przed szeregiem wyzwań. Coraz większe znaczenie mają regulacje dotyczące emisji CO2 oraz nacisk na elektromobilność, co wymusza inwestycje w nowe technologie i modernizacje flot – mówi M.Samburski dodając, jak duże znaczenie mają też rosnące koszty energii i presja na zrównoważony rozwój oraz to, że branża motoryzacyjna, także w segmencie chłodni – mierzy się ze schłodzeniem nastrojów inwestycyjnych.

TIP Reefer 01Również Andrzej Dziedzicki, dyrektor handlowy EWT Truck & Trailer (pojazdy Schmitz Cargobull) jest zdania, że wyniki minionego roku odzwierciedlają wyzwania, z którymi mierzy się branża transportowa, ale patrzy na te zmiany jako na okres przejściowy. – Cieszymy się, że nasi klienci dostrzegają wartość naszych produktów, a rynek chłodniczy wciąż pozostaje jednym z najważniejszych filarów branży transportowej – komentuje.

Zdaniem Christophe Dantona, dyrektora ds. CSR i komunikacji Chereau, na rynku pojazdów chłodniczych następuje obecnie podwójna transformacja. Z jednej strony rośnie zapotrzebowanie na bardziej zrównoważone i energooszczędne rozwiązania, z drugiej strony branża porusza się w złożonym środowisku ekonomicznym, z wahaniami cen surowców, dłuższymi terminami realizacji i zwiększonymi kosztami operacyjnymi. – W The Reefer Group postrzegamy to jako czas okazji do przyspieszenia innowacji i wzmocnienia wartości trwałych, wysokowydajnych pojazdów, które obniżają całkowity koszt posiadania, jednocześnie rozwiązując problemy środowiskowe – komentuje Ch.Danton.

Nieco inaczej sytuacja wygląda z perspektywy TIP Group, firmy zajmującej się wynajmem m.in: naczep chłodniczych. – Ten rynek wygląda stabilnie – mówi Piotr Suwała, Country Manager Poland, TIP General Management Central & Eastern Europe dodając, iż z uwagi na specyfikę nie jest on aż tak narażony na rynkowe fluktuacje jak inne branże. – Na tego typu sprzęcie nasi klienci przewożą głównie produkty spożywcze, kwiaty czy wszelkiego rodzaju farmaceutyki. W ostatnim okresie, z naszej perspektywy nie było dużych krótkotrwałych wzrostów związanym z okresami np. Świąt Bożego Narodzenia czy Świąt Wielkanocnych. Kilka lat wcześniej w tych okresach znaczący wzrost miał udział najmu krótkoterminowego, ze szczególnym uwzględnieniem chłodni. W tym roku takie zapotrzebowanie na dodatkowe jednostki jest niskie – dodaje.

W firmie Lamar akcentują natomiast zmieniające się wymagania klientów, którym nie wystarcza już sama funkcja chłodzenia. Coraz większą rolę odgrywają efektywność energetyczna, trwałość rozwiązań oraz możliwość ich łatwego dostosowania do specyficznych potrzeb użytkownika. – Widoczne jest także rosnące zainteresowanie kompaktowymi rozwiązaniami chłodniczymi dedykowanymi do miejskiej logistyki i dostaw ostatniej mili – co znajduje odzwierciedlenie m.in. w większej liczbie zapytań o izotermy na bazie furgonów. Dla nas, jako producenta zabudów dla pojazdów dostawczych i ciężarowych, to bardzo dobry sygnał – mówią.

 

Wybór ma znaczenie

A.Dziedzicki (EWT Truck & Trailer Polska) podkreśla, że wybór konkretnego pojazdu zawsze zależy od preferencji kupującego oraz prowadzonej przez niego działalności transportowej. Również dla M. Samburskiego (DBK) oczywistym jest, że dobór odpowiedniej zabudowy chłodniczej to decyzja, która powinna wynikać z rodzaju transportowanego towaru i jego wymagań temperaturowych. Inne rozwiązania sprawdzą się przy przewozie mięsa, inne przy nabiale, lekach czy produktach głęboko mrożonych, a kluczowa jest zgodność z obowiązującymi normami sanitarnymi. – Niezwykle ważny jest też zakres temperatury, który może sięgać od izoterm utrzymujących temperaturę otoczenia, przez chłodnie (do 0 st.C), aż po mroźnie (do -20 st.C i niżej). Na efektywność wpływa także jakość izolacji termicznej oraz wydajność agregatu chłodniczego, zarówno pod względem mocy, jak i typu zasilania. Nie bez znaczenia pozostają wielkość i typ pojazdu, łatwość czyszczenia, zgodność z certyfikatami oraz koszty eksploatacji. Warto zwrócić też uwagę na dostępność serwisu oraz warunki gwarancji, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu – tłumaczy M.Samburski.

Ch.Danton (Chereau) zaleca natomiast, aby przy wyborze pojazdu zwrócić uwagę np. na wydajność izolacji i sprawność cieplną, aby zagwarantować integralność łańcucha chłodniczego, jak również na trwałość i długowieczność (obniżają koszty konserwacji i poprawiają wydajność cyklu życia). Ważna jest też możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb operacyjnych, w tym konfiguracji załadunku, typów drzwi i akcesoriów. Ch. Danton radzi, aby sprawdzić zgodność z przepisami, zwłaszcza w odniesieniu do norm ATP i stref niskiej emisji.

Z perspektywy klientów TIP Group najważniejszy jest sposób użytkowania naczep i związany z tym typ transportu. Ilość przeładunków lub przebieg bardzo wpływa na intensywność zużycia sprzętu. – Nasi klienci bardzo cenią sobie jakość, niezawodność i niskie koszty serwisowania nie tylko samej naczepy ale także agregatu chłodniczego. Przenikalność cieplna jest kluczowym czynnikiem wpływającym na użytkowanie podobnie jak efektywna praca agregatu chłodniczego, w tym jego niskie zużycie paliwa – mówi P. Suwała wymieniając również cechy szczególnie istotne z punktu widzenia kierowcy. To: łatwość obsługi codziennej naczepy, ale także cicha praca agregatu, która ma wpływ zarówno na tryb pracy w niestandardowych godzinach pracy (np. dostawy nocne), ale także podczas snu kierowcy (zgodnie z zasadą: cicha praca agregatu to lepszy sen kierowcy). – Z punktu widzenia firmy TIP, jako właściciela i wynajmującego sprzęt, kluczowe elementy przy wyborze naczepy chłodniczej to koszt zakupu, wartość końcowa po okresie użytkowania, konstrukcja naczepy w kontekście łatwości i efektywności napraw a także koszty serwisowania bieżącego i zużycia naczepy – podsumowuje P. Suwała zaznaczając, że TIP Group posiada w ofercie chłodnie wiodących europejskich producentów naczep i agregatów. Wspólnie z producentami pracuje też nad wykorzystaniem paneli fotowoltaicznych na dachu naczepy, bada również możliwości wykorzystania odnawialnych źródeł energii w zastosowaniu do osi oraz agregatów.

Dla klientów Lamaru kluczowe cechy decydujące o wyborze to: skuteczna izolacja i stabilność temperatury, jakość materiałów, szczelność konstrukcji, precyzja wykonania – wszystko to przekłada się bezpośrednio na możliwość utrzymania wymaganej temperatury wewnątrz zabudowy, niezależnie od warunków zewnętrznych (Lamar stosuje technologię płyt typu sandwich z rdzeniem poliuretanowym). Liczy się też użytkowość i ergonomia (łatwość załadunku, szybki dostęp do towaru, bezpieczeństwo ładunku i komfort pracy kierowcy). Zabudowy są projektowane tak, by maksymalnie wspierać operatorów: odpowiednie rozmieszczenie oświetlenia LED, solidne systemy mocowania ładunku, różne warianty otwierania drzwi, możliwość podziału wnętrza na strefy, ale również wytrzymałość i niskie koszty eksploatacji (dzięki zastosowaniu materiałów odpornych na uszkodzenia mechaniczne, wilgoć czy środki chemiczne do czyszczenia).

 

Carrier Transicold

Carrier Transicold od ponad pół wieku dostarcza klientom z całego świata zaawansowane, energooszczędne chłodnicze agregaty kontenerowe oraz zestawy generatorów, agregaty do samochodów dostawczych, ciężarowych, jak również naczep chłodniczych.

397 03 Carrier Transicold Reed BoardallModel Vector HE 17 to jednostka chłodnicza przeznaczona do naczep, łącząca zaawansowaną technologię inwerterową ze sprawdzoną, całkowicie elektryczną architekturą E-Drive. Agregat oferuje wydajność chłodniczą przekraczającą 16 kW, zmniejsza zużycie paliwa nawet o 30 proc. oraz obniża emisję hałasu o 6 dB, co czyni ją rozwiązaniem zarówno dla transportu długodystansowego, jak i miejskiego. Elementem wyposażenia jest hermetycznie zamknięta sprężarka i ekonomizer, co zwiększa efektywność i minimalizuje ryzyko wycieku czynnika chłodniczego. Vector HE 17 posiada również system telematyczny umożliwiający współpracę z cyfrową platformą Carrier Transicold Lynx Fleet, wspierającą podejmowanie decyzji opartych na danych.

Oferta obejmuje też model Vector S 15. To hybrydowa jednostka chłodnicza do naczep. Zapewnia taką samą wydajność chłodzenia w trybie diesla, jak wcześniejszy model Vector 1550, przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa o 20 proc. Jednostka pracuje cicho, redukując poziom hałasu o 6 dB(A) w trybie utrzymania temperatury. Ważąc ok. 700 kg, Vector S15 jest jednym z najlżejszych modeli w swojej klasie, a jego konstrukcja ułatwia serwisowanie i ogranicza przestoje. Również ta jednostka posiada system telematyczny umożliwiający integrację z platformą Lynx Fleet, co pozwala na monitorowanie w czasie rzeczywistym i zwiększenie efektywności operacyjnej.

Maciej Kędzierski, dyrektor zarządzający Carrier Transicold podkreśla również walory aplikacji mobilnej, narzędzia do zarządzania flotami transportu chłodniczego, oferującej mobilny dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich kompatybilnych jednostek chłodniczych Carrier. – Interfejs użytkownika umożliwia szybki dostęp do kluczowych danych, takich jak temperatura ładunku, lokalizacja, stan urządzeń i aktualizacje. Stworzona we współpracy z klientami i przetestowana przez ponad 40 operatorów flot w Europie aplikacja umożliwia proaktywne monitorowanie, szybką reakcję na alerty oraz ochronę ładunku, ograniczając opóźnienia i straty. Aplikacja jest w pełni zintegrowana z platformą Lynx Fleet, wspierając zgodność z surowymi przepisami dotyczącymi łańcucha chłodniczego oraz zapewniając optymalne warunki transportu – dodaje M.Kędzierski.

 

CHEREAU Trailer IAA 2024Chereau

Chereau, sztandarowa marka The Reefer Group, oferuje naczepy chłodnicze cenione za jakość izolacji, wytrzymałość i możliwość personalizacji. – Gama Chereau Performance jest wyposażona w naszą ekskluzywną technologię VIP (Vacuum Insulated Panels), oferującą wydajność izolacji nawet o 20 proc. lepszą niż konwencjonalne panele. Nadaje się do ekstremalnych wymagań temperaturowych i transportu na duże odległości – mówi Ch.Danton (Chereau) przypominając jednocześnie, że mieli ją okazję obejrzeć zwiedzający ostatnie targi IAA. Prezentowano również program „Forever Young”, który oferuje do osiemnastu lat certyfikacji ATP-FRC, wraz z komponentami, które można ulepszać przez cały cykl życia pojazdu (zestawy aerodynamiczne, ścianki działowe, skrzynie paletowe lub wyposażenie ergonomiczne).

Chereau oferuje również rozwiązania z osią umożliwiającą częściową lub całkowitą dekarbonizację jednostki chłodniczej. Jeśli chodzi o łączność, nowy SmarTrailer, połączony przez Idem Telematics, zapewnia monitorowanie w czasie rzeczywistym, pomagając menedżerom flot optymalizować operacje i zmniejszać emisję dwutlenku węgla.

Każdy pojazd jest szyty na miarę, zaprojektowany tak, aby spełniać specyficzne ograniczenia klienta, niezależnie od tego, czy chodzi o dystrybucję żywności, transport farmaceutyczny czy usługi logistyczne – konkluduje Ch.Danton.

 

D.A.C.

Konstruuje zabudowy aut izolowane termiczne w wersjach ,,ramowych’’.

3Izoterma lub chłodnia to zabudowy dla branży, gdzie wymagana jest stała, pożądana temperatura, z możliwością rejestrowania temperatury podczas transportu. Konstrukcję tworzą ściany z płyt warstwowych i laminat poliestrowo-szklany. Odpowiednie parametry termiczne uzyskiwane są za pomocą paneli typu sandwich i zredukowanych do minimum mostków cieplnych (przenikalność cieplna od ok. 0,4 W/m2K – chłodnia; do 0,7 W/m2K – izoterma). Podłoga jest izolowana, dodatkowo pokryta wylewką epoksydową z odciskiem struktury antypoślizgowej lub aluminiową blachą ryflowaną. Stosuje się aluminiową ramę pośrednią, a także listwę transportową, dzięki której można zabezpieczyć ładunek pasami transportowymi lub drążkiem rozporowym. W podłodze znajdują się uchwyty do mocowania ładunku. Okucia zewnętrzne wykonano z lekkiego aluminium. W ładowni zastosowano oświetlenie LED, uruchamiane na czujnik ruchu.

Nowoczesny furgon może pełnić funkcję chłodni lub izotermy dzięki doposażeniu we wkład izotermiczny oraz urządzenie chłodnicze/grzewcze. Stosowane są agregaty.

Elementem wyposażenia może być system specjalistycznych haków do przewozu mięsa, półtusz, drobiu. D.A.C. proponuje m. in. chłodnię/hakówkę, nadwozie specjalistyczne, gdzie ładunek – półtusze lub drób – jest przewożony na systemie hakowym pod dachem na specjalnej konstrukcji słupowej obliczanej do konkretnego obciążenia.
System składa się z „eurorury” na której zawieszone są haki i ich blokady, unieruchamiające ładunek w osi wzdłużnej i poprzecznej. Nadwozie ze względu na specyfikę przewożonego ładunku, a co za tym idzie konstrukcji nośnej pod dachowej wykonane jest z ultralekkich, wytrzymałych materiałów konstrukcyjnych. Chłodnia jak i wyposażenie posiadają atesty PZH i ATP.

 

DBK

Grupa DBK to dostawca produktów i usług dla branży TSL, działający na polskim rynku od 1996 r. Posiada 25 oddziałów, tworzących sieć serwisowo-sprzedażową.
To ponadto autoryzowana sieć pojazdów DAF i Iveco oraz naczep Kögel.

PANA3003Grupa DBK oferuje kompleksowe wsparcie firmom transportowym – od doboru pojazdu, przez finansowanie, po serwis. W segmencie chłodni szczególnie polecane są agregaty marki Daikin-Zanotti, montowane na pojazdach dostosowanych do różnych sektorów rynku. Agregaty serii Zero (modele Z200, Z250, Z350, Z380) są dedykowane lekkim pojazdom użytkowym i odpowiadają na potrzeby dystrybucji miejskiej. Napędzane mogą być bezpośrednio podczas jazdy i z sieci podczas postoju. Zaletą tej serii jest łatwość montażu, niewielki poziom hałasu oraz ograniczone zużycie czynnika chłodniczego. Ich kompaktowa konstrukcja pozwala maksymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową.

Agregaty SFZ007, SFZ008 i SFZ009 (w tym wersja Multi z dwoma parownikami) są montowane pod podwoziem pojazdu, dzięki czemu nie wpływają na jego wygląd ani właściwości aerodynamiczne. Zaletą jest możliwość tworzenia dwóch niezależnych stref temperaturowych, zachowanie pełnej funkcjonalności pojazdu przy niskim zużyciu energii i bezkompromisowy dostęp do wjazdów z ograniczoną wysokością. Obie serie są kompatybilne z nowoczesnymi systemami telematycznymi, co pozwala monitorować flotę i optymalizować procesy transportowe.

 

Kässbohrer

Kässbohrer K.SRI E to chłodnia, której tworzeniu – co podkreślają sami konstruktorzy – towarzyszyło motto „Enginuity”, oznaczające równowagę między „Engineering” (inżynierią) a „Ingenuity” (pomysłowością).

E reefer at IAA 24Chłodnię wyposażono w oś rekuperacyjną BPW i elektryczną jednostkę chłodniczą Thermo King. Całość może obsługiwać jedną lub wiele temperatur, posiada system odzyskiwania energii oraz technologię magazynowania baterii. Dzięki temu K.SRI E działa niezależnie od ciężarówki, oferując pełną elastyczność w trybie elektrycznym. Pojazd spełnia wymogi regulacji dotyczących Stref Bardzo Niskiej Emisji (ULEZ) oraz Stref Niskiej Emisji (LEZ), sprawdza się więc w dostawach miejskich. Izolacja bazuje na panelach GRP o współczynniku 0,31 K, zastosowano zaawansowany systemowi cyrkulacji powietrza.

K.SRI E oszczędza do 4 tys. l paliwa rocznie na jedną naczepę, w zależności od sposobu użytkowania i wyposażenia. Oś BPW e-axle może rozpocząć odzysk energii już przy prędkości 15 km/h. Rozpoczęcie ładowania baterii tak wcześnie pozwala na zastosowanie mniejszej baterii, co przkłada się na oszczędność zarówno masy, jak i kosztów baterii. Maksymalna moc osi BPW e-axle wynosi 8 kW, co zapewnia znaczącą przewagę w efektywności ładowania baterii.

Producent podkreśla, że dzięki rozwiązaniu Thermo King & BPW, oś e-axle ładuje baterię zasilającą system chłodzenia wyłącznie poprzez odzysk energii, bez konieczności korzystania z zewnętrznego źródła zasilania lub kalibracji. System BPW e-axle posiada tryb aktywny (Active Mode), który włącza się, gdy poziom naładowania baterii jest niewystarczający i potrzebna jest dodatkowa energia do zasilania jednostki chłodniczej. Taka sytuacja może wystąpić, gdy klimat jest bardzo gorący lub pojazd wykonuje częste i dłuższe postoje, nie mając wystarczającego czasu na ładowanie baterii podczas jazdy. Tryb aktywny uruchamia silnik zainstalowany na osi, który pracuje nieco intensywniej. W trybie aktywnym, oś BPW e-axle generuje niewielki opór podczas przekształcania energii kinetycznej w elektryczną, co powoduje minimalny i niemal niezauważalny wzrost zużycia paliwa, wynoszący od 0,1 do 0,5 l/100 km. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie chłodzenia o zerowej emisji bez zwiększania ogólnego zużycia paliwa przez ciężarówkę.

 

Kögel

Cool Liteshell to nowa naczepa marki Kögel. Aktualnie produkowana jest w ramach serii przedpremierowej i dopiero czeka na swój handlowy debiut. Producent zwraca uwagę na jedyny w swoim rodzaju wybór materiałów i unikatowy proces produkcyjny, które pozwoliły zredukować masę własną o ok. 700 kg.

KOEGEL COOL LITESHELL 6Mniejsza masa własna oznacza oszczędność paliwa 0,3 l/100 km oraz redukcję emisji CO2 o 8 g/km. Wyliczono, że przy pełnym wykorzystaniu większej ładowności, co 32. przejazd może być „za darmo”. Lekka budowa Kögel Cool Liteshell jest korzystna również dla środowiska. W porównaniu z aktualnymi naczepami emisja CO2 w całym cyklu życia pojazdu zmniejsza się o ok. 22 t. Przy rocznym przebiegu 150 tys. km emisja CO2 jest o 1,2 t mniejsza. Odpowiada to emisji generatora z silnikiem diesla przez ok. 182 godziny pracy przy pełnym obciążeniu.

Za maksymalną udarność i stabilność odpowiada innowacyjna powłoka zewnętrzna. Nowa technologia paneli Liteshell zastępuje tradycyjną warstwę blachy stalowej. Nie ma ryzyka korozji, bo w powłoce zewnętrznej nie występuje blacha stalowa. Rdzeń składa się z frezowanych bloków z twardej pianki poliuretanowej, warstwa kryjąca jest wykonana z mat z włókna szklanego, a powłoka zewnętrzna z termoplastycznego poliuretanu (TPU). Podłogę i wsporniki poprzeczne wykonano z płyt z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GFK) zamiast popularnych wsporników drewnianych. Wysoka stabilność GFK pozwala zmniejszyć grubość materiału i zwiększyć ilość pianki o ok. 20 proc. Maksymalną elastyczność wykorzystania wnętrza mają zapewnić podwójne szyny kotwowe. Opcjonalnie oferowana jest wersja multitemperaturowa.

Podzespoły elektryczne pochodzą od stałych partnerów producenta, firm Thermo King i BPW. Ta ostatnia dostarcza m.in. wykorzystywaną do produkcji energii „ePower Axle”.

 

Krone

Cool Liner to produkt marki Krone. Model jest na rynku już ponad ćwierć wieku, z okazji 25-lecia pokazano zresztą naczepę w odświeżonej wersji. Wzmocniono tę część naczepy, która najczęściej styka się z rampą. W rezultacie energia jest pochłaniana przez podwozie, a nadwozie jest chronione. Przeprojektowana ściana działowa składa się na bok, co upraszcza czyszczenie pojazdu. Innowacyjna jest m.in. koncepcja oświetlenia, zoptymalizowano uszczelki drzwi, zmodernizowano listwę odbojową, nowy zestaw ochrony przed uderzeniami.

Cool Fahrt 848Producent podkreśla, że Cool Liner ma przemyślaną koncepcję, począwszy od elastycznego kanału powietrznego, przez szczelną wannę podłogową, aż po zamknięcia tylne ze stali nierdzewnej. Przydatnym rozwiązaniem jest system Krone Telematics (monitoruje lokalizację, drzwi, dane operacyjne, temperaturę chłodzenia, stan agregatu i sprzężenia oraz generuje komunikaty o błędach z układu hamulcowego). Oprócz systemu telematycznego użytkownik ma do dyspozycji układ kontroli ciśnienia w oponach oraz wspomaganie najazdu. Za dodatkową ochronę odpowiadają kompleksowe systemy bezpieczeństwa, w tym Krone Door Protect.

Cool Liner City ma zwarte podwozie z masywną poprzecznicą tyłu ramy do częstego dokowania przy rampie, bezobsługowy, szybko reagujący mechanizm skrętnej osi z jednym drążkiem i podwozie z powłoką nanoszoną metodą zanurzeniowego lakierowania katodowego oraz powłoką proszkową zapewniającą utrzymanie wartości przez długie lata. Podwozie w wersji miejskiej jest dostępne w opcji 1-, 2- lub 3-osiowej na 27 lub 33 europalety.

Cool Liner Pharma spełnia wymogi stawiane przed naczepami przewożącymi leki. Kontrolowane i rejestrowane są krytyczne parametry przechowywania i transportu. Cool Liner z certyfikatem farmaceutycznym jest dostępna w różnych wariantach wyposażenia. Agregaty chłodnicze mogą być montowane w wyposażeniu jedno- lub wielotemperaturowym.

Naczepa Krone Cool Liner Duoplex Steel, dzięki efektywnemu wyposażeniu, np. ściance działowej Isowall, umożliwia także transport różnych towarów w różnych strefach temperatur. Kanał powietrzny zamontowany elastycznie na suficie równomiernie rozdziela zimne powietrze w naczepie i przystosowany jest zarówno do załadunku piętrowego, jak i korzystania z poprzecznej ściany działowej.

 

Lamar

Lamar od ponad 30 lat rozwija własne technologie w zakresie lekkich, trwałych i funkcjonalnych zabudów izotermicznych i chłodniczych. Projekty powstają z myślą o konkretnych wyzwaniach transportowych, często niestandardowych i wymagających. Zespół konstruktorów i technologów dopasowuje każde zamówienie do realnych warunków pracy klienta.

opel movano z winda zabudowa kontenerowa agregat 6 500x500W ofercie Lamar znajdują się różne warianty zabudów do transportu w kontrolowanej temperaturze – dostosowane zarówno do małych aut dostawczych, jak i dużych pojazdów ciężarowych. Największą popularnością cieszy się kontener chłodniczy Lamar, a zatem zabudowa oparta na technologii płyt warstwowych typu sandwich, przeznaczona do pojazdów o większej ładowności. Może być wyposażona w agregat chłodniczy i dostosowana do przewozu towarów w temperaturach od 0 do -20 st.C. Istnieje możliwość konfiguracji wnętrza (np. podział na komory, uchylne ścianki działowe).

Popularna jest też izoterma Lamar – klasyczna zabudowa izotermiczna do transportu towarów w temperaturze od 0 do +12 st.C. Sprawdza się w dystrybucji miejskiej – przy przewozie produktów mleczarskich, warzyw, napojów, leków czy kosmetyków. Zabudowa może zostać wyposażona w różne warianty drzwi (tylne, boczne), a jej wykończenie wnętrza zapewnia łatwe utrzymanie higieny. – Konstrukcja oparta na lekkim stelażu zapewnia optymalną ładowność pojazdu – podkreśla dostawca.

Jest też Lamar COOL – izoterma na furgonie. To innowacyjne rozwiązanie polega na adaptacji standardowego furgonu do przewozu produktów wymagających utrzymania temperatury. Wkład izotermiczny wykonano z płyt z rdzeniem PUR i laminatu poliestrowo-szklanego (wyjątkowa szczelność i izolacyjność). Dzięki zachowaniu oryginalnych drzwi bocznych i tylnych furgonu, pojazd nie traci funkcjonalności, a zyskuje nowe możliwości logistyczne. Lamar COOL to wybór dla firm realizujących lokalne dostawy, w tym również do aptek czy sklepów.

 

SCB Kühlkompetenz Social Media 02 ohneText 1 1zu1 (1)Schmitz Cargobull jest od lat liderem sprzedaży naczep chłodniczych. – Wyjątkowość produktów tej marki bazuje na wieloletnim doświadczeniu w produkcji chłodni, co w efekcie doprowadziło do powstania pojazdu o optymalnych parametrach izolacyjnych a zarazem solidnego, niezawodnego oraz przyjaznego w codziennym użytkowaniu produktu, który stał się tak synonimem naczepy do przewozu towarów w temperaturze kontrolowanej – podkreśla dostawca chłodni.

Obecna strategia Schmitz Cargobull w sektorze naczep chłodniczych zakłada dostarczanie pojazdów, których komponenty firmowane są przez Schmitz’a: nadwozie chłodnicze skonstruowane z paneli izolacyjnych Ferroplast, osie własnej produkcji, telematykę TrailerConnect. Schmitz Cargobull posiada w swojej ofercie agregaty chłodnicze własnej produkcji w wersji jedno – oraz dwutemperaturowej zarówno z napędem diesla, jak również jako urządzenia w pełni elektryczne. Naczepa SKOe wyposażona jest w agregat chłodniczy S.CUe z napędem elektrycznym. Źródłem zasilania takiego agregatu jest bateria o poj. 32 kWh wbudowana w miejsce zbiornika paliwa, a cały system domyka generator prądu zintegrowany na środkowej osi, który pozwala na doładowywanie baterii podczas jazdy. Moc chłodnicza porównywalna jest z mocą konwencjonalnych urządzeń chłodniczych i wynosi 15800 W. Obecnie tego typu naczepa jest już sprzedaży możliwe jest również przetestowanie pojazdu.

Schmitz Cargobull S.KOe to w pełni elektryczna naczepa chłodnicza z elektrycznym agregatem chłodniczym S.CUe w zestawie z systemem akumulatorów oraz generatorem prądu umieszczonym na drugiej osi. Zelektryfikowana oś ładuje akumulatory podczas jazdy oraz odzyskuje energię podczas hamowania i tym samym wydłuża czas pracy agregatu chłodniczego oraz skraca czas ładowania akumulatorów. System zintegrowano z telematyką TrailerConnect, dzięki temu wszystkie parametry systemu, np. stopień naładowania baterii, pozostały zasięg mogą być monitorowane via portal telematyczny lub aplikację mobilną.

 

ThermoKing

ThermoKing ma serię agregatów TX. Modele T-1100X i T-1300X oferują zwiększoną wydajność chłodzenia w porównaniu do ich poprzedników. Przeprojektowane komponenty mają ulepszony przepływ powietrza (lepsza kontrola temperatury).

Thermo King AxlePower TechnologySeria TX jest do 40 kg lżejsza od swojego poprzednika, co pozwala zmniejszyć całkowite koszty transportu i emisje ciężarówki. Silniki GreenTech są znane z czystości, przekraczając obecne wymagania UE dotyczące kontroli emisji szkodliwych substancji. Producent podkreśla, że nowe wężownice czynnika chłodniczego i konstrukcja rurek rozprowadzających pozwalają zmniejszyć ładunek czynnika chłodniczego, a tym samym GWP nawet o 29 proc.

Bez uszczerbku dla wydajności chłodzenia ograniczono zużycie paliwa, o ponad jedną dziesiątą w porównaniu do serii T. W modelach T-1300X i T-1300X Spectrum pozytywny wpływ na zużycie paliwa ma m.in. elektroniczny zawór przepustnicy (ETV). Rozwiązanie wpływa również na precyzyjną kontrolę temperatury. Producent zwraca też uwagę na wydłużony do 2 tys. godzin okres międzyobsługowy (EMI), co obniża globalne koszty konserwacji, a także na naprawialne komponenty, wydłużające żywotność urządzenia. Łatwość obsługi wynika m.in. z zastosowania sterownika pokazującego krytyczne informacje i optymalizującego zarządzanie systemem. Przypomnienia o planowanych konserwacjach można zaprogramować, a system rejestrujący ServiceWatch skraca czas diagnostyki.

Telematyka BlueBox pozwala na pełną widoczność pracy urządzenia i otrzymywanie bezpośrednich powiadomień, za pośrednictwem aplikacji i poczty elektronicznej. Technologia Whisper zastosowana w serii TX redukuje hałas roboczy, aby umożliwić dostęp do stref „wrażliwych na hałas”. Modele Whisper Pro posiadają certyfikat PIEK, zgodnie z rygorystycznymi przepisami dotyczącymi testów hałasu.

 

T&M nr 4/2025

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh