Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Kłonicówki do wzięcia

Transport drewna i innych, długich ładunków uchodzi za trudny, a problemem bywa głównie odpowiednie zabezpieczenie.

Pomocne okazują się być popularne kłonicówki. Konstrukcja naczep i przyczep kłonicowych powinna umożliwiać im poruszanie się po różnych, nierzadko „kłopotliwych” nawierzchniach. Ważna jest odpowiednia jakość materiałów użytych do produkcji.

Kwestie związane z transportem drewna i innych towarów dłużycowych objęte są specjalnymi regulacjami prawnymi, a środki transportu używane do tego celu muszą spełniać określone wymagania. Przeznaczone głównie właśnie do tego celu naczepy kłonicowe ma w ofercie wielu renomowanych dostawców. Dostępne są naczepy z podłogą lub bez. Te pierwsze są bardziej uniwersalne, bo można na nich wozić też np. palety. W sprzedaży przeważają jednak pojazdy bez platformy, ponieważ są lżejsze, co bezpośrednio rzutuje na ładowność.

Marcin Wykurz, dyrektor handlowy firmy Zasław podkreśla, że dla nabywców szczególnie ważna jest odpowiednia konfiguracja pojazdów kłonicowych, odpowiadająca ich potrzebom, co bezpośrednio przekłada się na optymalizację oraz maksymalizację zysków w ich przedsiębiorstwach. Bardzo istotna jest niska masa własna zapewniająca odpowiednio dużą ładowność, ale wytrzymałość pojazdu nie może jej ustępować gwarantując bezawaryjną pracę w trudnych warunkach. Długość, szerokość to kluczowe parametry, które wpływają na uniwersalność zastosowania. Wytrzymałość materiałów użytych do produkcji naczepy (np. stal o wysokiej wytrzymałości), zabezpieczenie antykorozyjne wpływa na jej trwałość, odporność na obciążenia i niezawodność. Ilość i rozmieszczenie kłonic mają wpływ na możliwości konfiguracyjne naczepy oraz na to, jak stabilnie można umieścić na niej ładunek.

– Warto zwrócić uwagę w przypadku platform na możliwość demontażu kłonic i wygodne ich umieszczenie w dedykowanych gniazdach odkładczych, co zwiększa wszechstronność naczepy. Wytrzymałość podwozia, jakość zawieszenia oraz typ osi (stałe, skrętne, podnoszone) są istotne dla manewrowości naczepy i jej adaptacji do różnych warunków drogowych – zaznacza M. Wykurz (Zasław) przypominając, że naczepy kłonicowe wykorzystuje się głównie do transportu drewna długiego (dłużyca), krótkiego (stos), produktów paletowych, tarcicy, a o wyborze danego produktu i finalnej konfiguracji głównie powinna decydować specyfika danego zakładu produkcyjnego lub firmy, która jest związana z transportem drewna. Jeżeli dany tartak produkuje np. więźbę dachową, można użyć naczepy z mniejszą ilością kłonic przesuwnych, dzięki temu ograniczona zostanie masa własna i zwiększy ładowność. Jeżeli firma produkuje również tarcicę, można użyć platformy kłonicowej w celu przywiezienia surowca do przerobu, a następnie do wywiezienia wyrobu gotowego lub półwyrobu. Zaletą naczep z kłonicami przesuwnymi jest niższa masa własna niż platform, z kolei platforma zapewnia większą uniwersalność zastosowania.

 

Z platformą i bez

W grupie wiodących dostawców naczep kłonicowych jest Schwarzmuller. Oferuje m.in. trzyosiową naczepę kłonicową bez platformy. Zastosowano ramę o konstrukcji lekkiej z wysokowytrzymałej stali o strukturze drobnoziarnistej, prostą, bez belek poprzecznych pomostu i bez blach końcowych. Wysoka wytrzymałość sprawia, że ładowność można było zwiększyć o 500 kg. Osłonę wykonano ze stalowej blachy z owalnymi żeberkami między podłużnicami ramy nad podwoziem i z przodu. Słupki kłonic Ecco ALU 7 wraz z dwuczęściowymi kłonicami z mocowaniem śrubowym mają nośność 7 t/parę. Podwozie oparto na zawieszeniu pneumatycznym bez urządzenia do podnoszenia i opuszczania. Średnica miecha to 360 mm. Zastosowano agregat zawieszenia powietrznego z niskoobsługowymi osiami (z hamulcami tarczowymi), o średnicy 430 mm. Osie są sztywne (3 x 9 t), a rozstaw osi to: 1.310 + 1.410 mm (dla zestawu 27 t). Oś przednia jest podnoszona automatycznie, podnosi i opuszcza się w zależności od ciężaru. Dodatkowo zastosowano opuszczanie wymuszone, ze zintegrowanym wspomaganiem ruszania, z ograniczeniem prędkości (do obsługi przyciskiem w kabinie kierowcy; przy podnoszeniu osi podnoszonej wysokość całkowita zwiększa się o ok. 50 mm). Masa własna naczepy to ok. 5,4 t, długość ramy 13.000 mm, a szerokość 2.550 mm.

Oferta obejmuje też trzyosiową naczepę kłonicową z platformą. Nominalnie waży o nieco ponad 1,5 t więcej od poprzedniczki. Długość platformy sięga 13.500 mm, szerokość 2.540 mm, natomiast wysokość załadunku, ok. 220 mm nad wysokością siodła. Rama bazuje na stalowej konstrukcji (wzmocniona rama zewnętrzna z uchwytami mocującymi 5 mm). Zastosowano 12 par wpuszczonych uchwytów mocujących (4 t), jak również wymienny czop królewski (2"). Podłogę wykonano z blachy stalowej o owalnych żeberkach (5/7 mm).

Elementami wyposażenia obu wymienionych naczep są m.in. kliny pod koła, błotniki z tworzywa sztucznego na pojedynczych kołach z osłoną przeciwbryzgową (niezdejmowane), aluminiowa osłona przeciwnajazdowa, jak również fartuchy gumowe na całej szerokości osłony przeciwnajazdowej. W obu też zastosowano podobne podpory, mechaniczne (2 x 12 t), obsługiwane z jednej strony.

Wśród rozwiązań oferowanych opcjonalnie są: ściana przednia z profili stalowych o wysokości ok. 2.500 mm z podporami środkowymi, wciągarka taśmowa typu ciężkiego Autonordic z 10-metrowym pasem i trójkątem oraz hakiem współpracującym, podpora poprzeczna ze stalowej rury kształtowej (po obu stronach), ścięta na zewnątrz, nasadzona za pomocą mocowania zaciskowego, manometr obciążenia (do kontroli ciężaru), a także słupek kłonicy Exte z dwuczęściowymi kłonicami aluminiowymi E9 z mocowaniem na klin/śruby. Można zamówić również SmartBoard firmy Wabco, pozwalający na odczyt danych na wyświetlaczu w samochodzie (przebieg w km, obciążenie zespołu osi, diagnostyka hamulców itp.).W obu przypadkach techniczna masa całkowita to 39 t, a obciążenie zespołu osi 27 t. Techniczne obciążenie siodła sięga 12 t.

Propozycje z Hiszpanii

Wśród naczep hiszpańskiego producenta Granalu, oprócz dużej gamy wywrotek, są również naczepy specjalistyczne do przewozu drewna (wyłącznym dystrybutorem marki Granalu w naszym kraju jest od 2022 r. PTM Polska). Oferta obejmuje m.in. aluminiową naczepę kłonicową charakteryzującą się relatywnie niską masą własną, a ponieważ zastosowano najwyższej klasy aluminium, również ma wymaganą w tego rodzaju pojazdach wytrzymałość. Dostawca zaznacza, że zarówno liczba kłonic, jak i wykończenie podłogi, czy wysokość ściany przedniej są dostosowywane do potrzeb konkretnego użytkownika i ustalane indywidualnie z danym klientem.

Typowa, najbardziej popularna naczepa Granalu posiada aluminiową ramę w wersji prostej, jak również aluminiowe nogi podporowe. Również z aluminium wykonano zbiornik powietrza, a także ścianę przednią o wysokości 2.200 mm. Zastosowano dziesięć par kłonic (Granalu EUMOS certyfikat 40511 ; RBC 3.526 daN, maksymalna wysokość załadunku wynosi 2.300 mm).
Kłonice również wykonano z aluminium, podobnie zresztą jak pełne osłony boczne (mogą zawierać podświetlone logo producenta). Układ jezdny bazuje na trzech osiach JOST-Mercedes (pierwsza i trzecia oś są podnoszone automatycznie), w układzie hamulcowym zastosowano tarcze. Elementem wyposażenia są też aluminiowe felgi Accuride Extra Polish, na których zainstalowano ogumienie marki Bridgestone Duravis. Pod podwoziem zamontowano uchwyt na koło zapasowe. Okrągłe światła wykonano w technologii LED, w naczepie instalowane są też dodatkowe światła robocze, po bokach i z tyłu. Naczepa ma również manometr obciążenia. Wszystko razem waży nominalnie 4.580 kg.

 

Nie tylko do drewna

O wyjątkowej wytrzymałości swych produktów zapewnia też dostawca naczepy platformowej Kässbohrer K.SPB. Wpływa na nią m.in. konstrukcja podwozia o podwójnym profilu „I”. K.SPB została specjalnie zaprojektowana do transportu ciężkich ładunków, takich jak beton i drewno, przy pełnej powierzchni ładunkowej o szerokości 2.550 mm. Panel przedni z certyfikatem Code XL, certyfikowane kieszenie na słupki (eumos), stalowe profile (omega) pomiędzy drewnianą podłogą i szeroka gama funkcji mocowania ładunku odpowiadają za zapewnienie transportowi odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Naczepa ma tzw. „gęsią szyję” (200 mm i 260 mm), a wysokość sprzęgu wynosi od 980 mm do 1.300 mm.

Producent zapewnia, że K.SPB spełnia wymagające potrzeby w szerokim zakresie ciężkich operacji. Nadaje się również do przewozu kontenerów 2 x 20-stopowych lub 1 x 40 stóp. Powłoka KTL wszystkich części stalowych w standardzie gwarantuje brak perforacji rdzy przez 10 lat, a opcjonalna metalizacja jest oferowana po to, aby zapewnić maksymalną ochronę w realizacji najcięższych zadań.

 

Włoska robota

Od ponad pół wieku producentem naczep i przyczep jest włoska firma Carmosino. Wyłącznym dystrybutorem naczep Carmosino w Polsce i w Europie Wschodniej KRUMAR Truck & Trailers. Dostawca zapewnia, że naczepy są produkowane z materiałów o najwyższej wytrzymałości, a dotyczy to zarówno stali, jak i lekkiego aluminium.

naczepa2Pomimo tego, że naczepy i przyczepy do przewozu drewna i produktów drewnopochodnych Carmosino mają podwozie z lekkiego stopu, są solidne i wytrzymałe na trudy ciężkiej eksploatacji. Charakteryzuje je przy tym duża ładowność, producent przekonuje, że to o ok. 10-20 proc. więcej niż w tradycyjnych rozwiązaniach. Platformy załadunkowe oraz kłonice pozwalają transportować produkty również na paletach i deskach. W cyklu produkcyjnym używane są głównie ramy aluminiowe oraz inne podzespoły z tego materiału. Charakteryzuje go wysoka odporność na ścieranie. Pojazdy Carmosino są też cenione za jakość detali i staranne wykończenie.

Podwozie standardowej naczepy kłonicowej jest aluminiowe. Ma 13.520 mm długości i 2.460 mm szerokości. Zastosowano trzyosiowy agregat (BPW / SAF) z osiami BPW ECO Plus / SAF Intradisc 3 x 9 t (bezobsługowe), jak również zawieszenie pneumatyczne (BPW / SAF Airlight). Pierwsza oś jest podnoszona automatycznie (opcjonalne oferowane jest podnoszenie trzeciej osi). Aluminiowe są felgi (KRK / Speedline), z aluminium wykonano również ścianę czołową. W nadwoziu wykorzystać można kłonice aluminiowe z wysuwem marki Ecco (9 t), albo 7-tonowe kłonice aluminiowe bez wysuwu marki Ecco, bądź też kłonice stalowe (Nurmi, 7 t). Opcjonalnie oferowana jest blacha ryflowana aluminiowa (4,5 mm) zespawana na całej długości podwozia lub wielowarstwowa, wodoodporna sklejka. Przybliżona waga naczepy wraz z kłonicami to 4.700-5.000 kg.

 

Zasław – uniwersalność i elastyczność

Wśród liderów produkcji i sprzedaży naczep, przyczep i zabudów pojazdów do przewozu drewna na rynku polskim (posiada również duży udział na rynku krajów Skandynawii) jest od wielu lat firma Zasław z Andrychowa. Marka dysponuje szeroką gamą produktów do transportu drewna, w swojej ofercie posiada kilkanaście rodzajów zabudów, naczep i przyczep do transportu drewna, a do nich możliwy jest dobór dowolnego wyposażenia, takiego jak: kłonice stalowe jak również – co coraz bardziej popularne kłonice aluminiowe w kilku konfiguracjach wysokościowych oraz tonażowych, kłonice z systemem QuickLock do produktów z podłogą i ław przesuwnych oraz wyposażenie opcjonalne pozwalające optymalizować funkcje użytkowe oraz masę własną pojazdu jak np. felgi, zderzak oraz aluminiowe zbiorniki powietrza. Ocynk ogniowy gwarantuje długoletnie zabezpieczenie antykorozyjne potwierdzone pięcioletnią gwarancją na perforację.

Zasław od lat rozwija swoje linie produkcyjne wdrażając zaawansowane technologie przemysłu 4.0 oraz informatyzację procesu wytwarzania co przekłada się na jakość produkowanych pojazdów. Z naczep kłonicowych tej marki szeroko korzystają: firmy przetwórstwa i transportu drzewnego, materiałów dłużycowych, surowca drzewnego, tartaki, jak również sektor budowlany: przewóz produktów z drewna (np. słupy kolejowe, więźbyczy konstrukcje dachowe, szyny i długie elementy stalowe). – Pojazdy kłonicowe Zasław to uniwersalność i elastyczność konfiguracji przez klienta, który ma możliwość doboru m.in. wariantów osi przyczep czy modelu konstrukcji ramy przyczepy (np. tak zwana konstrukcja na „gęsiej szyi” z obniżonym środkiem ciężkości gwarantująca jeszcze lepsze prowadzenie pojazdu oraz wysoką wydajność transportową), czy ilości i rodzaju kłonic w pojeździe. W budowie pojazdów stosowane są podzespoły renomowanych marek: osi, pneumatyki, elektryki. Są wśród nich: SAF-Holland, BPW, Knorr-Bremse, Aspock, Jost – podkreśla M. Wykurz. Oferta obejmuje różne rodzaje certyfikowanych kłonic Trailis Steel oraz Trailis Alu.

To kłonice stalowe, aluminiowe, teleskopowe z regulowanym wysuwem jak również wersje kłonic z szybkim montażem/ demontażem – blokowaniem typu QL (Quick Lock), ławy stalowe/aluminiowe. Aktualnie gama obejmuje łącznie 9 typów kłonic w 19 wersjach dopasowania pod potrzeby klienta i o zdolności blokowania od 4.000 do 8.000daN.

 

T&M nr 2/2024

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE