UTA UTA One Banner PL 1170x150

MTU Promo Q3 22 1170x150 TM

Siła ruchomych podłóg

Naczepy z systemem tzw. ruchomej podłogi zyskują na popularności.

To rezultat ich powszechnie docenianej wszechstronności, jak również łatwości załadunku oraz rozładunku. Relatywnie duża pojemność oraz uniwersalne zastosowanie tych pojazdów pozwalają na wykorzystywanie ich niemal w każdej dziedzinie transportu, wożą zatem materiały budowlane, płody rolne, odpady komunalne czy złom. Z powodzeniem stosowane są też do transportu ładunków na paletach.

megaDla użytkowników cenna jest nie tylko uniwersalność i łatwość użytkowania, ale również żywotność naczep oraz koszty eksploatacji. Te ostatnie wynikają głównie z wagi samych naczep, która – dzięki stosowaniu coraz lżejszych materiałów, spada. Poza zmianami konstrukcyjnymi samych naczep, zmiany dotyczą też np. kwestii właścicielskich. Niedawno doszło np. do połączenia Benalu z Legras Industries (należy do europejskich liderów w produkcji naczep z ruchomą podłogą). To dobra wiadomość dla spółki MEGA z Nysy, również należącej do francuskiej grupy. Powstała w efekcie połączenia Grupa Benalu-Legras, wykorzysta należące do obu producentów sieci dystrybucyjne dla zwiększenia sprzedaży, szczególnie na eksport. Ważnym z ekonomicznego punktu widzenia aspektem transakcji jest również poprawienie pozycji połączonych firm w negocjacjach zakupowych m.in. w zakresie surowców, czy podzespołów do budowy naczep. – To ważne wydarzenie i jesteśmy bardzo zadowoleni, że mogliśmy przejąć działalność Legras Industries w bardzo konkurencyjnym środowisku i wspólnie z naszymi partnerami rozpocząć budowę nowej i jeszcze silniejszej Grupy Benalu-Legras. Transakcja ta stanowi doskonałą okazję do rozwoju w segmencie pojazdów z ruchomą podłogą – podkreśla Arnaud de Ponnat, prezes grupy Benalu-Legras. MEGA zyskuje możliwość dalszego rozwoju know-how w zakresie systemów ruchomych podłóg i innych systemów logistycznych oraz możliwość wykorzystania efektów synergii: kosztowej, technologicznych i operacyjnych. – Jestem przekonany, że MEGA pozytywnie odczuje także skutki tej transakcji poprzez spodziewany wzrost udziałów w sprzedaży na rynku ruchomych podłóg w Polsce i w Europie, co przełoży się na zwiększenie produkcji bezpośrednio w Nysie – podsumowuje Maciej Radomski, prezes zarządu, MEGA.

schwarz

Wytrzymałość i funkcjonalność

Austriacka firma Schwarzmüller ma w swym portfolio produktowym od lat naczepy z systemem ruchomej podłogi (otrzymała prestiżową nagrodę „Trailer Innovation 2021”). W pełni aluminiowa konstrukcja bazuje standardowo na lekkiej i odpornej na korozję ramie wyprodukowanej z wysokogatunkowego aluminium. Ramę aluminiową z zabudową i innymi elementami aluminiowymi można spawać zwiększając stabilność, trwałość (na styku różnych materiałów nie pojawia się korozja). Masa własna pojazdu, która jest wyjątkowo ważnym parametrem przy tego typu transporcie, zaczyna się od 7.180 kg. Funkcjonalność zwiększa możliwość zaopatrzenia naczepy w boczne drzwi (istnieje grono użytkowników, dla których są one niezbędne do pracy). W ostatnim czasie Schwarzmüller dostarczył partię 20 naczep z bocznymi drzwiami dla klienta ze Starogardu Gdańskiego, firmy Fulimpex. Naczepy przygotowano na specjalne zamówienie pod trzyosiowe ciągniki siodłowe, które jeżdżą głównie po Skandynawii. Mają wzmocnioną konstrukcję ramy, cofnięte nogi podporowe, wyższe techniczne DMC oraz opony zimowe o nośności 10 t na oś.

 

trailertecBez trudu, w najcięższych warunkach radzi sobie też naczepa Kraker K-Force.

– Skrzynia ładunkowa nie deformuje się, konstrukcja podłogi podoła największym obciążeniom, a tarcie wewnętrzne jest minimalne. Dzięki K-Force załadunek i rozładunek są możliwe w każdych warunkach: w budynkach, w terenie lub w doku załadunkowym. Bezpiecznie i szybko, bez ryzyka przewrócenia – podkreśla dostawca dodając, że K-Force umożliwia łatwy rozładunek w każdym miejscu, do którego można wjechać, np. w hali fabrycznej czy stodole. Ryglowanie pneumatyczne sprawia, że tylne drzwi bezpiecznie się otwierają i nie obluzowują. Belki podwozia wykonano ze stali o wysokiej wytrzymałości (absorbują duże siły). Zwiększa to ich trwałość. Ściany zabezpieczono połączeniami śrubowymi dla równomiernego przeniesienia sił z ładunku na ścianę boczną. Brak spawania eliminuje pęknięcia zmęczeniowe i utratę wytrzymałości, nawet po latach intensywnego użytkowania. Odcinek nad osiami jest szczególnie podatny na zużycie. K-Force ma belki poprzeczne i dodatkowe płyty wzmacniające. Duże naprężenia rozkładają się na większą powierzchnię podczas pokonywania zakrętów. Zwiększona stabilność w najważniejszych miejscach K-Force umożliwia również załadunek długich, niepodzielnych ładunków przez tylne drzwi, za pomocą żurawia. Standardowo wzmocniona belka uchylna nad drzwiami tylnymi pozwala na przewożenie dowolnych ładunków.

 

exideWe wrześniu 2020 r. zaprezentowano naczepę Knapen o nazwie EXSIDE, która otrzymała nagrodę IAA Hannover „Trailer Innovation 2021” w kategorii Body – Zabudowa. Konstrukcję testowano w Skandynawii. Przesunięcie środkowego słupka na jedną stronę zmniejsza ryzyko uszkodzeń spowodowanych np. uderzeniem wózkiem widłowym oraz – co bardzo istotne, zapewnia pełny dostęp do przestrzeni bocznej naczepy. Stałe słupki środkowe są bardziej narażone na uszkodzenia, ich naprawa lub wymiana wymaga spawania i lakierowania, co powoduje przestoje taboru i generuje koszty.

W dostawach naczep dla rolnictwa i przemysłu spożywczego od lat specjalizuje się też Legras. Jednym z kluczowych produktów firmy była, wprowadzona dwa lata temu naczepa z ruchomą podłogą FMA. Ma poj. 70 m sześc. (specjalnie skonstruowana do transportu kiszonki, kompostu, zbóż, obornika, odpadów zielonych, zrębków, big-bagów i palet). Długość skrzyni wynosi 8,5; 10 i 11,4 m. FMA oparto na tridemie z dwiema osiami skrętnymi. Zastosowanie ruchomej podłogi umożliwia opróżnienie największego modelu przyczepy w ciągu czterech minut. Inną znaną już polskim użytkownikom naczepą jest model „Side Doors”, czyli naczepa z ruchomą podłogą z ruchomymi drzwiami bocznymi dostępna w wersjach o poj. od 86 do 97 m sześc.

 

fliegl

Pojemność transportowa naczepy Fliegl SDS 390 X-tra Long z ruchomą podłogą sięga 101 m sześc. przy długości wewnętrznej rynny wynoszącej 14,9 m. Oznacza to wzrost o 12 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi nadwoziami o poj. 90 m sześc. Ścianki przednia i boczne skrzyni aluminiowej wykonano z profili zamkniętych, które są zespawane dookoła z profilem wzmacniającym u góry i ze specjalną ramą u dołu. Jak każda naczepa z ruchomą podłogą firmy Fliegl, SDS 390 X-tra Long ma fabryczną szczelnie spawaną wannę, która zapobiega przedostawaniu się mokrego ładunku. Standardowym wyposażeniem jest kanał odpływowy w tylnej części wanny, podobnie jak listwa odprowadzająca wodę deszczową z tyłu, która zapobiega przedostawaniu się wody deszczowej przez drzwi do powierzchni ładunkowej. Przy masie własnej wynoszącej 7,6 t naczepa jest jedną z najlżejszych w swoim rodzaju. Lekkie podwozie składa się ze stali o grubości 8 mm, zoptymalizowanej pod względem masy. Fliegl oferuje dziesięcioletnią gwarancję na przerdzewienie.

 

naczepyaWytrzymałość i niezawodność to jedne z głównych walorów naczep STAS (wyłącznym dystrybutorem produktów STAS na naszym rynku jest PTM Polska). Sprzyja temu stabilne podwozie w połączeniu z mocnymi, poprzecznymi belkami podłogowymi o najwyższej na rynku wysokości 140 mm, całkowicie spawane profile boczne z niezniszczalnymi profilami narożnymi, jak również zastosowane aluminium o bardzo wysokiej odporności na ścieranie (H34 z huty Alcoa). Materiał ten charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie (110 w skali Brinella), a zarazem jest sprężysty i nie pęka przez co naczepa sprawdza się w wymagających warunkach drogowych. Naczepy są dostępne w ponad stu wersjach. Kolejnym jest relatywnie niska waga (nawet 6,5 t przy kubaturze 55 m sześc.), pomimo zastosowania panela o grubości 3 mm od wewnątrz. STAS stosuje dwa typy ram pośrednich opartych na profilach dwuteowych: aluminiowej ze stopu H34, która może być zespawana z nadwoziem lub stalowej z wysokogatunkowej stali. Tak zaprojektowana rama daje wytrzymałość i stabilne prowadzenie. Warto wspomnieć, że w 2022 roku Stas uruchomił nową bliźniaczą halę fabryczną, co spowodowało podwojenie mocy produkcyjnych do 34 szt. tygodniowo. Nowością jest w pełni automatyczna lakiernia z suszarniami i automatem do polerowania i wytrawiania aluminium. Duże wrażenie robi pełna digitalizacja stanowisk produkcyjnych – zapewnia ona ciągłą łączność i jeszcze lepszą kontrolę jakości. Witamy w XXI wieku!

 

poltrailersJuż ponad 70 lat produkuje i rozwija naczepy z ruchomą podłogą firma Reisch (obecnie POLTRAILERS Centrum Naczep – dystrybutor naczep Reisch w Polsce zachęca do skorzystania ze specjalnej oferty związanej z końcem roku). Pojazdy serii Move-R są dostępne w kilku wariantach grubości paneli podłogowych: 6, 7, 8 i 10 mm, a także mają możliwość zastosowania otwierania za pomocą drzwi bocznych (długość naczepy od 9,5 do 13,6 m oraz o kubatura od 65 do 97 m sześc.). Aluminiową konstrukcję osadzono na stalowej ramie, co pozytywnie wpływa na wytrzymałość konstrukcji. Producent oferuje możliwość spersonalizowania parametrów naczepy dzięki dziesiątkom wszelkiego rodzaju dodatków. W najpopularniejszej wersji trzyosiowa Move-R ma masę całkowitą 35 t. Ciężar własny wynosi nieco ponad 7 t, dzięki czemu uzyskujemy zadowalającą ładowność naczepy. Zastosowano wzmocnione podwozie, z dwustronnym podnoszeniem pierwszej osi, sterowanym przez EBS ze zintegrowanym wspomaganiem ruszania (30 proc./30 km/h), przełączane elektrycznie z kabiny kierowcy. System może być dodatkowo aktywowany przez trzykrotne naciśnięcie pedału hamulca. Hydrauliczne przyłącze znajduje się z przodu, po lewej stronie, pod podłogą (przyłącze hydrauliczne można wyprowadzić na ścianę przednią).

 

Podłoga i nie tylko

Schwarzmüller do zabudowy stosuje profile aluminiowe o grubości 30 mm. Ze względu na większe obciążenia i możliwość uszkodzenia od strony wewnętrznej, ścianka profilu jest wzmocniona i ma grubość 2,7 mm (zamiast standardowych 2,4 mm). Aby wydłużyć żywotność zabudowy Schwarzmüller stawia na wysokogatunkowe, drobnoziarniste aluminium oraz stabilną konstrukcję, którą uzyskuje m.in. dzięki masywnym narożnikom.

STAS produkuje kilka typów naczep z ruchomą podłogą, od najbardziej uniwersalnych po wysokospecjalistyczne. Najbardziej wszechstronna jest Biostar. Dzięki poj. od 72 do 96 m sześc. jest odpowiednim rozwiązaniem do przewozu niemal każdego ładunku. Farmstar – naczepa rolnicza o poj. do 82 m sześc. została opracowana z myślą o płodach rolnych. Jej zaletą jest możliwość precyzyjnego rozładunku, dzięki zintegrowanemu lejowi z tyłu. Stanowi ona doskonałą alternatywę dla wywrotek wielkokubaturowych. Jest też Ecostar (wzmocniona cała konstrukcja naczepy, aby zagwarantować trwałość i bezpieczeństwo podczas transportu ciężkich odpadów). Oprócz specjalnie zaprojektowanej konstrukcji, dostępnych jest również wiele opcji, które ułatwiają prace kierowcy, typu automatycznie otwierane osłony i hydrauliczne klapy. Naczepa taka została ostatnio zakupiona przez PGK Śrem. Automatyczna klapa i plandeka przy krótkich trasach pozwala zaoszczędzić czas kierowcy na dodatkowe czynności i maksymalnie wykorzystać go na samą jazdę. Dodatkiem jest zapewnienie najwyższego bezpieczeństwa kierowcy (nie musi korzystać z balkonu ani ręcznie otwierać drzwi).

W przypadku naczepy Reisch Move-R montowane są przesuwne profile podłogowe o grubościach 6,8,10 i 7XD mm z gładką powierzchnią oraz każdy inny profil oferowany przed Cargo Floor. Dla lepszego rozkładu nacisku profili stosowane są plastikowe łożyska. Aluminiowe końcówki profili podłogowych są spawane. System sterowania ruchomą podłogą odbywa się za pomocą pilota na kablu o długości 6 m lub zdalnego pilota (Panther). Plandeka jest zwijana, wykonana z materiału o wysokiej jakości (ok. 900 gr/mkw.) z trzema pasami naciągającymi.

System Cargo Floor jest ważną częścią przyczepy marki Kraker Trailers. Czujnik temperatury mierzy temperaturę oleju w systemie ruchomej podłogi. Jeśli temperatura jest zbyt wysoka, podłoga automatycznie się zatrzymuje. Relatywnie wysoka balustrada i łańcuch zapobiegający upadkowi odpowiadają za bezpieczną i ergonomiczną pracę. Długa żywotność podłogi wynika ze wsparcia na 41 profilach aluminiowych. Aluminiowe belki poprzeczne mają niewielką odległość między środkami wynoszącą 280 mm (im bliżej siebie, tym większe podparcie). K-Force posiada podłogę ze specjalnymi elementami prowadzącymi, które zapewniać mają mniejszy opór i mniejsze zużycie podczas ślizgu. Klocki prowadzące mają grubszą powierzchnię ścieralną i lepiej trzymają deski podłogowe. Zabezpieczenie przed unoszeniem powoduje, że mniej brudu gromadzi się pod deskami podłogowymi, co skutkuje mniejszym zużyciem podłogi. – Klocki prowadzące będą służyć tak długo, jak sam pojazd – zapewniają dostawcy.

Fliegl w swej naczepie z ruchomą podłogą SDS 390 X-tra Long wykorzystuje odporny na ścieranie stop aluminium do profili podłogowych o grubości 8 mm. Podłoga jest też opcjonalnie dostępna w wersji o grubości 10 mm. Profile aluminiowe są przykręcone na środku naczepy, jeśli po kilku latach dolna część jest bardziej zużyta niż górna, profile można po prostu obrócić o 180 st. i w ten sposób nadal używać przez wiele lat. Dzięki uchwytom mocującym z boku podłogi, w razie potrzeby można bezpiecznie przewozić również inne towary. Opcjonalnie w naczepie instalowanych jest 12 zaczepów mocujących.

 

Wygoda być musi

Dostawcy naczep starają się maksymalnie ułatwić ich obsługę. Oprócz standardowego wyposażenia Schwarzmüller oferuje bogate wyposażenie opcjonalne: pneumatycznie zwijaną plandekę ochronną podłogi, plandekę ochronną ściany bocznej, zdalnie sterowaną podłogę, otwieraną tylną górną belkę do załadunku, okno rewizyjne oraz systemy do kontroli ciśnienia w kołach, monitorowania zużycia układu hamulcowego, przebiegu i sterowania osi. Dodatkowo dla poprawienia bezpieczeństwa oraz pełnej kontroli nad naczepami wprowadzono inteligentną telematykę SWIT.

W naczepie Fliegl system monitorowania mierzy ciśnienie i temperaturę w każdej oponie i zgłasza odchylenia kierowcy. Zapobiega to nadmiernemu zużyciu i uszkodzeniom. Zamek ze stali nierdzewnej zapewnia łatwe otwieranie i zamykanie drzwi dwuskrzydłowych przez cały okres eksploatacji, opatentowany zamek I-Lock oszczędza czas, koszty napraw i części zamiennych. Odporna na temperaturę pasta miedziana jest stosowana jako środek smarny do wszystkich ruchomych części (zamiast konwencjonalnego smaru). Odporna na ścieranie i zużycie płyta Hardox chroni obszar wokół sworznia królewskiego. Wśród przemyślanych detali ułatwiających codzienną pracę są: przyłącze sprężonego powietrza do akcesoriów z tyłu, a także zabezpieczenie przed kolizją boczną, które jest blokowane za pomocą sprężynowej dźwigni (bez zawleczek, które mogą się zgubić). Na przedniej ścianie znajduje się uchwyt na łopatę i miotłę, drzwiczki konserwacyjne umieszczono z przodu. Centrum informacyjne pojazdu wyświetla takie dane jak obciążenie osi, czy przebieg oraz przekazuje wszelkie komunikaty diagnostyczne i systemowe. Kompleksowy pakiet LED składa się z wielokomorowych świateł tylnych z dynamicznymi kierunkowskazami, bocznych świateł obrysowych oraz świateł pozycyjnych i pasa ruchu. Pięć świateł roboczych LED, po dwa z boku i z tyłu oraz po jednym na platformie stojącej, odpowiada za optymalne oświetlenie miejsca pracy przez cały czas.

 

T&M nr 11/2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE