Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Bez niego nie wyruszaj

Bez ogrzewania postojowego trudno sobie wyobrazić korzystanie jesienią i zimą z ciężarówki,autobusu, pojazdu specjalnego, czy z maszyny roboczej.

Warto postawić sobie pytanie, jakie rozwiązanie spośród dostępnych na rynku jest najbardziej ekonomiczne i ergonomiczne dla konkretnego typu pojazdu? Czy np. w przypadku autobusów, które każdego wieczora zjeżdżają do bazy, konieczne jest stosowanie drogich ogrzewaczy spalinowych? Pytanie to nabiera szczególnego znaczenia w przypadku autobusów zasilanych gazem, których silniki charakteryzują się dużą nadprodukcją ciepła i nie wymagają używania podgrzewaczy zimą w trakcie jazdy, a jedynie przygotowania przed rozruchem. Tutaj bardzo dobrą propozycją zamiast ogrzewaczy spalinowych jest system niezależnego, elektrycznego ogrzewania postojowego WarmUp firmy Defa z Norwegii.

WarmUp to wodne ogrzewanie na prąd zmienny z sieci 230 V. Urządzenia tego producenta, oferowane przez Inter Cars SA, znajdują zastosowanie w samochodach ciężarowych, dostawczych, osobowych, autobusach, w pojazdach specjalnych. System ten w sposób wygodny, bezpieczny i wydajny sprawia, że silnik łatwo się uruchamia, kabina ma odpowiednią temperaturę, zaś akumulator pozostaje w pełni naładowany przez całą zimę. Radykalnie zatem poprawia komfort użytkowników, zwiększa żywotność jednostki napędowej przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa.

Bardzo istotną cechę stanowi modułowość, czyli możliwość układania ogrzewania z poszczególnych elementów, z „klocków”. Modułowa budowa pozwala nie tylko dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb, także ograniczyć koszty. Oferta jest opracowywana pod konkretną jednostkę napędową, co gwarantuje efektywność pracy, wydajność, bezpieczeństwo. Podstawowy system jest zbudowany w oparciu o grzałkę silnika. Grzałkę uzupełniają przewody z gniazdem przyłączeniowym oraz przewód łączący gniazdo w pojeździe z zewnętrznym źródłem 230 V. Kolejny element to automatyczna ładowarka akumulatora. Zaczyna ona pracę natychmiast po podłączeniu do zasilania, nawet gdy podgrzewanie silnika i przedziału kierowcy jest wyłączone. Po całkowitym naładowaniu akumulatora ładowarka przechodzi w tryb podtrzymania, zabezpieczając baterię przed przeładowaniem. W celu ochrony akumulatora przed uszkodzeniem, napięcie ładowania jest korygowane zależnie od temperatury otoczenia. Komfort użytkowania pojazdu zdecydowanie poprawia ogrzewacz wnętrza. Nowatorskie i eleganckie urządzenie potrafi ogrzać wnętrze przedziału kierowcy do 20 stopni Celsjusza, skutecznie rozmrażając szyby. Uzupełnienie systemu stanowi programator. Warto podkreślić bezobsługowość, WarmUp praktycznie nie wymaga bieżącej konserwacji. A dla najbardziej wymagających jest pilot zdalnego sterowania Smart Start. Wykonany w formie breloczka do samochodowych kluczyków odznacza się zasięgiem do 1,2 km.

 

Webasto

Webasto proponuje powietrzny agregat Air Top 2000 STC o zakresie regulacji mocy grzewczej 0,9-2,0 kW. Sprzęt ten budzi uznanie z powodu wszechstronności i niskiego zużycia paliwa oraz łatwości serwisowania i konserwacji. Trzeba podkreślić, że nadaje się do pojazdów przewożących materiały niebezpieczne ADR. Kompaktowa konstrukcja umożliwia szybki montaż, wewnątrz lub na zewnątrz pojazdu. Urządzenie cicho i szybko ogrzewa powietrze w kabinie lub w przestrzeni ładunkowej, utrzymując ustawioną temperaturę. Można wybierać między zamkniętym i otwartym obiegiem powietrza. Agregat współpracuje z elementami obsługowymi Multi Control HD i Smart Control. Przykładowo dzięki Multi Control HD
można zaprogramować do trzech okresów pracy na maksymalnie siedem dni. Agregat jest w pełni kompatybilny z magistralą W-bus.

Air Top Evo 40/55 odznacza się większą mocą. Wariant 40 dysponuje mocą 1,5 do 3,5 kW, natomiast dzięki elementowi obsługowemu MC (Multi Control) jest możliwe powiększenie do 4,0 kW. Analogicznie dzięki temu urządzeniu wariant 55 zamiast 1,5-5,0 kW może dawać 5,5 kW. Układ sterowania minimalizuje zużycie energii i hałas. System automatycznej kompensacji wysokości stanowi wyposażenie standardowe. Szybki i prosty montaż czyni system Air Top Evo ekonomicznym rozwiązaniem doposażeniowym. W razie potrzeby jest możliwe połączenie dwóch jednostek na zasadzie modułowej w celu zapewnienia skutecznego ogrzewania większych przestrzeni ładunkowych.

Thermo Top Pro 120/150 to generacja ogrzewania wodnego w wysokowydajnych kategoriach, podpowiadanych przez cyfrowe oznaczenia, to znaczy 12 kW i 15 kW. Oba modele, dostępne w wersjach 12 V i 24 V, nadają się do ciężarówek, średnich autobusów, minibusów, pojazdów budowlanych, sprzętu rolniczego. Sterownik ECU i wszystkie połączenia znajdują się z jednej strony. Kompaktowe rozmiary i niewielka masa ułatwiają montaż nawet w ograniczonej przestrzeni. Automatyczna kompensacja zapewnia pełną wydajność nawet na wysokości 3.500 m n.p.m. Nagrzewnica pracuje także w bardzo niskich temperaturach do minus 40. Agregaty charakteryzują się innowacyjną koncepcją palnika oraz zaawansowanym układem diagnostyki i bezpieczeństwa.
Czujniki monitorują temperaturę spalin i płynu chłodzącego i w sposób ciągły przekazują te dane do jednostki sterującej.

 

Autoterm

Jest to marka sprzedawana w Polsce przez firmę CMPNY One. Autoterm należy do Advers LLC, europejska siedziba mieści się w Marupie na Łotwie. Przed rebrandingiem sprzed trzech lat ogrzewania były dystrybuowane pod markami Planar (powietrzne) oraz Binar lub Teplostar (wodne). Systemy ogrzewań produkowane przez Advers LLC zostały przetestowane w najcięższych warunkach i stworzone specjalnie pod realia pogodowe panujące na terenach o bardzo niskich temperaturach otoczenia. Produkcja odbywa się na terenie Unii Europejskiej. Ogrzewania stają się coraz bardziej popularne w całej Europy, rozbudowana sieć serwisowa pozwala na zapewnienie stałej obsługi urządzeń. Wdrożenie nowych rozwiązań technicznych oraz bardzo atrakcyjna cena umożliwiły znaczący wzrost sprzedaży w ostatnich latach. Zdaniem importera Autoterm pozostaje jedynym konkurentem dla niemieckich produktów, który spełnia najwyższe wymagania odbiorców.

Z konstrukcji powietrznych warto odnotować model Air 9D, o maksymalnej mocy 8 kW, przystosowany do zasilania 12 V albo 24 V. Nadaje się on szczególnie do dużych autobusów, także do łodzi mieszkalnych. Godzinna wydajność waha się od 70 do 290 metrów sześciennych ogrzanego powietrza.

Wodny Autoterm Flow 14D o mocy grzewczej 14 kW współpracuje z silnikami o dużej pojemności, np. autobusów, ciężarówek, pojazdów specjalnych. Wariant 14D-12 pracuje na napięciu 12 V, wariant 14D-24 na 24 V, w jego przypadku pełna moc sięga 14,5 kW.

30SP-24 ma maksymalną moc 30 kW, jest przeznaczone tylko dla silników diesla o dużej pojemności skokowej, przykładowo w autobusach lub układów chłodzenia o minimalnej pojemności płynu 20 l. Biorąc to pod uwagę, ogrzewanie jest dostępne wyłącznie w wersji 24 V.

 

T&M nr 10/2022

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE