Czas silosów

Pojazd silosowy to rodzaj nadwozia lub naczepy stosowany zazwyczaj do przewozu materiałów sypkich lub granulowanych.

Zlecenia na transport tego rodzaju artykułów pochodzą głównie z sektora budowlanego (m.in. cement, wapno), ale również rolniczego (pasze, nawozy sztuczne, zboża). Coraz istotniejsze są przewozy tego typu dla branży spożywczej (cukier, mąka, ryż).

Inwestując w zakup naczepy bądź zabudowy, czy przyczepy typu silosowego  warto zwrócić szczególną uwagę na: rodzaj materiału z jakiego zostały wykonane (wytrzymałość, odporność na naprężenie, szczelność), jak również na wyposażenie w mechanizmy usprawniające za- i wyładunek. Wśród pojazdów służących do tego celu są: leżące oraz podnoszone naczepy silosowe, przyczepy, kontenery (podwozia przechylne), zabudowy. Niegdyś podstawowym materiałem służącym do budowy silosów była uszlachetniona blacha stalowa (walcowana na ciepło), teraz najpopularniejsza jest blacha aluminiowa. Podstawowym walorem aluminiowej konstrukcji jest niższa od stalowej waga całych naczep, a tym samym (przy niezmienionej dopuszczalnej masie całkowitej) zwiększenie ich maksymalnej ładowności (nawet o 5-7 proc.).

 

Spitzer Silo z doświadczeniem

Specjaliści z Spitzer Silo informują, że zbiorniki silosów wykonywane są ze stopu aluminium o grubości 5 mm. Rozładunek transportowanego towaru następuje zazwyczaj poprzez leje spustowe przy wsparciu sprężonego powietrza o ciśnieniu maksymalnie do 2 barów, które jest wytwarzane przez odpowiednio dopasowaną sprężarkę na ciągniku lub sprężarkę stacjonarną. - Wśród zbiorników ciśnieniowych na pojazdach silosowych wyróżniamy tzw. zbiorniki leżące (poziome) oraz podnoszone (przechylne). Zbiorniki mogą być zamontowane na stałe na podwoziu ciężarówki jako zabudowa lub jako element naczepy czy przyczepy – zaznaczają w Spitzer Silo.

Spitzer Silo Fahrzeugwerke GmbH jest ściśle wyspecjalizowanym producentem, wytwarza wyłącznie pojazdy silosowe. Zaczął je wytwarzać w połowie ubiegłego wieku (pierwszy silos był właśnie dziełem konstruktorów Spitzera).  Pojazdy tej marki podzielono na cztery główne grupy. Naczepy silosowe ze zbiornikami ciśnieniowymi leżącymi / poziomymi (seria SFS) mają zbiorniki o poj. od 23 do ok. 63 m.sześc. - Pojazdy te stosowane są przede wszystkim w transporcie cementu, szpachlówki, tynku, zaprawy murarskiej, wapna, pumeksu, piasków odlewniczych, wiórów, skalenia, keramzytu, mieszanek wapienno-wodnych,  mąki, grysiku, zboża, skrobi, płatków owsianych, otrębów, ryżu, różnych granulek paszowych, łusek, pasz tucznych i wielu innych – informują na swej stronie dostawcy pojazdów. Kolejnymi są  naczepy silosowe ze zbiornikami ciśnieniowymi podnoszonymi / przechylnymi (seria SKS) zachęcające m.in. dużą objętością załadunkową, niską masą własną, łatwością obsługi, stabilnością i wytrzymałością. Seria SK obejmuje zbiorniki podnoszone o poj. od ok. 38 do ok. 89 m.sześc. W tych pojazdach najczęściej transportowany jest żwir, piasek, cement, gips, cukier, sole, ziarna (np. kawy), ale również wypełniacze dla różnych gałęzi przemysłu, wióry i pelety drzewne, kukurydza, mleko w proszku, granulaty tworzyw sztucznych.

Alternatywę stanowią zabudowy silosowe ze zbiornikami ciśnieniowymi leżącymi i podnoszonymi (serie SA, ZA i API) dostępne ze zbiornikami o poj. ładunkowej od ok. 18 do ok. 35 m.sześc. Najczęściej trafiają do firm transportujących żywność, pasze i materiały budowlane. Oferta obejmuje też przyczepy silosowe jedno i dwuosiowe ze zbiornikami ciśnieniowymi, chwalone m.in. za relatywnie niewielka wagę i dużą pojemność. W zależności od zadania transportowego można dobrać praktyczne wyposażenie dodatkowe. Do dyspozycji są m.in. rozwiązania specjalnie dedykowane do transportu żywności, paszy, czy materiałów budowlanych.

 

Feldbinder ma się czym pochwalić    

         Od lat do liderów rynku pojazdów silosowych należy też Feldbinder. W grupie naczep ciągnikowych z silosem jest m.in. relatywnie niewielka EUT 31.3-2/1 o poj. ok. 31 m.sześc. (zbiornik jednokomorowy, samonośny, ciśnieniowy z aluminium). Pojazd ma 8,2 m długości i 3,85 m wysokości. Do największych w tej grupie należy z kolei naczepa ciągnikowa z silosem EUT 63.3-4/4 i poj. 63 m.sześc. Zbiornik ma cztery komory, opróżnianie następuje pneumatycznie (niecka wylewowa FFB, centralny przewód gromadzenia materiału DN 100 z zaworami zaciskowymi, dysza pierścieniowa ze złączem Storz i pokrywa zaślepiająca). Waga łączna to 34 t, masa własna ok. 6,5 t. Układ jezdny bazuje na  agregacie osiowym (3 x 9 t) z hamulcem tarczowym. Obudowy na wąż i narzędzia wykonano z tworzywa sztucznego. Obciążenie użytkowe przekracza 29 t. Jedną z mniejszych w grupie naczep z silosem uchylnym jest KIP 38.3 (poj. ok. 38 m.sześc.). Jednokomorowy zbiornik wykonano z aluminium. Również w tej grupie naczep są pojazdy zdecydowanie większe, np. naczepa z silosem uchylnym KIP 66.3 (poj. ok. 66 m.sześc.). W przypadku obu tych naczep taki sam jest system opróżniania (pneumatyczne, z wylewką ze stali szlachetnej polerowaną elektrycznie na kołnierzu; polerowany elektrycznie wkład wzruszający, matowy lub ze stali szlachetnej; systemy wzruszania z możliwością wymiany; wyprowadzenie materiału DN 150 z klapą odcinającą, układ redukujący DN 100).

Propozycja nadbudów obejmuje m.in. AUF 22-3/3 (poj. ok. 22 m.sześc.). Zastosowano trzy komory (7,5 /7 /7,5 m.sześc.), a także trzy włazy (DN 450). Zabudowę przeznaczono do trzyosiowych podwozi. Długość pojemnika to 6,15 m. Opróżnianie następuje  pneumatycznie (wylewka z FFB z pokrywami zaślepiającymi, przewód materiału DN 80 ze specjalnej stali z kulowym układem odcinającym, dysza pierścieniowa i złącze TW z osłoną zaślepiającą). Całość waży ok. 1,8 t.

Większa (31 m sześc.), ale i cięższa (ponad 2,5 t.) jest zabudowa AUF 31-4/5. W tym przypadku komór jest pięć (poj. 8,25 /7,25 /7,25 /3,65 /4,6 m.sześc.). Agregat kompresora posiada napęd dodatkowy z filtrem zasysającym. Zastosowano tłumik drgań wysokich.

 

Kässbohrer w ofensywie

Do wiodących producentów naczep silosów i silosów samowyładowczych należy też Kässbohrer. Pierwszą naczepę silosową samowyładowczą tej marki przygotowano już ok. 70 lat temu.

Naczepy silosy samowyładowcze Kässbohrer K.SSK są dostępne w rozmiarach od 40 do 90 m.sześc. - Kässbohrer jest jednym z niewielu producentów naczep zdolnych do produkcji silosów kiprujących jako całość, z jednolitym aluminiowym podwoziem i pojemnością do 90 m.sześc. – podkreśla dostawca. Naczepy silosowe samowyładowcze nadają się do transportu materiałów sypkich lub ziarnistych, takich jak popiół, węgiel, czy piasek. W serii silosów samowyładowczych K.SSK zastosowano wygodny dla użytkownika system wyładowczy, pozwalający na płynny rozładunek materiału. Jednoczęściowe i bezszwowe podwozie ma opinię trwałego, a tym samym żywotnego. Naczepy są wyposażane w pompę elektryczną o mocy 4kW do wyładunku bez ciągnika. System przechylania posiada pięciostopniowy układ hydrauliczny.

Przykładem takiej naczepy jest K.SSK 60/5 - 10/24. Podwozie bazuje na dwóch wytłaczanych profilach typu I (typu podwójnego T) ze stopu aluminium (podwozie łączone krzyżowo). W układzie hamulcowym zastosowano dwuobwodową elektro-pneumatykę z systemem antyblokującym EBS 2S/2M oraz zintegrowanym elektronicznym systemem kontroli stabilności RSS. Zawieszenie pneumatyczne pochodzi od BPW. Pojazd wyposażono w podnoszony, aluminiowy, cylindryczny zbiornik, pełnowymiarowe profile wzmacniające po prawej i lewej stronie zbiornika oraz stożek wyładowczy DN700 z tyłu. Na górze znajduje się pięć włazów (kopuły DN450). Wysokość siodła to 1,22 m. Zbiornik ma średnicę 2,53 m i poj. 60 m.sześc. Długość zewnętrzna naczepy to 12,87 m.

Są też naczepy niekiprowane. Naczepa silos z serii K.SSL dostępna jest o poj. 31, 35, 38 i 40 m.sześc. Aby uzyskać mniejszą wagę, model K.SSL jest umieszczany na wytłaczanym półpodwoziu. Producent zwraca uwagę na rozstaw osi (6730 mm), zapewniający dużą zwrotność. K.SSL oferuje elastyczne możliwości rozładunku w różnych warunkach drogowych i roboczych, np: przewody hydrauliczne umieszczone pod podwoziem lub wewnątrz podwozia w celu rozładunku z tyłu. Dodatkowo, możliwe jest boczne rozładowanie z leja po lewej lub prawej stronie.  

Wśród niekiprowanych jest naczepa K.SSL 32/2-10/24 EU o poj. 31 m.sześc. Wysokość siodła wynosi 1,22 m, rozstaw osi to niecałe 6,5 m. Długość zewnętrzna 9,3 m. Całość bazuje na ramie z profilu aluminiowego tłoczonego, spawanej wewnątrz konsoli wsporczej. Zastosowano dwuobwodowy elektro-pneumatyczny układ hamulcowy z systemem antyblokującym EBS 2S/2M oraz zintegrowany elektroniczny system kontroli stabilności. Zbiornik jest jednokomorowy (dwa włazy), waga całkowita wynosi 39 t, a łączne obciążenie osi 27 t. 

Konstruktorzy Kässbohrera rekomendują też walory cyfrowej jednostki sterującej „Digital Trailer Control” (DTC), zwiększającej bezpieczeństwo dla kierowców i operatorów, a jednocześnie umożliwiającej kierowcy monitorowanie rozkładu obciążenia. Interfejs DTC przyspiesza tok pracy, a ekran dotykowy można dostosować do indywidualnych wymagań floty. Oprócz funkcji sterowania systemem, podobny do aplikacji inteligentnego klucza w branży motoryzacyjnej, bezprzewodowy inteligentny klucz, służy jako immobilizer. DTC jest dostępny dla platform iOS i Android i może być podłączony do Bluetooth. DTC jest narzędziem służącym zapobieganiu wypadkom i może pomagać użytkownikowi w bezpiecznym wykonywaniu jego czynności.

 

T&M nr 5/2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE