Lekko w dół, ale ciągle w czołówce

Od kilku już lat, po naczepach kurtynowych i skrzyniowo-plandekowych, a także furgonach główną część rynku stanowią wywrotki.

Należą do najbardziej popularnych pojazdów, choć ich sprzedaż w ostatnich miesiącach nieco spada. To w pewnym sensie rezultat perturbacji w dostawach metali, kruszyw budowlanych, czy materiałów opałowych, w których wywrotki są praktycznie nie do zastąpienia. Nałożyły się na to przestoje w dostawach samych pojazdów. 

Praca wywrotek na budowach oznacza wielokrotne załadunki i rozładunki każdego dnia. Właśnie tego typu pojazdy świetnie wywiązują się z tej roli. Problemy z dostawami sprawiły, że np. w styczniu, np. sprzedaż naczep wywrotek spadła o jedną czwartą, a w lutym o ok. 9 proc. To  sporo, choć w relacji do najbardziej popularnych na rynku naczep kurtynowych i zabudów skrzyniowych regres nie był aż tak dotkliwy. W sumie, średnio co dziesiąta sprzedawana obecnie naczepa to wywrotka. Podobnie jest z zabudowami.  

 

Solidność w cenie

Fliegl ma wywrotkę o obj 25m3, na stalowej ramie z muldą aluminiową.Waży 4,7 t. Konstrukcja bazuje na podłodze z wysokogatunkowego aluminium o twardości 110 HB. Z podobnej jakości aluminium wykonano również ściany boczne. Tylne zamknięcie (klapa do czoła) wyposażono w podwójnie łamany zawias. Podobnie jak w innych wywrotkach tej marki zastosowano opatentowane rozwiązanie „CURVED". Przód ramy jest zaookrąglowy co zwiększa jej wytrzymałość i elastyczność (optymalne połączenie sił działających pionowo z równomiernym odprowadzaniem tych sił do płyty sprzęgu). Ramę, w istocie pozbawiono kanciastych powierzchni, a podgięta dolna część ułatwia sprzęganie z ciągnikiem. Oś typu offroad powoduje zwiększenie nośności do 9 t. Zderzak tylny ocynkowano i przystosowano do pracy z rozściełaczem.

Solidność jest też jednym z walorów wywrotek marki Kögel. Dzięki tzw. inteligentnej technologii łączenia materiałów można, w zależności od branży i potrzeby zestawiać indywidualne wywrotki wannowe o różnych grubościach ścian i podłogi, ewentualnie wykonane z różnych materiałów. Zwiększenie ładowności stało się możliwe dzięki rozszerzeniu modułów o ściany boczne i tylne z aluminium.  Wannowa „trzyosiówka” o poj. ładunkowej 24 m.sześc. to wariant wyposażony w koryto z dnem o grubości 4 mm z ulepszonej cieplnie stali Hardox 450, ściany boczne z odpornej na zużycie blachy aluminiowej o grubości 5 mm oraz ścianę tylną z blachy aluminiowej o grubości 7 mm. Połączenie to sprawdza się w przewozach materiałów budowlanych, takich jak tłuczeń czy żwir. Zaletą wanny stalowej z lekkimi ścianami bocznymi i ścianą tylną w porównaniu ze zwykłą wanną aluminiową jest to, że nie trzeba co 2-3 lata wykonywać kosztownej naprawy, ścierającej się warstwy podłogi (w miejscach o dużym zużyciu zastosowano wysokiej jakości stal, natomiast na ścianach bocznych i ścianie tylnej narażonej na niewielkie ścieranie lekkie aluminium). W porównaniu z wywrotką wannową ze stalowymi ścianami bocznymi o grubości 4 mm i stalową ścianą tylną o grubości 5 mm można dzięki zastosowaniu aluminium zaoszczędzić na wadze do 430 kg.

W gamie naczep marki Schwarzmuller ciągle sporym powodzeniem cieszy się 3-osiowa wywrotka stalowa ze skrzynią segmentową. Walorem jest m.in. stabilna konstrukcja podwozia z dodatkowymi rurami odpornymi na skręcanie. Na stabilność wpływa też automatyczne urządzenie do opuszczania wywrotki. Zwraca uwagę również specjalne „kantowanie” skrzyni ładunkowej pomagające chronić ją przed uderzeniami i zużyciem. Na ścianie przedniej znajduje się podest do obsługi plandeki rolkowej (opcjonalnie stosowany jest dach rolkowy - obsługiwany ręcznie lub elektrycznie, pilotem zdalnego sterowania). Opcjonalnie oferowana jest też m.in. okładzina QuickSilver z obramowaniem ze stali nierdzewnej lub z tyłu na zsypie do materiałów sypkich ze stalową blachą ścieralną (do materiałów sypkich, osadów ściekowych itp.).

         Do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej przeznaczone są głównie tylnozsypowe naczepy N3O W1U (KH-KIPPER). Zabudowy produkowane są z reguły na 3-osiowych podwoziach własnej konstrukcji. Charakterystyczny półokrągły kształt skrzyń zapobiega przyleganiu lepkiego materiału podczas wyładunku. Skrzynia wyróżnia się także mniejszą masą w porównaniu do klasycznej prostokątnej zabudowy z płaską podłogą i niezbędnym użebrowaniem wzmacniającym.

Stosowane w naczepach KH-KIPPER wysokojakościowe stale hardox i strenx, ze względu na swoje parametry, zapewniają relatywnie niską wagę zabudowy przy jednoczesnym zachowaniu dużej wytrzymałości. Energia kinetyczna uderzenia, nawet przy załadunku materiału o wysokiej frakcji, jest odpowiednio rozpraszana. Skrzynia naczepy może być wykonana również z aluminium. Zabudowy aluminiowe mogą być nawet o 2 t lżejsze od zabudów wykonanych ze stali.

Rodzina wywrotek aluminiowych Bulk Master (Wielton) to naczepy stworzone do transportu objętościowego i przewozu produktów rolnych. Konstrukcja pozwala na transport ładunków paletowych (do 26 europalet). W porównaniu z tradycyjną naczepą użytkownicy zyskują dodatkową przestrzeń. Z kolei zastosowanie w ramie konstrukcji typu gęsia szyja oraz wysokogatunkowej stali S700 powoduje obniżenie środka ciężkości naczepy, a w efekcie większą stabilność podczas jazdy, manewrowania i rozładunku. Wyróżnikiem Bulk Master jest zredukowana wysokość całkowita pojazdu w porównaniu do naczepy o takiej samej kubaturze na ramie prostej o 12,5 cm. W konsekwencji, niższy jest próg załadunkowy (łatwiejszy załadunek koparko-ładowarką, sprawniejszy przejazd przez bramy hal, magazynów czy stacji załadunkowych systemów silosowych). Długość zwisu tylnego wywrotki pozwala na sprawny wysyp zboża do koszy przyjęciowych. Przy rozstawie ramy (czop-druga oś) równym 7700 mm, wysokość zewnętrzna wywrotki, o objętości 45 m.sześc. to 3050 mm i przy wadze od 6000 kg. Natomiast dla największej dostępnej kubatury z rodziny Bulk Master, czyli 67 m.sześc. wysokość zewnętrzna pojazdu wynosi 3800 mm przy wadze od 6450 kg. Model dostępny jest w wersji z klapo-drzwiami, klapą prostą, drzwiami lekkimi z funkcją bezpiecznego otwarcia drzwi (podczas otwierania drzwi kierowca stoi z boku naczepy, a nie bezpośrednio za nią), klapą do czoła oraz klapo-drzwiami jednoskrzydłowymi. W ubiegłym roku do rodziny wywrotek Bulk Master dołączyły modele na krótszych ramach, rozszerzając tym samym zastosowanie produktu. Do obecnego modelu, którego długość podłogi skrzyni ładunkowej to 10600mm dołączyły modele skrzyń: 8660mm oraz 9400mm. A także wdrożony został szereg zmian konstrukcyjnych usprawniający codzienna pracę kierowcy.

Belgijski producent naczep STAS oferuje wywrotki o kubaturze od 24 do 83 m.sześc. STAS u-rockstar to najmniejsza z wywrotek (od 24 do 30 m.sześc.), jest przeznaczona, podobnie jak  rockstar (od 24 do 35 m.sześc. na stalowej ramie), do przewozu dużych kamieni i gruzu. Modele na ramie aluminiowej STAS buildstar x (24-31 m.sześc.) oraz największy STAS buildstar  (26-48 m.sześc.), przeznaczono do transportu m.in. piasku, żwiru, drobnych kamieni oraz asfaltu. STAS buildstar x występuje w czterech wersjach pojemności, charakteryzuje się niską masą własną, elastyczną, wytrzymałą aluminiową ramą i stabilną konstrukcją (podwozie ma 1440 mm szerokości). Wywrotki o dużych pojemnościach przeznaczone są głównie do przewozu płodów rolnych i ładunków przestrzennych. Skrzynia jest w kształcie rynny z blachy aluminiowej z większą szerokością w tylnej części względem przedniej. Do budowy wywrotki użyto  aluminium H34 110 HB. Producent podkreśla, że dzięki aerodynamicznej budowie pojazd przynosi obniżenie zużycia paliwa do 2,5 l/ 100 km.

Znaczących zmian w technologii produkcji oraz w wyposażeniu naczep samowyładowczych Schmitz Cargobull S.KI dokonano w roku 2021.. Zmodernizowano proces produkcji stalowej ramy podwozia w konstrukcji modułowej. Tym samym Schmitz Cargobull szczyci się wprowadzeniem na rynek jednej z najlżejszych stalowych ram dla naczep wywrotek. Nowa generacja jest wprowadzana sukcesywnie do wszystkich wariantów długości ram (7.2; 8.2; 9.6; 10.5 m), w zależności od pożądanej kubatury nadwozia. Oprócz wersji standardowej SL, dla każdej długości ramy, w zależności od zastosowania i wymagań, dostępna będzie również wersja ExtraLight (w celu uzyskania większej ładowności) lub wersja Heavy-Duty (dla rynków wymagających wyjątkowej wytrzymałości pojazdów).

To, że coraz większy udział w rynku europejskim zyskuje wywrotka tylnozsypowa typu half-pipe potwierdzają w firmie MEILLER. Ten ciężki samochód ciężarowy z trzema, czterema albo więcej osiami, wyposażony w muldę wywrotki tylnozsypowej znajduje na wielu rynkach coraz więcej zastosowań. MEILLER ma nowe wywrotki tylnozsypowe serii PXXX. Wariant lekki nazywa się P430 i zabiera do 30 t, uniwersalna wywrotka to P436 i umożliwia załadunek do 36 t. Bardzo duże rezerwy oferują nowe modele do ciężkich prac. Szczytowy model MEILLER nazywa się P560 i może przewozić poza drogami publicznymi do 60 t ładunku i jest oferowany dla podwozi 5-osiowych. - Credo świata transportu to masa użyteczna, żeby oszczędzać zasoby i energię – obowiązuje to dzisiaj także dla wywrotek. Po pierwsze oznacza to oszczędzanie wagi: ten, kto ma mniejszą masę własną, ten oszczędza cenne paliwo i może transportować na drodze więcej ładunku. Przykład nowego lekkiego wariantu nowej generacji wywrotek tylnozsypowych ze zoptymalizowaną masą użyteczną firmy MEILLER: waży on 300 kg mniej niż poprzednicy – podkreśla producent. Wywrotki do zastosowań uniwersalnych (P436) oszczędzają w porównaniu z porównywalnymi, poprzednimi modelami 150 kg. 

Reisch posiada ponad 70-letnie doświadczenie w produkcji wywrotek. Dostawy podkreślają wytrzymałość konstrukcyjną przy zachowaniu niskiej masy własnej naczep. I tu największym powodzeniem cieszą się naczepy ze stalową i aluminiową muldą rynnową typu half-pipe o wielkości między 24 a 30 m.sześc. Swoją solidność zawdzięczają użyciu stali hardox 450 do budowy całej muldy – ścian bocznych oraz przedniej, podłogi i klapy. Aluminiowe muldy są wykonane w całości z utwardzonego aluminium HB110.Wywrotki dla transportu budowlanego znajdujące się w ofercie Feber mają kubaturę 24-76 m.sześc. Dostawca szczególną uwagę zwraca na naczepy ze skrzynią typu half-pipe. Klienci mają do wyboru muldę wykonaną ze szwedzkiej stali hardox 450 lub z aluminium. W obu przypadkach rama naczepy to wysokogatunkowa stal strenx 700.  Half-pipe ze skrzynią stalową (podłoga 5 mm, ściany boczne 4 mm) to  rozwiązanie do transportu gruzu, ostrych kruszyw, a przede wszystkim masy bitumicznej (pomimo wysokiej temperatury masy bitumicznej, stal w odróżnieniu od aluminium utrzymuje swoją odporność na ścieranie). Skrzynia aluminiowa o kubaturze 24 m.sześc. z podłogą o grubości 8 lub 10 mm oraz ścianach bocznych o grubości 5 mm stanowi balans pomiędzy niską wagą (od 4880 kg), a dużą wytrzymałością. Dopełnieniem specyfikacji technicznej pojazdów są podzespoły znane użytkownikom marki Inter Cars, w tym: osie Jost, układ pneumatyczny Knorr Bremse, układ elektryczny Hella, opony Continental oraz siłownik Hyva. Feber ma w ofercie gamę wyposażenia dodatkowego oraz nowoczesnych rozwiązań technicznych takich jak hydraulicznie otwierana tylna klapa czy skrzynia V-body.

 

Nowocześnie i praktycznie

         Producenci nie próżnują. Wprawdzie naczepy, generalnie rzecz biorąc są do siebie podobne, jednak co rusz któryś z dostawców wdraża nowe rozwiązania tak w zakresie wyposażenia standardowego, jak i dodatkowego.  

Dostawcy naczep Reisch podkreślają szeroką gamę opcji. Dzięki nim można uzyskać naczepę o bardzo mocnej i lekkiej konstrukcji. Istnieje możliwość personalizowania ofert naczep w zależności od ich przeznaczenia, a także profilu działalności konkretnego użytkownika. Oprócz standardowych wywrotek, w ofercie znajdują się również wywrotki termoizolowane (szczególnie przydatne do przewożenia asfaltu) oraz przyczepy rolnicze. Elementami oferowanymi opcjonalnie są np: elektrycznie przesuwany dach, różne rodzaje grubości podłogi, a także ścian bocznych. W ofercie są też aluminiowe zamienniki części stalowych, w celu zredukowania wagi naczepy.

Wywrotkę aluminiową ze skrzynią segmentową z termoizolacją ma też w ofercie Schwarzmuller. Do optymalnego monitorowania temperatury służy specjalny, chroniony moduł. Jest też mobilny moduł drukarki do protokołowania transportu mieszanek. Wysokiej jakości, niewrażliwa na wilgoć izolacja całej skrzyni ładunkowej wywrotki posiada masywne, łatwe do naprawy taśmy napinające.

MEILLER, producent wywrotek tylnozsypowych serii PXXX zwraca uwagę na małą wysokość konstrukcyjną pojazdu. Konstrukcja nośna uniwersalnej wywrotki P436 jest wzmocniona, a stabilizator o trapezowym przekroju z tyłu daje wywrotce o 30 proc. większą odporność na skręcanie. W celu zwiększenia stabilności przechylania stabilizator wywrotu przesunięto w kierunku środka pojazdu, gdzie dłużej prowadzi muldę przy przechylaniu. Nowością jest też sam kształt muldy. Przekrój skrzyni jest wyjątkowo płaski i niższy niż w poprzednim modelu. Wzmocniona podłoga ma szerokość zwiększoną o 30 proc. w stosunku do poprzedniej konstrukcji. A ponieważ ściany boczne stoją teraz prawie pionowo, to ich grubość może zostać zredukowana bez rezygnacji ze stabilności. Podstawowa konstrukcja nowej muldy MEILLER składa się tak jak dotychczas z trzech części: obie ściany boczne oraz szersza blacha podłogi są spawane na zakładkę (stabilność). Poprzez obniżenie wysokości o 125 mm, środek ciężkości oraz wysokość załadunku są obniżone. Zmniejsza to wysokość załadunku materiału nasypowego, przy okazji można w ten sposób zredukować szkody uderzeniowe muldy. Dodatkowo wzmocniono dolny kołnierz końcowy muldy. W skręcanych łożyskach przechylania można teraz wymieniać zużywające się tuleje. Zmienne ustawienie wysokości łożyska przechylania optymalizuje rozkład obciążenia na ramie pojazdu i zwiększa stabilność przy mniejszej masie własnej. Klapy tylne otrzymały natomiast lżejsze tylne ściany membranowe z nowymi zamkami. Mimo mniejszej masy własnej są bardziej wytrzymałe, konstrukcja membranowa jest bardziej odporna na uderzenia przy wysypywaniu ładunku i okazuje się być niewrażliwa na pękanie. Z mniejszą ilością części zużywających się i trwałymi dźwigniami nowe zamki ściany tylnej otwierają się już przy trzech stopniach przechylenia – szybko otwierając klapę tylną i zapobiegając niepotrzebnemu naporowi ładunku w pierwszym etapie wysypywania. Całkowicie pozbawiono zamków hydrauliczną ścianę tylną, która operowana przez kierowcę zależnie od zastosowania daje się szeroko otworzyć jeszcze przed przechylaniem (zaleta przy dużych kamieniach oraz ładunkach o dużych gabarytach gdyż zapobiega ich uderzeniom w klapę). Przy z rozściełaczem asfaltu z kolei, regulowane uchylenie klapy pozwala dowolnie dozować wypływ masy. Inną opcję tylnej klapy unoszonej hydraulicznie stanowi rozwiązanie z zamkiem kłowym (np. trudna praca przy rozbiórkach lub skałach z szeroko otwierającą się ścianą tylną, potem wywrotka nadaje się do transportu żwiru z prostą klapą wahadłową).  

Wiele nowoczesnych rozwiązań, solidna konstrukcja oraz możliwość skonfigurowania naczepy specjalnie do wymagań użytkownika zapewniających wyjątkową funkcjonalność i produktywność prac – tak rekomendują swe produkty dostawcy naczep KH-KIPPER N3O W1U. Tylną szuflę zsypową przystosowano do pracy z rozściełaczem asfaltu. Zamek blokujący skrzynię na ramie zapobiega wibracjom w czasie jazdy z pustą skrzynią, co wydłuża żywotność. Plandeka zwijana na bok jest bardziej wytrzymała na wysoką temperaturę. W zastępstwie takiej plandeki na skrzyni naczepy może być zamontowany, sterowny ręcznie lub za pomocą pilota, system plandekowy Cramaro. W rozwiązaniu KH-KIPPER system plandekowy zwijany jest na daszku nad siłownikiem, nie wchodząc w światło skrzyni wywrotki, co ułatwia załadunek.

Nowum w rodzinie naczep Bulk Master marki Wielton są natomiast modele na  krótszych ramach (dołączyły do oferty w ubiegłym roku), rozszerzając tym samym zastosowanie produktu. Do obecnego modelu, którego długość podłogi skrzyni ładunkowej to 10600 mm dołączyły skrzynie o długości 8660 mm oraz 9400 mm. Wdrożono też szereg zmian konstrukcyjnych usprawniających codzienną pracę kierowcy, jak również rozwiązania poprawiające stabilność konstrukcji ram, które zapobiegają nadmiernemu skręcaniu wzdłużnemu oraz bocznemu wychyleniu skrzyni. Wywrotki Bulk Master są dostosowywane do indywidulanych potrzeb klientów poprzez możliwość konfiguracji oraz spersonalizowane wyposażenie.  

Naczepy samowyładowcze Schmitz Cargobull S.KI posiadają z kolei nowo opracowaną tylną belkę przeciwwjazdową, która spełnia regulacje ustawowe dyrektywy ECE-R58.03 (dyrektywa zwiększa wymagania dotyczące bezpieczeństwa w przypadku najechania na tył naczepy). Nowe, tylne zabezpieczenie jest rozwiązaniem wprowadzanym na rynek w wywrotkach S.KI wraz z nową generacją ram. Obniżona została masa, a wspomagany sprężynowo mechanizm składania usprawnia obsługę. Nowy typ tylnej belki przeciwwjazdowej zapewnia również większy prześwit pod pojazdem (w porównaniu z belką poprzedniej generacji) wynoszący 728 mm po podniesieniu. Ułatwia to współpracę z rozściełaczem.

Dodatkowo Schmitz Cargobull poszerzył swoją ofertę o zabudowę tylnozsypową M.KI przeznaczoną do transportu masy bitumicznej z izolacją termiczną (dla podwozia czteroosiowego samochodu ciężarowego). Konstrukcja muldy ma gwarantować nisko położony środek ciężkości oraz stabilność podczas jazdy i przechyłu. Nadwozie posiada elektrycznie przesuwaną plandekę, dzięki czemu kierowca może bezpiecznie i komfortowo ją obsługiwać podczas operacji załadunku i rozładunku. Dostępne modele obejmują nadwozia o różnych grubościach podłogi i wysokości ścian bocznych oraz różne typy tylnych zamknięć.

 

T&M nr 3/2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE