Muszą zatrzymać

Do zatrzymania 40 ton, a w niektórych przewozach i większej masy, potrzeba energii, czasu i miejsca.

Długość drogi hamowania każdego pojazdu zależy od wielu czynników, takich jak prędkość, nawierzchnia, czas reakcji kierowcy, stan układu hamulcowego.

Dzięki lżejszym naczepom floty i firmy spedycyjne poprawiają swoją równowagę środowiskową i kosztową. Pojazdy użytkowe mogą przewozić cięższe ładunki. Nie tylko zużywają mniej paliwa i zmniejsza się ogólne zużycie ciężarówek i naczep, ale jednocześnie poprawia się bilans CO2. SAF-HOLLAND wspiera menedżerów flot dzięki wyjątkowo lekkim zaciskom SBS 2220 H01 i SBS 2220 K0, zoptymalizowanym do osi 9-tonowych. Z kolei SBS 1918 H0 zmniejsza masę trzyosiowego pojazdu nawet o 33 kg w porównaniu do konwencjonalnych hamulców tarczowych 19,5". Jest kompatybilny z obręczami 19,5", ale może być również używany z obręczami i oponami 22,5" ze względu na mniejszą masę.

Zaciski 22,5”, o oznaczeniach SBS 2220 H01 i SBS 2220 K0, łącznie z klockami ważą tylko 30-32 kg, są przystosowane do momentów hamowania 20 kNm. Poprzedni model, SBS 2220 H0 jest nadal dostępny. Natomiast w przypadku zacisku SBS 1918 H0 masa wynosi tylko 29 kg.

 

Dwuczęściowa tarcza i walizka

Hamulce SAF charakteryzują się długą żywotnością tarczy i klocków, zwłaszcza w połączeniu z technologią SAF INTRADISC plus INTEGRAL. Sprawdzona zasada konstrukcji z dwuczęściową tarczą hamulcową, która jest wykonana ze specjalnych, dopasowanych materiałów w odlewie kompozytowym, chroni materiał i znacznie wydłuża żywotność.

– Nasze hamulce tarczowe są szczególnie wydajne i ekonomiczne – mówi Mark Hartmann, kierownik ds. zarządzania produktami OE EMEA w SAF-HOLLAND. – Seria SBS jest również wyjątkowo przyjazna dla użytkownika podczas konserwacji i napraw w warsztacie.

Stosunek momentu hamowania do masy jest wzorowy, a mechanicy używają tych samych narzędzi dla trzech typów hamulców. Uniwersalna walizka narzędziowa zawiera wszystkie narzędzia potrzebne do naprawy hamulców tarczowych SAF-HOLLAND, łącznie 16 różnych modeli hamulców, m.in. Knorr, Wabco i Haldex. Poszczególne elementy zestawu naprawczego są przejrzyście ułożone, łatwo dostępne w każdej chwili i w razie potrzeby można je ponownie zamówić.

 

Rodzina ModulT

Zaciski Haldexa z rodziny ModulT występują w różnych wariantach: 22,5-calowy DBT 22 MD do samochodów ciężarowych i autobusów oraz DBT 19 LT i DBT 22 LT, odpowiednio 19,5- i 22,5-calowy do naczep i przyczep. Najmocniejsza wersja w rozmiarze 22,5 cala generuje 30 kNm maksymalnego momentu hamowania.

Na tle konkurencji zaciski charakteryzują się dwiema cechami, pierwsza z nich to waga, przykładowo DBT 22 LT w wersji do naczep i przyczep waży ok. 31 kg. W 2018 r. na rynek został wprowadzony zmodernizowany wariant oznaczony jako Generation II. Głównym celem przyświecającym przy jego projektowaniu była redukcja wagi w stosunku do Generation I przy zachowaniu tej samej wydajności hamowania. Finalnie produkt prezentuje taką samą efektywność hamownia przy wadze zredukowanej do poziomu poniżej 30 kg. Druga rzecz, która wyróżnia zaciski ModulT to konstrukcja jednotłoczkowa. W porównaniu do zacisków dwutłoczkowych zastosowano tutaj tłok o dużo większej średnicy oraz płytkę podstawiającą klocek w kształcie litery T. Zapewnia to równy rozkład nacisków na klocek dzięki czemu uzyskuje się wysoką efektywność hamowania. Kolejną zaletą tej konstrukcji jest wyjątkowo równomierne zużycie klocków wewnętrznych i zewnętrznych dzięki szczególnie dobrze wyważonemu rozkładowi siły mocowania, który zapobiega pęknięciom cieplnym i nierównomiernemu zużyciu, a jednocześnie przyczynia się do optymalnej siły hamowania. Podwójne łożyska wałeczkowe w mechanizmie dźwigniowym gwarantują niską histerezę i dużą sprawność.

 

Na tym się nie oszczędza

– Niezależnie od tego czym jeździmy, konieczna jest cykliczna kontrola kondycji elementów układu hamulcowego naszego pojazdu – przypomina Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. – Należy sprawdzić stan przewodów hamulcowych, grubość tarcz i klocków w zaciskach. W autach wyposażonych w bębny – grubość okładzin i średnicę wewnętrzną bębna. Warto zwrócić uwagę na ewentualną obecność wody w układzie hamulcowym i jego filtrach. Może ona powodować korozję elementów siłowników hamulcowych lub zamarznąć i stać się przyczyną kłopotów.

Wpływ na skuteczność oraz komfortowe działanie hamulców mają decyzje podejmowane przez właścicieli pojazdów podczas przeglądów i napraw. Kiedy trzeba wymienić uszkodzone lub zużyte części układu hamulcowego, warto stawiać na sprawdzone produkty renomowanych firm.

– Oszczędności w tym zakresie mogą okazać się pozorne i w przyszłości wygenerować duże koszty – podkreśla Wojciech Sokołowski z TMD Friction (Textar). – Stosowanie w układach hamulcowych elementów podejrzanie tanich, a więc zapewne niskiej jakości, może być niebezpieczne i mieć fatalne skutki. Niskiej jakości części zamienne mogą być wykonane ze słabych materiałów, szybciej się zużywać, a ze wzrostem temperatury będzie obniżał się ich współczynnik tarcia. Do ich uszkodzeń może dojść właśnie w kluczowym momencie, w przypadku hamowania awaryjnego, gdy w układzie działają maksymalne siły. Dlatego takie znaczenie ma montowanie pewnych i sprawdzonych produktów.

Szczególnie w przypadku pojazdów użytkowych istotne jest dobieranie materiałów ciernych zgodnie z ich przeznaczeniem. Zaciski w ciągniku, autobusie lub naczepie mogą być identyczne, ale dedykowane do każdego z tych pojazdów klocki hamulcowe będą miały różne parametry. Odpowiednie zastosowanie części pozwoli zachować prawidłowy współczynnik tarcia w układzie. Textar testuje klocki i tarcze hamulcowe razem i na podstawie wyników testów określa współczynnik tarcia właściwy dla zestawu. Jeśli dobierzemy niewłaściwe klocki do tarczy lub odwrotnie, zmienia się współczynnik tarcia i sprawność działania całego układu. Skuteczność hamowania spada, a dystans potrzebny do zatrzymania się wydłuża. W skrajnych przypadkach źle dobranych części współczynnik tarcia może być gorszy o 30 procent.

Dla poszukających oszczędności i ograniczania negatywnego wpływu na środowisko naturalne, Textar proponuje innowacyjne rozwiązanie – klocki hamulcowe z lekką płytką nośną. Są one lżejsze w porównaniu do standardowych klocków do aut użytkowych (7,5 kg w przypadku sześcioosiowego zestawu), a jednocześnie zapewniają taki sam poziom bezpieczeństwa.

 

Restrykcyjne testowanie

        Wszystkie klocki TRW (marka należy do ZF) dla pojazdów ciężarowych podlegają restrykcyjnemu sprawdzaniu w testach dynamometrycznych i drogowych. Pierwsze rozpoczynają się w fazie opracowywania produktu i pozwalają kontrolować siły hamowania, zużycia oraz podatność na fading. Próby drogowe umożliwiają określenie skuteczności hamulców przy wysokiej temperaturze roboczej układu (100-500 st. C). Dodatkowo uzupełniane są próbą symulującą zjazd z góry, weryfikującą działanie hamulców.

        – Każda część marki przeznaczona do samochodów ciężarowych sprawdzana jest w ekstremalnych warunkach podczas testów laboratoryjnych, prób torowych oraz na drogach. Daje to pewność, że nasze części nie zawiodą w nawet najtrudniejszych warunkach – zapewnia Michał Głażewski, kierownik zespołu technicznego IAM ZF Aftermarket.

        TRW przywiązuje dużą wagę do szczegółów, ale jakże ważnych dla mechaników. Przykładowo w klockach sprężyny zaprojektowano tak, aby ułatwić pracę mechaników w trakcie montażu i demontażu elementów z zacisku, zapewniając przy tym odpowiednią charakterystykę sprężystości.

 

Tarcza bez demontażu zacisku

BPW wyróżniają dwie rzeczy: możliwość wymiany tarczy bez konieczności demontażu zacisku oraz pięć lat gwarancji na mechanizmy wewnętrzne zacisków TS2. Hamulce tarczowe BPW są wysoko cenione przez mechaników – obsługa jest łatwiejsza i wymaga mniej czasu. Przewidziano dwie odmiany nowego zacisku Eco Disc: TS2 3709 i TS2 4309 przeznaczonych do współpracy z tarczami Ø 370 mm (koła 19,5”) oraz Ø 430 mm (koła 22,5”). Korpus zacisku w obu wersjach jest konstrukcją bardziej zwartą od poprzednika. Zoptymalizowano liczbę elementów mechanizmów wewnętrznych zachowując tą samą skuteczność hamowania, przy masie mniejszej o 2 kg. Dla zapewnienia komfortu obsługi mechanizm regulacji zacisku umieszczono od strony siłownika hamulcowego, dzięki czemu jest on dostępny bez zdejmowania koła. Dodajmy, że zautomatyzowaną linię produkcyjną BPW opuściło już ponad dwa miliony zacisków Eco Disc.

 

Ferodo Premier

Oferta Ferodo dla pojazdów ciężarowych obejmuje klocki Premier, bębny, okładziny, akcesoria. Wyższy poziom trwałości i niższe zużycie klocków przekładają się na wydłużoną żywotność i obniżone koszty eksploatacji. Materiały cierne są opracowywane pod kątem określonych aplikacji. Potwierdzona trwałość we wszystkich warunkach zapewnia niższe koszty w przeliczeniu na przejechane kilometry. W tarczach zastosowano technologię Pillar Venting (słupowa wentylacja). To innowacyjne rozwiązanie zapewnia lepsze i bardziej efektywne odprowadzenie ciepła. Chroni przed odkształceniem i wibracjami, zapewnia wyższy poziom parametrów roboczych, wydłuża żywotność tarczy i klocków.

 

T&M nr 3/2022

Tekst: Leon Bilski

Zdjęcia: Producenci

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE