Postępująca specjalizacja

Stanowią niewiele ponad jedną dziesiątą naszego rynku.

Według Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego środki smarne o lepkościach 0W-X oraz 5W-X to dokładnie 13,12 proc. w roku 2020.

Jednak właśnie one mają przed sobą największe perspektywy. Zdaniem Andrzeja Bobera, dyrektora sprzedaży Petronas Lubricants w Polsce, Niemczech i Austrii. udział olejów syntetycznych na polskim rynku będzie zwiększał się, zarówno ze względu na wymagania Unii Europejskiej, jak i na nieuchronną wymianę pojazdów na nowsze. Trudno określić tempo, jednak ze względu na wymogi prawne i potrzebę wzrostu konkurencyjności firm jest to proces nieunikniony. Stoi za nim rachunek kosztów. Tak samo uważa Cezary Wyszecki, doradca techniczny w dziale sprzedaży pośredniej środków smarnych w Shell Polska:

– Rosnąca liczba nowoczesnych pojazdów, coraz ostrzejsze wymagania dotyczące czystości spalin oraz rachunek ekonomiczny nie zostawiają właścicielom i użytkownikom samochodów ciężarowych wielkiego wyboru. Oleje syntetyczne zdominują rynek.

Jerzy Domaszczyński, CVL Sector Specialist Poland & EE Cluster, Exxon Mobil dodaje, że warto korzystać z najnowszych osiągnięć technologicznych, ponieważ nowoczesne oleje syntetyczne o coraz niższych lepkościach przynoszą długoterminowe korzyści, w tym oszczędności finansowe, przyczyniając się do ochrony środowiska. Właściciele firm transportowych korzystają coraz częściej z syntetyków również przez wzgląd na wydłużony okres eksploatacji oraz niższe ryzyko wystąpienia nieplanowanych przestojów w wyniku awarii.

 

Baza i mnóstwo dodatków

Paweł Mastalerek, ekspert techniczny Castrola podkreśla, że nowoczesny olej silnikowy to bardzo skomplikowana mieszanina chemiczna i dróg do osiągnięcia zamierzonych celów jest bardzo wiele. Jedną z możliwości jest wybór bardziej zaawansowanych baz olejowych, ale to nie wszystko, gdyż żadna baza bez pakietu dodatków nie jest w stanie zagwarantować wystraczającej jakości wymaganej w dzisiejszych jednostkach napędowych. Baza jest nośnikiem wszystkich substancji wykorzystywanych do produkcji oleju. Pakiet dodatków typowego oleju silnikowego zazwyczaj składa się z 70-90 różnych związków chemicznych, które połączone z bazą olejową (z reguły od 1 do 4 typów bazy olejowej w jednym produkcie) zapewniają finalnie wymaganą jakość i możliwość ochrony dzisiejszych silników.

– Definicja syntetycznej bazy olejowej zawsze budziła wiele kontrowersji – przyznaje Cezary Wyszecki z Shella. – Inaczej wygląda ona w ocenie organów skarbowych, a inne jest spojrzenie pod kątem definicji procesu, w wyniku którego powstają tego rodzaju oleje. Dzięki nowym technologiom, liczba dostępnych olejów syntetycznych rośnie. Oprócz znanych i powszechnie stosowanych pojawiają się nowe rozwiązania. Najlepszym przykładem jest syntetyczny olej bazowy Shell wytwarzany w technologii GTL, który jest podstawowym składnikiem olejów Helix i Rimula. Olej bazowy stanowi od 80 do 90 procent składu finalnego produktu. Dlatego im lepszej jest on jakości, tym lepszy będzie olej dostępny u dystrybutora. Tylko oleje powstające z wykorzystaniem technologii syntetycznych pozwalają spełnić obecne wymagania stawiane przez producentów silników.

Olej syntetyczny to taki, który został wyprodukowany przy użyciu syntetycznych olejów bazowych oraz precyzyjnie dobranego pakietu dodatków, umożliwiających uzyskanie odpowiedniej klasy lepkości, spełnienie norm branżowych i producenckich oraz parametrów technicznych. Od syntetycznych można wymagać dużo więcej w zakresie wydajności, pracy pod obciążeniami, odporności na utlenianie i wysokie temperatury, płynności i łatwego rozruchu w niskich temperaturach czy też na przykład długiej i niezawodnej pracy systemów redukcji emisji spalin. Taka jest opinia Jerzego Domaszczyńskiego (Mobil).

 

Precyzyjne przeznaczenie

Poprosiliśmy ekspertów z petrochemicznych koncernów o wskazanie, ku czemu zmierza rozwój syntetyków, zwłaszcza gdy mamy na horyzoncie elektromobilność, również w ciężkim transporcie. Oto ich wypowiedzi.

– Rozwój baz olejowych w krótkiej perspektywie kilku najbliższych lat będzie zmierzał w kierunku produktów „szytych na miarę” wymagań producentów pojazdów – przewiduje Paweł Mastalerek, Castrol. – Zapewne część wymagań pokryją syntetyczne bazy PAO grupy IV, ale wiele z tych wymagań pokryte zostanie przez pozostałe bazy. Już teraz spotykane są tak specyficzne wymagania producentów pojazdów, gdzie bazy PAO nie spełniają wymagań, a mineralne bazy grupy II lub III doposażone w odpowiedni pakiet dodatków spełniają te wymagania znakomicie…, co czasem może zaskakiwać. Już teraz obserwujemy mocną migrację z uniwersalnych olejów „odpowiednich do wszystkiego”, przez wyspecjalizowane oleje dla jednej marki producenta pojazdów, finalnie do olejów wyłącznie dla jednego zastosowania. Olej silnikowy i przekładniowy będzie taki jak każda inna, dedykowana część pojazdu, na przykład pasek rozrządu – najlepsza dla wybranej konstrukcji i niezamienna w innych aplikacjach. W długiej perspektywie czasowej, kilkunastu lat i więcej, należy spodziewać się powszechnego wykorzystywania baz olejowych bio oraz pochodzących z recyklingu. Wykorzystanie naturalnych właściwości smarnych olejów roślinnych nie jest niczym nowym i pracy trwają już od lat. Castrol Palmtec zaprezentowany w 1996 roku w Malezji był pierwszym na świecie masowo produkowanym olejem wykorzystującym olej palmowy i pakiet dodatków uszlachetniających.

– Trudno jednoznacznie powiedzieć, jak będzie ewoluował rynek olejów syntetycznych – mówi Cezary Wyszecki, Shell. – Jesteśmy u progu dużych zmian. Ścierają się różne idee dotyczące kwestii klimatycznych czy rozwiązań technologicznych. Dlatego wydaje mi się za wcześnie na wskazanie obranego kierunku rozwoju. O ile w przypadku aut osobowych wygląda na to, że coraz bardziej realna jest przyszłość zdominowana przez pojazdy elektryczne, to w przypadku pojazdów ciężarowych nie jest to już takie oczywiste. Ponadto nie można ograniczać kwestii przewozów jedynie do ciężarówek i pojazdów dostawczych. Mamy przecież jeszcze transport kolejowy, morski i lotniczy, w których też stosuje się środki smarne.

– Rozwój olejów syntetycznych ma i będzie miał w przyszłości istotne znaczenie, ponieważ wszystkie ruchome mechanizmy, nawet w pojazdach elektrycznych, będą wymagać smarowania – podsumowuje Jerzy Domaszczyński z Mobila. – Oczywiście w przyszłości może nastąpić znaczące przesunięcie w kierunku olejów przekładniowych i transmisyjnych oraz smarów do łożysk, ponieważ tradycyjne silniki spalinowe będą stopniowo zastępowane elektrycznymi, które nie wymagają oleju silnikowego. Uważam jednak, że jeszcze przez długi czas będziemy korzystać z obecnego lub nowego taboru, który aby spełniać najnowsze przepisy dotyczące emisji spalin, będzie nadal potrzebował nowoczesnych i najwyższej jakości syntetycznych środków smarnych, takich jak Mobil Delvac 1. Wizja wprowadzenia ciężarówek elektrycznych do transportu dalekobieżnego, których serwisowanie nie będzie wymagało oleju silnikowego, jest nieco odległa i wciąż wymaga wielu przygotowań, aby ta zmiana była uzasadniona ekologicznie i ekonomicznie.

 

Charakterystyki popularnych olejów syntetycznych

 

Gulf

Superfleet Synth ULE 5W-30, olej o ponadprzeciętnej wydajności, klasy low SAPS, która skutecznie przyczynia się do zmniejszania zużycia paliwa, do diesli pracujących pod dużym obciążeniem. Stworzony w oparciu o technologię 100 proc. syntetyku, z myślą o silnikach Euro V oraz Euro VI (i wcześniejszych) z filtrem cząstek stałych. Nadaje się również do samochodów z EGR i/lub SCR. Olej do lekkich i ciężkich pojazdów użytkowych, realizujących swoje zadania w trudnych warunkach, przez cały rok. Aprobaty i normy: ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, DDC 93K218, Deutz DQC IV-10 LA, JASO DH-2, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3677, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, 228.31, MTU 3.1, Renault RLD-3, Scania Low Ash, Volvo VDS-4.

Superfleet Universal 5W-30. Niskopopiołowy (low SAPS) olej dla wysokoobciążonych diesli spełniających normy emisji spalin Euro VI, wyposażonych w układy oczyszczania, takie jak filtr cząstek stałych. Olej ten powstaje przy użyciu najbardziej zaawansowanych technologicznie dodatków i syntetycznych baz. Dzięki temu zapewnia skuteczne utrzymanie lepkości w wysokiej temperaturze, płynność w niskich temperaturach, czystość silnika oraz kontrolę lotności paliwa. Posiada aprobaty i spełnia wymagania: ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, Deutz DQC IV-10 LA, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3691, M 3677, M 3575, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.  

 

Lotos

Turdus Powertec 5100 FE SAE 5W-30, najbardziej zaawansowany technologicznie, syntetyczny olej UHPDO o obniżonej zawartości SAPS. Przeznaczony do stosowania w najnowszej konstrukcji ciężarówkach, autobusach, traktorach i pojazdach innego typu, głównie spełniających najbardziej aktualne europejskie i światowe normy emisyjne. Szczególnie polecany do samochodów MAN z normą Euro 6, w których są wymagane oleje o jakości MAN M 3677. Zapewnia bardzo dobrą czystość współpracujących elementów. Ma wysoką zdolność neutralizacji kwaśnych produktów spalania. ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3677, M 3575, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, Renault RLD-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.

Turdus Powertec 5100 SAE 10W-40. Zaawansowany technologicznie, syntetyczny olej przeznaczony przede wszystkim do smarowania wysokoobciążonych silników diesla. Zalecany do ciężarówek wyposażonych w układy oczyszczania spalin, przystosowanych głównie do spełniania norm Euro 4, Euro 5 oraz wybranych Euro 6, w których producent zaleca stosowanie oleju o jakości opartej na wymaganiach ACEA E6. Gwarantuje bardzo dobre smarowanie w każdych warunkach eksploatacyjnych oraz idealną czystość współpracujących elementów. Standardowe lub wydłużone interwały wymiany w zależności od zaleceń producenta samochodu. ACEA E7/E6, API CI-4, Deutz IV-10 LA, Mack EO-N, MB 228.51, Renault RLD-2, Volvo VDS-3.

 

Mobil

Delvac XHP ESP FE 5W-30. Wyjątkowo wysokowydajny olej do diesli, opracowany, aby zapewnić doskonałą ochronę i potencjalną oszczędność paliwa w nowoczesnych, niskoemisyjnych silnikach, o wysokiej wydajności, do pracy w trudnych warunkach drogowych. Zaprojektowany, aby sprostać najnowszym wymaganiom (Volvo, Daimler, Detroit, Mack, Renault i Cummins). Wysokiej jakości oleje bazowe zapewniają bardzo dobrą płynność w niskich temperaturach, utrzymanie lepkości w wysokich temperaturach i kontrolę lotności. Oleje bazowe, dodatki i obniżona lepkość filmu (HTHS) przyczyniają się do poprawy oszczędności paliwa. Zaawansowany zestaw dodatków przedłuża żywotność i utrzymuje wydajność układów redukcji emisji spalin, w tym filtra DPF. Olej wyróżnia wysoka liczba zasadowa TBN 12,4. API FA-4, Cummins CES 20087, Detroit Fluids Specification (DFS) 93K223, Mack EOS-5, MB 228.61, Renault RLD-5, Volvo VDS-5.

Delvac 1 LE 5W-30. Sztandarowy syntetyk Mobila to silników ciężarówek. W pełni syntetyczny, wysokowydajny olej do mocno obciążonych diesli. Łączy zaawansowaną technologię ochrony silnika w nowoczesnych, niskoemisyjnych pojazdach z większymi możliwościami w zakresie oszczędności paliwa oraz innymi korzyściami związanymi ze stabilnym funkcjonowaniem silnika, takimi jak trwałość, ochrona systemu emisji, wydłużone okresy między wymianami. ACEA E9/E7/E6, API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, przykładowe aprobaty: MAN M 3677, M 3477, M 3271-1, MB 228.51, 228.31, Renault RLD-3, RLD-2, Scania LDF-4, Volvo VDS-4, VDS-3.

 

Neste

Turbo+ LSA 5W-30 – w pełni syntetyczny, wysokowydajny olej do mocno obciążonych silników dieslowskich Euro V lub VI, o przedłużonym okresie między wymianami. W tych jednostkach układy oczyszczania spalin (DPF, CRT, SCR) wymagają środka low SAPS, o niskiej zawartości popiołów siarczanowych, fosforu, siarki. Jest przeznaczony głównie do najnowszych pojazdów Mercedes-Benz i MAN, w których są wymagane oleje low SAPS. Poza tym jest odpowiedni do szerokiej gamy silników pojazdów ciężarowych oraz maszyn przemysłowych. Ma doskonałe właściwości w niskim zakresie temperatur pracy, poprawia ekonomię paliwową. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, Cat ECF-3, ECF-2, ECF-1a, Cummins CES 20086, 20081, JASO DH-2, MAN M 3775, 3477, 3271-1, MB 228.52, 228.51, 228.31, MTU 2.1.

Turbo+ Nex 10W-40. W pełni syntetyczny, zaprojektowany do nowoczesnych silników pracujących w ciężkich warunkach, w których jest wymagana amerykańska klasa jakości API CK-4 oraz europejska ACEA E9. Turbo+ Nex 10W-40 przewyższa te normy, przewyższa również wymagania producentów sprzętu (OEM). Jako olej low SAPS podtrzymuje trwałość układów kontroli emisji. Zapobiega blokowaniu filtra cząstek stałych i pomaga utrzymać sprawność silnika. Dodatki najwyższej jakości pomagają kontrolować tworzenie się osadów, utrzymać czystość tłoków i innych elementów silnika. Wysoka wartość TBN neutralizuje kwasy, zapobiega korozji, wydłuża okresy między wymianami. ACEA E9/E7, API CK-4, CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, Cat ECF-3, ECF-2, ECF-1a, Cummins CES 20086, 20081, Detroit Diesel DFS 93K222, JASO DH-2, MAN M 3575, MB 228.31, MTU 2.1, Scania Low Ash.

    

 ORLEN OIL

PLATINUM ULTOR FUEL ECONOMY 5W-30. Nowoczesny, syntetyczny oraz paliwooszczędny olej do silników wysokoprężnych. Produkt dedykowany do nowoczesnych diesli wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), filtr cząstek stałych (DPF) lub układ recyrkulacji spalin (EGR), także Euro VI. Zalecany do wysokoobciążonych jednostek Diesla m.in. w samochodach ciężarowych, autobusach, w sprzęcie budowlanym. Technologia została opracowana z myślą o najnowszej generacji jednostkach napędowych, co do których producent zaleca oleje w klasie jakości API FA-4 oraz z niskim HTHS (High Temperature High Shear). PLATINUM ULTOR FUEL ECONOMY 5W-30 charakteryzuje się niezawodnością podczas pracy zarówno w ruchu miejskim, pozamiejskim, jak i autostradowym. API FA-4, MB 228.61.

PLATINUM ULTOR PERFECT 5W-30, najwyższej jakości produkt typu Ultra High Performance Diesel Oil, przeznaczony do nowoczesnych silników z zaawansowanymi układami obróbki spalin (EGR, DPF). Powstał z połączenia syntetycznego oleju bazowego oraz zaawansowanego technologicznie systemu dodatków uszlachetniających typu low SAPS. Odpowiedni również do pojazdów zasilanych CNG i LNG. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, MACK EO-S 4.5, MAN M 3677, MB 228.51, RENAULT RLD-3, VOLVO VDS-4.5.

 

Petronas

Urania 5000 ECO 5W-20 jest jednym z nielicznych, tak wysokiej klasy produktów na rynku o lepkości SAE 5W-20 z dopuszczeniem MAN M 3977 dla nowoczesnych silników dostosowanych do normy Euro VI, wyposażonych w systemy oczyszczania spalin. Niskopopiołowa formulacja doskonale chroni układy oczyszczania spalin, takie jak DPF i DOC oraz skutecznie neutralizuje kwaśne produkty spalania, zapobiegając także korozji silnika. Obecna gama olejów Urania jest odpowiedzią na rosnące wymagania otoczenia rynkowego – konieczność zmniejszania emisji, budowania przewagi konkurencyjnej przewoźników dzięki dłuższej i sprawniej funkcjonującej flocie oraz obniżania kosztów eksploatacji pojazdów.

Urania 5000 LSF, olej wielozadaniowy, pozwala utrzymać pojazdy w gotowości, jednocześnie znacznie obniżając koszty eksploatacji poprzez zapewnienie stabilnego poziomu lepkości i optymalnego smarowania, co zapobiega awariom. Zapewnia dłuższe przebiegi między wymianami i wydłużoną żywotność silnika, dzięki doskonałej ochronie układów oczyszczania spalin, takich jak DPF i DOC. Dzięki wyjątkowo silnym łańcuchom molekularnym oleje Urania nie ulegają utlenianiu, zapobiegają tworzeniu się sadzy, zapewniając tym samym optymalną lepkość w każdych warunkach podczas całej eksploatacji. 5000 LSF posiada dopuszczenie MB 228.61, spełnia wymagania Cummins CES 20087, Detroit Diesel DFS93K, JASO DH-2.

 

Shell

Rimula R7 AD 5W-30. Paliwooszczędny olej long life najnowszej generacji, opracowany głównie z myślą o nowoczesnych silnikach Mercedes-Benz, Cummins, Detroit. Zastosowany pakiet dodatków low SAPS zapobiega blokowaniu filtrów DPF, zanieczyszczaniu turbosprężarek oraz układu Ad Blue i umożliwia utrzymanie emisji spalin na poziomie zgodnym z wymogami. Umożliwia znaczące wydłużenie interwałów wymiany oraz obniżenie zużycia paliwa bez zmniejszenia poziomu ochrony i trwałości silnika. W porównaniu z olejami 10W-40 daje oszczędność paliwa na poziomie 3 proc. W przypadku syntetycznych olejów w klasie lepkości 5W-30 pozwala dodatkowo zaoszczędzić 1 proc. (w porównaniu z olejem silnikowym 5W-30 i typowej wartości 3,5 mPa*s HTHS). API FA-4, Cummins CES 20087, Detroit Fluids Specification (DFS) 93K223, MB 228.61.

Rimula R6 LME Plus 5W-30 – przeznaczony do wysokoobciążonych diesli. Został opracowany z myślą o najnowszych, rygorystycznych specyfikacjach branżowych obowiązujących zarówno w Europie, jak i USA, w tym API CK-4. Podczas testów w terenie osiągnął maksymalny dystans między wymianami 150 tys. km. Shell stwierdził także, że poprawia oszczędność paliwa o 2,8 proc. w porównaniu z referencyjnym olejem 15W-40. Właściwości te pozwalają znacząco obniżyć całkowity koszt użytkowania pojazdu. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, CH-4, Cat ECF-3, ECF-2, Cummins CES 20086, 20081, Deutz DQC IV-10 LA, JASO DH-2, MAN M 3677, M 3477, MB 228.51, MTU 3.1, Renault RLD-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.5, VDS-4.

 

Tedex

Synthetic UHPD LSP 5W-30 to najnowszej generacji, wielosezonowy produkt UHPD (Ultra High Performance Diesel), w technologii niskopopiołowej low SAPS. Optymalizuje osiągi silnika, jednocześnie zapewniając ochronę wszystkich kluczowych elementów. Zalecany przez czołowych producentów ciężarówek do nowoczesnych silników spełniających normy Euro V i VI (Mercedes-Benz, MAN, Volvo i inne), wyposażonych w systemy kontroli emisji spalin, w tym selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), recyrkulacji spalin (EGR), filtr cząstek stałych  (DPF). Nadaje się również do autobusów, maszyn drogowych i budowlanych. Szczególnie polecany do samochodów ciężarowych o dużych przebiegach, ponieważ pozwala na wydłużone okresy między wymianami oleju. ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, CI-4 Plus, CI-4, Cat ECF-3, Cummins CES 20081, MTU 3.1, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.

Synthetic UHPD (S) 5W-30. Najnowszej generacji, wielosezonowy olej UHPD dla nowoczesnych silników wysokoprężnych pracujących w bardzo trudnych warunkach. Wyprodukowany w technologii pozwalającej na uzyskanie maksymalnie wydłużonego okresu międzywymianowego. Polecany przez czołowych producentów samochodów takich jak Mercedes-Benz, MAN, Volvo do nowoczesnych diesli Euro V, VI, wyposażonych w SCR. Można go również stosować w silnikach spełniających poprzednie wymagania Euro, gdzie producent pojazdu zaleca olej tej klasy. ACEA E7/E4, API CI-4, Cummins CES 20077, DAF Extended Drain, Deutz DQC IV-10, Ford, Mack EO-N, MAN M 3277, MB 228.5, MTU 3, Renault RLD-2, Scania LDF-3, Volvo VDS 3, Voith Class A.

 

Texaco

Delo 400 XSP-FA 5W-30. Najwyższej jakości, paliwooszczędny olej do mocno obciążonych silników Diesla. Opracowany przy wykorzystaniu technologii Isosyn i zaawansowanych pakietów dodatków niskopopiołowych. Przyczynia się do zwiększenia oszczędności paliwa w pojazdach, w których jest wymagana obecnie klasa API FA-4 SAE 5W-30, a także w których będzie wymagana przyszła specyfikacja ACEA F8 i F11. Dzięki lepkości 5W-30 oraz specjalnemu pakietowi dodatków przyczynia się do zwiększenia oszczędności paliwa nawet o 1,3 proc. w odniesieniu do 15W-40. API FA-4, Cummins CES 20087, Detroit Diesel 93K223, Mack EOS-5, MB 228.61, Renault RLD-5, Volvo VDS-5.

Delo 400 XSP-SD 5W-30 został zestawiony przy wykorzystaniu technologii Isosyn oraz zaawansowanych, niskopopiołowych (low SAPS) pakietów dodatków, aby spełnić najnowsze wymagania normy Euro VI w wolnossących i turbodoładowanych silnikach pracujących w pojazdach drogowych, pozadrogowych i maszynach budowlanych, w trybie wydłużonych przebiegów. ACEA E9/E6/ E7, API CK-4, CJ-4, Cummins CES 20086, Detroit Diesel 93K222, Deutz DQC IV-18LA, MAN M 3677, MB 228.51, Renault RDL-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.5.

 

Total

Rubia TIR 9900 FE 5W-30. Paliwooszczędny olej typu low SAPS do silników wysokoprężnych. Gwarantuje wydłużenie przebiegów między wymianami oleju do maksymalnych limitów zalecanych przez producentów silników.
Szczególnie polecany do najnowszej generacji silników, również Euro VI. Obniżona zawartość popiołów siarczanowych, fosforu i siarki zapobiega przedwczesnemu zatykaniu się filtrów cząstek stałych (DPF). ACEA E9/E7/E6/E4, API CJ-4, Mack EO-O Premium Plus, MAN M 3677, MB 228.51, Renault RLD-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.

Rubia TIR 9200 FE 5W-30. Paliwooszczędny olej do silników wysokoprężnych. Gwarantuje wydłużenie przebiegów między wymianami do maksymalnych limitów zalecanych przez producentów silników. Zalecany do generacji silników wysokoprężnych spełniających normy Euro II, III i niektórych typów Euro IV, V, VI. Odpowiedni również do silników o wydłużonych okresach między wymianami oleju. Zapewnia łatwiejszy rozruch zimnego silnika. Posiada bardzo wysoki TBN (całkowita liczba zasadowa) 16 mg KOH/g, dzięki czemu neutralizuje kwaśne produkty spalania i zapobiega korozji. ACEA E7/E4, Mack EO-N, MAN M 3277, MB 228.5, Renault RLD-2, Scania LDF-3, Voith Class A, Volvo VDS-3.

 

Valvoline

Profleet LS 5W-30 – w pełni syntetyczny olej klasy UHPD do pojazdów spełniających normę Euro VI. Zaawansowana technicznie, niskopopiołowa formulacja z obniżoną zawartością siarki, popiołów siarczanowych i fosforu sprawia, iż jest on zalecany do silników z filtrami cząstek stałych DPF i/lub SCR. Bardzo dobrze nadaje się do silników poddawanych dużym obciążeniom, w samochodach ciężarowych i autobusach. Może być stosowany na wydłużone interwały międzyobsługowe. ACEA E9/7/6/4, API CK-4, aprobaty: Deutz DQC IV-18 LA, MAN M 3777, M 3775, M 3677, MB 228.51 Mack EOS-4.5, Renault RLD-3, Scania LDF-4, Volvo VDS-4.5.

ProFleet LSA 5W-30. Olej UHPD, do ciężarówek, autobusów, sprzętu budowlanego, pojazdów typu off-road HD. Specjalnie dobrana, najwyższej jakości formulacja pozwala zminimalizować zużycie paliwa, zapewniając najwyższą ochronę przed zużyciem, szkodliwymi osadami, korozją. Zaawansowany pakiet dodatków uszlachetniających wspomaga rozruch silnika w zimowych warunkach, a także gwarantuje bardzo dobre właściwości oleju w trakcie eksploatacji przy wydłużonych okresach serwisowych. Jako produkt low SAPS bardzo dobrze nadaje się do silników wyposażonych w układy katalityczne najnowszej generacji, w tym filtry cząstek stałych DPF, czy SCR. ACEA E9/E7/E6, API CK-4, CJ-4, CI-4+, CI-4, CH-4, aprobaty: Mack EOS-4.5, MAN M 3677, MB 228.51, Renault RLD-3, Volvo VDS-4.5.

 

T&M nr 2/2022

Tekst: Jacek Dobkowski

Add comment

Security code Refresh

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE