Uta listopad

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Sporo nowości na niedużym rynku

Przewoźnicy maszyn czy towarów ponadgabarytowych często stają przed wyborem właściwej naczepy, która będzie nie tylko bezpieczna, ale również funkcjonalna.

Możliwość dowolnej konfiguracji większości dostępnych na rynku naczep sprawia jednak, że mogą być zastosowane do transportu niemal każdego rodzaju załadunku nienormatywnego.  

Rynek naczep niskopodwoziowych nie jest szeroki, ale stabilny. Od lat są na nim ci sami gracze. Za kluczowe cechy naczep niskopodwoziowych użytkownicy uważają: trwałość, zwrotność i odporność na warunki eksploatacji. Ważne jest to, by zachowując relatywnie niską masę własną, dysponowały należytymi własnościami trakcyjnymi nawet w trudnych warunkach. Wiele tzw. niskopodwoziówek to produkty niemal jednostkowe, projektowane i produkowane na zamówienie, z uwzględnieniem specyficznych oczekiwań przyszłych użytkowników.

 

Ciągle na topie

Niskopodwoziówki mają w swej ofercie niektórzy liderzy rynku typowych naczep. Fliegl ma trzyosiową naczepę SDS 470. Z tyłu zastosowano najazdy hydrauliczne opuszczane (dł. 3,6 m szer. 750 mm). Możliwe jest rozszerzenie dolnego pokładu do 3 m (wraz z tablicami ostrzegawczymi). Zastosowano uchwyty do mocowania ładunku (dwanaście par pięciotonowych, dziesięć par dziesięciotonowych). Burty aluminiowe na górnym pokładzie mają 400 mm wysokości. Układ jezdny bazuje na osiach SAF (trzecia oś jest skrętna, blokowana do manewrowania). Zastosowano hamulce bębnowe.

Podobna gabarytowo jest czteroosiowa naczepa Kässbohrer SLA 4. Ma 13,2 m długości, dopuszczalna masa całkowita wynosi 58 t (ładowność 45,8 t). Platforma ładunkowa mierzy 9,2 m, długość rozciągu ramy to 6 m, a poszerzeń bocznych 2 x 300 mm. Platforma ładunkowa ma wysokość 890 mm. Podwozie stanowi czteroosiowy układ jezdny BPW. Dwie tylne osie są skrętne. Zastosowano mechaniczne podpory przednie marki JOST z podporami wyrównawczymi. Są też mechaniczne, tylne podpory składane. Rama bazuje na konstrukcji spawanej, wykonano ją z drobnoziarnistej stali.

15 par pierścieni o wytrzymałości 6000 kg, umieszczonych zarówno w podłodze jak i ramie zewnętrznej naczepy, dają możliwość zamocowania każdego rodzaju ładunku i pewność, że transportowany ładunek jest dobrze zabezpieczony. Podłogę wypełniono drewnem o grubości 45mm. Tylne najazdy (dwuczęściowe rampy najazdowe) są rozkładane hydraulicznie. Długość po rozłożeniu wynosi 4,2 m, szerokość 850 mm, a kąt najazdu 10 st. 

 

Stepstar daje radę

Goldhofer Stepstar to nowa generacja samokierujących naczep semi-niskopodwoziowych. Dysponuje ładownością do 70 t, posiada funkcją śledzenia automatycznego. Naczepy Stepstar mogą mieć od 3 do 5 osi, i oferowane są z jedną lub dwiema parami zagłębień na koła oraz łabędzią szyją „Mega”. - Wersja z wgłębieniem na koła i łabędzią szyją poszerza zakres zastosowań pojazdu – mówi Robert Steinhauser, dyrektor sprzedaży na Europę i Afrykę Północną. Wgłębienia na koła mają łagodnie nachylone ściany boczne i poprzeczne żebra, co ułatwia wjazd i wyjazd maszyną. W razie potrzeby wgłębienia można zasłonić płytami.

Duże możliwości stwarzają zwłaszcza rozsuwane warianty naczepy, które można dopasować do rozstawu osi transportowanych maszyn używając aluminiowych płyt. Opcjonalny, antypoślizgowy pokład polimerowy „TraffideckGO” ma zapewniać wysoki współczynnik tarcia, zwiększając bezpieczeństwo podczas załadunku i jazdy. Naczepą Stepstar można przewozić różnorodne ładunki, wśród nich kontener 40-stopowy lub dwa 20-stopowe przy zachowaniu długości całkowitej zestawu 16,5 m. Relatywnie niska masa własna skutkuje wyższą ładownością (o 1 t lub nawet więcej). Bazę naczepy stanowią osie BPW, a także podpory tylne z wygodną obsługą nóg i automatyczną regulacją wysokości.

Inteligentny system mocowania ładunków obejmuje dużą liczbę punktów kotwiczących i pierścieni mocujących, znajdujących się nie tylko na ramie, ale także we wnęce ramienia koparki.  

 

Langendorf od Wieltonu

Naczepa niskopodwoziowa SATÜV 40 marki Langendorf (Grupa Wielton) to nowoczesny model o rozsuwanym pokładzie. Pojazd  dedykowany jest do transportu maszyn budowlanych, górniczych, rolniczych, ale też elementów konstrukcyjnych i ładunków ponadgabarytowych. Istnieje możliwość demontażu platformy ruchomej, pokład po zsunięciu z platformą ma długość 9,4 m, a bez platformy 8,65 m. System poszerzenia pokładu platformy naczepy SATÜV 40 jest dwuskokowy: pierwszy skok poszerza pokład do szerokości 2,75 m, z wypełnieniem drewnianym o grubości 70 mm, a drugi skok poszerza pokład do 3 m. Różne są też szerokości (700- 900-1.100 mm) i długości (3/4,65 m) najazdów, z możliwością wyboru wypełnienia (drewno twarde/kratownica/guma wulkanizowana).

Ramę naczepy wykonano z wysokowytrzymałej stali S700, w pojeździe zastosowano osie marki SAF z podnośnikiem pierwszej osi i dwiema osiami skrętnymi. Wysokość pokładu platformy wynosi 880 mm (od podłoża), a dopuszczalna masa całkowita naczepy 58 t. Klient może standardowo wybierać spośród trzech wysokości siodła (1.150 - 1.250 - 1.350 mm), a dodatkowo istnieje możliwość dostosowania wysokości siodła pod indywidualne zamówienie. Naczepę zabezpieczono antykorozyjnie z wykorzystaniem cynkowania natryskowego Zinc Primer, a następnie pokryto trójwarstwowym lakierem. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. Smart Board z możliwością regulacji zawieszenia, programowania blokad osi skrętnych czy kontroli nacisków na osiach.

 

Schwarzmüller stawia na uniwersalność

Obowiązek dostosowania do unijnych przepisów (od września br. w całej Europie będzie  obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie tylnych zderzaków przeciwnajazdowych w pojazdach użytkowych, odnoszące się także do pojazdów niskopodwoziowych) stał się dla austriackiej firmy Schwarzmüller okazją do poddania niskopodwoziówki całkowitej modernizacji. We wszystkich aktualnych zamówieniach obok wymaganego przepisami zderzaka przeciwnajazdowego stosowana jest nowa rampa. - Przyświeca nam wizja pojazdu niskopodwoziowego, który ciągle jest w ruchu, ponieważ  daje się wykorzystywać na wiele sposobów. Interpretujemy pojazd niskopodwoziowy jako pojazd wielozadaniowy do transportu ciężkich ładunków o dużych gabarytach. Rosnący popyt potwierdza, że mieliśmy rację – tłumaczy Dyrektor Generalny Grupy Schwarzmueller, Roland Hartwig.

Pojazdy niskopodwoziowe Schwarzmüller są w stanie transportować nie tylko ciężkie maszyny budowlane, belki z drewna klejonego czy stalowe dźwigary, ale także kontenery i maszyny specjalne (wszystko do masy całkowitej 60 t). Nad ulepszonym poprzecznym profilem, pełniącym funkcję zderzaka  przeciwnajazdowego, który potrafi zaabsorbować siłę zderzenia sięgającą 10 t,  znajduje się nowa rampa. To rozwiązanie modułowe (pozwala na jej późniejsze, bardzo proste modyfikowanie). Rampa jest lekka i wąska, podłogę można w każdej chwili zmienić z twardej na miękką, na gumową lub wykonaną z kraty. Powierzchnia ładunkowa jest standardowo pokryta drewnem daglezji, gdyż jest ono wytrzymalsze  od świerku (dostępne są również wersje z twardego drewna i kauczuku). Zagłębiony pokład ładunkowy jest hydraulicznie opuszczany, podobnie jak wysuwane na boki poszerzenia powierzchni ładunkowej. Do obsługi ramp dostępne jest również wspomaganie hydrauliczne. Jako opcje producent oferuje kłonice do transportu drewna lub blokadę typu twist-lock do transportu pojemników. Pojazdy są dostępne w konfiguracjach od 2- do 5 osi. 

 

Müller-Mitteltal od 1 do 5 osi

Firma Karl Müller GmbH & Co.Kg (Müller Mitteltal) powstała w latach trzydziestych ubiegłego wieku kiedy to Karl Müller przejął warsztat ojca przekształcając go na fabrykę przyczep. Pierwsza w całości zaprojektowana i wykonana przyczepa opuściła mury fabryki w 1931 r. natomiast w 1965 r. ofertę poszerzono o seryjną produkcję przyczep tandemowych, ciężarowych i burtowych. Wraz z rozbudową i zautomatyzowaniem fabryki w 1971 r. powstała marka cieszącą się uznaniem daleko poza granicami Niemiec.

Zadaniem marki Müller-Mitteltal jest ułatwienie transportu maszyn budowlanych i wszelkiego rodzaju ciężkiego sprzętu. Ze względu na jakość, precyzję wykonania i montażu przywiązanie do szczegółów oraz cynkowanie ogniowe pojazdy tej marki niezawodnie służą przewoźnikom przez długie lata. Dzięki mnogości opcji przyszły użytkownik może dokładnie dopasować naczepę do swego profilu działania. Naczepy niskopodwoziowe Müller-Mitteltal dostępne są w wariantach od 1 do 5 osi. W celu ułatwienia pracy można je wyposażyć w takie opcje jak: osie skrętne, rozsuwane podwozia, poszerzenia platformy, hydraulicznie regulowane najazdy, zamki kontenerowe itp. Dostępne są również jako naczepy typu Tiefbett.

Wyłącznym przedstawicielem niemieckich producentów CARNEHL FAHRZEUGBAU Co. KG GmbH &, oraz przedsiębiorstwa Karl Müller GmbH & Co. KG Fahrzeugwerk czyli Müller-Mitteltal na terenie Polski jest firma DEREN.

Zajmuje się również profesjonalnym doradztwem z zakresu rozwiązań dla transportu kołowego – drogowego, sprzedażą oraz finansowaniem naczep oraz przyczep. 

 

Nooteboom rozszerza program

Nooteboom rozszerzył swój program SMART o nowy model: rozciąganą i lekką naczepę semi-niskopodwoziową OSDS-48-03V(EBW) z zagłębieniami pod koła. Ta trzyosiówka z osią samoskrętną ma ładowność nie mniej niż 39 t (przy 80 km/h). Dzięki zastosowaniu nowej koncepcji, otrzymano stopniowo rozciąganą podłogą ładunkową do 4,75 m i uzyskano relatywnie niski ciężar własny wersji bazowej, 8,7 t. Głębokie muldy na koła sprawiają, że naczepą serii OSDS mogą być transportowane również większe typy ładowarek kołowych i wozideł przegubowych (do 39 t masy własnej), co wcześniej było możliwe tylko z pojazdem z serii EURO z pokładem zagłębionym. Asymetryczny kształt zagłębień pod koła ułatwia np. załadunek ładowarek kołowych. Specjalny kąt nachylenia wynoszący 35 st. wraz z głębokością muldy 400 mm ułatwia wyjazd załadowanego sprzętu. Zagłębienia wyposażono w naspawane stalowe żebra poprzeczne, odpowiadające za maksymalną przyczepność podczas wjeżdżania i wyjeżdżania. Wymiary zagłębień są odpowiednie dla wszystkich popularnych marek i typów ładowarek kołowych z różnymi średnicami kół, rozstawami osi i masami. Aby zapewnić maksymalną przyczepność, pokład ładunkowy jest we wszystkich możliwych miejscach wyposażony w podłogę z twardego drewna. W załadunku i rozładunku maszyn pomagają rampy, od aluminiowych o długości 2,4 m do automatycznie składanych hydraulicznych o długości 3, 4 lub 5 m. W przypadku bardzo szerokich maszyn, rampy hydrauliczne i standardowe wysuwane konsole do poszerzeń można wysunąć na boki do ponad 3 m. 

OSDS-48-03V(EBW) pozostaje pojazdem wielofunkcyjnym, może służyć do transportu ładunków podzielnych i gąsienicowych maszyn budowlanych. Naczepę można zaopatrzyć w trzy pary otworów na zamki kontenerowe, dzięki czemu można również transportować nią kontenery 20-, 30- i 40-stopowe. Producent zwraca uwagę na krótki rozstaw osi między 1. a 2. osią, 2,26 m (zwrotność). Aby zabezpieczyć ładunek, nowa OSDS-48-03V(EBW) posiada różne uszaki mocujące z certyfikatem TÜV, np. łabędzia szyja jest wyposażona w uszaki mocujące TÜV o mocy 5000 daN, a podłoga ładunkowa ma nie mniej niż 22 sztuki zaczepów mocujących TÜV o mocy 8000 daN, rozłożonych na całym pokładzie.

Producent podkreśla, że w budowie naczepy wykorzystano markowe komponenty, np. nogi podporowe Jost, osie SAF, oświetlenie Hella, opony Goodyear i układ hamulcowy Wabco.  

 

T&M nr 5/2021

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE