loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

„Przegubowce” na budowie

Niegdyś na placach budów spotykało się praktycznie tylko wozidła sztywnoramowe. Teraz częściej pracują tam pojazdy o konstrukcji przegubowej.

Są znacznie bardziej zwrotne od sztywnoramowych, sprawdzają się nawet podczas pracy w bardzo trudnych warunkach terenowych i pogodowych.

Nie ma właściwie dużych budów, na których nie można byłoby wykorzystać wozideł przegubowych. To maszyny, które cechuje duża uniwersalność. Oferta obejmuje relatywnie niewielkie wozidła przegubowe z dwoma osiami, jak również znacznie potężniejsze „trzyosiówki”.

 

Istotne różnice

Aneta Korpalska, specjalistka ds. produktu, Interhandler (JCB) przypomina kluczowe różnice konstrukcyjne, mające wpływ na zastosowanie danego rodzaju wozideł. Zaznacza, że wozidła sztywnoramowe mają jedną ramę, która łączy przednią i tylną oś pojazdu, natomiast w przypadku wozideł przegubowych rama składa się z dwóch części, połączonych przegubem.

Zdaniem przedstawicieli firmy Amago (Hyundai) wybór wozideł przegubowych najlepiej sprawdzi się wówczas, gdy potrzebujemy elastyczności i zwrotności w trakcie transportu materiału. – Dzięki wyjątkowej manewrowości prościej będzie przejechać po krętych drogach oraz zawrócić na ciasnych placach – dodaje.

Jacek Bagiński, menadżer ds. produktu Volvo podkreśla, że wybór wozidła przegubowego jest bardziej uzasadniony niż wozidła sztywnoramowego, m.in. dlatego, że dzięki swojej zdolności do manewrowania na nierównym podłożu, doskonale sprawdza się w miejscach, gdzie teren jest pofałdowany, występują wzniesienia, spadki, a także miękkie podłoże. Ponadto, bardziej ułatwia pracę na mniejszych przestrzeniach (zwrotność i mniejsze wymiary w porównaniu z wozidłami sztywnoramowymi pozwalają na efektywną pracę w ograniczonych przestrzeniach, np. na budowach miejskich czy w kamieniołomach), jest również bardziej efektywne na krótszych trasach transportowych, gdzie liczy się szybkość cyklu roboczego i manewrowość. – Dzięki takim funkcjom jak Terrain Memory (Pamięć terenu), która zapamiętuje śliskie odcinki drogi, wozidła przegubowe zapewniają optymalną przyczepność w trudnych warunkach.System Haul Assist pomaga w optymalizacji cykli transportowych – dodaje J. Bagiński, podkreślając przy tym, że w istocie wybór między wozidłem przegubowym a sztywnoramowym zależy od specyfiki projektu. Jeśli kluczowa jest elastyczność, zdolność manewrowania w trudnym terenie i krótsze trasy transportowe, wozidło przegubowe będzie lepszym wyborem. Natomiast, gdy mamy do czynienia z dużymi ilościami materiału, stabilnym terenem i długimi trasami, wozidło sztywnoramowe okaże się bardziej efektywne.

To, że wozidła przegubowe ADT mogą pokonywać większe wzniesienia niż ich „sztywne” odpowiedniki RDT, a także lepiej radzą sobie w mokrych i śliskich warunkach potwierdza Ladislav Junek, product manager Develon zaznaczając, że np. w czasie ulewnego deszczu RDT mogą być zmuszone do przerwania pracy, ADT nie. – Geometria przegubu i punktu obrotu pozwala na optymalne rozłożenie obciążenia na wszystkie koła/osie niż w RDT podczas pracy na nierównym terenie. Ponadto napęd na tylne koła nie jest w stanie pokonać stałego napędu 4x4 lub 6x6 w warunkach terenowych – mówi L.Junek.

 

Wybór ma znaczenie

Wybór optymalnego modelu wozidła przegubowego wymaga dość gruntownej analizy. Aneta Korpalska (Interhandler) podkreśla, że zamawiający powinien przede wszystkim ocenić do jakiego rodzaju pracy będzie wykorzystywał wozidło. W podjęciu decyzji powinien odpowiedzieć sobie na pytania jaki rodzaj materiału będzie woził i na jakie odległości. – Pierwszym aspektem na jaki inwestor powinien zwrócić uwagę jest pojemność ładunkowa maszyny oraz to jakich maszyn załadunkowych będzie używał. Drugą ważną sprawą na jaką należy zwrócić uwagę jest odpowiedź na pytania na jak dalekich trasach chce przewozić urobek? W zależności od tego kluczowa może być prędkość podróżowania wodzidła, aby zapewnić jak najlepszą produktywność maszyny. Należy sprawdzić zużycie paliwa maszyny. W kolejnym etapie skupiłabym się na komforcie pracy. Czy maszyna jest wyposażona w kabinę, klimatyzację, dodatkowe kamery z systemem wizyjnym czy inklinometr – wylicza A. Korpalska.

L.Junek (Develon) zwraca natomiast uwagę m.in. na całkowity koszt posiadania (TCO), zaznaczając, że początkowa cena wozidła przegubowego jest ważna, ale to tylko jeden z aspektów jego ogólnego wpływu na wynik finansowy i koszt wykonania pracy. – Oszczędność paliwa powinna być kluczowym czynnikiem – wykonanie tej samej ilości pracy przy zużyciu mniejszej ilości paliwa może znacznie zwiększyć rentowność. Z czasem nadmierne zużycie paliwa może wpłynąć na marże. Ważny jest też komfort i przyjazne dla użytkownika elementy sterujące – najwyższej klasy wozidło przegubowe powinno mieć prostą konstrukcję kabiny z intuicyjnymi elementami sterującymi ułatwiającymi obsługę – mówi L.Junek dodając również, jak istotny jest wybór odpowiednich opon, np. wybierając pomiędzy oponami E3 i E4, należy wziąć pod uwagę nie tylko warunki podłoża, ale także odległość, jaką ciężarówka musi pokonać. – Kolejnym elementem jest bezawaryjność i wsparcie dealerów – dzięki uproszczonemu dostępowi do kluczowych punktów serwisowych operatorzy mogą szybko przeprowadzać rutynowe kontrole, minimalizując ryzyko nieoczekiwanych awarii i maksymalizując żywotność maszyny. Niezawodny serwis i wsparcie dealera mają kluczowe znaczenie dla sprawnego działania wozidła. Przestoje mogą mieć znaczący wpływ na produktywność, dlatego szybko reagująca sieć dealerów ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia szybkich napraw – wspomina L.Junek.

Marceli Bednarek, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Liebherr zaleca, aby zwrócić uwagę m.in. na rodzaj napędu (odpowiedni system napędu, np. na wszystkie koła – 6WD lub na przednie lub tylne koła, w zależności od warunków, w jakich wozidło będzie eksploatowane) czy geometrię podwozia (warto zbadać kąt natarcia, kąt zejścia i rozstaw osi, które wpływają na stabilność i zdolność do pokonywania przeszkód terenowych) czy system zawieszenia (dobrze zaprojektowane zawieszenie zwiększa komfort jazdy i stabilność w trudnym terenie), ale także na czas pracy na jednym ładowaniu/paliwie (ważne jest, by wozidło mogło pracować przez długi czas bez potrzeby ładowania lub tankowania, zwłaszcza w przypadku sporych tras).

 

CAT

Wozidło Cat 730 napędzane jest 375-konnym, fabrycznym dieslem. Kształt ramy ma redukować naprężenia w strefie przegubu i optymalizować geometrię zawieszenia. W nadwoziu zastosowano hartowaną stal o twardości 450 w skali Brinella. Górna bariera skrzyni ogranicza rozsypywanie materiału w strefie załadunku, a zwężenie skrzyni eliminuje odkładanie się materiału.

Trzypunktowe zawieszenie przedniej osi wahliwej ma chronić elementy wozidła w trudnych warunkach drogowych, pochłaniając wstrząsy przenoszone od podłoża na ramę. Model wyposażono m.in. w nowe elementy sterujące, funkcje ochrony przekładni, system wspomagania podnoszenia, zaawansowany, automatyczny układ przeciwpoślizgowy, system ostrzegania o ryzyku przewróceniu maszyny wspomagający stabilizację.

Cat 730 dysponuje skrzynią o poj. 17,5 m sześc. i ładowności 28 t. Dostawcy wozideł zwracają uwagę na relatywnie niewielki czas podnoszenia i opuszczania skrzyni (odpowiednio: 12 sek. i 8 sek.). Wewnętrzny promień skrętu pojazdu nie przekracza 4 m. Za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna przekładnia (sześć biegów do jazdy w przód i jeden wsteczny). Elementem wyposażenia jest fabryczny moduł oczyszczania gazów spalinowych (CEM) i pakiet do oczyszczania spalin montowany w układzie wydechowym. Wozidło Cat 730 wyposażono m.in. w tryb oszczędzania paliwa ECO. Operator ma do dyspozycji kierownicę z regulacją pochylenia i wysunięcia, układ monitorujący obejmujący: kontrolkę działania, ciśnienie oleju silnikowego, główny układ kierowniczy, kierunkowskazy, światła drogowe, temperaturę cieczy chłodzącej, hamulec postojowy, wskaźnik poziomu paliwa, ograniczenie najwyższego biegu, sterowanie podnośnikiem, układ ładowania, zwalniacz… W obsłudze pomaga wyświetlacz ciekłokrystaliczny (wskaźnik alertów, włączony bieg i kierunek jazdy, prędkość lub automatyczna zmiana biegów, przeglądanie instrukcji obsługi i konserwacji, ostrzeżenie o awarii głównego układu kierowniczego).

 

Develon

Develon ma w ofercie wozidła przegubowe A30-7 i DA45-7. Ładowność DA30-7 to 28 t, a DA45-7 to 41 t. Do napędu służą jednostki Scanii, w pierwszym przypadku generująca moc maksymalną 375 M, w drugim 500 KM.

System pomiaru ładowności w czasie rzeczywistym jest standardowym wyposażeniem (sprzężony z sygnalizatorem świetlnym dla operatorów koparek, pomagającym w załadunku wozideł). Zmieniono położenie układu smarowania, który jest łatwo dostępny z poziomu podłoża. Miejsce nad automatycznym układem smarowania (standardowy element wyposażenia) pozwoliło na umieszczenie dodatkowych wkładów ze smarem i pompy napełniania.

Uzupełniając gamę modeli wozideł przegubowych 6x6, producent wprowadził do sprzedaży wersję 4x4. DA45-7 4x4 jest dwuosiowym wozidłem przegubowym z bliźniaczymi kołami z tyłu, z sekcją wozidła podobną do tej z maszyn sztywnoramowych. W założeniu ma konkurować z maszyną o sztywnej ramie w klasie wozideł 40-tonowych. Przód wozidła i zespół kabiny są takie same jak w modelach 6x6, a modyfikacje dotyczą zespołu tylnego. Maszyna z napędem 4x4 lepiej radzi sobie w warunkach, które sprawiają trudność RDT. Szerokość mniejsza niż 4 m, pozwala uniknąć konieczności stosowania specjalnego transportu, a także gwarantuje lepszy promień skrętu niż porównywalny RDT.

ADT może pokonywać większe pochyłości niż jego odpowiedniki RDT; radzi sobie lepiej niż na mokrej i śliskiej nawierzchni, a dwuosiowa konstrukcja ADT 4x4 powoduje mniejsze naruszenie podłoża niż konfiguracja 6x6. Krótszy promień skrętu i konstrukcja tylnej części wozidła, która jest bardziej przystosowana do przewożenia płaskich i ciężkich skał, zapewniają szczególne korzyści dla firm wydobywczych i zajmujących się drążeniem tuneli. W standardzie jest Develon Fleet Management z funkcją dual tryb (satelita, GSM).

 

Hyundai

Amago, dystrybutor sprzętu budowlanego, ma w swoim portfolio także wozidła przegubowe Hyundai z serii A – modele HA30A i HA45A. To efekt półwiecznej historii sprawdzonej technologii Hyundai, oferujący rozwiązania podnoszące wydajność, zwiększające bezpieczeństwo oraz komfort operatora. Kluczowe cechy HA45A to: stały napęd na sześć kół, tandemowa oś tylna i przedni pierścień obrotu, które odpowiadają za równomierne rozłożenie mocy i ciężaru; pochylona rama tylna, która obniża środek ciężkości i poprawia przyczepność, umożliwiając szybki i łatwy wysyp materiału. Producent zwraca uwagę na prostą, ale trwałą konstrukcję układu napędowego opartą na jednej tylnej osi i unikatowym układzie tandemowym, umożliwiającą osiągnięcie maksymalnego kąta nachylenia do 40 st. Dzięki temu maszyna zyskuje wyjątkową stabilność na nierównym terenie, a jednocześnie minimalizuje zużycie części eksploatacyjnych.

Wozidło przegubowe Hyundai HA45A charakteryzuje: ośmiobiegowa skrzynia biegów ZF z blokadą na wszystkich biegach; niezależne zawieszenie przedniej osi; równy rozkład obciążenia poprzez złącze przegubowe (pierścień obrotowy zamontowany przed przegubem zapewnia równe rozłożenie masy w zakrętach). Prędkość maksymalna sięga 55 km/h. Do napędu służy 500-konny silnik Scanii. Maksymalna poj. skrzyni (z tylną klapą) to 26 m sześc.

Dostawca akcentuje też walory kabiny (widoczność, intuicyjne sterowanie), sprzyjające komfortowi pracy. Zwraca uwagę również na bezpieczeństwo, a także na łatwość serisowania i codziennej obsługi. Sprzyjać temu mają zarówno solidne komponenty, jak i prostota serwisowania i konserwacji, co przekłada się na oszczędność czasu i minimalizację kosztów.

 

JCB

Z szerokiej gamy modeli, w pięciu kategoriach wagowych od 1 do 9 t, składa się seria wozideł kolebkowych marki JCB (1T-2, 3T-2, 6T-2 i 9T-2). Najmniejszym jest 1T-2, lekkie i zwinne wozidło, które dzięki wysokiemu wysypowi radzi sobie z wysypywaniem przewożonego urobku do wyższych kontenerów. Napęd hydrostatyczny ułatwia prowadzenie pojazdu nawet dla początkujących operatorów. – Dzięki silnikowi Perkins Stage V o mocy 16,1 kW, maszyna posiada o ponad jedną piątą większy moment obrotowy w porównaniu do porzedniego modelu. Intuicyjne sterowanie pedałem „stop and go” sprawia, że wozidło jest łatwe w obsłudze zarówno dla nowicjuszy, jak i dośwwozidła1iadczonych operatorów. Dzięki kompaktowej konstrukcji, 1T-2 może bezpiecznie pracować w ograniczonych przestrzeniach – jeśli dołożymy do tego wąskie ogumienie to całkowita szerokość maszyny to niecały 1 m – podkreśla dostawca wozidła. Opinię uniwersalnego i niezawodnego ma również model 3T-2, wyposażony w nowy silnik, zgodny z normą Stage V, bez filtra DPF. Funkcja blokady napędu uniemożliwia operatorowi korzystanie z maszyny bez zapiętego pasa bezpieczeństa. Opcja przedniego lub bocznego wysypu pozwala dopasować maszynę do różnych zastosowań. JCB 3T-2 dostępna jest oświetleniem drogowym, dzięki czemu może samodzielnie przemieszczać się między miejscami pracy.

Wśród innowacji w maszynach JCB jest możliwość wyposażenia w kabinę SiTESAFE, którą przetestowano pod kątem wytrzymałości na uderzenia 20-tonowej koparki. Wybór wysokiego, bocznego lub przedniego wysypu sprawia, że można dopasować maszyny do każdej pracy. Dodatkowo, zgodnie z sugestiami branży, obniżono wysokość całkowitą, co ułatwia dostęp do kabiny i poprawia stabilność, dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości modelu 9T-2. Dzięki nowo wprowadzonym zabezpieczeniom w maszynach 6T i 9T woda nie przedostaje się do kluczowych podzespołów elektrycznych podczas mycia i użytkowania maszyny w trudnych warunkach pogodowych. Modele 6T-2 i 9T-2 są standardowo wyposażone w technologię automatycznej regeneracji DPF, która nie wymaga ingerencji operatora. Dla klienta oznacza to brak przestojów i ciągłość pracy. Największym w „rodzinie” jest wozidło kolebkowe 9T-3, maszyna z przednim wysypem. Bez problemu radzi sobie nawet z 9-tonowym ładunkiem. Stały napęd na cztery koła pozwala na pracę w najtrudniejszych warunkach. „Serce” stanowi 3-litrowy Diesel generujący moc 55 kW. Momonet obrotowy sięga 440 Nm.

 

Komatsu

HM400-5 marki Komatsu zbiera pozytywne opinie, m.in. dzięki silnikowi dużej mocy, zaawansowanemu układowi kontroli trakcji, wyborowi trybów pracy pozwalającemu na regulację osiągów na żądanie oraz nowoczesnym rozwiązaniom układu zawieszenia i opóźniacza. Maszynę można stosować praktycznie w każdym miejscu robót. Maksymalna ładowność to 40 t.

wozidło5Jednostka napędowa dysponuje mocą 353 kW/473 KM. Zastosowano technologię oszczędzania paliwa Komatsu. Pompa tłoczkowa o zmiennym wydatku zmniejsza straty podczas przekazywania mocy przez wał odbioru mocy (WOM). Udoskonalenia układu przeniesienia napędu oraz osi zwiększają oszczędność energii, a zaawansowana elektroniczna jednostka sterująca silnika pomaga uzyskać optymalną sprawność energetyczną. Elementem wyposażenia jest regulowana funkcja automatycznego wyłączania silnika. Aby ograniczyć niepotrzebne zużycie paliwa i emisję spalin, a także obniżyć koszty eksploatacji, układ automatycznego wyłączania samoczynnie wyłącza silnik po upływie ustawionego czasu pracy na biegu jałowym. Można go łatwo zaprogramować w zakresie od 5 do 60 minut. Wskaźnik eco oraz wskazówki ekologiczne na monitorze w kabinie dodatkowo zachęcają do wydajnej obsługi.

Wydajności pracy sprzyja również układ kontroli trakcji KTCS (Komatsu Traction Control System), który w sposób automatyczny zapewnia optymalną przyczepność kół na każdym rodzaju podłoża. Gdy tylko jeden z umieszczonych w czterech kołach czujników prędkości obrotowej wykryje buksowanie kół, następuje automatyczne włączenie blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Jeżeli, któreś z kół nadal buksuje, inteligentny układ hamulcowy przyhamowuje je, w celu odzyskania przyczepności przez koło znajdujące się po drugiej stronie. „Tryb pełnej mocy” jest przeznaczony do zadań wymagających wysokiej mocy oraz holowania pod górę. Tryb ten zwiększa maksymalną moc silnika i podnosi obroty silnika dla zmiany na wyższy i niższy bieg podczas pracy. Dla potrzeb lekkich zadań na płaskim podłożu, „tryb ekonomiczny” obniża maksymalną moc silnika i obroty zmiany biegów.

Opcjonalnie instalowany jest miernik obciążenia. Informacje są wyświetlane na monitorze w kabinie, a operator ładowarki jest informowany o jego stanie również przez zewnętrzną lampę umieszczoną na górze kabiny. Dane miernika obciążenia (PLM) są przechowywane w sterowniku wozidła: można je bezpośrednio pobrać do komputera i są one częścią danych Komtrax, do których dostęp można uzyskać przez internet.

Dostawcy wozidła Komatsu 400-5 akcentują również komfort pracy operatora.

Podkreślają, że sprzyja temu szeroka kabina SpaceCab, z łatwymi w użyciu elementami sterującymi. Fotel ma zawieszenie pneumatyczne i pełną regulację (amortyzuje wstrząsy, zapewnia bezpieczne podparcie ciała i zmniejsza zmęczenie operatora). Relatywnie duża szyba przednia i elektrycznie sterowane szyby boczne odpowiadają za należytą widoczność i bezpieczeństwo. Na wygodę ma wpływ również zawieszenie hydropneumatyczne z wahaczem wleczonym, zastosowane zarówno na osi przedniej, jak i na osiach tylnych.

 

Liebherr

Wozidło Liebherr TA 230 Litronic zostało zaprojektowane do trudnych zastosowań terenowych. Dzięki właściwościom jezdnym oraz mocy wywrotka jest w stanie transportować materiały w obszarach o wyjątkowo trudnym terenie. Nowoczesna kabina z oknami rozmieszczonymi dookoła odpowiada za zapewnienie należytej widoczności strefy jazdy, pracy i przegubu maszyny. wozidło6Całkowita szerokość jest mniejsza niż 3 m, masa sięga 24,6 t, ładowność 28 t. Poj. skrzyni to 18,1 m sześc. Silnik dysponuje mocą 265 kW/360 KM

Wydajny układ napędowy, stały napęd na wszystkie koła (6x6), kontrola trakcji i solidne mocowania osi umożliwiają pojazdowi pracę praktycznie w każdym środowisku. Oznacza to, że może zapewnić relatywnie krótkie czasy cykli – niezależnie od tego, czy odbywa się to na dużym placu budowy, w kamieniołomie czy w tunelu. – TA 230 jest nie tylko mocnym, solidnym i wydajnym wozidłem przegubowym, ale ma również korpus maszyny zaprojektowany z myślą o łatwej konserwacji. Inteligentny przegląd maszyny i niezakłócony dostęp do całej komory silnika minimalizują codzienne prace konserwacyjne – rekomenduje dostawca.

Producent zwraca uwagę na duży korpus wywrotki i mocny układ napędowy (silnik Liebherr i 8-biegowa skrzynia ZF), jak również na efektywność zwalniacza, w połączeniu z mokrymi hamulcami wielotarczowymi i układem napędowym Powershift 6x6. Liebherr TA230 ma układ hydrauliczny wykrywający ładunek. Przechyla całkowicie załadowany korpus wywrotki w 12 sek. i obniża go ponownie w 8 sek. Innowacyjny jest system ogrzewania skrzyni ładunkowej (nie jest napędzany przez emisję spalin z silnika, ale przez oddzielny system podgrzewania wody). Prędkość pojazdu sięga 57 km/h.

 

Volvo

Nowe wozidło przegubowe Volvo CE A50 może pochwalić się wyjątkowo krótkim czasem cyklu roboczego, niskim zużyciem paliwa i wysokim komfortem pracy operatora. Poj. skrzyni to niemal 25 m sześc.. Masa robocza wozidła sięga 33,6 t, masa całkowita to 78,6 t. Fabryczny Diesel generuje moc sięgającą 385 kW. Predkość maksymalna wozidła to 57 km/h. – Z ładownością 45 t osiąga o 10 proc. większą produktywność i o 8 proc. niższe zużycie paliwa niż model poprzedniej generacji, A45GFS. W rezultacie nowa maszyna wyjątkowo dobrze nadaje się do pracy w trudnym terenie, np. w kamieniołomach, kopalniach i na dużych terenach robót budowlanych – podkreśla dostawca.

W 2007 r. Volvo CE wprowadziła swoje pionierskie, w pełni hydrauliczne zawieszenie. Teraz, model A50 przenosi tę koncepcję zawieszenia na nowy poziom, ponieważ jest jedyną na rynku maszyną z pełnym zawieszeniem w tej klasie wielkości. Przekłada się to na radykalne skrócenie cykli roboczych, większą produktywność wozidła w przeliczeniu na godzinę pracy operatora oraz niższe koszty w porównaniu z maszynami wyposażonymi w zawieszenia standardowe. – Z dumą wzbogacamy naszą gamę wozideł przegubowych o tę innowacyjną maszynę. A50 wypełnia ważną lukę na rynku i jest optymalnym wyborem dla klientów, którzy chcieliby osiągać więcej mniejszym kosztem, a jednocześnie charakteryzuje się tą samą niezwykłą wytrzymałością i trwałością co cała nasza rodzina wozideł przegubowych – mówi Per Trozell, menedżer produktów odpowiedzialny za sprzedaż europejską i międzynarodową.

Model A50 charakteryzuje się tymi samymi zaletami i funkcjami co pozostałe wozidła przegubowe Volvo należące do nowej gamy modelowej. Odpowiednią przyczepność i stabilność uzyskuje za sprawą układu napędowego Volvo z pamięcią terenu – Terrain Memory oraz funkcji Volvo Dynamic Drive, która poprzez predykcyjny wybór biegów podnosi komfort pracy i zmniejsza zużycie paliwa. Nowa przekładnia i nowe osie Volvo przenoszą większą moc i pozwalają na co dzień osiągać wyższą produktywność w różnych zastosowaniach. Interaktywny wyświetlacz Volvo Co-Pilot ułatwia operatorowi skupienie się na realizowanym zadaniu, a z myślą o lepszej widoczności i wyższym poziomie bezpieczeństwa wprowadzono szereg zmian poszerzających pole widzenia.

– Koszty serwisowania A50 są o 6 proc. niższe w okresie 12 tys. godzin pracy, co wynika z uproszczenia czynności, wydłużenia interwałów między wymianami i łatwego dostępu do podzespołów – podkreśla dostawca. Podobnie jak wszystkie wozidła przegubowe Volvo, model 45-tonowy może korzystać z szeregu inteligentnych rozwiązań, takich jak Haul Assist z systemem On-Board Weighing. Producent podkreśla, że również pakiet pomocniczych narzędzi cyfrowych może dodatkowo zwiększyć dyspozycyjność, korzystnie wpłynąć na zużycie paliwa, logistykę terenu robót i produktywność, w najbardziej wymagających zastosowaniach.

 

T&M nr 2/2025

Tekst: Michał Jurczak