uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Pojazdy z wywrotem

To jak rozwija się branża budowlana w bezpośredni sposób decyduje o zakupach wywrotek.

Ubiegly rok był pod tym względem całkiem dobry. Samych tylko naczep – wywrotek sprzedano o niemal 40 proc. więcej niż rok wcześniej.

Przeciętnie jedna na dziewięć kupionych w ubr. w Polsce naczep to wywrotka. Wzrosła też sprzedaż zabudów tego rodzaju. Naczepy, przyczepy i zabudowy typu wywrotka ciągle nie należą wprawdzie do liderów polskiego rynku (tu prym wiodą platformy i zabudowy skrzyniowe jak również furgony, w tym chłodnie), jednak ich udział w ostatnim czasie rośnie. Wielton i MEGA to liderzy rynku, ale o sukcesach meldują również inni dostawcy. Zainteresowani wywrotkami szczególnie doceniają ich trwałość i solidność wykonania. Coraz częściej pojazdy konstruowane są przy użyciu innowacyjnych materiałów.

 

Rynek ciągle rozwojowy

O korzystnych wynikach sprzedaży informują m.in. w Schwarzmüller Polska. – Cieszy to, że klienci docenili jakość naszych produktów co jest widoczne w ilości zamówień. Aktualne terminy realizacji to już koniec lipca, pracujemy nad tym by skrócic ten termin – podkreśla dostawca. W firmie Kässbohrer podkreślają natomiast, że polski rynek budowlany radzi sobie lepiej niż wygląda to w innych krajach Europy, prognozując jednocześnie, że 2024 r. sytuacja pozostanie stabilna.

schwarzmuller1Łukasz Toboła, Kierownik Działu Handlowego, Inter Cars potwierdza, że klienci zamawiają zarówno naczepy typu box, jak również pojazdy ze skrzynią typu half-pipe. - Od lat trzymamy się hasła „naczepy szyte na miarę”, dlatego nasi klienci wiedzą, że jesteśmy w stanie przygotować pojazd, który będzie idealnie dopasowany do ich potrzeb. Sprzedajemy przede wszystkim naczepy nowe, które produkujemy na zamówienie klienta, ale zdarzają się również naczepy z naszej wypożyczalni, które wymieniamy w ramach odświeżania taboru – mówi Ł. Toboła.

To, że na początku 2023 r. niektórzy producenci podwozi informowali o problemach z dostępnością podwozi, w wyniku zakłóceń w dostawach komponentów elektronicznych, co było w głównej mierze długofalowym skutkiem pandemii oraz wojny w Ukrainie przypominają handlowcy KH-Kipper. Obecnie problemy te zostały w pewnym stopniu wyeliminowane i rynek dotykają mniejsze wahania.

- Szeroki front robót i dywersyfikacja dostaw na różne rynki eksportowe sprawia, że sytuacja KH-Kipper jest dobra, a firma nie odczuła znaczących spadków produkcji. W I kwartale br. największym zainteresowaniem cieszą się wywrotki czteroosiowe z zabudowami tylnozsypowymi half-pipe (W1U) przeznaczone głównie do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. W tym momencie największym wyzwaniem jest dla nas raczej sama realizacja dużej ilości złożonych zamówień w stosunku do aktualnych mocy produkcyjnych. Niemniej jednak, ogólnie klienci podchodzą z dozą ostrożności co do decyzji zakupowych. Tę tendencję nasila wstrzymanie lokalnych inwestycji samorządowych w wyniku zagrożenia terminowości wypłat unijnych funduszy strukturalnych oraz Krajowego Planu Odbudowy.W tym roku na Targach Autostrada Nowa Infrastruktura 2024 planujemy także premierę naszego najnowszego produktu - zabudowy kopalnianej W1RB. To nowatorska konstrukcja służy do pracy w ekstremalnych warunkach w kopalniach – mówią w KH-Kipper.

wywrotka3Handlowcy firmy MEGA przywołują opinie ekspertów branżowych, mówiące o tym, że sytuacja na rynku budowlanym w 2024 r. będzie się jeszcze poprawiać.Sezon dopiero startuje, więc popyt jest umiarkowany, ale wkrótce wzrośnie.

- Przyjęliśmy zasadę, że jeśli klient chciałby poznać nasze produkty przed zakupem, ma taką możliwość. Wypożyczamy na bezpłatne testy nasze naczepy stworzone dla rynku budowlanego MEGA FORT oraz MEGA LIGHT w wersji krótkiej. Dzięki temu poszerzamy świadomość klientów, że MEGA to nie tylko naczepy uniwersalne i rolnicze, ale także budowlane oraz zbieramy opinie – mówi Kowalski Krzysztof, Product Manager ds. krótkich wywrotek, MEGA dodając, że obecnie specyfikacja naczep w branży budowlanej nie ulega większym zmianom, klienci wolą pozostać przy sprawdzonych rozwiązaniach. Większe jest zainteresowanie zakupem nowych naczep, argumentami są korzystne warunki gwarancyjne oraz najniższe od trzech lat ceny.

Również firma Zasław w Andrychowie stale rozwija swoje linie produkcyjne wdrażając zaawansowane technologie przemysłu 4.0 oraz informatyzację procesu wytwarzania.

– Wielu odbiorców mimo wszystko decyduje się na nowe pojazdy ponieważ często wartość trzyletniego pojazdu jest bardzo zbliżona do zakupu nowego. Eksploatacja pojazdów budowlanych powoduje to, iż często po paru latach zamiast wkładać w naprawę i kupić używane, klienci mimo wszystko wolą nowe pojazdy – usłyszeliśmy od handlowców firmy, podkreślających przy tym, że w konstrukcji naczep stosowane są podzespoły renomowanych marek osi, pneumatyki, elektryki m.in. takich jak: SAF-Holland, BPW, Knorr-Bremse, Aspock, Hyva. Dodają jednocześnie, że rynek jest sezonowy, najwięcej zakupów jest od marca do listopada ze znacznym wzrostem w okresie kwiecień-maj.

wywrotka5Dominik Miciuk, Handlowiec, Poltrailers Centrum Naczep potwierdza, że trudność w jednoznacznym określeniu popytu na rynku budowlanym wynika z okresu w jakim się znajdujemy. Dodaje, iż początek roku – końcówka zimy, zawsze jest okresem „uśpienia” rynku budowlanego.

- Rozmawiając z klientami o ich planach na obecny rok wychodzimy z optymistycznym założeniem co do zapotrzebowania na tego typu pojazdy.  Widzimy u naszych odbiorców pozytywne nastawienie w bieżącym roku oraz chęć wymiany floty, co w ostatnich latach było przekładane z miesiąca na miesiąc. Naszym zdaniem środki z funduszy europejskich będą miały znaczący wpływ na wzrost zainteresowania nowymi pojazdami w następnych kwartałach – dodaje D. Miciuk.

Krzysztof Adamiuk, Prezes Zarządu, MEILLER Polska zaznacza, że rynek rośnie praktycznie rok do roku. Rosną także nastroje inwestorów i wykonawców, a to za prawą środków z KPO, które w sposób znaczący mogą wpłynąć na ożywienie w budownictwie.

- Polska jest znaczącym producentem pojazdów budowlanych, działa na nim niemal dwudziestu producentów i importerów. Mamy na nim mocną pozycję jako produkt premium. Nigdy nie walczyliśmy ceną lecz jakością. Takie podejście przekłada się na stałą pozycję na rynku oraz stałych klientów, którzy po raz kolejny kupują nasze pojazdy.

wywrotka4Pojazdy budowlane są także wdzięcznym segmentem do wrażania nowości produktowych. Od początku istnienia naszej firmy, jesteśmy w awangardzie technologicznej. Potwierdza to wprowadzona na rynek, nowa generacja wywrotek, pod wspólną nazwą TRIGENIUS® - dodaje K. Adamiuk.

 

Ważna decyzja

Zakup wywrotki to dla wielu firm poważna inwestycja, trzeba ją starannie przemyśleć. Ł. Toboła (Inter Cars) za podstawowe kryterium wyboru uważa materiał jaki będzie wożony danym pojazdem.

- Inny pojazd będziemy doradzać klientowi, który transportuje masę bitumiczną, a inny do transportu np. piasku czy żwiru. Nasi doradcy handlowi przed każdą transakcją przeprowadzają z klientami szczegółową rozmowę, dzięki czemu są w stanie dobrać taki pojazd, który spełni wszystkie oczekiwania nabywcy. Dzięki szerokiej gamie produktów, bogatej ofercie wyposażenia dodatkowego, możliwości finansowania fabrycznego, doskonałemu dostępowi do części zamiennych poprzez filie Inter Cars oraz możliwości skorzystania z usług naszej wypożyczalni czy serwisu, klienci są obsłużeni profesjonalnie i kompleksowo – mówi Ł Toboła.

wywrotka3Sprzedawcy wywrotek MEGA, obok istotnego kryterium zakupu nowej naczepy jakim jest aspekt finansowy wymieniają również parametry techniczne produktu. Jako przykład podają MEGA FORT, która może być dostosowana do wymagań klienta w jednej z trzech specyfikacji w zależności od rodzaju ładunków, które mają być transportowane. Obsługa posprzedażowa, dostępność części oraz sieć serwisowa na terenie całego kraju (łącznie z serwisem mobilnym) ułatwia podjęcie decyzji o zakupie. Liczy się też trwałość, rzutująca na uznanie jakim naczepy cieszą się na rynku wtórnym.

Handlowcy KH-Kipper akcentują to, że tam gdzie prowadzone są duże roboty gdzie trzeba przetransportować duże ilość materiałów budowlanych klienci zamawiają standardowe rozwiązania. W transporcie znacznych ilości piasku, żwiru czy tłucznia pod duże obiekty budowlane najlepiej sprawdzają się skrzynie tylnozsypowe half-pipe (W1U). Wtedy klient zamawia też większą serię pojazdów. Realizacja mniejszych inwestycji wymaga natomiast zastosowania bardziej dopasowanych rozwiązań, gdzie specyfikacja zabudowy przed zamówieniem jest dokładnie i szczegółowo omawiana z klientem. To często pojedyncze pojazdy z opcjami „pod klienta”, np. skrzynie z żurawiem przeładunkowym lub modyfikacja umiejscowienia uchwytów ładunkowych na skrzyni.

Również D.Miciuk (Poltrailers Centrum Naczep) podkreśla, że klient zdecydowanie powinien kierować się specyfiką przewożonych towarów.

- Pierwszym aspektem, nad którym trzeba się zastanowić jest wybór kubatury naczepy. Przy nieprawidłowym doborze, możemy ponosić koszty utraconych możliwości lub przepłacać za niewykorzystaną ładowność. Drugą kluczową decyzją jest wybór materiału wykonania muldy (stalowa lub aluminiowa) oraz jej grubości. Przekłada się to bezpośrednio na żywotność naczepy. Elementy wyposażenia dodatkowego mogą być również kluczowe, np. elektryczny dach CRAMARO, może skrócić czas załadunku/rozładunku o kilka minut na każdy z tych procesów – tłumaczy D.Miciuk.

wywrotka1Handlowcy firmy Zasław podkreślają, jak istotna jest dla użytkownika niska masa własna (podstawa im niższa masa tym więcej towaru można przewieźć), wytrzymałość i niezawodność (warunki w jakich będzie pracował pojazd), odporność antykorozyjna – ocynk ogniowy gwarantujący wieloletnie bezawaryjne użytkowanie,jak również odporność i przystosowanie do pracy w bardzo ciężkich warunkach w terenie oraz typy materiałów, które ma przewozić (piasek, palety, kruszywa itp.).

Klienci zainteresowani produktami marki Kässbohrer często pytają o masę naczep podkreślając jednocześnie, że do konstrukcji nadbudowy używają stali Tuf 500, opracowanej specjalnie dla wywrotek (jest o 11 proc. bardziej odporna na ścieranie). Dla klientów liczy się też, stosowana w naczepach Kässbohrer, powłoka KTL pokrywająca podwozie.

- Lekkie wywrotki, które oferujemy w Kässbohrer, są przykładem innowacji, a ich masa zaczyna się od 5350 kg. Dzięki unikatowej podłodze w kształcie litery U, wywrotki Kässbohrer zapobiegają pozostałościom materiału i zapewniają szybki rozładunek materiałów sypkich - usłyszeliśmy.

K. Adamiuk (MEILLER Polska) nie ma wątpliwości, że po „odrzuceniu” kwestii finansowych liczy się trwałość, solidność wykonania przy użyciu bardzo dobrej jakości komponentów, funkcjonalność i dobre prowadzenie, na które wpływa sztywność pojazdu oraz nisko umieszczony środek ciężkości.

- Niebagatelne znaczenie ma przyjazny kierowcy osprzęt: automatycznie suwane dachy, sterowanie radiowe czy dobra elektronika. Coraz więcej firm rezygnuje z własnych warsztatów. To także argument do kupna naczepy czy wywrotki z silnym wsparciem serwisowym, obejmującym m.in. własne i słynące z trwałości układy hydrauliczne. Jeśli weźmiemy pod uwagę finanse, to warto pamiętać, że kupując produkt markowy, wysokiej klasy, z jednej strony płacimy za bezawaryjną, wieloletnią pracę, z drugiej zyskujemy wysoką wartość rezydualną przy odsprzedaży. Zatem różnica pomiędzy zakupem a sprzedażą nie jest taka duża i nie odbiega od średniej krajowej – konkluduje K. Adamiuk.

 

wywrotka7Jest z czego wybierać

Nową generację nadwozi i ram naczep ma Schmitz Cargobull. Dostępne są w naczepie S.KI, jak również dla zabudowy wywrotki M.KI. Do dyspozycji są cztery długości ramy (7,2; 8,2; 9,6; 10,5 m). Oprócz wersji Standard dostępna jest wersja Light, do szczególnie dużej ładowności lub wersja Heavy-Duty do wyjątkowo ciężkich zastosowań. Do czteroosiowych ciągników siodłowych Schmitz Cargobull oferuje specjalnie dopasowaną zabudowę M.KI o poj. od 16 do 23 m.sześc. Podobnie jak w przypadku naczepy wywrotki, podstawą zabudów ciężarówki jest zaokrąglona, stalową karoserię wykonano ze stali odpornej na ścieranie i wgniecenia. Dzięki elastycznemu systemowi modułowemu powiększono paletę wariantów, np. oprócz istniejących długości konstrukcyjnych 5,5 m i 5,8 m, dostępny jest teraz pojazd o długości konstrukcyjnej 5,2 m, który może być używany z ciągnikami o krótszym rozstawie osi lub dłuższej kabinie kierowcy. Przeprojektowanie S.KI umożliwiło osiągnięcie oszczędności masy od 45 do 110 kg (w zależności od długości i konstrukcji ramy). Ramę Light w wariantach S.KI opracowano specjalnie pod kątem zoptymalizowanej ładowności. Osiągnięto oszczędność masy do 180 kg. Szeroka, płaska podłoga obniża środek ciężkości, co pomaga w prowadzeniu pojazdu i równomiernym zużyciu. Dotawca zwraca uwagę na aplikacje: beSmart (przeznaczona głównie dla kierowcy, który może w każdej chwili odczytać i monitorować stan ciśnienia w oponach swojej naczepy/przyczepy), a także Trailer Connect® beUpToDate, która zapewnia menedżerom flot i dyspozytorom przegląd najważniejszych danych floty w czasie rzeczywistym i może wyświetlać pozycje naczep za pośrednictwem Map Google.

Szeroką gamę wywrotek ma też Schwarzmüller. To naczepy oraz przyczepy z zabudową segmentową (aluminium, stal), z profili zamkniętych, z zabudową termoizolacyjną oraz wywrotem trójstronnym. Oferta obejmuje też wywrotki przestrzenne, używane zarówno w ruchu dalekobieżnym, do przewozu produktów rolnych, palet, piasku, żużla, nawozów, węgla, itp, jak i w gospodarce odpadami (stłuczka szklana, złom aluminiowy i stalowy, śmieci, stare opony itp.) czy gospodarce drzewnej (zrębki, kora, pelety, trociny). Konfigurację można dostosowywać indywidualnie do potrzeb klienta albo specyfiki branżowej. Relatywnie niski środek ciężkości, wzmocniona na skręcanie rama oraz niska masa własna to główne zalety wywrotek Schwarzmüller. Wysokociśnieniowy siłownik wywrotu jest łożyskowany w czterech pozycjach, po dwa razy na górze i na dole. W porównaniu z łożyskowaniem trzypunktowym zapewnia to lepszą stabilność wywrotu.

K. Adamiuk (MEILLER Polska) wyróżnia w ofercie reprezentowanej przez siebie firmy nową serię wywrotek trójstronnych TRIGENIUS®, które – co podkreśla nasz rozmówca są nie tylko tak trwałe jak poprzednia generacja lecz przede wszystkim mają wiele udogodnień dla kierowcy i na rzecz bezpieczeństwa pracy. Mowa o zmodernizowanej hydraulice, wygodnym w użyciu dachu suwanym z szybkim demontażem linek prowadzących, praktycznym sterowaniu radiowym i.s.a.r-control, zoptymalizowanych punktach mocowania ładunku… - Choć zwykle jesteśmy kojarzeni z ponadprzeciętnie trwałymi wywrotkami stalowymi, które używane są do najbardziej ciężkich prac, nasze wywrotki aluminiowe także zaliczane są do produktów topowych. Aluminiowe wywrotki serii 44 pozwalają na transport nawet 38 m.sześc. ładunku. To co wyróżnia nas na rynku to duża sztywność muldy i całej naczepy przez bardzo długi okres eksploatacji. To właśnie w tym celu, w punktach krytycznych na obciążenia i siły ścieralne, montujemy dodatkowe arkusze blachy aluminiowej. Do tego wspomniałbym o systemach plandekowych, szczególnie z elektrycznym napędem i radiowym sterowaniem czy bardzo potrzebnym układem ostrzegającym przed wywróceniem – mówi K.Adamiuk dodając również o układzie hydraulicznym, zaprojektowanym kompleksowo do naczep i wywrotek MEILLER (fabryczne są nie tylko siłowniki lecz także pompy, rozdzielaczy i zbiorniki). Ciekawostkę stanowi kubaturowa nowość, naczepa o poj. 49 m.sześc. ważąca ok. 5900 kg. Zastosowano opatentowany układ desek aluminiowych ze standardowym wzmocnieniem tylnej części skrzyni najbardziej narażonej na zużycie. Modułowa konstrukcja umożliwia produkcję wielu wariantów pojemnościowych i wyposażeniowych.

Dostawca trzyodrzwiowej naczepy - wywrotki Kässbohrer, K.SKS B, podkreśla, że pojazd skonstruowano z myślą o przewozach np. piaskowca czy asfaltu. Masa własna wynosi od 5350 kg. Podwozie z kataforetyczną powłoką zanurzeniową (KTL) odpowiada za trwałość i wytrzymałość. Dzięki nośności sworznia królewskiego wynoszącej 12000 kg i unikatowej konstrukcji górnej części pojazdu, K.SKS oferuje przyczepność na drodze i odpowiednie rozłożenie ładunku. Nowy kształt podłogi w kształcie litery U, zapobiega zaleganiu materiałów i zapewnia szybki rozładunek materiałów sypkich. Pięciostopniowy siłownik hydrauliczny ułatwia sprawny rozładunek. Zaprojektowany do współpracy z wózkami 4 x 2, 6 x 2, 6 x 4, K.SKS posiada jednoprzyciskowy układ hamulcowy oraz w system ostrzegania o pochyleniu, ostrzegający kierowcę na pochyłym terenie (bezpieczeństwo). Elementem wyposażenia jest mechanicznie zwijana plandeka na ścianach bocznych Body-Fix. Na podwoziu zamontowano pochłaniacze hałasu, jest też dźwiękowy sygnał alarmowy i wskaźnik świetlny, pozwalający kierowcy na opuszczenie wywrotki na czas, aby zapobiec przewróceniu. Wśród opcji jest hydrauliczna tylna ściana, elektryczna plandeka przesuwna, szybkie połączenie sprzęgające czy alumiowe elementy (w tym zbiorniki powietrza i nogi mechaniczne).

wywrotka6Poltrailers zachęca do zainteresowania wywrotkami marki Menci oraz Humbaur. Chodzi o aluminiowe naczepy (rynnowe / skrzyniowe); stalowe (rynnowe); aluminiowe wywrotki kubaturowe; naczepy z izolacją termiczną; przyczepy wywrotki. Menci to włoski producent o prawie 100-letnim doświadczeniu, który specjalizuje się w produkcji wszelakiego rodzaju wywrotek stalowych i aluminiowych. Producent zapewnia o wytrzymałości konstrukcyjnej przy zachowaniu niskiej masy własnej.

-Do każdego typu wywrotki oferujemy szeroką gamę wyposażenia dodatkowego. Wychodzimy naprzeciw klientom ze spersonalizowanymi ofertami naczep w zależności od ich przeznaczenia, a także profilu działalności przedsiębiorstwa. Oprócz standardowych pojazdów w naszej ofercie znajdują się naczepy wywrotki termoizolowane (szczególnie przydatne do przewożenia masy asfaltowej), naczepy cysterny oraz naczepy z ruchomą podłogą. Naczepy samowyładowcze dostępne są o kubaturze od 23 do 62 m.sześc. Należy wyróżnić kilka pozycji wyposażenia dodatkowego, a są to: elektrycznie przesuwany dach, różne rodzaje grubości wykonania podłogi i ścian bocznych zawsze ze stali HARDOX HB500. Dodatkowo oferujemy aluminiowe zamienniki, części stalowych w celu zredukowania wagi naczepy – mówi D.Miciuk (Poltrailers). Humbaur to z kolei producent niemiecki. W ofercie posiada wachlarz przyczep samowyładowczych z wywrotem trójstronnym oraz do przewozu maszyn budowlanych. W tym roku (w Polsce dostępne od III kwartału br.) zostanie przedstawiona pierwsza seria naczep wywrotek stalowych z muldą, w pełni wykonana ze stali HARDOX. Wcześniej klienci będą mogli przetestować te naczepy.

wywrotka2Dobrą opinię mają też wywrotki marki Kögel. Firma z Burtenbach wprowadziła w nich niedawno kilka istotnych innowacji, do których należą m.in: dodatkowe, opcjonalne stopnie do platformy sterującej w celu zapewnienia lepszego dostępu do niej; niżej osadzona skrzynka narzędziowa (ergonomia); pneumatycznie sterowane zabezpieczenie przeciwnajazdowe. Niewielka masa własna nowych wariantów tego zabezpieczenia zwiększa ładowność wywrotki. Połączenie stali i aluminium w naczepach Kögel, jest możliwe dzięki technologii śrubowania, co pozwala zaoszczędzić ok. 400 kg masy własnej pojazdu. Dzięki przemodelowaniu ramy i innych komponentów, masę zredukowano o dodatkowe 100 kg. Kierowca reguluje hamulec postojowy i zawieszenie pneumatyczne naczepy za pomocą łatwo dostępnych sterowników, zaś dzięki platformie operacyjnej z przodu wywrotki, zawsze ma wgląd w procesy załadunku. Do samej platformy lub ramy można łatwo przymocować opcjonalne wyposażenie, np. kanistry na wodę, skrzynki do przechowywania, gaśnicę, narzędzia czy drabinę. Dodatkowo zintegrowane haki blokujące na tylnej klapie są dobrze chronione podczas operacji przechylania. Trzyosiowa wywrotka Kögel z zaokrąglonym korytem o poj. 24 m.sześc. jest również dostępna w wariancie z czteromilimetrową podłogą wykonaną z hartowanej stali 450HB. Zaletą rynny stalowej z lekkimi aluminiowymi ścianami bocznymi i ścianą tylną, w porównaniu do rynny z litego aluminium jest to, że nie jest już konieczna kosztowna naprawa posadzki ścieralnej, którą trzeba było wykonywać co dwa, trzy lata. Specjalnie opracowane sworznie umożliwią łączenie materiałów o różnej grubości oraz inteligentne korzystanie z elementów aluminiowych i stalowych. Ściany boczne mają 5 mm grubości, tylna ściana 7 mm (wykonane z aluminium). Ta kombinacja sprawdza się w przewozie takich materiałów jak tłuczeń kamienny czy żwir. Wywrotkę można opcjonalnie przekształcić w całkowicie zaizolowaną pod względem termicznym i może być używana jako pojazd do przewozu asfaltu.

Sieradzki producent pojazdów Feber (grupa Inter Cars) oferuje m.in. naczepy wywrotki o kubaturze 24-76 m.sześc. Wśród pojazdów dedykowanych do transportu materiałów sypkich zainteresowaniem cieszą się naczepy z aluminiową skrzynią typu box i tylnym zamknięciem klapą wewnętrzną. Klienci najczęściej wybierają „zsypówki” o kubaturze 24-33 m.sześc. Skrzynie wykonano z panela 40 i podłogi 7 mm. Dość często decydują się też na dodatkowe wzmocnienie skrzyni aluminiową wykładką na ścianach bocznych oraz grubszą podłogą (10 mm) w tylnej części muldy. Dopełnieniem specyfikacji technicznej pojazdów do tzw. budowlanki, są podzespoły znane licznej grupie użytkowników marki Inter Cars takie jak: osie Jost lub SAF, układ pneumatyczny Knorr Bremse, układ elektryczny Hella lub Aspock full led, opony Continental oraz siłownik Hyva. Feber ma ponadto w swojej ofercie m.in. naczepy typu half-pipe oraz szereg nowoczesnych rozwiązań technicznych, takich jak hydraulicznie otwierana tylna klapa czy zderzak składany pneumatycznie.

Bazowa wywrotka marki Fliegl, z muldą stalową (25 m.sześc.), wykonaną w technologii Greenline-Konisch waży ok. 5400 kg. Zastosowano w niej opatentowane rozwiązanie „Curved” - zaokrąglony przód ramy zwiększa wytrzymałość i elastyczność. Oś typu offroad ma zwiększoną nośność, 9 t. Elementem wyposażenia są dwuzakresowe nogi podporowe. Podłogę i ściany wykonano z wysokogatunkowej stali 450 HB o grubości 4/5 mm. Tylne zamknięcie stanowi klapa do czoła, wyposażona w podwójnie łamany zawias. To tylko jedna z całej gamy uniwersalnych wywrotek marki Fliegl, którą otwierają warianty dwuosiowe zdolne transportować ładunki o masie do 29 t. Do wyboru jest model zHKA 330 ze skrzynią aluminiową o objętości 25 lub 30 m.sześc. oraz z HKs 330 ze skrzynią stalową o objętości 25 lub 27 m.sześc. Tego typu naczepy mogą być szczególnie przydatne na placach budów w miastach, gdzie zwrotność zestawu ma duże znaczenie. Z kolei pojazdy trzyosiowe dHKA/dHKs 390 mogą przewozić ładunki o masie do 34 t. Lekkie wersje dHKA 390 występują ze skrzyniami o objętości 25, 30 lub 38 m.sześc. a także w odmianach 27 lub 31 m.sześc. Opcjonalnie stosowane są skrzynie o wiekszej objętości (40, 41, 50 lub 57 m.sześc.) natomiast model ze skrzynią stalową dHKs 390 LightMaster ma 50 m.sześc. Jeśli szczególnie istotna jest maksymalizacja ładowności i redukcja kosztów eksploatacji, w ofercie Fliegl znajdują się naczepy Revolution ze skrzynią 25, 30 lub 49 m.sześc. Najlżejsze ważą nominalnie zaledwie 3900 kg. Pojazdy posiadają aluminiowe skrzynie ze ścianami bocznymi z profili zamkniętych o grubości 30 mm oraz poruszają się na kołach z aluminiowymi felgami. Wariant 25 m.sześc. ma wysokość tylko 1450 mm, jest zatem niższy niż ciągnik, co wpływa na obniżenie oporów ruchu i sprzyja redukcji zużycia paliwa. Wywrotki Asphaltprofi Thermo ze skrzynią izolowaną ma dwie lub trzy osie i skrzynię 24,5 lub 27 m.sześc.

Ofertę KH-Kipper otwiera wywrotka typu W1U. Zabudowa tylnozsypowa half-pipe jest przeznaczona głównie do transportu materiałów sypkich i masy bitumicznej. Wykonana jest ze stali HARDOX. Pochylona przednia burta zabudowy oraz unikatowy kształt ʊ-shape ułatwia wyładunek. Lepki materiał nie przykleja się do burty przedniej i łatwiej się zsypuje. Zabudowa posiada tylną szuflę zsypową SNEEP na równi z podłogą. Rynna w tylnej części nie ma uskoku, w którym mógłby się gromadzić wysypywany materiał, co ma minimalizować czas związany z oczyszczeniem szufli. Tylna klapa umiejscowiona jest wewnątrz skrzyni. Kolejną z propozycji jest wywrotka typu W2H, klasyczna dwustronna zabudowa z siłownikiem pod podłogą wyposażona jest w hydrauliczną lewą burtę, która opuszcza się płynnie w dół od pozycji pionowej do 180 st. Umożliwia to podjechanie wózkiem widłowym pod samą zabudowę i sprawny załadunek materiałów spaletyzowanych. Szerokość wewnętrzna skrzyni wynosi 2410 mm, co pozwala na załadownie dwóch palet obok siebie. Przy opuszczeniu burty o 90 st. możliwy jest wysyp ładunku na bok w pewnej odległości od pojazdu.

Oferta KH-Kipper obejmuje również klasyczną kwadratową zabudowę W1CE. Zabudowy tego typu sprawdzają się zarówno w budownictwie, jak i lżejszym transporcie kopalnianym – przewożą piasek, żwir, kamienie o mniejszej frakcji i asfalt. I w tym przypadku zatsosowano stal HARDOX. Dzięki optymalizacji przekroju skrzyni, uzyskano niższą wysokość załadunkową (niższe burty boczne) oraz obniżono środek ciężkości. Kwadratowy przekrój ramy pośredniej nadaje konstrukcji odpowiednią wytrzymałość, a dzięki zmienionemu kształtowi skrzynia ma mniejszą wagę oraz większą pojemność. Wykorzystujący spaliny system podgrzewania skrzyni zapobiega przyklejaniu się do niej lepkich materiałów. W skrzyni zwiększono powierzchnię oddającą ciepło – podgrzewane są: podłoga, ściana przednia oraz profil górny. Gamę uzupełnia wywrotka typu W3F, do transportu lekkiego. Dwuosiówka, dzięki lekkiej konstrukcji ma relatywnie dużą ładowność. Zabudowa posiada w standardzie zawiasy górne i dolne, co ułatwia bezpieczny i szybki wyładunek (materiałów sypkich po otwarciu zamków dolnych oraz palet przy otwarciu burt na dół). Zabudowa może służyć również jako platforma. Pojazd często wyposażony jest w hydrauliczny żuraw samochodowy. Osłonięty mechanizm otwierania burt bocznych jest zabezpieczony przed zasypywaniem przy wyładunku i niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych.  

Handlowcy firmy Zasław akcentują m.in. zalety nowej wywrotki HALF-PIPE. To zmodernizowana wywrotka stalowa, o korzyściach wynikających z nowej konstrukcji: mniejsza o kilkaset kilogramów masa całkowita, nowy kształt skrzyni ładunkowej (obniżenie środka ciężkości i całkowitej wysokości pojazdu); nowa sztywna rama; nowy zderzak; nowy podest (balkonik).

MEGA posiada w swojej ofercie dwa typy naczep dla branży budowlanej. Są nimi: MEGA FORT - stalowa naczepa wywrotka typu „rynna” w wariantach od 25 m.sześc. na ramie 7500 mm (masa własna już od 5980 kg ) do 32 m.sześc. na ramie 8360 mm. Ściany skrzyni MEGA FORT mogą być wykonane ze stali wysoko wytrzymałej S 700, stali trudnościeralnej HB 450 typu HARDOX lub Tuf 500, natomiast podłoga z HB 450 HARDOX lub Tuf 500. Wykonanie ścian bocznych z jednego arkusza stali oraz zastosowanie klinowych obrzeży zwiększa wytrzymałość konstrukcji. Dodatkowo w standardzie producent oferuje Pakiet MEGA Safe poprawiający bezpieczeństwo użytkowania. Drugim pojazdem jest znana na rynku naczepa MEGA LIGHT w wersji krótkiej. Sprawdza się w transporcie stosunkowo lekkich materiałów, np. piasku, żwiru, czy asfaltu. Naczepa dostępna jest w wariantach od 26 do 32 m.sześc. Nadwozie wywrotki MEGA LIGHT wykonano z aluminium o wysokiej jakości stopów i twardości ponad 110 w skali Brinella.

wywrotka9Weight Master marki Wielton to tylno-zsypowa naczepa samowyładowcza. Dzięki wykonaniu skrzyni ładunkowej z aluminium jej konstrukcja jest lekka (od 4700 kg), a jednocześnie wytrzymała. Cechuje się wydłużoną trwałością oraz poj. 23- 64 m.sześc. Przystosowana do przewozu materiałów sypkich i rolnych oraz asfaltu, opału, palet czy worków Big Bag stosowana jest w segmencie budowlanym, komunalnym i rolnym. Zwężaną ku przodowi ramę wykonano z wysokowytrzymałej stali S700, a podłogę ze stopu aluminium o podwyższonej trwałości (ENDUR-AL HB110). Zastosowanie prostego obrzeża podłogi umożliwia uzyskanie szerokości wewnętrznej pozwalającej transportować ładunki na paletach, natomiast skośnego – zapobiegnie przywieraniu transportowanego materiału w narożnikach. Istnieje możliwość wyposażenia naczepy w klapę bez lub z otworem zsypowym czy w demontowalny zsyp. W standardowej wersji dostępne są m.in: pierwsza oś podnoszona automatycznie, czy nowoczesne oświetlenie w technologii LED. Poza wytrzymałością i funkcjonalnością istotne znaczenie ma też to, czym pokryta jest konstrukcja. Naczepy pokrywane są powłoką antykorozyjną. Stalowe elementy wyposażenia (m.in: zbiorniki powietrza, felgi czy nogi podporowe) zastąpić można aluminiowymi, w celu redukcji masy wywrotki. Klienci ma możliwość wyboru pojemności skrzyni, długości podłogi, rodzaju zamknięcia, czy grubości zastosowanych materiałów konstrukcyjnych. Wywrotka wieluńskiego producenta może być konfigurowana na wiele sposobów, również dzięki wachlarzowi wyposażenia dodatkowego (w tym trzecia oś skrętna, dach przesuwny czy lakier metalizowany).

Do pracy w ekstremalnych warunkach dedykowana jest natomiast wywrotka Wielton Strong Master. Waży nominalnie od 5850 kg, a poj. ładunkowa skrzyni wynosić może od 22 do 38 m.sześc. Rozszerzaną ku tyłowi skrzynię (typu half-pipe konish) wykonano ze stali HARDOX HB450. Stożkowy kształt nadwozia ułatwia zsypywanie materiałów, zwiększa bezpieczeństwo użytkowania, a także poprawia stabilność pojazdu w trakcie rozładunku. Strong Master posiada, dostępną w trzech długościach ramę, ze sprzęgiem o wysokościach od 1150 mm do aż 1450 mm, przeznaczoną głównie dla ciągników trzyosiowych i do pracy w ciężkich, kopalnianych warunkach. Istnieje możliwość wyboru jednej z dwóch opcji ram naczepy wykonanych ze stali S700. W standardowym wykonaniu dostępna jest wersja Super Light (SL) oraz wzmocniona (SL HD). Grubość podłogi wynosi od 4 do 6 mm, a ścian od 3 do 4,5 mm. Dostępne jest również zawieszenie off-roadowe z osiami 9 t, dodatkowo kontrahent ma możliwość wyboru także zawieszenia wzmocnionego z półresorem czy zawieszenia z osiami 11 t. W zależności od preferencji klienci mają do wyboru m.in. hydraulicznie podnoszoną klapę czy składany zderzak. Istnieje też możliwość doposażenia wywrotki w działający w chmurze system HYVA SMART, będący inteligentną platformą do obsługi rozładunku i zarządzania flotą. Ponadto dostępne są systemy: TMPS, SAF Tire Pilot czy BPW AirSAVE-monitorujące oraz utrzymujące stałe, optymalne ciśnienie w oponach podczas eksploatacji. Dodatkowo naczepy mogą zostać wyposażone w czujniki przechyłu czy klocków hamulcowych.

 

T&M nr 3/2024

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE