Zalety premium
Ogumienie maszyn budowlanych, pracujące w trudnych warunkach jest szczególnie narażone na uszkodzenia.
Dlatego tak ważny jest odpowiedni dobór opon mających innowacyjne rozwiązania, które przekładają się na oszczędności w eksploatacji i na wytrzymałość.
Finalna cena opony to wypadkowa szeregu czynników, takich jak miejsce i koszty wytworzenia, surowce, technologie. Ogumienie bazujące na innowacyjnych rozwiązaniach jest oczywiście najdroższe w produkcji. Trzeba jednak pamiętać, że nowoczesne technologie przekładają się bezpośrednio m.in. na większą wytrzymałość, czyli zmniejszenie ryzyka niespodziewanych przestojów, które często wiążą się z dodatkowymi, dotkliwymi obciążeniami dla firmy. Modele premium oferują też niższe opory toczenia, co skutkuje mniejszym zużyciem paliwa i kosztem przejechanego kilometra, a także lepszy komfort pracy operatora.
– Zarządzający flotą coraz częściej dostrzegają, że początkowo wyższa inwestycja w ogumienie premium przekłada się na późniejsze oszczędności w czasie eksploatacji. Po podliczeniu wszystkich kosztów pozornie droższe, ale lepsze jakościowo opony okazują się bardziej ekonomicznym wyborem – przekonuje Janusz Krupa, menadżer marketingu ds. opon użytkowych Goodyear Polska Ukraina.
TPMS Heavy Duty
Monitorowanie ogumienia występuje nie tylko w pojazdach ciężarowych. Korzyści wydają się oczywiste – optymalizacja osiągów opon, skrócenie przestojów, obniżenie całkowitego koszt użytkowania pojazdów OTR. Przykładowo Goodyear oferuje system TPMS Heavy Duty, w którego skład wchodzą zaawansowane rozwiązania telematyczne oraz opatentowana technologia analityki predykcyjnej G-Predict. Czujniki TPMS wewnątrz opony stale monitorują ciśnienie i temperaturę, następnie przekazują zebrane informacje do serwera Goodyear, gdzie są one analizowane. Pozwala to przewidzieć żywotność opon i zaplanować działania konserwacyjne. Operatorzy są natychmiast powiadamiani o potencjalnych problemach.
Nowość Powerload
Kilka miesięcy temu Goodyear wprowadził na rynek nową linię opon Powerload do kompaktowych ładowarek kołowych i małych równiarek, na które rośnie popyt w związku z rozwojem projektów budowlanych i inwestycyjnych na całym świecie. Zastosował w tej linii kilka ciekawych pomysłów, które mają przynosić konkretne korzyści. I tak nowa technologia Smooth Guard, obejmującą wyjątkowo grubą i gładką gumową warstwę ochronną w obszarze barku i ściany bocznej, podnosi wytrzymałość opon, zwiększając ich odporność na przecięcia i wzmacniając ochronę karkasu. Z kolei wzmocniona konstrukcja bocznych ścian zapewnia większą stabilność i łatwiejsze manewrowanie. Opony Powerload pozwalają więc ograniczyć kołysanie łyżki podczas załadunku, zapewniają operatorom precyzję, pewność, komfort, bezpieczeństwo jazdy.
Nacisk na wzmocnienie i ochronę jest widoczny także w obszarze osłony kołnierza. Jest to szczególnie ważne na placach budowy, gdzie ziemia, skały, kamienie i inne odłamki mogą uszkodzić tradycyjne opony. Nowa konstrukcja wycięcia na łopatki pomaga przyspieszyć montaż i demontaż opon, minimalizując czas przestojów maszyn.
Niekierunkowy wzór bieżnika jest kolejnym dowodem na to, że Goodyear koncentruje się na efektywności. Upraszcza on logistykę opon, ich rotację i magazynowanie. Opona Powerload zapewnia lepszą trakcję nie tylko do przodu, ale i w bok, co jest niezbędne na budowie. Właściwości samooczyszczające pomagają zminimalizować czas przestojów i zwiększyć wydajność. Wzór bieżnika jest inspirowany sprawdzonym modelem TL-3A+ przeznaczonym do większych pojazdów (od 25 cali) i zoptymalizowany pod kątem opon 18" i 20".
Oprócz tego zwiększono głębokość bieżnika na barku, w porównaniu z poprzednimi konstrukcjami. Taki zabieg zwiększa trwałość opony, wydłuża jej przebieg, pomaga obniżyć koszty eksploatacji w przeliczeniu na godzinę pracy.
Electric Drive Ready
– W myśli filozofii Goodyear Electric Drive Ready najnowsze opony mogą być używane w pojazdach elektrycznych, hybrydowych, ale też z tradycyjnymi silnikami Diesla – podsumowuje Janusz Krupa. – To przyszłościowe podejście, wystarczy zaopatrzyć się tylko w jeden rodzaj opon, który pasuje do różnych układów napędowych.
T&M nr 5/2023
Tekst: Jacek Dobkowski