Czyli sterowanie zoptymalizowane

Enginecopower jest częścią grupy Xtuning, w skład której wchodzi również Agroecopower oraz Truckecopower.

Powstała w 1999 r. firma specjalizuje się w optymalizowaniu jednostek sterujących. Programiści są w stanie sprawić, że jednostka napędowa auta staje się znacznie mocniejsza, a przy tym ekonomiczniejsza niż nominalnie. Firma ma na koncie już ok. 30 tys. wykonanych modyfikacji, dla klientów z sześciu europejskich krajów.

Międzynarodowy zespół programistów oraz centrum rozwoju Enginecopower mieszczą się w centralnej części Czech, a dokładniej w Jihlavie. To tam specjalny zespół czuwa nad tym, aby każda wykonana modyfikacja przynosiła pożądany efekt. A modyfikacji poddawane są jednostki sterujące w silnikach aut osobowych, ciężarowych, jak również maszyn budowlanych. W grę wchodzą m.in. jednostki sterujące pojazdów takich marek jak: Case IH, Caterpillar,  Cummins, JCB, Kobelco, Komatsu, New Holland, Schaffer, Volvo. Uzupełnienie grupy stanowi dywizja ATX-Dyno zajmująca się produkcją hamowni, czyli maszyn do opomiarowywania  modyfikacji, dzięki której można kontrolować przyrosty mocy wszędzie tam, gdzie tylko jest taka możliwość.

 

Jak to się robi?

W jednostce sterującej zmianie podlega charakterystyka wtrysku, stosunek powietrza do paliwa, czas wtrysku, ilość samego paliwa i ograniczenia momentu obrotowego. Wszystkie te parametry są optymalizowane, dzięki czemu można zwiększyć wydajność motoru do 20 proc. i momentu obrotowego do 30 proc. Wyższy moment obrotowy i moc na niższych obrotach pozwalają na bardziej wydajną pracę. Dzięki tym krokom zużycie paliwa może zmniejszyć się nawet o 20 proc.

Głównymi informacjami niezbędnymi do tego, by móc przystąpić do modyfikacji oprogramowania, są rzeczywiste osiągi jednostki, czyli moc i moment obrotowy. Pomiar ich wielkość i zakres przebiegu wykonywany jest za pomocą hamowni obciążeniowej podłączanej, do maszyny poprzez WOM. Ważnymi informacjami są również: stan serwisowy maszyny, ilość motogodzin, a nawet warunki, w jakich pracuje konkretny pojazd czy maszyna.

Adaptacja mocy przebiega w kilku etapach. W pierwszym z nich określić należy wymagania klienta. Technicy Enginecopower przyjeżdżają do klienta, uzgadniają z nim jego wymagania i oczekiwania, biorąc jednocześnie pod uwagę  możliwości konkretnej maszyny. Następnie konieczna jest diagnostyka, tzn. przed modyfikacją zostaje wykonana diagnostyka i kopia zapasowa pierwotnego oprogramowania (na potrzeby ewentualnej adaptacji jednostki do oryginalnych ustawień). Kolejnym krokiem jest zapisanie nowego oprogramowania (nowy program zostaje przygotowany w sposób indywidualny do danej maszyny na podstawie oryginalnego i ponownie zapisany w jednostce sterującej). Ostatni etap to weryfikacja i przekazanie. Po modyfikacji, jednostka ponownie podlega diagnozie po czym następuje jazda próbna i wystawienie karty gwarancyjnej z parametrami maszyny.
<śt> Dlaczego warto?

Wśród głównych zalet modyfikacji jest przede wszystkim aspekt ekonomiczny czyli zmniejszenie spalania przy rzeczywistym zwiększeniu mocy i momentu obrotowego. Zmiana oprogramowania pozwala na nadanie indywidualnego charakteru pracy silnika, a zastosowanie takiego oprogramowania ma pozytywny wpływ na jego eksploatację. Inżynierowie z Enginecopower podkreślają, że  profesjonalna modyfikacja to zmiany, które nie przekraczają konstrukcyjnych możliwości poszczególnych jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu, co przekłada się na ich wydłużony czas pracy i bezpieczeństwo ich żywotności.

Wzrost mocy oraz momentu obrotowego poprawa dynamikę pracy silnika. Dzięki dodatkowej mocy maszyna pracuje efektywniej, a zapas momentu obrotowego pozwala na mniejszą liczbę redukcji biegów i wyraźnie poprawia elastyczność jednostki. Maszyna po modyfikacji zyskuje zapas momentu i dzięki temu ma możliwość pracy na wyższym biegu na znacznie niższych obrotach, co przekłada się na wydłużenie żywotności jednostki i ograniczenie „apetytu” na paliwo.

Gwarancja jakości

Klienci dokonujący modyfikacji w Enginecopower otrzymują bezpłatny, miesięczny okres próbny. W tym czasie mają możliwość dokładnego przetestowania maszyny pod względem dodatkowej mocy jak i zysków płynących z ekonomicznej pracy jednostki charakteryzującej się mniejszym spalaniem paliwa. Praktyka pokazuje, że ograniczenie zużycia paliwa napędowego osiąga zazwyczaj poziom w zakresie od 10 do 18 proc. Dopiero po upływie okresu próbnego klient decyduje czy płaci za w/w usługę. W przypadku jego niezadowolenia z modyfikacji maszyna zostaje przeprogramowana do ustawień fabrycznych – bez jakichkolwiek kosztów dla klienta. Na oprogramowanie jak i na jednostkę ECU, której jednostka podlega modyfikacjom udzielana jest 24- miesięczna gwarancja.

Modyfikacji można poddać również silniki innych marek. Wystarczy podać specjalistom Enginecopower podstawowe dane tzn. nazwę producenta, typ silnika itp. a to pozwoli inżynierom określić korzyści jakie można uzyskać modyfikując daną jednostkę. Z punktu widzenie użytkownika chodzi o to, że w każdym przypadku mamy do czynienia wyłącznie z oryginalnym oprogramowaniem, a modyfikacje nie ingerują w konstrukcję samej maszyny.

 

T&M nr 4/2022

Tekst: Michał Jurczak

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE