loga na www miedzy banery

Interhandler kwiecień

loga na www miedzy banery

BANER Prometeon

loga na www miedzy banery

Prido

loga na www miedzy banery

BP kwiecień

loga na www miedzy banery

Banner Branzowy TGX PROMO 2025 M 01 FINAL 1170 x 150

DX-7 czyli gąsienicowa ofensywa

Doosan ma już pełną gamę siedemnastu koparek gąsienicowych i kołowych średniej wielkości  DX-7, o masie od 14 do 25 t, spełniających wymogi normy Stage V.

 Jako ostatnie zaprezentowano koparki gąsienicowe z zakresu 14-16 t. Chris Jeong, CEO & Managing Director, Doosan Infracore Europe podkreśla, że to bardzo ważne maszyny w ofercie znanego producenta.

Konstruktorzy  twierdzą, że wszystkie modele średniej wielkości, DX-7 zapewniają zdecydowanie większą wydajność niż maszyny poprzedniej generacji, a zatem projektowane pod kątem wymogów normy Stage IV. Charakteryzuje je ponadto znacząco wyższy komfort pracy. W istocie to maszyny wielofunkcyjne, nośniki  narzędzi. Posiadają przy tym szereg innych walorów, zapewniających większą oszczędność paliwa, gwarantujących dłuższy czas pracy i wyższy zwrot z inwestycji, a także większą moc i trwałość oraz lepszą zwrotność.

 

Siła innowacji

Wśród innowacyjnych  rozwiązań które znalazły się w maszynach tej serii jest  nowy uchwyt dźwigowy, stanowiący część odlewanego złącza mocowania łyżki na końcu ramienia. Jego maksymalna nośność wynosi 5 t, a posiada specjalną tuleję, która zapobiega deformacji otworu dźwigowego. Nowy tryb otrzymał też rotator odchylany. Można go wybrać po to, aby zoptymalizować przepływ i maksymalizować  dokładność rotatora poprzez wyeliminowanie ciśnienia zwrotnego. Innowacyjna jest też funkcja dokładnego obrotu. Odpowiada za ograniczenie drgań podnoszonego obiektu na początku lub na końcu ruchu. Chodzi w szczególności o to, aby zwiększyć bezpieczeństwo pracowników w pobliżu i uniknąć ewentualnych uszkodzeń spowodowanych przez spadający obiekt. Po aktywacji dokładnego obrotu eliminowane są nadmierne ruchy, co pozwala koparkom na płynne osiągnięcie maksymalnej prędkości obrotu i jednoczesne wyeliminowanie wstrząsu wynikającego z odwrócenia ruchu w momencie zatrzymania, umożliwiając płynne zatrzymanie ramienia.

Za optymalizację zużycia paliwa odpowiada m.in. układ SPC3 Smart Power Control, wraz z głównym zaworem hydraulicznym. W nowych koparkach dostępne są obecnie cztery tryby (P+, P, S lub E), które upraszczają obsługę i mogą zostać aktywowane zarówno w modelach jedno-, jak i dwukierunkowych. Podobnie jak w nowych ładowarkach kołowych i wozidłach przegubowych marki Doosan, elementem standardowego wyposażenia wszystkich nowych  koparek tej grupy (maszyny o masie co najmniej 14 t) jest bezprzewodowy system zarządzania flotą DoosanCONNECT. To rozwiązanie służące do zarządzania flotą przez sieć, szczególnie przydatne do sprawowania efektywnej kontroli nad wydajnością i bezpieczeństwem pracy maszyn, podkreślające znaczenie konserwacji zapobiegawczej.

 

Nieduża masa, duże możliwości

Od 14- do 16 t - to masa serii wprowadzanych właśnie koparek gąsienicowych średniej wielkości zgodnych z normą Stage V. Do sprzedaży trafiły modele DX140LC-7 o masie 14,6 t, DX140LCR-7 o masie 15,6 t i DX160HT-7 o masie 17 t z wysokimi gąsienicami. Wszystkie trzy koparki są napędzane 4-cylindrowymi silnikami wysokoprężnymi Doosan D34 generującymi moc 86 kW (115 KM) przy 2000 obr./min. Standardowe łyżki mają poj. 0,51-0,6 m.sześc.  

Cztery tryby pracy ułatwiają obsługę nowych koparek (w zestawieniu z bardziej złożoną gamą ośmiu trybów pracy i opcji systemu SPC w starszych maszynach). DX140LCR-7 to model o zmniejszonym promieniu obrotu (elastyczność w miejscach, gdzie dostępna przestrzeń jest ograniczona). Dzięki nowej konstrukcji przeciwwagi łatwiejszy jest teraz dostęp do elementów maszyny, które podlegają serwisowaniu czy konserwacji. Producent zwraca uwagę na specjalne walory wersji DX160HT-7, z wysokimi gąsienicami, którą zaprojektowano głównie z myślą o użytkownikach potrzebujących większego prześwitu, wzmocnionej ramy gąsienic i wytrzymałego układu trakcji. Wzmocniono też górne rolki, co ma pomóc efektywnie pracować w szczególnie trudnych warunkach, ale także gdy konieczne jest pokonywanie relatywnie dużych odległości. - Taka maszyna szczególnie dobrze sprawdza się podczas budowy dróg, kształtowania terenu, prac ziemnych i innych prac związanych z leśnictwem – rekomendują w Doosan Infracore Europe.

Gilles Bendaoud, Vice President Sales & Marketing, Doosan Infracore Europe zwraca uwagę również na nowoczesną kabina w koparkach: DX140LC-7, DX140LCR-7 i DX160HT-7. Poza wysokiej jakości fotelem (w pełni regulowany, amortyzowany,  z ogrzewaniem i opcjonalną funkcją chłodzenia), chodzi również o inne elementy ułatwiające operatorowi pracę, a konkretnie gwarantujące precyzyjne sterowanie i wysoką dokładność we wszystkich zastosowaniach. Nowy 8-calowy dotykowy wyświetlacz Doosan Smart Touch dostarcza operatorowi wszelkich niezbędnych informacji, a „przekaźnikiem” jest ekran, większy o 30 proc. niż w maszynach poprzedniej generacji. Jest tez system audio DAB (z zestawem głośnomówiącym i Bluetooth), a maszynę uruchamiać można bez kluczyka (system inteligentnego kluczyka) i zdalnie blokować/odblokowywać drzwi. Pracę w ciemności umożliwia zestaw ośmiu świateł roboczych LED (wyposażenie standardowe) i cztery dodatkowe światła LED (opcja). Opcjonalnie oferowany jest AVM – system monitoringu strefy wokół maszyny, z kamerami 360 st.  

Nowe koparki wykorzystują inteligentny układ hydrauliczny, który odpowiada za poprawę działania osprzętu nawet o jedną trzecią w porównaniu z poprzednimi modelami koparek. Cechę tego systemu jest umiejętność optymalnego rozkładu natężenia przepływu w układzie hydraulicznym, gdy ramię i osprzęt pracują jednocześnie (zawór priorytetowy i dodatkowy przewód hydrauliczny utrzymują stały przepływ do osprzętu, nawet podczas korzystania z ramienia).

 

Cięższy „kaliber”

Gamę maszyn gąsienicowych nowej rodziny DX-7 uzupełniają koparki o masie od 23 do 25 t, z silnikami spełniającymi wymagania normy Stage V. Oprócz 23,3-tonowej koparki Doosan DX235LC-7 i cięższego, 25,7-tonowego modelu DX255LC-7 do sprzedaży trafia też 24,3-tonowy model DX235LCR-7 o zmniejszonym promieniu obrotu. Ta ostatnia, ma kompaktową konstrukcję, a promień zataczania nadwozia wynosi 1724 mm. Maszynę skonstruowano z myślą o zaspokojeniu wzmożonego zapotrzebowania na koparki o zmniejszonym promieniu obrotu przeznaczone do prac w pobliżu budynków i w ograniczonych przestrzeniach. To zauważalny trend w popycie na maszyny budowlane, coraz częściej poszukiwane są takie, które do pracy potrzebują relatywnie niedużej przestrzeni i nadają się do wykorzystania np. na dość ciasnych budowach realizowanych w miastach (tam często wymagane jest, aby podczas pracy nie zakłócać ruchu na innych pasach czy torach). Ciężka 5-tonowa przeciwwaga montowana standardowo w modelach DX235LC-7 i DX255LC-7 oraz jeszcze cięższa, standardowa 6,4-tonowa przeciwwaga w DX235LCR-7 mają przyczynić się do optymalnej stabilności i zwiększenia udźwigu maszyn (opcjonalnie w DX235LCR-7 i DX255LC-7 można zastosować przeciwwagi o masie 7,4 t). Szczególnie nadają się do pracy z cięższymi narzędziami, takimi jak rotatory odchylane. Podobnie jak w przypadku pozostałych modeli koparek kołowych i gąsienicowych Doosan, wszystkie nowe 23–25-tonowe modele posiadają nowy inteligentny układ hydrauliczny, który – co podkreśla producent, oferuje zdecydowaną poprawę wyników w zakresie pracy z osprzętem w porównaniu z poprzednimi modelami koparek.

Poza stosowanymi również w maszynach z zakresu 14-16 t: ekranem Doosan Smart Touch,  systemem audio DAB, czy systemem Doosan Smart Key, w wyposażeniu opcjonalnym oferowane jest również ultradźwiękowe wykrywanie przeszkód (nie dotyczy modelu DX235LCR-7).

Wszystkie nowe modele z zakresu 23-25 t napędzane są 6-cylindrowymi silnikami Diesla Doosan DL06V o mocy odpowiednio 129 kW (173 KM) przy 1800 obr./min, a także 141 kW (189 KM) przy 1900 obr./min. Nowum tej jednostki jest to, że wykracza poza wymagania normy Stage V bez zastosowania systemu recyrkulacji spalin (EGR). Większa ilość powietrza dostępnego podczas spalania podwyższa temperaturę procesu i ogranicza liczbę powstałych cząstek. A wszystko to w połączeniu z technologią oczyszczania DOC/DPF+SCR (niski poziom emisji spalin). Wymogi konserwacyjne filtra cząstek stałych (DPF) zostały zmniejszone (przez pierwsze 8 tys. godzin pracy maszyny nie wymaga konserwacji). Standardowe łyżki w koparkach tej grupy mają poj. 1,2-1,4 m.sześc.  

 

T&M nr 1/2022

Tekst: Michał Jurczak