Uta wrzesień

loga na www miedzy banery

1. Truck machines 1170x150 px v1

loga na www miedzy banery

Bosch filtry truck 1170x150

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

Eurowag

loga na www miedzy banery

Fuchs

loga na www miedzy banery

BP październik

loga na www miedzy banery

hella wrzesień

loga na www miedzy banery

1150x300 Actros L

Teraz budowlanka

DAF stawia na większą sprzedaż podwozi dla sektora budowlanego, także komunalnego.

Podczas spotkania w Radziejowicach koło Warszawy klienci i dziennikarze mogli przekonać się o zaletach pojazdu FAW.Cała impreza oczywiście przebiegała zgodnie z covidowymi obostrzeniami. Należy się duża pochwała importerowi DAF-a za przygotowanie takiej prezentacji, w realnym świecie, znacznie ciekawszej niż wszelkie wirtualne działania. Poprzednie spotkanie przedstawicieli mediów z DAF-em miało miejsce w województwie kujawsko-pomorskim, dokładnie 6 marca. Podczas konferencji prasowej w Radziejowicach, 12 października, Zbigniew Kołodziejek, marketing manager DAF Trucks Polska odniósł się do przedstawianych w marcu, spodziewanych procentowych udziałów w rynku w 2020 r. Okazuje się, że mimo pandemii i wszelkich jej konsekwencji procentowy wkład DAF-a w polski rynek, przede wszystkim powyżej 16 ton DMC, pozostaje zgodny z oczekiwaniami. Plany były następujące: 23 proc. w ciężkim segmencie, 24,8 proc. w ciągnikach siodłowych, 15,5 proc. w ciężkich podwoziach oraz 7 proc. w lekkim segmencie 6-16 ton DMC. I wszystkie te liczby obecnie się zgadzają, różnice dotyczą dosłownie dziesiątych części procenta. Rzecz jasna oznacza to ilościowy spadek, jak w każdej marce. Zbigniew Kołodziejek wlał nieco optymizmu – rynek ciężarówek od sierpnia wraca do poziomu znanego z ubiegłego roku i wcześniejszych. We wrześniu ilość zamówień na DAF-y w Europie przekroczyła 1000, dostawy modeli LF, CF, XF do Polski są możliwe do realizacji jeszcze w tym roku. Ba, stock w Polsce stał się mały, wręcz ryzykownie mały wobec zwiększającego się zapotrzebowania.

 

Skrętna, ostatnia oś

         FAW w nomenklaturze DAF-a oznacza model CF lub XF przeznaczony pod zabudowę, z podwoziem 8x4 tridem, z potrójną osią z tyłu: dwiema napędowymi i ostatnią osią wleczoną kierowaną i podnoszoną, 8-tonową. Nośność tridemu wynosi prawnie 27 t, technicznie 36 t. Takie rozwiązanie znajduje się w produkcji od ostatniego kwartału 2019. Jak dowiedzieliśmy się podczas prezentacji, do 25 km/h wychylenie w stronę przeciwną niż przednie koła jest pełne, między 25 km/h a 40 km/h częściowe, ponad 40 km/h nie występuje. A jeżeli kierowca zechce podnieść oś, nawet w pełnym skręcie, to oś najpierw przybiera proste położenie, dopiero potem idzie do góry. Układ kierowania ostatnią osią jest elektrohydrauliczny, ciśnienie jest generowane na miejscu, przy osi. W porównaniu z konstrukcją FAD 8x4, z dwiema osiami skrętnymi z przodu, średnica zawracania jest mniejsza o 4,6 m, zarówno pomiędzy krawężnikami jak i między ścianami. To naprawdę sporo, o czym mogliśmy przekonać się na ciasnym placu, przy manewrach DAF-em XF 480 FAW z zabudową kontenerową niderlandzkiej firmy KTK. także oglądając na telebimach nakręcony wcześniej film z użyciem drona, przedstawiający zwrotność FAD i FAW.

Niewątpliwie FAW nadaje się szczególnie tam, gdzie panuje ciasnota, gdzie wjazd i wyjazd sprawia problem. Może być np. ciężkim hakowcem, betonomieszarką, wozem asenizacyjnym, wywrotką, może przewozić kontenery komunalne, kontenery 20-stopowe, drewno.  

 

Nie tylko pojazdy

         Szeroko pojęta budowlanka to pole do ekspansji DAF-a. Niderlandzka marka jest znana przede wszystkim z ciągników siodłowych, które cieszą się bardzo dobrą opinią. W przypadku podwozi ważna jest sieć odpowiednio przygotowanych handlowców. Całe lata zajęło dopracowanie skutecznych podwozi i przekonanie firm zajmujących się zabudowami, że warto na szerszą skalę współpracować z DAF-em. Żeby ułatwić współpracę, samochody trafiające na polski rynek są fabrycznie przystosowane do zabudowy konkretnej firmy. Zbigniew Kołodziejek wymienił, jako przykład, dwóch potentatów na polskim rynku wywrotek, Meillera i KH Kipper. Takie przystosowanie sprawia, że montaż zabudowy przebiega szybko i sprawnie, bez potrzeby przerabiania elementów samochodu, albo przesuwania komponentów. Wcześniej przedstawiciele DAF-a odwiedzili różnych „zabudowców”, pytając przede wszystkim, co im przeszkadza. Wiadomo, że firmy nadwoziowe nie będą polecały swoim klientom podwozi, na których trudno się pracuje, zwłaszcza w przypadku bardzo specjalistycznych zabudów.

 

Meiller w akcji

Podczas październikowego eventu jednym z samochodów do próbnych jazd w piaszczystym terenie był CF 480 FAD 8x4 z krótką kabiną i tylnozsypową zabudową wywrotczą Meiller Halfpipe typ P436. Objętość półokragłej skrzyni ze stali Hardox 450, o grubości 8 mm na podłodze, 5 mm na ścianach, wynosi około 18,4 m sześc. Masa własna oscyluje wokół 4100 kg, kąt wychyłu to 50 stopni. Rama pomocnicza otrzymała kształt zgodny z profilem ramy podwozia. Półokrągła skrzynia ma strefę ścierania wolną od spawów. Leżącą wewnątrz wahadłową tylną klapę można zdemontować. Rynna zsypowa stanowi przedłużenie podłogi. Hydraulika własna, Meillera, z wielotłokowym siłownikiem, wykonanym w specjalnym procesie, hartowanym i nitrowanym.  

 

Kolejne propozycje

         Poza pojazdem FAW, który stanowił główną atrakcję programu, DAF oferuje dla budowlanki kilka innych, ciekawych pomysłów. CF i XF mogą mieć nową, 10-tonową oś przednią, o symbolu 203N. Stanowi ona dobre rozwiązanie dla aut poruszających się z częściowym załadunkiem, takich jak śmieciarka czy zabudowa z ciężkim żurawiem za kabiną. Oś przeciwdziała przeciążeniu takich pojazdów. Z kolei nowa oś wleczona 160U, z pojedynczym montażem, 7,5-tonowa, może być stosowana np. w hakowcach. 200U, czyli 10-tonowa oś wleczona z bliźniaczym montażem, nadaje się do ciężkich zastosowań, do podwozi z pojedynczą osią napędową.

         Napędzana, podwójna oś w modelach CF i XF ma osiem drążków reakcyjnych, obywa się bez stabilizatorów, które w trudnych, terenowych warunkach, na wybojach nie są dobrą konstrukcją. Stabilizatory zawsze przecież dążą do odciążenia koła znajdującego się niżej. Konstrukcja DAF-a gwarantuje bardzo dobrą trakcję w warunkach off-roadu oraz wysoką stabilność. Wariant oznaczony SR1132T nadaje się do lżejszych zastosowań, nośność tandemu równa się 19 ton. Wariant SR1360T, z nośnością tandemu 21/26 ton skonstruowano do ciężkich zastosowań. HR1670T posiada zwolnice, oferuje nośność tandemu 21/26 ton.

         Właśnie taka najcięższa konstrukcja, HR1670T, znalazła się w DAF-ie CF 10x4 z kierowaną osią podporową. Łącznie kierowane są trzy osie z przodu, wszystkie 10-tonowe. To pojazd do ciężkich prac, przykładowo jako pompa do betonu.

Budowlane wersje DAF-ów posiadają szereg udogodnień, takich jak trzyelementowe, przednie zderzaki, co ułatwia i obniża koszt ich naprawy. Układ ssący może być wyposażony we wstępny filtr powietrza. Szeroka gama przystawek mocy umożliwia wybranie najbardziej odpowiedniej do danej roboty. I tak duży wydatek jest potrzebny zarówno przy zastosowaniu statycznym (pompa podciśnieniowa) jak i dynamicznym (betonomieszarka). Podobnie z małym wydatkiem – statycznie (żurawie i burty wyładowcze), dynamicznie (chłodnia).  

Nie zapominajmy, że „budowlańcem” może być także DAF LF, który w wersji Construction odznacza się podwoziem 19 ton DMC, kątem natarcia 25 stopni i prześwitem 32 cm. Różnych konfiguracji LF-a, od 7,5 tony DMC, można używać w gospodarce komunalnej. Ich wielką zaletą jest promień skrętu, najmniejszy w branży.

 

T&M nr 10/2020

Tekst: Jacek Dobkowski

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE