uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Kolejne wyzwanie Mammoeta

Mammoet wykorzystał moduły THP/SL firmy Goldhofer wykonując wielotonową dostawę dla elektrowni.

To te pojazdy były w stanie pokonywać długie trasy ze stromymi wzniesieniami i ciasnymi zakrętami.

Elektrownia ACWA Power Sirdarya ma moc 1,5 GW i znajduje się w pobliżu miasta Shirin w Uzbekistanie. Pracuje w cyklu kombinowanym, posiada dwa bloki wytwórcze o mocy 750 MW i sprawności ponad 60 proc. To właśnie do niej należało dostarczyć turbiny gazowe o masie ponad 500 t, z kazachskiego portu Bautino. Zadania podjęła się znana firma transportowa Mammoet.

Pagórkowaty teren, ciasne zakręty, wąskie drogi i mosty o ograniczonej nośności to spore wyzwanie. Właśnie ze względu na zróżnicowane ukształtowanie terenu, trasę podzielono na trzy odcinki, a każdy wymagał specjalnie dopasowanego rozwiązania. Wykorzystano moduły Goldhofer THP/SL do dużych obciążeń w połączeniu z dwoma modułami ADDRIVE oraz ADDRONIC do synchronizacji.

 

Szybki początek

Na pierwszym 500-kilometrowym odcinku, głównie po dobrych drogach, do transportu turbin gazowych wybrano 19-osiową kombinację typu side-by-side THP/SL. Do pokonywania wielu stromych wzniesień wykorzystano do pięciu głównych napędów (trzy z przodu i dwa z tyłu). Ciężkie samochody ciężarowe MAN 41.680 z silnikami V8 o mocy 680 KM odpowiadały przez cały czas za wystarczającą przyczepność i siłę pchania.

 

Uzbecki „tor przeszkód”

Drugi odcinek, przez Uzbekistan stanowił kolejne wyzwanie dla zespołu Mammoet. Aby móc pokonywać zakręty, a także uzyskać optymalny rozkład ciężaru na mostach, turbiny gazowe o długości do 15 m i szerokości 6,3 m, ważące ok. 517 t zostały przeładowane na ramę AL600, a następnie zamontowane z przodu i z tyłu na 20-osiowej kombinacji THP/SL P(1+1/2) z ADDRIVE. Umożliwiło to pełną integrację dwóch jednostek ADDRIVE w kombinacji, po to aby uzyskać dodatkową przyczepność i siłę pchania na stromych zboczach. Takie połączenie zapewniało zarówno wystarczającą siłę pociągową do przenoszenia ultraciężkich ładunków pod górę, jak i siłę hamowania potrzebną do bezpiecznej jazdy na zjazdach.

Pełna moc była dostępna po kliknięciu jednego przycisku. Konwój rozpędzano do prędkości 18 km/h (moduły samobieżne ADDRIVE mogą osiągać prędkość do 25 km/h).

Główną przeszkodą dla 100-metrowego i 900-tonowego konwoju na tym odcinku trasy były liczne mosty, których nośność była zdecydowanie za mała jak na taką kombinację. Same 60 linii osi modułów THP/SL o dużej ładowności było niewystarczające, aby spełnić wymagania dotyczące maksymalnego nacisku na oś. Aby obserwować ograniczenia na poszczególnych mostach, eksperci od transportu ciężkiego z firmy Mammoet zastosowali strategię, z której korzystali już wiele razy tzn. umieścili 8-osiowy modułowy pojazd Goldhofer (znany jako przyczepa boczna) bezpośrednio pod wysokim mostem dźwigarowym, aby mógł bezpośrednio przejąć część ciężkiego ładunku. - Ciągłe monitorowanie i regulacja zawieszenia przyczepy typu belly trailer umożliwiły nam bezpieczne i niezawodne przejechanie każdego z mostów w tempie pieszego – mówi Marek Łysko, Operations Manager, Mammoet Kazachstan.

 

Koniec wieńczy dzieło

Na końcowym odcinku podróży Mammoet załadował turbiny do ciężkiego samobieżnego zestawu, który pokonał ostatnie kilometry do elektrowni. - Mogliśmy zaplanować i zrealizować całą operację z taką precyzją, ponieważ wytrzymałe moduły Goldhofer można łączyć z niezwykłą elastycznością i konfigurować spełnić bardzo specyficzne wymagania. Ciągłe wsparcie ze strony działów projektowych i serwisowych firmy Goldhofer pomogło nam zaplanować i zrealizować projekt z zachowaniem najwyższego poziomu inżynierii, bezpieczeństwa i wydajności - opowiada M. Łysko.

 

T&M nr 5/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE