Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Powrót zabytkowego żurawia

Po ponad 50 latach do firmy Liebherr powrócił klasyk, żuraw wieżowy Form 30A/35.

Został odkryty i przywrócony do pierwotnego stanu przez fana Liebherr, Stephana Keima. Centrum żurawi wieżowych Liebherr w Bad Waldsee może pochwalić się nową atrakcją. To żuraw Form 30A/35 zbudowany w 1969 r. Stephan Keim odkrył go kilkanaście lat temu, ratując przed złomowaniem. Zanim żuraw mógł zostać zmontowany w firmie Liebherr, został zdemontowany i przewieziony z Aschaffenburg do Bad Waldsee (350 km) dwoma ciężarówkami. Na miejscu Stephan Keim i zespół mechaników Liebherr zmontowali dźwig w ciągu dwóch dni.

Zwiedzający mogą teraz podziwiać dźwig, jako zabytek przemysłowy na terenie Centrum Żurawia Wieżowego. - Cieszymy się, że ta część historii Liebherr wróciła do nas. Na przestrzeni lat wiele zabytkowych maszyn budowlanych zostało wycofanych z eksploatacji i zezłomowanych. Zachowanie naszej historii jest ważne, a Stephan Keim wniósł do tego istotny wkład – mówi Michael Goll, dyrektor ds. globalnej komunikacji i rozwoju organizacyjnego w Liebherr-Werk Biberach.    Sama renowacja Formy 30A/35 trwała około roku. - Kiedy go kupiłem, dźwig był zniszczony. Skonstruowany w lipcu 1969 r. żuraw był całkowicie zardzewiały, a wiele jego elementów zostało poważnie uszkodzonych lub zepsutych. Całość wymagała wypiaskowania i odmalowania - mówi Stephan Keim dodając, że wymieniono praktycznie każdą śrubkę, odrestaurowano szafę sterowniczą, a także liny i okablowanie.

W renowacji wykorzystano wiele fabrycznych części, które Liebherr nadal ma na stanie. Liebherr dostarczył również 120 l oryginalnego żółtego lakieru. - Duże wyzwanie stanowiła kabina operatora. Całkowicie zardzewiała, a blachy były podziurawione - mówi Stephan Keim. Wspomagany przez swojego ślusarza odtworzył blachy z dokładnością co do milimetra, tak aby były nie do odróżnienia od oryginału. Dziś żuraw ma plakietkę kontrolną UVV (rozporządzenie o zapobieganiu wypadkom) i znowu jest w pełni sprawny.

Liebherr Form 30A/35 był produkowany od 1962 r. do połowy lat siedemdziesiątych. Należał do najpopularniejszych dźwigów średniej wielkości w tamtym okresie. Wyprodukowano ok. 3 tys. egzemplarzy. W połowie lat siedemdziesiątych na rynek wszedł nowy, w pełni zmodyfikowany typ żurawi (łatwiejszy w transporcie i bardziej opłacalny od poprzedników). Mimo że stopniowo znikał z placów budowy, Form 30A/35 zapoczątkował nową erę w konstrukcji dźwigów, był pierwszym urządzeniem tego rodzaju skonstruowanym z rurowych i pustych profili zamiast poprzednio stosowanych profili L. W zmodernizowanej formie ta metoda konstrukcji jest nadal stosowana w żurawiach wieżowych Liebherr.

 

T&M nr 2/2022

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE