Gąsienicowi mocarze

W parkach maszynowych przedsiębiorstw budowlanych znaczący udział mają koparki gąsienicowe. 

Producenci zgodnie komunikują, że nowe modele są uniwersalnymi maszynami, o większej wydajności niż koparki poprzednich generacji. Segment koparek, w tym także gąsienicowych, pozostaje od lat jednym z głównych, jeśli nie główną częścią rynku maszyn budowlanych. To właśnie na tego rodzaju maszynach, wielu producentów opiera w dużej mierze swą sprzedaż. Maszyny stosowane są głównie w budownictwie, zbierając pozytywne opinie za swą zwrotność, wytrzymałość, a także zdolność poruszania się w mocno pofałdowanym terenie. Koparki gąsienicowe trafiają jednak także do innych sektorów. Są to zarówno maszyny nowe, jak i używane, głównie z tzw. rynku wymiany. Przyjrzyjmy się ofertom kluczowych dostawców koparek gąsienicowych z przedziału 18-25 t.

 

Rynkowa dynamika

Dostawcy maszyn Liebherr podkreślają, że rynek koparek gąsienicowych w Polsce jest obecnie w fazie stabilnego wzrostu, napędzanego inwestycjami w infrastrukturę i budownictwo, przy jednoczesnych wyzwaniach związanych z globalnymi trendami ekonomicznymi i regulacyjnymi. Firmy działające w tym sektorze powinny zwracać uwagę na innowacje technologiczne oraz na dostosowanie się do obowiązujących norm środowiskowych.

W firmie Amago (koparki Hyundai) akcentują to, że rośnie zapotrzebowanie na maszyny, które spełniają rygorystyczne normy emisji spalin Stage V. Klienci poszukują nowoczesnych koparek, wyposażonych w zaawansowane technologie. – Inwestycje w innowacyjny, ekologiczny i wydajny sprzęt stają się priorytetem, aby zoptymalizować koszty i zwiększyć konkurencyjność – dodają w Amago.

Podobną opinię prezentuje Łukasz Granek, specjalista ds. sprzedaży w Kiesel – Hitachi zaznaczając, że coraz większą popularność zyskują nowoczesne systemy wspomagania i osprzęt oparty o szybkozłącza hydrauliczne. To z kolei wymaga inwestycji w jakościową koparkę zdolną do pracy z tego typu narzędziami. – Maszyna musi dziś stanowić dobrą bazę pod potencjalną ekspansję. Cieszymy się, że to właśnie nasze rozwiązania zyskują coraz większe uznanie, pomimo spadkowej tendencji całego segmentu maszyn względem zeszłego roku. To dla nas jasny sygnał, aby się nie zatrzymywać i dalej dostarczać najwyższej jakości maszyny: od minikoparek przez potężne koparki dla branży wydobywczej – dodaje Ł.Granek.

Na rosnące wymagania środowiskowe i postępującą digitalizację branży budowlanej zwraca uwagę również Łukasz Gawin, menedżer ds. zarządzania produktami Volvo Maszyny Budowlane. – Obserwujemy silny popyt na rozwiązania hybrydowe, a także rosnące zainteresowanie systemami telematycznymi, które optymalizują efektywność pracy maszyn. Pomimo wyzwań związanych z wyższymi kosztami materiałów i surowców, popyt na nowoczesne koparki pozostaje stabilny, napędzany przez duże projekty infrastrukturalne oraz rosnące wymagania dotyczące produktywności i redukcji emisji. Jako Volvo Construction Equipment koncentrujemy się na dostarczaniu rozwiązań, które łączą naszą tradycyjną niezawodność z najnowszymi technologiami – podsumowuje Ł.Gawin.

 

Jak wybierać?

Konstruktorzy Liebherra przypominają generalną zasadę, że koparkę gąsienicową warto wybrać wówczas, gdy prace odbywają się na trudnym terenie, wymagają dużej stabilności, głębokich wykopów lub długotrwałej eksploatacji w trudnych warunkach terenowych (kołowe sprawdzą się lepiej na utwardzonych powierzchniach i w sytuacjach, gdy liczy się szybkie przemieszczanie między miejscami pracy).

Ł. Gawin (Volvo) dodaje do tego, że koparki gąsienicowe sprawdzają się idealnie na miękkim, błotnistym podłożu oraz stromych zboczach, gdzie zapewniają lepszą stabilność i niższy nacisk jednostkowy na grunt. W przypadku długotrwałych robót ziemnych w jednej lokalizacji, gdzie nie ma potrzeby częstego przemieszczania maszyny, gąsienice oferują również większą siłę uciągu i precyzję pracy.

Ł.Granek (Kiesel – Hitachi) potwierdza, że to właśnie podwozie gąsienicowe w maszynach budowlanych zapewnia niezrównaną stabilność, bez konieczności stosowania dodatkowych elementów, takich jak podpory. Maszyna zyskuje większą siłę uciągu w trudnym terenie, co przekłada się na efektywną pracę z ciężkim osprzętem – młotami hydraulicznymi o dużej masie, nożycami czy długimi ramionami. – Gąsienice zyskują większą powierzchnię styczną z podłożem nawet wtedy, gdy jest nierówne czy pochyłe. Dlatego koparki z takim podwoziem nie mają problemu z wjazdem na duże pochyłości, co okazuje się bardzo przydatne przy wyjeździe z wykopów lub pokonywaniu wzniesień. Jeśli chcesz uzyskać najwyższą stabilność maszyny, pierwszym wyborem powinna być koparka z napędem gąsienicowym. Nawet jeśli teren jest niesprzyjający, gąsienice poradzą sobie z zachowaniem trwałości kontaktu z podłożem – konkluduje Ł.Granek.

 

CASE

Historia marki Case sięga 1842 r. Ponad 180 lat doświadczenia sprawia, że firma łączy tradycję z nowoczesną technologią. Przykładem jest model CX210E, maszyna od lat pozostająca najpopularniejszym wyborem w ofercie Case.
koparka2Koparka CX210E ma masę roboczą do 22,3 t, a napędzana jest 6-cylindrowym silnikiem FPT NEF o mocy 124 kW/169KM, zgodnym z wymaganiami normy Stage V. Rozwiązanie pozbawiono układu EGR, co upraszcza konstrukcję i zwiększa trwałość, a moment obrotowy 657 Nm (przy 1.600 obr./min) ma gwarantować odpowiednio wysoką moc przy relatywnie niskim zużyciu paliwa. CX210E wyposażono w inteligentny układ hydrauliczny (CIHS) oraz dwie pompy o wydajności 2 × 211 l/min. CIHS, będący „znakiem firmowym” Case połączono z nowymi trybami pracy i regulowanymi ustawieniami hydraulicznymi. Operator ma do dyspozycji cztery tryby pracy, z niezależnym położeniem przepustnicy. To umożliwia precyzyjne dopasowanie do wymagań. Tryb SP (Super Power) służy maksymalizowaniu produktywności (jak w Serii D) i ma przepustnicę ustawioną na maksymalnej mocy. Tryb P (Power) zastępuje tryb H i A w Serii D, z ustawieniami przepustnicy od 1 do 10. Tryb E (Eco) ma zmaksymalizować oszczędności paliwa, z ustawieniami przepustnicy od 1 do 10. To nowość, Eco zmniejsza zużycie paliwa dzięki selektywnemu sterowaniu silnikiem i pompą w zależności od ruchu (utrzymuje maksymalny moment obrotowy pompy, jednocześnie minimalizuje zużycie paliwa podczas pracy przy niewielkiej sile). Tryb L (Lifting) dostosowano głównie do przenoszenia obiektów ze stale aktywnym zwiększeniem mocy i ostrzegania o przeciążeniu (ustawienia przepustnicy od 1 do 6). Wybór dostępnych trybów pracy może zostać zablokowany przez właściciela maszyny. W kabinie koparki zwraca uwagę m.in. ergonomiczny fotel pneumatyczny z podgrzewaniem, jak również system kamer dający widoczność w zakresie 270 st.

koparka1Caterpillar ma m.in. koparkę Cat 323. Posiada szereg systemów i technologii pomagających zwiększyć wydajność pracy. Standardowy Grade Assist umożliwia operatorowi łatwiejsze zachowanie płaszczyzny, regulację kąta łyżki i utrzymanie gąsienic na ziemi podczas realizacji trudniejszych zadań. Opcjonalny system Cat Grade z zaawansowaną funkcją 2D lub 3D pozwala na tworzenie i edytowanie projektów powierzchni na drugim monitorze dotykowym. Jest też system rozpoznający osprzęt roboczy i umożliwiający śledzenie jego położenia. Z kolei system ważenia Cat Payload pomaga zoptymalizować załadunek. Dodatkowe konfiguracje zawierają tryb Smart, umożliwiający automatyczne dostosowanie mocy silnika i układu hydraulicznego do warunków pracy. Vision Link to natomiast chmurowa aplikacja umożliwiająca racjonalne zarządzanie flotą, zapewniając dostęp do najważniejszych informacji – niezależnie od wielkości floty czy marki sprzętu (dane ze sprzętu, na bieżąco przesyłane są do scentralizowanego oprogramowania, a dostępne na komputerze stacjonarnym lub urządzeniu mobilnym). Koparkę można uruchomić kluczykiem z Bluetooth lub z pomocą indywidualnego kodu operatora.

Układ hydrauliczny dysponuje maksymalnym przepływem na poziomie niemal 430 l/min. Jednym z ciekawych rozwiązań jest funkcja automatycznego rozgrzewania oleju hydraulicznego w niskich temperaturach oraz trójpoziomowa filtracja układu paliwowego (zapobiega zanieczyszczeniu podczas pracy).

Do napędu maszyny służy fabryczny silnik wysokoprężny Cat C7.1,l przystosowany do stosowania paliwa typu biodiesel, oleju napędowego ze źródeł odnawialnych, HVO (uwodorniony olej roślinny) lub gazu ziemnego (skroplony w technologii GTL – gas-to-liquid, w stężeniu 100 proc.). Posiada trzy wybieralne tryby mocy oraz funkcję automatycznego sterowania prędkością obrotową. Moc maksymalna jednostki wynosi 128 kW/175 KM, a masa robocza maszyny to 25 t.

Kabina posiadać może fotel z regulacją pneumatyczną i funkcją podgrzewania (Deluxe) lub pneumatycznie regulowany fotel z podgrzewaniem i wentylacją powietrzną (Premium). Elementem wyposażenia kabiny jest dotykowy monitor LCD o przekątnej 254 mm (10 cali).

 

HITACHI

Producent koparek gąsienicowych Hitachi serii Zaxis 7 podkreśla, że pozostają one konkurencyjnym rozwiązaniem m.in. ze względu na ponadprzeciętną jakość komponentów i materiałów. Koparki z zakresu od 13 do 35 t są objęte 7-letnią gwarancją (8.000 mth).

koparka4ZX160LC-7 to koparka hydrauliczna o ciężarze roboczym 17,7-19 t, a napędzana silnikiem o mocy 101 kW/137 KM. Łyżka nasypowa może mieć poj. 0,52-0,82 m sześc. Nieco większa (do 0,91 m sześc.) może być łyżka stosowana w wariancie ZX180LC -7/ ZX180LCN-7. Jednostka napędowa jest w tym przypadku identyczna jak u poprzednika, a maszyny mają ciężar roboczy 18,9-20,5 t.

Dodatkowe opcje, takie jak narzędzia Hitachi do prac ziemnych pozwalają podnieść wydajność koparki. Aplikacja ConSite Pocket umożliwia zdalne monitorowanie floty i zarządzanie nią. System kamer Aerial Angle i monitor LCD odpowiadają za należytą widoczność miejsca pracy. Zmniejszono promień obrotu. ZX180-7 podnosi bezpieczeństwo, a zintegrowana konsola i amortyzowany fotel umożliwiają lepszą kontrolę i przyczyniają się do zmniejszenia zmęczenia operatora. Wskaźnik ECO na monitorze wskazuje sposoby obniżenia zużycia paliwa i redukcji kosztów.

Zaxis to również koparki oznaczone ZX210LC-7 / ZX210LCN-7 z silnikami o mocy 128 kW/174 KM. Ciężar roboczy wynosi w tym przypadku 21,9–23,9 t, a łyżka nasypowa może mieć 0,51-1,2 m sześc. pojemności. Podobna jednostka napędowa stosowana jest także w modelu ZX225US-7 (ciężar roboczy 24,8-29,1 t oraz ZX225USR-7 – 24,8-25,8 t). Również w tym przypadku łyżki mogą mieć poj. do 1,2 m sześc.

 

HYUNDAI

Oferta, koparek gąsienicowych Hyundai (Amago) w przedziale 18-25 t obejmuje m.in. model HX180AL – maszynę adresowaną do pracy w miejscach, gdzie liczy się głównie precyzja i efektywność. Są też HX210AL i HX220AL – wszechstronne koparki, łączące w sobie wydajność i moc, sprawdzające się w szerokim spektrum zastosowań, od budownictwa po cięższe prace ziemne oraz HX235ALR – model z wysięgnikiem typu „long reach”, zaprojektowany do prac wymagających dużego zasięgu i głębokości, a także HX235ALCR – koparka o zwartej konstrukcji, do pracy głównie w miejskich warunkach i na ciasnych placach budowy (optymalny promień obrotu).

koparka4Najnowszy model, Hyundai HX210AL, zaprojektowano by sprostać wymaganiom normy emisji spalin Stage V. Sercem maszyny jest silnik Cummins B4.5. Zastosowano w nim zintegrowany układ oczyszczania spalin bez konieczności stosowania układu EGR, co przekładać się ma na większą niezawodność, łatwiejszą konserwację oraz oszczędność paliwa. Dzięki innowacyjnym technologiom, m.in. systemowi EPFC (Electronic Pump Flow Control), maszyna zarządza zużyciem paliwa, a takie funkcje jak wskaźnik eko czy raporty eko pomagają operatorowi w wykształceniu nawyków optymalizujących pracę. Dodatkowo, tryb podnoszenia zwiększa udźwig i precyzję, a funkcja automatycznego wyłączania silnika redukuje zużycie paliwa podczas przestojów.

HX210AL stworzono z myślą o trwałości i ciągłej gotowości do pracy. Wzmocniono konstrukcję ramy oraz moduł chłodzenia. Podwozie z dziewięcioma rolkami dolnymi minimalizuje zużycie gąsienic i ma zapewniać stabilność nawet w najtrudniejszych warunkach. Operator maszyny ma do dyspozycji 8-calowy ekran dotykowy oraz wielofunkcyjny przełącznik. System Miracast pozwala na bezprzewodowe połączenie ze smartfonem. Hyundai stawia na wszechstronną ochronę, maszynę wyposażono w system kamer 360 st. (AAVM – Advanced Around View Monitoring) z inteligentnym wykrywaniem ruchomych obiektów. Alarm przypominający o zapięciu pasa oraz elektronicznie sterowany hamulec obrotu mają gwarantować bezpieczne środowisko pracy.

System zdalnego zarządzania Hi Mate pozwala na stałe monitorowanie maszyny, a aplikacja Mobile Fleet dostarcza kluczowe dane o wydajności floty. Aby ułatwić konserwację, wydłużono do 1.000 godzin czas eksploatacji filtra paliwa.

 

KOBELCO

Model SK210(SN)LC-11E to popularny produkt w gamie koparek Kobelco (w Polsce sprzedaje je BH Ruda). Maszyna waży 22,5 t, długość transportowa to 9,5 m przy wysokości nieco ponad 3 m. Czerpak ma poj. 0,8 m sześc. Maksymalny zasięg to 9,9 m, a głębokość kopania 6,7 m. Jednostką napędową koparki jest chłodzony cieczą, czterosuwowy, 4,6-litrowy silnik wysokoprężny Yanmar 4TN107FTT o mocy 127 kW/173 KM z turbosprężarką.

koparka5Silnik spełnia wymagania europejskiej normy emisji spalin Stage V. Podczas uruchamiania silnika, dla większego bezpieczeństwa, wymagane jest podanie hasła.

System hydrauliczny koparki składa się z osiowych pomp tłokowych oraz dodatkowej pompy zębatej i pilotowej pompy zębatej. Maksymalny przepływ w układzie wynosi 2 x 220; 40,6 oraz 20 l/min. Tryby natężenia przepływu i ciśnienia roboczego łyżki, młota, wibratora i chwytaka obrotowego są ustawiane przed dostawą, co umożliwia natychmiastowe rozpoczęcie pracy. Ustawienia trybu dla innych narzędzi, takich jak obrotnica przechylna, można łatwo dodawać lub zmieniać. Funkcja Independent Travel pozwala na wybranie niezależnego trybu jazdy (przydziela się jedną pompę hydrauliczną do jazdy, a drugą do osprzętu). W koparce SK210(SN)LC-11E zastosowano nowe sterowanie hydrauliczne, które reaguje na krótsze skoki dźwigni, dzięki czemu ruch jest szybszy i bardziej precyzyjny.

Kabinę operatora, standardowo wyposaża się w komfortowy fotel Grammer z zawieszeniem pneumatycznym i ogrzewaniem, system klimatyzacji, radio DAB+ z USB i Bluetooth oraz zestaw głośnomówiący. Konsolę sterującą zintegrowano z siedziskiem. Oświetlenie drzwi LED włącza się automatycznie, np. wówczas, gdy zapłon jest wyłączony (łatwe wchodzenie i wychodzenie z maszyny w nocy). Do dyspozycji operatora jest także 10-calowy monitor. Duży wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości pokazuje razem obrazy z prawej, lewej i tylnej kamery w czasie rzeczywistym. Pozwala to podnieść poziom bezpieczeństwa na placu budowy.

Kobelco oferuje dla swoich maszyn system telematyki Komexs (Kobelco Monitoring Excavator System), który do przesyłu danych wykorzystuje komunikację internetową i satelitarną. Gdy koparka jest wyposażona w ten system, dane dotyczące działania maszyny, takie jak godziny pracy, lokalizacja, zużycie paliwa i status konserwacji można uzyskać zdalnie w każdym miejscu na świecie, w dowolnym momencie.

 

KOMATSU

Komatsu PC220LC-12 to maszyna z silnikiem o mocy 129 kW/173 KM przy 2.000 obr/min. Masa eksploatacyjna wynosi 24-24,9 t, a poj. łyżki to 1,8 m sześc. koparka6Wśród kluczowych cech producent wymienia: oszczędny, sterowany elektronicznie układ hydrauliczny; szybki i mocny przesuw osprzętu roboczego; siłę kopania na ramieniu i na łyżce zwiększoną o 7 proc.; nowy, precyzyjny miernik obciążenia; sterowanie maszyną 2D w standardzie. Producent akcentuje też bezproblemową integrację z tiltrotatorem typu „plug-and-play”. Wśród elementów decydujących o bezpieczeństwie jest dwuwymiarowe ograniczenie ruchu maszyny (tzw. wirtualne ściany), system monitorowania otoczenia KomVision (360 st.), jak również system zapobiegający przewróceniu się maszyny oraz wskaźnik kierunku jazdy.

Producent zwraca uwagę na relatywnie dużą kabinę koparki. Do wyboru sa fotele w wersji standardowej i premium. Obsługę ułatwiają programowalne dżojstiki elektroniczne ze zintegrowaną funkcją kierowania. Zastosowano panel z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości. Rozruch odbywa się bezkluczykowo (system identyfikacji operatora). Dostawca akcentuje również praktycznie nieograniczone możliwości dostosowania ustawień maszyny do preferencji operatora (funkcje obrotu automatycznego, obrotu do linii, jazdy wzdłuż wyznaczonej linii oraz trójwymiarowego ograniczenia ruchu maszyny). Zastosowano też zaawansowany system ważenia ładunku, jak również wspomaganie automatycznego profilowania powierzchni z automatycznym opuszczaniem wysięgnika.

Istotnym elementem w kabinie jest panel z ekranem dotykowym o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 10,1 cala. Łączność Smart Construction Remote i Fleet Lite są oferowane standardowo. Koparkę PC220LC-12 można w dowolnym momencie zmodernizować do wersji iMC 3.0 za pomocą łatwego w montażu zestawu.

 

LIEBHERR

R 920 Compact Litronic to koparka najnowszej generacji, o masie operacyjnej 18,75-21,9 t. Jednostka napędowa dysponuje mocą 110 kW/150 HP. Producent podkreśla m.in. relatywnie niskie zużycie paliwa, średnio 9,19 l na godzinę pracy. Maszyna posiada automatyczny wyłącznik biegu jałowego. koparka7Podwozie bazuje na ramie X, jest łatwe do zabezpieczenia dzięki zintegrowanym oczkom. Dostępne różne kombinacje podwozia i lemieszy podporowych. Opcjonalnie oferowane są gumowe nakładki gąsienic do zastosowań miejskich. Bezpieczeństwo pracy ma zagwarantować m.in. panoramiczna szyba zapewniająca odpowiednie pole obserwacji, jak również kamera z tyłu oraz po prawej stronie. Dla ułatwienia dostępu do kabiny zastosowano podnoszoną konsolę. W sytuacji awaryjnej, możliwe jest wyjście z kabiny przez tylną szybę. Przednią szybę wykonano z laminowanego i przyciemnianego szkła.

Producent zwraca też uwagę na łatwość obsługi koparki, punkty serwisowe, jak również wskaźnik poziomu oleju silnikowego i dyszel są dostępne z poziomu podłoża. Standardowy zawór odcinający umieszczono na wylocie zbiornika hydraulicznego, zastosowano automatyczny, scentralizowany układ smarowania.

Miejsce pracy operatora jest klimatyzowane. Do dyspozycji jest fotel z zawieszeniem pneumatycznym i zawieszeniem pionowym i poziomym. Obsługę maszyny ułatwia 7-calowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości.

 

VOLVO

Wśród koparek Volvo z zakresu 21- 26,4 t jest maszyna Volvo EC230 zasilana 175-konnym (129 kW) dieslem. Produktywność maszyny wynika m.in. z zastosowania systemu Volvo Active Control oraz Dig Assist z pokładowym systemem ważenia. Nowy system Volvo Co-Pilot posiada wyświetlacz o przekątnej 12,8” i rozdzielczości Full HD. W połączeniu z nowym systemem bocznych i tylnych kamer HD ma zapewniać operatorowi maszyny szersze pole widzenia. Zastosowane ulepszenia sprzętowe i programowe odpowiadają za większą precyzję sterowania podczas pracy z systemem Dig Assist. Na wydajność wpływają też: efektywny układ elektrohydrauliczny, jak również funkcje priorytetu ruchu wysięgnika/obrotu maszyny.

koparka8Producent podkreśla, że EC230 wyróżnia się wydajnością, ale i trwałą konstrukcją, radząc sobie z dużymi obciążeniami oraz trudnym terenem. Sprawdza się zarówno w budownictwie ogólnym, drogowym, jak i przy realizacji bardziej specjalistycznych zadań.

Komfort pracy operatora wynikać ma m.in. z możliwości personalizacji ustawień. System Smart View posiada funkcję wykrywania przeszkód, a radar ostrzega o obiektach poza polem widzenia (Volvo Smart View z funkcją wykrywania przeszkód współpracuje z kamerami i nowym systemem wykrywania radarowego, zapewniając operatorowi maszyny widok we wszystkich kierunkach; zaawansowana technologia potrafi identyfikować przeszkody, takie jak ludzie lub przedmioty, pozwalając operatorowi podjąć odpowiednie działania). Osobne alarmy informują o wykryciu osób lub przeszkód.

Czynności serwisowe można wykonywać z podloża, w jednym miejscu umieszczono filtry i punkty smarowania (szybka wymiana oleju). Ograniczeniu zużycia paliwa sprzyja optymalizacja pracy pompy silnika przy prędkościach obrotowych silnika 1.600 obr./min, jak również inteligentny, główny rozdzielacz sterujący (MCV)

Płynną obsługę mają ułatwiać nowe dżojstiki. Producent podkreśla, że kabina wyróżnia się obniżonym poziomem hałasu i ma wbudowaną osłonę przeciwsłoneczną oraz ulepszoną klimatyzację (HVAC). W kabinie można przewodowo lub bezprzewodowo naładować telefon komórkowy. Dostępne są również gniazda USB.

 

T&M nr 9/2025

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh