uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Bogactwo wyboru

Ładowarki to jedne z popularniejszych maszyn budowlanych.

Kołowe maszyny sprawdzają się głównie w transporcie ziemi, piasku, kruszyw i innych materiałów stosowanych w budownictwie, przemyśle, rolnictwie, ale stosowane są też w sektorze recyklingu, przetwórstwie odpadów, wyburzaniu, górnictwie czy w kamieniołomach.

Ładowarki są w istocie nośnikami osprzętu, mogącymi realizować różnego rodzaju zadania, a wyposażonymi w szereg nowoczesnych rozwiązań. Kołowe maszyny podnoszą tempo wykonywanych prac, nawet na niewielkich przestrzeniach. Dodatkowym atutem może być ich dostosowanie do pracy na zróżnicowanych terenach. Dobrze jeśli maszyny łączą w sobie bezpieczeństwo oraz intuicyjną obsługę, co sprawia, że są przyjazne dla operatorów. Dla użytkowników ważny jest też dostęp do możliwie szerokiej palety wyposażenia, zapewniającego odpowiednie dopasowanie maszyn do różnych zastosowań. W ofertach dostawców ładowarek są zarówno stosunkowo niewielkie modele, jak również takie, których masa osiąga dziesiątki ton. My przyglądamy się głównie tym najpopularniejszym, z zakresu 20-25 t.

 

Moc i wydajność

Średniej wielkości maszyny Caterpillar 972 XE mają przekładnię bezstopniową (płynne i dynamiczne przyspieszanie oraz szybkie przemieszczanie się na pochyłościach). Zaawansowane sterowanie siłą napędową zwiększa efektywność załadunku z pryzm, minimalizując przy tym zużycie opon. Funkcja Autodig z automatycznym ustawianiem opon pomaga maksymalnie napełniać łyżkę, natomiast funkcja Profile pozwala jednym naciśnięciem przycisku zoptymalizować ustawienia maszyny dla różnych zastosowań. W łyżkach o zwiększonej wydajności (z serii Performance) zastosowano rozwiązanie pozwalające optymalnie dopasować kształt łyżki do parametrów roboczych układu zawieszenia osprzętu (dokładniejsze napełnianie i lepsze utrzymywanie materiału). Opcjonalnie można dodać automatyczne blokady mechanizmów różnicowych z przodu i z tyłu. Oszczędności paliwa (średnio o ok. jedną trzecią w stosunku do maszyny poprzedniej generacji) sprzyja ścisłe zintegrowanie przekładni bezstopniowej Cat, silnika oraz układu hydraulicznego i układu chłodzenia. Istnieje możliwość osobnego sterowania prędkością obrotową silnika i prędkością maszyny, co poprawia efektywność pracy, precyzję sterowania i łatwość obsługi. Obniżenie znamionowej prędkości obrotowej silnika zmniejsza ponadto zużycie podzespołów i emitowany hałas.

Rodzina Liebherr L 550 – L 586 XPower to kolejne z innowacyjnych maszyn. Elementy napędowe zamontowano w tylnej części kół, ładowarka działa jak naturalna przeciwwaga i jest jej częścią. Dostawca zwraca uwagę na optymalne rozłożenie ciężaru skutkujące wyższymi obciążeniami destabilizującymi, a co za tym idzie większą produktywnością. O wysokim momencie obrotowym w dolnym zakresie ramienia podnoszącego decyduje kinematyka typu Z. Napęd jezdny Liebherr XPower łączy hydrostatykę z mechaniką. Interakcja dwóch typów napędów odbywa się automatycznie i dostosowywana jest do danej operacji. Modułowa konstrukcja łyżki (dla niektórych wersji) umożliwia indywidualną konfigurację, odpowiednią dla każdego zastosowania.
Za efektywne zarządzanie maszyną odpowiada m.in. LiDAT – autorski system transmisji danych i pozycjonowania firmy Liebherr.

Volvo ma ładowarki L150H, L180H i L220H wyposażone w nową skrzynię biegów i szereg udoskonalonych technologii. Dzięki nim inżynierom udało się zwiększyć produktywność maszyn o 10 proc. w stosunku do poprzedniczek z serii G. Istnieje możliwość wyposażenia maszyn w jedną lub wiele dźwigni co pozwala dostosować je do potrzeb i zapewnić precyzyjne sterowanie funkcjami hydraulicznymi. Trzy tryby pracy układu hydraulicznego o różnych poziomach czułości pozwalają osiągnąć maksymalną wydajność podczas każdej operacji. Istotnym rozwiąznaiem jest funkcja poziomowania łyżki. Łyżka samoczynnie wraca do ustawienia poziomego zarówno z pozycji wyładunku, jak i z pozycji podwiniętej, usprawniając pracę operatora. Z myślą o maksymalnej stabilności i sprawności ładowarki kołowe z serii H wyposażono w nowy układ przeniesienia napędu, który harmonijnie współdziała z silnikiem i mostami. Nowy zmiennik momentu pozwala na uzyskanie większego wyjściowego momentu obrotowego, co przekłada się na lepsze osiągi przy małych prędkościach. Zredukowano stopnie między przełożeniami (zwiększenie przyspieszenia i poprawa płynności pracy). Nową generację układu hydraulicznego z funkcją wykrywania obciążenia zaprojektowano tak, aby poprawić współpracę z osprzętem oraz zwiększyć prędkość podnoszenia i opuszczania wysięgnika, co przekłada się na krótsze cykle pracy. Poszerzono gamę specjalistycznego osprzętu, np. do przemieszczania bloków można zastosować specjalne widły do bloków, ząb wyrywający czy ramię do odciągania bloków, natomiast do przemieszczania dłużyc przydaje się gama chwytaków ogólnego przeznaczenia, chwytaków do sortowania i chwytaków rozładunkowych. Nowe są łyżki przeładunkowe (zmieniona konstrukcja, lepsze zabezpieczenie przed rozsypywaniem). Aby zapobiegać wysypywaniu i ograniczać wstrząsy, można zamówić opcjonalny układ amortyzacji wysięgnika BSS, który załącza się automatycznie w zależności od wybranego biegu lub prędkości.

Ładowarka LiuGong 856H napędzana jest silnikiem Cummins B6.7, EU Stage V 168 kW (225 KM) przy 2.000 obr./min.
Maszyna o niemal 20-tonowej masie dysponuje łyżką o pojemności 2,6-5,6 m sześc. Silnik zsynchronizowano ze skrzynią biegów ZF. Ma zapewnić optymalną moc przy relatywnie niskim zużyciu paliwa, zwiększając siłę odspajania i ładowność. Ponadto zastosowano mosty napędowe przystosowane do większych obciążeń, dzięki czemu ładowarka radzi sobie w każdych warunkach terenowych. Inteligentny układ hydrauliczny ma poprawiać osiągi przy niskiej prędkości silnika oraz reakcję układu kierowniczego, a także zwiększa prędkość ruchu wysięgnika. Łyżki ładowarek nowej serii H umożliwiają szybsze i łatwiejsze ładowanie ciężkich materiałów, co oznacza oszczędność czasu, obniżenie zużycia paliwa i mniej uszkodzeń. Podczas testów nowe łyżki umożliwiły zwiększenie produktywności o 14 proc. a zużycie paliwa spadło o 15 proc. Obniżono również ryzyko uszkodzenia łyżki i zębów dzięki wzmocnionemu i odpornemu na zużycie ostrzu. Stabilność, przyczepność i zdolność przenoszenia dużych ładunków to trzy kluczowe cechy mostów ZF. Mosty z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu radzą sobie z dużymi obciążeniami statycznymi (do 22 t) i dynamicznymi (do 18 t) w najcięższych warunkach terenowych. Równomierne rozłożenie naprężeń znacząco zwiększa trwałość wysięgnika i dźwigni w układzie roboczym typu Z. Wzmocniono sworznie oraz mocowanie wysięgnika do ramy. Zoptymalizowana geometria układu roboczego typu Z zwiększa siłę odspajania, ma zapewniać operatorowi większą widoczność, poprawiać stabilność i pozwalać na osiągnięcie większych prędkości ruchów roboczych.

Maszyny Develon (dawniej Doosan) oznaczone DL220-7 i DL250-7 posiadają m.in. w płynnie działający i responsywny układ hydrauliczny oraz złącza pomocniczego układu hydraulicznego. Wyposażone są w standardzie w trzycewkowy zawór z funkcją regulowanego przepływu i blokady dla osprzętu napędzanego hydraulicznie (czterocewkowy zawór dostępny jest jako wyposażenie opcjonalne w obu modelach). Standardowe pojemności łyżki modeli DL220-7 oraz DL250-7 to odpowiednio 2,3 i 2,5 m sześc. Ramię podnoszące z układem kinematycznym typu Z odpowiada za dużą moc wyrywającą i udźwig, a duży kąt zrzutu pozwala na efektywny wyładunek materiałów lepkich. Obie ładowarki dostępne są w wersji HL oferującej ramię do wysokiego podnoszenia oraz przeciwciężar 300 kg, gdzie potrzebne są większa wysokość zrzutu i wszechstronność. DL220-7 i DL-250-7 oferują w standardzie automatyczną, 4-biegową skrzynię biegów powershift oraz mechanizm różnicowy z automatycznym ograniczeniem poślizgu (LSD). Wyposażenie opcjonalne obejmuje 5-biegową skrzynię biegów powershift z funkcją blokady przetwornika momentu obrotowego oraz osie HDL, zapewniające lepszą przyczepność dzięki hydraulicznej blokadzie mechanizmu różnicowego, szczególnie przy większym obciążeniu. Hydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego może być automatycznie aktywowana przy pełnym momencie obrotowym bez żadnego działania wymaganego od operatora. Poprawiono układ napędowy, aby zapewnić operatorom zwiększenie prędkości jazdy do maksymalnie 40 km/h. Moc w DL220-7 i DL250-7 zapewnia 6-cylindrowy silnik DL06V Stage V o mocy odpowiednio 119 kW (162 KM) oraz 128 kW (174 KM).

Sporo argumentów ma też maszyna Hidromek HMK635 WL z silnikiem Mercedes-Benz MTU6R1000. Dostawca zwraca uwagę na wysoką moc i moment obrotowy generowany porzez tę chłodzoną cieczą, turbodoładowaną jednostkę. Moc maksymalna wynosi 282 KM (208 kW) przy 2.100 obr./min. Za przeniesienie napędu odpowiada automatyczna skrzynia biegów do ciężkich prac (5 biegów do przodu, 3 biegi do tyłu). Napęd przenoszony jest na cztery koła. Zastosowano system umożliwiający uruchomienie silnika tylko w położeniu neutralnym skrzyni biegów, jak również elektroniczny hamulec postojowy. Producent maszyny akcentuje też to, że zastosowano zamknięty, centralny układ hydrauliczny z pompami wielotłoczkowymi o zmiennym wydatku typu LS. Maksymalny wydatek pompy sięga 283 l/min. Trwałość gwarantować mają m.in. osie o dużej wytrzymałości, zwolnice planetarne, jak również 26-stopniowa oscylacja na tylnej osi.

Hyundai HL 970 A to ładowarka z układem hydraulicznym wykrywającym obciążenie. Na wydajność wpływają ponadto: dokładny system ważenia; pedał Eco (opcja), raport ekologiczny, inteligentny tryb zasilania, hydrauliczna blokada mechanizmu różnicowego, 5-biegowa skrzynia ze sprzęgłem blokującym, jak również inteligentne odcięcie sprzęgła (ICCO) czy automatyczne wyłączanie silnika. Trwałość wynika m.in. z zastosowania ujednoliconego zaworu sterującego, zwiększonej nośności osi, systemu kamer AAVM (opcja), tylnego wykrywania radaru (opcja), czy – oferowanego również opcjonalnie IMOD (inteligentne wykrywanie poruszających się obiektów). Podobne walory ma nieco mniejsza maszyna HL960A. Producent zwraca uwagę m.in. na to, że podczas operacji w Trybie Power Smart silnik jest w stanie oszczędzić 3-5 proc. paliwa.

JCB proponuje z kolei ładowarkę oznaczoną numerem 457, z silnikiem o mocy 210 kW (282 KM) i o 20-tonowej masie roboczej. Ciężar wywracający przy pełnym skręcie wynosi niemal 13,5 t, a poj. standardowej łyżki to 3,5 m sześciennego. „Apetyt” na paliwo zmniejszono dzięki funkcji automatycznego wyłączania silnika. Zastosowano pięciostopniową skrzynię (w standardzie) z opcjonalną blokadą konwertera momentu obrotowego. Trwałość maszyny ma wynikać m.in. z zastosowania odlewanej, tylnej przeciwwagi chroniącej tył ładowarki, w tym tylne światła i chłodnicę przed uszkodzeniami. Przewody poprowadzono i zamocowano w zaciskach w przegubie z dala od punktów zgniotu. Przegub centralny ma solidny sworzeń, ponadwymiarową tuleję oraz podwójne łożyska stożkowe dolnych przegubów (większa odporność i sztywność). Turbosprężarka ze zmienną geometrią zwiększa wydajność przy relatywnie niskiej prędkości obrotowej oraz przyspiesza cykl roboczy i zwiększa siłę trakcji. Układ hydrauliczny zawierający podwójną pompę tłoczkową o zmiennym wydatku daje możliwość przepływu płynu z przepustowością sięgającą 306 l/min. Opcjonalne, fabryczne szybkozłącze ułatwia i przyspiesza wymianę akcesoriów. Dostawcy zapewniają, że dzięki maksymalnej sile odspajającej 176 kN ładowarka ma moc wystarczającą nawet do najbardziej uciążliwych zadań załadunkowych.

 

Praktyczne nowinki

Liebherr oferuje w swych maszynach system Likufix. To opcjonalnie dostępne, hydrauliczne szybkozłącze ze zintegrowanym automatycznym układem hydraulicznym. Hydrauliczne narzędzia robocze wymieniane są bezpośrednio w ciągu kilku sekund z kabiny. Zmiana jest w pełni bezpieczna i szczelna.

W ładowarkach Volvo stosowana jest m.in. druga generacja przekładni OptiShift, z dużą mocą i udoskonalonymi funkcjami. W efekcie zużywają do 15 proc. mniej paliwa niż maszyny z serii G. Opatentowana przez Volvo funkcja automatycznego przyhamowania przy zmianie kierunku Reverse By Braking (RBB) wydłuża żywotność elementów maszyny i zwiększa komfort pracy operatora. Funkcja zmniejsza prędkość maszyny, gdy operator chce zmienić kierunek jazdy, poprzez redukcję obrotów silnika i automatyczne załączenie hamulców zasadniczych, zmniejszając tym samym obciążenie układu napędowego. Pedał Eco to rozwiązanie, które sprzyja ekonomicznej eksploatacji poprzez wywieranie siły zwrotnej w czasie zbyt mocnego wciskania pedału gazu. Ciekawym elementem jest też Aplikacja Operator Coaching (Coaching dla operatora) pomagająca operatorom maksymalnie wykorzystywać możliwości maszyny. Intuicyjna aplikacja asystuje operatorom w czasie rzeczywistym, pomagając im lepiej zrozumieć wpływ podejmowanych przez nich działań na produktywność i wydajność.

Maszyny Develon mają układ odłączania obciążenia LIS (Load Isolation System). Ramię podnoszące jest amortyzowane przez akumulator hydrauliczno-pneumatyczny połączony z układem hydraulicznym podnoszenia, który działa jak amortyzator. Do wynikających z tego korzyści należą skrócone czasy cykli i większa oszczędność paliwa podczas załadunku i przenoszenia. Z kolei inteligentny system sterowania (DSGS) to funkcja, która analizuje sposób jazdy i zachowanie operatora i pomaga mu uzyskać optymalne zużycie paliwa. DSGS zapewnia ocenę i przewodnik (wykres oceny) dotyczące sposobu jazdy operatora, które przedstawiają zużycie paliwa, wydajność i wytrzymałość. W ładowarkach DL220-7/DL250-7 standardem jest fabryczny system zarządzania flotą, dostarczający, poprzez satelitę i sieci komórkowe, obszerne informacje na temat wydajności maszyny.

W przypadku JCB 457 nowa jest m.in. funkcja automatycznego wyłączania silnika (oszczędza paliwo, wyłączając silnik, gdy maszyna jest pozostawiona na biegu jałowym). Czas postoju może być ustawiany przez operatora z fotela w kabinie. System automatycznego zmniejszania prędkości kół powoduje, że hamulce ładowarki działają z taką samą prędkością jak koła, co obniża temperaturę i opory oraz zwiększa oszczędność paliwa. Nieobciążone zawory suwakowe w bloku zaworów umożliwiają opuszczanie ramion pod wpływem siły grawitacji, a nie poprzez działanie mechanizmu hydraulicznego, dzięki czemu zmniejsza się zużycie paliwa. Istnieje możliwość wyboru układu hydraulicznego z jedną lub dwoma dodatkowymi liniami hydraulicznymi. Blokady ramienia ładowarki umożliwiają ustawianie przez operatora ograniczenie wysokości ramienia oraz opcji powrotu do kopania (większe bezpieczeństwo i lepsza wydajność pracy).

Wśród walorów ładowarki Hyundai HL970A jest m.in. ECD (diagnostyka podłączona do silnika), jak również system telematyczny Hi-MATE. Aktualne informacje o lokalizacji maszyny, w tym długość i szerokość geograficzna, kraj i region, są dostępne dzięki technologii satelitarnej GPS. Jeśli maszyna jest przenoszona z jednej lokalizacji do drugiej, użytkownicy mogą śledzić lokalizację, klikając menu „Podróż maszyny”. Szczegółowe informacje dotyczące dziennej historii pracy dostępne są w dziale raportów dziennych. Raport ten zawiera: licznik godzin, godziny pracy silnika, ilość pozostałego paliwa, czas włączenia i wyłączenia zapłonu oraz lokalizację maszyny widoczną na cyfrowej mapie. Użytkownicy mogą zaprogramować wirtualne Geo-fence, aby uniemożliwić maszynie opuszczenie określonego obszaru geograficznego. Po ustawieniu geoogrodzenia wokół ikony maszyny na mapie widoczne jest czerwone kółko. Jeśli maszyna zostanie przesunięta poza granice Geo-Fence, zostanie uruchomiony alarm i przesłany do Hi-Mate powiadamiając użytkownika o dacie i godzinie zdarzenia. Hi-Mate pomaga zakończyć przestoje, utrzymując maszyny w odpowiednim stanie. Szczegółowe dzienne raporty informują z wyprzedzeniem, kiedy flota będzie wymagała uzupełnienia paliwa.

 

Komfort i wygoda

Maszyny Liebherr mają adaptacyjne oświetlenie robocze. To inteligentny system sterowania oświetleniem, który dostosowuje jasność reflektorów do zastosowania. Kamera dachowa do monitorowania obszaru przedniego zapewnia rozszerzone pole widzenia i widoczność przedniego obszaru roboczego ładowarki. Opcjonalny dżojstik zintegrowany z fotelem operatora oznacza, że wszystkimi funkcjami roboczymi i jezdnymi maszyny można sterować z precyzją. Aktywna detekcja personelu monitoruje tylną część ładowarki i automatycznie ostrzega o zagrożeniach (na wyświetlaczu i za pomocą sygnałów dźwiękowych). Kolejną pomocą w unikaniu kolizji jest asystent hamowania. Dostawca zwraca uwagę na zintegrowany system monitorowania ciśnienia w oponach. Za pomocą czujników zainstalowanych na oponach i zabezpieczonych przed uszkodzeniem system rejestruje stan ogumienia i wskazuje to na wyświetlaczu w kabinie operatora. W maszynie dostępna jest m.in. kabina bez kierownicy (​​sterowanie odbywa się tylko dżojstikiem).

Dostawca maszyn Cat 972 XE zwraca uwagę m.in. na łatwo regulowany, amortyzowany fotel, który zwiększa komfort pracy operatora. Występuje w dwóch klasach jakości wykończenia oraz może być wyposażony w 4-punktowy pas bezpieczeństwa (zestaw). Większa ilość miejsca na nogi oraz regulowane elementy sterowania fotelem poprawiają komfort i sprawność wykonywania różnych czynności. Nowa jest deska rozdzielcza i dotykowe ekrany o wysokiej rozdzielczości. Pakiet wyciszający, uszczelnienia i elastyczne mocowania kabiny minimalizują hałas i drgania zwiększając komfort pracy operatora. Elektrohydrauliczny układ kierowniczy z dżojstikiem zamontowanym przy fotelu umożliwia precyzyjne sterowanie i zmniejsza zmęczenie ramion. Na komfort eksploatacji wpływają też wydłużone okresy wymiany płynów i filtrów, pozwalające zmniejszyć koszty konserwacji (nawet o 25 proc.) oraz zapewiające wygodny dostęp do węzłów serwisowych układów hydraulicznego i elektrycznego. Aplikacja Cat pomaga zarządzać lokalizacją floty, godzinami pracy i harmonogramami konserwacji. Informuje ona też o konieczności przeprowadzenia konserwacji i pozwala zamawiać usługi u lokalnego dealera.

W maszynach Volvo do optymalizacji cykli załadunku służy system Load Assist działający na zamontowanym w kabinie 10-calowym wyświetlaczu Volvo Co-Pilot. Zapewnia on dostęp do zestawu inteligentnych aplikacji i zwiększa efektywność robót. Po zamontowaniu, kamera wsteczna i system radarowy współdziałają z wyświetlaczem Volvo Co-Pilot. Aplikacja do monitorowania ciśnienia powietrza w oponach pozwala kontrolować je operatorowi znajdującemu się w kabinie. System dostarcza w czasie rzeczywistym informacji o ciśnieniu powietrza i temperaturze opon, co skraca czas przeglądów i wydłuża ich żywotność. Mapa dostarcza dokładnych informacji na temat lokalizacji pojazdu. To przejrzysta aplikacja, która umożliwia operatorom monitorowanie ruchu maszyn w miejscu robót w czasie rzeczywistym. Dzięki temu operatorzy lepiej orientują się na placu budowy, a także proaktywnie dostosowują styl jazdy w zależności od panujących warunków. Pokładowa funkcja ważenia pokazuje w czasie rzeczywistym faktyczną masę ładunki w łyżce.

LiuGong 856H posiada najnowszą generację układu kontroli jazdy, połączoną z funkcja automatycznego pozycjonowania łyżki. Dzięki znacznemu ograniczeniu wstrząsów i dobijania podczas ładowania zwiększono komfort pracy operatorów oraz wydłużono żywotność. Wyraźnie poprawiono obsługę załadunku, manewrowanie na miejscu prac i znacznie ograniczono rozsypywanie materiału.

W kabinach maszyn Develon ograniczono „martwe punkty” wokół kabiny oraz zastosowano okna większe o kilkanaście procent w porównaniu z poprzednimi modelami DL-5. Ładowarki DL220-7/DL250-7 oferują również jako wyposażenie opcjonalne elektrycznie regulowane tylne lusterka (zwiększone bezpieczeństwo). Światła robocze LED są zamontowane na kabinie (standardowo dwa z przodu i z tyłu, opcjonalnie cztery lub sześć z przodu i z tyłu). Dla zwiększenia bezpieczeństwa pieszych światła LED na tylnej pokrywie silnika mają automatyczną funkcję antykolizyjną używaną podczas cofania. Jako wyposażenie opcjonalne dostępna jest sprężarka powietrza z dmuchawą, która jest montowana w kabinie. Wewnątrz kabiny nowe ładowarki oferują ulepszony układ kierowniczy i zaawansowany elektroniczny układ sterowania. Za pomocą nowego systemu inteligentnego kluczyka na panelu sterowania kabiny operator może uruchomić maszynę bez użycia kluczyka, co zapobiega kradzieży. System inteligentnego kluczyka umożliwia zdalne sterowanie drzwiami, blokowanie i odblokowanie drzwi, zwalnianie drzwi itp. Panel sterowania posiada również dwa gniazda USB. Fotel Grammer Actimo XXL w kabinie ładowarki posiada pełną regulację amortyzacji w poziomie i w pionie, pneumatyczną podporę oraz podgrzewanie (w standardzie). Trzypunktowy pas bezpieczeństwa z ikonami alarmu na ekranie Smart Touch oraz na panelu wskaźników ma nowy wygląd oraz został wyposażony w szybę z powłoką antyrefleksyjną. Dżojstik EMCV (elektryczny główny zawór sterujący) wbudowany w podłokietnik to kolejna standardowa funkcja w kabinie, która umożliwia operatorowi płynne i precyzyjne sterowanie ramieniem podnoszącym i osprzętem ładowarek. Funkcje dostępne za pośrednictwem systemu EMCV obejmują automatyczny powrót do położenia kopania, przechylania łyżki, pozycję zatrzymania nagarniania łyżką i zapobieganie wstrząsom. W ramach dostępnych na wyciągniecie ręki informacji jest obraz z tylnej kamery, sterowanie HVAC (ogrzewanie, wentylacja i klimatyzacja), radio i urządzenia Bluetooth (przesyłanie muzyki, zestaw głośnomówiący) oraz funkcja pomocy dla operatora.

Z kolei producent ładowarek Hidromek HMK635 WL zwraca uwagę m.in. na rozszerzony kąt widzenia z kabiny, a także wygodne sterowanie z wykorzystaniem panela z 8-calowym, kolorowym ekranem LCD. Jest też ulepszony system sterowania Opera. Dla ułatwienia wykonywania czynności konserwacyjnych, kabina jest przechylana o 35 st. Z kolei przełącznik TipShift (,,Przód –Tył” ) na konsoli operatora pozwala operatorowi na szybciej wykonywać manewry podczas ładowania. Rozwiązanie to ułatwia koncentrację na procesie załadunku. W czasie ładowania oraz manewrów na ograniczonej przestrzeni operator może jednocześnie kontrolować część ładowarkową oraz kierunek jazdy jedną dźwignią, nie odrywając drugiej ręki od kierownicy. Ma to zapewniać bezpieczną i komfortową pracę bez utraty kontroli nad kierownicą czy ramieniem ładowarki.

Podobnymi walorami kuszą dostawcy maszyn Hyundai HL970A. Przestronna, dźwiękoszczelna kabina, system kontroli jazdy, zdalne sterowanie drzwiami (opcja) czy w pełni regulowane siedzisko i podłokietnik to tylko niektóre cechy pojazdy zwiększające komfort pracy operatora. Sterowanie ułatwia szeroki monitor z ekranem dotykowym. Nie bez znaczenia dla wygody eksploatacji maszyny są też elementy ułatwiające obsługę (całkowicie otwierana maska silnika, łatwa wymiana filtra, jak również system telematyczny Hi-Mate).

W JCB 457 wszystkie przełączniki i elementy sterujące narzędziami pomocniczymi są ulokowane na słupku A po prawej stronie. Zaprojektowany specjalnie do modelu JCB 457 interfejs operatora jest prosty i intuicyjny w obsłudze za sprawą obrotowego potencjometru. Sterowanie ładowarką jest łatwe, ponieważ wszystkie elementy sterujące są montowane do fotela, a nawet poruszają się wraz z zawieszeniem fotela. Producent oferuje pojedynczą dźwignię dżojstika oraz konfiguracje wielodźwigniowe. Dostępne są dwa kolorowe ekrany LCD umożliwiające nawigację w menu operacyjnym maszyny, przy czym jeden z nich działa również jako monitor kamery cofania. Dla większego komfortu operatora, maszyna jest wyposażona w amortyzowany układ kierowniczy zapewniający płynniejsze sterowanie.

 

T&M nr 7-8/2023

Tekst: Michał Jurczak

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE