Bateryjne na fali wznoszącej
Po ulicach polskich miast jeździ coraz więcej autobusów zeroemisyjnych, głównie elektrycznych (bateryjnych).
Pod koniec lipca 2025 r. park autobusów zeroemisyjnych w Polsce wzrósł do 1.613 szt., z czego pojazdy całkowicie elektryczne stanowiły 1.507 szt., zaś wodorowe – 106 szt. – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM.
Jak rozwój rynku autobusów zeroemisyjnych w Polsce oceniają przedstawiciele producentów? Jakie są szanse i bariery, uwarunkowania rozwoju, jakie oczekiwania branży?
Według Wojciecha Traczuka, dyrektora ds. rozwoju Autobagi Polska, w segmencie pojazdów użytkowych do jednych z najszybciej rozwijających się należy kategoria miejskich autobusów zeroemisyjnych.
– Stoi za tym kilka powiązanych przyczyn – komentuje Wojciech Traczuk. – Z jednej strony chciałbym zwrócić uwagę, że ustawa wprowadza od 1 stycznia 2026 r., obowiązek nabywania przez gminę, w której liczba mieszkańców jest wyższa niż 100 tys. oraz podmioty, którym zlecono lub powierzono wykonywanie przewozów pasażerskich w transporcie drogowym w ramach komunikacji miejskiej na obszarze tej gminy, wyłącznie autobusów zeroemisyjnych w celu wykonywania przewozów pasażerskich w ramach komunikacji miejskiej. To automatycznie tworzy popyt. Jednocześnie część miast widzi potencjalne korzyści społeczne, związane z wprowadzeniem taboru tego rodzaju. Niemniej chcę tu podkreślić - sprzedaż autobusów zeroemisyjnych, co jest nie tylko polskim problemem, jest możliwa praktycznie wyłącznie dzięki systemowi dotacji i subwencji. Bez tego moim zdaniem byłyby one co najwyżej nabywane w formie ciekawostki – drogiej zabawki. Poza tym kluczowa kwestia dotyczy tzw. realnej społecznej odpowiedzialności za stan środowiska. W zachodnich opracowaniach często mówi się o zdolności do realnego płacenia za usługę – warto zatem tę analizę rozpocząć od innego punktu – czy gdyby pasażer miał jechać autobusem tradycyjnym za 4 PLN i elektrycznym za 6-7 PLN, a wodorowym za 8 PLN to dalej by korzystał z tego taboru? Sama koncepcja nie jest zła – niemniej zasadnicze wyzwania tkwią w szczegółach. Wychodzą też kwestie ubezpieczenia, nienależącego do tanich, spadku zasięgu w zimie, itp.
Jak wskazują przedstawiciele Busnex Poland, nowoczesna technologia napędowa umożliwia osiąganie długich dystansów na jednym ładowaniu. Wraz z postępem technologii zespołów bateryjnych i systemów ładowania, elektryczne autobusy stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec tradycyjnych pojazdów. Ich zastosowanie w miastach pozwala na zmniejszenie hałasu i poprawę jakości powietrza. To rozwiązanie odpowiada na potrzeby dynamicznie rozwijającej się urbanistyki.
Innowacyjność tych autobusów otwiera nowe perspektywy dla planistów transportowych. Wykorzystanie pojazdów elektrycznych w transporcie miejskim przyczynia się do zmniejszenia śladu węglowego. Przekłada się to zarówno na korzyści ekologiczne, jak i na długoterminowe oszczędności dla miast.
Według Busnex Poland rynek autobusów elektrycznych w Polsce charakteryzuje się dynamicznym wzrostem. Pod koniec pierwszej połowy 2023 r. na polskich drogach jeździło 856 e-autobusów, a według najnowszych danych w 2025 r. liczba ta przekroczyła już 1.500 sztuk. W pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. zarejestrowano 38 autobusów bezemisyjnych, co stanowi wzrost o ponad 150 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Prognozowany wzrost rejestracji autobusów elektrycznych do 2030 r. wynosi 7.363 sztuki.
Zgodnie z wdrożoną „Polityką energetyczną Polski do 2040 r.” w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców wszystkie pojazdy transportu publicznego zakupione od 2026 r. muszą być bezemisyjne. 37 miast w Polsce będzie musiało wymienić swoje floty transportu publicznego na autobusy bezemisyjne zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności. Jednostki samorządu terytorialnego (JST), z wyjątkiem mniejszych gmin i powiatów (poniżej 50.000 mieszkańców), muszą zapewnić, aby od 2026 r. co najmniej 22 proc. używanych pojazdów było pojazdami elektrycznymi.
– Rynek rozwija się dynamicznie, głównie dzięki programom wsparcia takim jak „Zielony Transport Publiczny” – dodaje Bartłomiej Wanicki, właściciel Grupy Wanicki, dealer marki Irizar. – Szansą jest rosnąca świadomość ekologiczna i potrzeba modernizacji flot, a barierą ograniczona infrastruktura ładowania. Branża oczekuje stabilnego finansowania, niezawodnych pojazdów i silnego zaplecza serwisowego.
Bateryjne czy wodorowe?
Które autobusy będą zyskiwać na znaczeniu – bateryjne czy wodorowe i do jakich zadań będą kierowane?
– Obie te technologie mają wady, ale i też określone zalety – mówi Wojciech Traczuk (Autobagi). – Z całą pewnością wprowadzenie autobusów elektrycznych bateryjnych jest prostsze niż wodorowych. W fachowych dyskusjach o wodorze pojawia się też zagadnienie dostępności i ceny zielonego wodoru. W Polsce ten rodzaj wodoru jeszcze długo nie będzie relatywnie tani. Oczywiście można do tego dopłacać, tylko czy nie ma innych wydatków publicznych, by te same środki przeznaczać na ekologizację przewozów w miastach – mam tu na myśli upłynnienie ruchu, bus pasy, autobuso-tramwaje... Może być i taniej i ekologicznie przyjaźniej.
Według przedstawicieli Busnex obie technologie znajdą swoje miejsce na rynku, ale w różnych segmentach zastosowań. Autobusy bateryjne dominują już dziś w transporcie miejskim na krótkich i średnich dystansach – do 200-300 km dziennie. Ich główne atuty to dojrzała technologia, rozbudowana infrastruktura ładowania oraz konkurencyjne koszty eksploatacji. Sprawdzają się w komunikacji wewnątrzmiejskiej, gdzie mogą korzystać z nocnego ładowania w zajezdniach. Autobusy wodorowe zaś zyskają na znaczeniu w segmencie długodystansowym – linie podmiejskie, międzymiastowe oraz transport w regionach o trudnej topografii. Ich przewaga to szybkie tankowanie (5-15 minut) i większy zasięg (400-500 km), co czyni je alternatywą dla połączeń wymagających intensywnej eksploatacji bez długich przerw. Czynnik decydujący to infrastruktura i koszty. Miasta z dobrze rozwiniętą siecią elektryczną będą stawiać na autobusy bateryjne. Natomiast bardzo słabo rozwinięta sieć stacji ładowania wodoru jak również wysoka cena powoduje, iż ten rodzaj paliwa nie stanowi jeszcze wyraźnego nurtu w wyborze rodzaju napędu w autobusach komunikacji miejskiej.
Bartłomiej Wanicki (Grupa Wanicki): – W najbliższym czasie dominować będą autobusy elektryczne, szczególnie w transporcie miejskim, gdzie ich parametry najlepiej odpowiadają potrzebom przewoźników. Dynamiczny rozwój technologii sprawia jednak, że w niedalekiej przyszłości mogą one znaleźć zastosowanie również na trasach średnio- i długodystansowych. Z kolei autobusy wodorowe wiążą się obecnie z wyższymi kosztami inwestycyjnymi – zarówno samych pojazdów, jak i infrastruktury – oraz z większymi kosztami operacyjnymi, co ogranicza ich aktualne zastosowanie.
Autobagi: od midibusów do 18-metrowych
Oferta firmy Autobagi, według Wojciecha Traczuka jest dynamicznie zoptymalizowana do eklektyzmu potrzeb.
– W tym kontekście mocno podkreślamy, że prąd i wodór nie powinny być jedyną proekologiczną opcją – stwierdza przedstawiciel Autobagi. – Dlatego od dawna mocno opowiadamy się za autobusami zasilanymi biogazem. W ofercie posiadamy również pojazdy z silnikami diesla HVO-100.
Mówiąc o rozwoju technologicznym i walorach użytkowych oferowanych przez Autobagi pojazdów nasz rozmówca podkreśla, że odpowiadają one współczesnym wymaganiom rynku, eliminując tzw. choroby wieku dziecięcego.
Firma może pochwalić się dużymi transakcjami sprzedażowymi m.in. dla Jasła, Muszyny i operatorów na Śląsku.
– W pierwszym przypadku były to midibusy – pojazdy bardzo elastyczne eksploatacyjnie, co wykazujemy w licznych analizach – wyjaśnia Wojciech Traczuk. – W drugim dostarczyliśmy m.in. wersje 12- i 18-metrowe. Na Śląsku łącznie mamy już prawie 40 sprzedanych autobusów.
Busnex: umowy na dostawę ponad 265 elektryków
W ofercie Busnex znajdują się różnorodne modele, które odpowiadają na potrzeby zarówno małych, jak i dużych miast. Busnex, jako oficjalny przedstawiciel marki Yutong w Polsce, oferuje nowoczesne autobusy elektryczne, które zdobywają uznanie operatorów komunikacji miejskiej.
Yutong E7S to kompaktowy autobus, polecany dla mniejszych miast lub na trasy o mniejszym natężeniu ruchu. Posiada wymiary umożliwiające łatwe manewrowanie w wąskich uliczkach, oferuje przestrzeń dla 30 pasażerów oraz kierowcy. Wyróżnia się niewielkimi rozmiarami, co przekłada się na efektywne wykorzystanie energii.
Średniej wielkości autobus Yutong E9 oferuje 20 miejsc siedzących. Jego ergonomiczne rozwiązania i nowoczesny design czynią go atrakcyjnym wyborem dla średnich miast. Model ten łączy w sobie solidność wykonania z wysoką efektywnością energetyczną.
Dla większych przewozów dostępne są modele Yutong U10, U12 i U18. Model U10 to pojazd o długości ponad 10 metrów, który pomieści 25 pasażerów na miejscach siedzących. Model U12 to nowoczesny model o zaawansowanej technologii, natomiast U18, przegubowy autobus, z 36 miejscami siedzącymi, sprawdzi się w dużych aglomeracjach.
Najnowszym modelem wprowadzonym do oferty Busnex Poland jest zeroemisyjny autobus międzymiastowy Yutong IC12E. To bezpieczny, komfortowy, ekologiczny i osiągający na jednym ładowaniu ponad 600 kilometrów autobus. Model IC12E ma blisko 12,7 metra długości i jest wyposażony w automatyczną klimatyzację, elektryczne ogrzewanie, fotele z pasami bezpieczeństwa i windę, która zapewnia dostęp do pojazdu osobom niepełnosprawnym oraz o ograniczonej mobilności. Przestrzeń pasażerska mieści 59 miejsc siedzących. Posiada przedział bagażowy o pojemności 4,5 m sześc..
Jak twierdzą przedstawiciele Busnex Poland, oferta Yutong na polskim rynku wyróżnia się przede wszystkim dopasowaniem do lokalnych potrzeb oraz kompleksowym wsparciem operacyjnym. Kluczowa przewaga to zrozumienie specyfiki polskiego transportu publicznego. Autobusy są dostosowane do warunków eksploatacji w polskich miastach - od mrozów po upały, od małych miejscowości po aglomeracje. Ponad 138 autobusów Yutong jeździ już po polskich drogach, co daje firmie unikatową wiedzę o lokalnych wymaganiach.
Drugie wyróżnienie to ekosystem wsparcia lokalnego. Firma współpracuje z polskimi firmami technologicznymi przy systemach obsługi pasażerów, ma serwis prowadzony przez polskich specjalistów oraz magazyny części w kraju. To oznacza szybką reakcję na potrzeby operatorów bez czekania na dostawy z zagranicy.
Busnex Poland posiada trzy punkty serwisowe – w Krakowie, Olsztynie i Białymstoku – otwarte we współpracy z DBK Group oraz magazyn części zamiennych w Ostrołęce. Trzeci atut to efektywność ekonomiczna dla polskich samorządów.
– Oferujemy najlepszy stosunek jakości do ceny przy pełnej zgodności z wymogami dotacji unijnych – zapewniają w Busnex Poland.
– Całkowity koszt posiadania naszych autobusów jest zoptymalizowany pod polskie warunki eksploatacji i taryfy energetyczne. Busnex to partner rozumiejący polskie potrzeby transportowe z globalnym doświadczeniem.
Na co warto wskazać pod względem rozwoju technologicznego i walorów użytkowych pojazdów Yutong?
W obszarze rozwoju technologicznego Yutong stawia na trzy przełomowe kierunki: zarządzanie energią, automatyzację oraz cyfryzację floty.
Przełomem jest technologia Blade Battery – baterie litowo-żelazowo-fosforanowe o zwiększonej gęstości energetycznej i żywotności przekraczającej 1 milion kilometrów. To oznacza dla operatorów obniżenie kosztów eksploatacji o 20-30 proc. w porównaniu z tradycyjnymi bateriami litowo-jonowymi.
Drugi filar to inteligentne systemy zarządzania flotą. Platforma Yutong Cloud umożliwia monitorowanie w czasie rzeczywistym zużycia energii, predykcyjną diagnostykę oraz optymalizację tras. Operatorzy zyskują pełną kontrolę nad efektywnością floty i mogą przewidywać potrzeby serwisowe zanim dojdzie do awarii.
Trzeci element to komfort pasażerów i kierowców. Kabiny z redukcją hałasu do poziomu 68 dB, klimatyzacja strefowa, systemy oczyszczania powietrza oraz ergonomiczne stanowiska kierowcy. Dodatkowo – systemy wspomagania jazdy ADAS zwiększające bezpieczeństwo o 40 proc..
Walor praktyczny: autobusy Yutong to nie tylko transport, ale inteligentne narzędzie zarządzania miejską mobilnością, które łączy efektywność energetyczną z komfortem użytkowania i predykcyjnym serwisem.
Busnex Poland, oficjalny przedstawiciel Yutong Bus & Coach, podpisał już umowy na dostawę ponad 265 autobusów elektrycznych dla 30 samorządów lokalnych w 11 województwach. Do tej pory dostarczono 138 autobusów, które są w ciągłej eksploatacji. W 2024 roku firma Yutong osiągnęła kamień milowy w postaci przekazania setnego autobusu elektrycznego dostarczonego na rynek polski.
Najważniejsze kontrakty zawarte w 2025 roku:
- Siedlce: 14 autobusów Yutong U12
- Katowice: 30 autobusów Yutong U18
- Warszawa: 30 autobusów Yutong U12
- Białystok: 30 autobusów Yutong U12
- Złocieniec: 9 autobusów Yutong IC12E
- Jelenia Góra: 4 autobusy Yutong E9, 4 autobusy Yutong U18
Grupa Wanicki: kompleksowe rozwiązania
– Oferujemy kompleksowe rozwiązania – od autobusów, przez infrastrukturę ładowania, aż po systemy zarządzania flotą – informuje Bartłomiej Wanicki. – Pojazdy maki Irizar powstają w Europie, a my jako Firma Wanicki zapewniamy klientom pełne wsparcie serwisowe i indywidualne podejście. Autobusy Irizar wyróżniają się nowoczesnymi bateriami, wysoką efektywnością energetyczną i elastycznymi systemami ładowania. Są ciche, komfortowe i bezemisyjne, a dodatkowo przyjazne dla kierowców i pasażerów. Chcemy dalej rozwijać segment autobusów elektrycznych nie tylko w komunikacji miejskiej. Naszym celem jest dostarczanie kompleksowych rozwiązań – od pojazdów, przez infrastrukturę, po pełne wsparcie serwisowe i technologiczne.
T&M nr 9/2025
Tekst: Antoni Gostyński

















