uta czerwiec

loga na www miedzy banery

Latex 185130mm 2pages v5 PL

loga na www miedzy banery

vdo

loga na www miedzy banery

MAN TGX MY24 Banner 1170 x 150

loga na www miedzy banery

1280x180 2

loga na www miedzy banery

bp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

targi automechanika 1117x150px pl

loga na www miedzy banery

VAT Polska banner

loga na www miedzy banery

DAF

Solaris na fali

W 2023 roku Solaris Bus & Coach sprzedał łącznie 1456 pojazdów.

Przychody autobusowego potentata, mającego swą siedzibę główną w podpoznańskim Bolechowie wyniosły 819 milionów euro, co oznacza wzrost o niemal jedną piątą w porównaniu z rokiem poprzednim.

W 2023 roku Solaris dostarczył swoje produkty do klientów z siedemnastu krajów Europy. Głównymi odbiorcami byli przewoźnicy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Norwegii, Niemiec, Czech, Rumunii i Węgier. Podjęto również strategiczną decyzję wejścia z marką na rynki Ameryki Północnej. Oferta producenta dedykowana na tamtejsze rynki obejmie wyłącznie pojazdy zeroemisyjne. Pierwszym krokiem do realizacji tego celu były testy trolejbusu Trollino 12 w Kanadzie, a pojazdy mają być dostępne dla odbiorców amerykańskich za ok. dwa lata.

 

Dominacja bezemisyjnych

Spośród wszystkich dostarczonych w ubr. pojazdów marki Solaris, 690 sztuk stanowiły autobusy elektryczne, a producent ponownie został liderem europejskiej elektromobilności. Autobusy elektryczne, wodorowe, trolejbusy i autobusy hybrydowe, po raz pierwszy w historii firmy stanowiły ponad 80 proc. wszystkich wyprodukowanych pojazdów (firma zajęła pierwsze miejsce na rynku autobusów zeroemisyjnych w 2023 r. z udziałem w rynku wynoszącym 15,2 proc.). Producent zwraca również uwagę na dużą liczbę sprzedanych pojazdów z napędem wodorowym. Do końca 2023 r. Solaris dostarczył na rynek łącznie 180 takich autobusów, umacniając pozycję europejskiego lidera w tym segmencie. - Fakt, że 44,5 proc. wszystkich zarejestrowanych w Europie autobusów wodorowych w 2023 r. stanowiły pojazdy marki Solaris świadczy o dominacji firmy w tym obszarze. Do końca 2023 r. firma zarejestrowała zamówienia na 535 pojazdów wodorowych, z terminem realizacji w latach 2024-2026, a Solaris uruchomił nową halę dedykowaną produkcji pojazdów wodorowych – podkreśla Mateusz Figaszewski, E-mobility Development & Market Intelligence Director.

 

Długa lista kontraktów

Od wielu lat autobusy i trolejbusy rodem z Bolechowa kursują po ulicach miast ponad trzydziestu europejskich, azjatyckich i afrykańskich krajów. W ubr. Solaris Bus & Coach podpisał szereg nowych kontraktów. Wśród kluczowych jest dostawa 183 przegubowych autobusów elektrycznych Urbino do Oslo, 98 „elektryków” do Cagliari we Włoszech, czy 50 przegubowych „jamników” na prąd dla Berlina.

Aż 130 autobusów wodorowych Solarisa trafi w najbliższych latach do włoskiej Bolonii (największe dotychczasowe jednorazowe zamówienie na pojazdy wodorowe w Europie), a 90 pojazdów z tego rodzaju napędem wyjedzie na ulice Wenecji. O wodorowe Solarisy wzbogacą się również floty przewoźników w Barcelonie, a także niemieckich miastach: Frankfurcie, Rostoku, Duisburgu i Köln.

Generalnie rzecz biorąc, zdecydowana większość kontraktów realizowanych dla zachodnioeuropejskich odbiorców w 2023 r. dotyczyła właśnie dostaw pojazdów z całkowicie zeroemisyjnym lub niskoemisyjnym napędem. Tam ma być też w bieżącym roku.

 

„Elektryk” nowej generacji

Solaris Bus & Coach systematycznie modyfikuje swą rynkową ofertę dostosowując ją do aktualnego popytu. W październiku ubr. podczas targów Busworld w Brukseli zaprezentowano nową wersję autobusu elektrycznego, zbudowaną w oparciu o zmienioną architekturę układu napędowego. Wyeliminowano konwencjonalną wieżę silnika. Zamiast niej pojazd posiada modułowy układ napędowy z komponentami umieszczonymi na dachu i z tyłu. Po raz pierwszy użyto także baterie nowej generacji (wszystkie zlokalizowane na dachu pojazdu), oferujące zasięg 600 km na jednym ładowaniu. Rozwiązanie to z jednej strony ma maksymalizować pojemność pasażerską, a z drugiej ułatwiać serwisowanie.

Niedawno, do modelu przegubowego dołączyła, analogiczna konstrukcyjnie wersja 12-metrowa autobusu. Premiera pojazdu odbyła się podczas targów Mobility Move w Berlinie. Zarówno nowe Urbino 12 electric, jak i wersja przegubowa tego modelu, spełniają wszystkie normy bezpieczeństwa, w tym również wymogi GSR2 oraz cyberbezpieczeństwa, które zaczną obowiązywać nowo rejestrowane pojazdy od lipca 2024 r.

 

T&M nr 3/2024

Tekst: Michał Jurczak

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE