Mercedes Citan Mixto, dla pięciorga
Mixto to Mercedes furgon z dwoma rzędami siedzeń i mniejszą ładownią.
W naszym teście taki Citan z turbodieslem i siedmiobiegowym automatem. Citan w długiej wersji mierzy 4.922 mm, zaś z hakiem holowniczym, który był w testowym egzemplarzu, nawet przekracza pięć metrów, dokładnie 5037 mm. Dostęp do ładowni w wersji Mixto dają tylne, dwuskrzydłowe drzwi, z szerszym lewym skrzydłem, otwierane do prawie 180 stopni. Seryjnie drzwi są przeszklone, na lewej części znajduje się wycieraczka i spryskiwacz. Ale można coś umieścić w ładowni również z boku, po złożeniu trzymiejscowej kanapy. Właśnie składanie kanapy stało się najbardziej oryginalnym rozwiązaniem w tym samochodzie. Nad oparciem i częściowo pod sufitem znajduje się ochronna krata, zintegrowana z kanapą, tzn. nie trzeba wykonywać z kratą żadnych, dodatkowych czynności. Kanapa nie jest dzielona, należy więc jednocześnie odblokować oparcie z prawej i z lewej, co nie wydaje się specjalnie trudne dla jednej osoby z jako takim zasięgiem rąk. Potem bierze się w dłoń solidny uchwyt przy siedzisku (obojętnie z której strony), żeby kanapę unieść i zarazem wypchnąć do przodu. Kanapa staje pionowo za fotelami, tapicerowaną częścią w stronę deski rozdzielczej. Powrót z dwuosobowego do pięcioosobowego auta wymaga wpierw odblokowania kraty z… sufitu, przy pomocy znakomicie widocznej, czerwonej tasiemki. Po kilku razach człowiek nabiera wprawy i wszystko idzie gładko.
Sama kanapa okazuje się zaskakująco wygodna, mam na myśli przede wszystkim dobrze przemyślane, trzy zagłębienia na siedzisku i oparciu. Dzięki temu każdy pasażer siedzi pewnie, również ten środkowy (i nie przeszkadza mu wyprofilowanie praktycznie płaskiej podłogi). Miejsca nie brak również na nogi, stopy można wsunąć pod fotele. Jedyny minus to stała opozycja zagłówków, przymocowanych do kraty, nie można ich regulować. Za oparciami foteli nie ma kieszeni na drobiazgi, są za to (spore) w bocznych, odsuwanych drzwiach.
Bardzo dobre wrażenie sprawia opcjonalna, 7-biegowa, automatyczna skrzynia. Pracuje tak miękko, sprawnie, że człowiek wręcz przestaje ją zauważać. Trzeba tylko pamiętać, na początku eksploatacji, że pozycje dźwigni zmiany biegów nie trafiają dokładnie w opis P, R, N, D. Oczywiście można sprawdzić bieg w zestawie wskaźników. Ale zapewne więcej kierujących będzie utyskiwało na dotykowe panele na poziomych ramionach kierownicy, również do regulacji głosu w sprzęcie audio.
Turbodiesel z rodziny K9K, od Renault (Citan to techniczny bliźniak Kangoo), o pojemności 1461 ccm zadowala się 6,9 l/100 km, to odczyt z pokładowego komputera, z dystansu 1.630 km. Spokojniejsza jazda, poza drogami ekspresowymi obniża konsumpcję ku 6 litrom. Fabryczna gwarancja, bez ograniczenia przebiegu, trwa 2 lata (drugi rok to bezpłatne naprawy). Gwarancja na brak korozji perforacyjnej jest przedłużana od 3. roku aż do 12 lat, do następnego przeglądu. Przeglądy powinno robić się nie rzadziej niż co 2 lata lub 30 tys. km.
Mercedes-Benz Citan Furgon Mixto 112 CDI długi, pięciodrzwiowy, pięciomiejscowy furgon, długość 4922 mm (5037 mm z hakiem holowniczym), szerokość 1859 mm, wysokość 1855 mm, ładownia maksymalnie 3,25 m sześc,, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1461 cm sześc., 116 KM przy 3750 obr/min, maksymalnie 176 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, spalanie w cyklu mieszanym 6,0 l/100 km, cena bez opcji 117.632 zł netto (144.687 zł brutto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski