UTA UTA One Banner PL 1170x150

MTU Promo Q3 22 1170x150 TM

Mercedes Citan Furgon Ten ma gwiazdę

Skoro pojawiło się nowe Renault Kangoo, musiał zadebiutować Mercedes Citan.

To druga generacja najmniejszego dostawczaka z trójramienną gwiazdą. Może w salonach Mercedesa tego wprost nie usłyszycie, ale nowy Citan, tak samo jak poprzednik, jest oparty na Renault Kangoo. Współpraca Renault i  Mercedesa zaczęła się 10 lat temu, kiedy na bazie Kangoo II powstał Citan I. Teraz proponuje się nam parę Kangoo III i Citan II, która wspólnie zdobyła tytuł IVOTY 2022 (International Van of the Year, Międzynarodowy Samochód Dostawczy Roku). Dodajmy, że trzecim z tego rodzeństwa jest Nissan Townstar, ale jego tytuł IVOTY nie objął. Nissan znajduje się pod kontrolą Renault, tak dla przypomnienia. Z kolei właśnie debiutujący Mercedes klasy T to wyłącznie osobowy model na bazie Citana, taki sam związek jak klasa V i Vito. Wracając do Citana, zwraca uwagę aż sześć seryjnych poduszek powietrznych, w małym dostawczaku! A więc jak w wielu samochodach osobowych mamy po dwie: czołowe, boczne, kurtyny. Druga sprawa to ładowność. W specyfikacji testowego auta widnieje 571 kg, tylko 571 kg. Jednak Mercedes, jak to Mercedes jest poprawny politycznie i dolicza do masy własnej kierowcę ważącego 75 kg i jeszcze 90 proc. napełnienia paliwem. Większość producentów podaje ładowność łącznie z kierowcą. W tym przypadku byłoby 571 kg plus 75 kg, w sumie 646 kg. Taka wartość wygląda już lepiej.

1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Pod symbolem 112 CDI kryje się całkiem mocna jednostka napędowa, turbodiesel 1.5 rozwijający 116 KM. Muszę szczerze przyznać, iż Citan Furgon 112 CDI sprawnie przyspiesza i nie ma problemu z poruszaniem się z autostradowymi prędkościami, co miałem okazję przetestować. Realne spalanie 6-7 l/100 km wydaje się jak najbardziej do zaakceptowania. Przyjemnym zaskoczeniem jest maska unosząca się na dwóch siłownikach. Cóż, to rozwiązanie stosowane w rodzinie Renault, w Dacii także. Wlew płynu do spryskiwacza, jak na Mercedesa, jest dość mały, za to dostęp do zbiorniczka płynu hamulcowego – znakomity.

Tylne drzwi otwierają się seryjnie o 180 st. Żeby przejść z 90 do 180 stopni, trzeba użyć czarnego „motylka” przy zawiasie. Właśnie – czarnego, szkoda że zabrakło bardziej wyróżniającej się farby, np. żółtej. Jeżeli nazwa „motylek” wyda się komuś niefachowa, śpieszę poinformować, że instrukcja obsługi auta element ten określa jako „ustalacz drzwi”. Powrót do 90 st. nie wymaga żadnych czynności, drzwi wskakują same w tę pozycję.

5 Kopiowanie    6 Kopiowanie      7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Fabryczna gwarancja: 2 lata, na lakier 2 lata, na brak perforacji 12 lat, wszystko bez ograniczenia przebiegu. Mała uwaga – drugi rok ogólnej gwarancji to 12 miesięcy bezpłatnych napraw „dla usterek kwalifikowanych jako gwarancyjne”. Przeglądy powinno wykonywać się według wskazań układu Assyst, ale nie rzadziej niż co 2 lata lub 30.000 km.

Mercedes-Benz Citan Furgon 112 CDI, czterodrzwiowy (w opcji pięciodrzwiowy), dwumiejscowy furgon, długość 4498 mm, szerokość 1859 mm, wysokość 1838 mm, ładownia 2,5 m sześc, napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1461 cm sześc., 116 KM przy 3750 obr/min, maksymalnie 175 km/h, od 0 do 100 km/h 11,7 s, spalanie w cyklu mieszanym 5,7 l/100 km, cena 93.650 zł netto (115.190 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE