Fiat Talento, dla brygady

Egzemplarz widoczny na zdjęciach posiada ciężarową homologację N1, ale zarazem dwa rzędy siedzeń, więc pod względem podatkowym właściwie nie różni się od samochodów osobowych. Nie można np. odliczyć całego VAT-u, no chyba że będzie ewidencja przebiegu, czyli użytkowanie tylko w celach związanych z działalnością gospodarczą. Takie są polskie przepisy. Tego nie przeskoczymy, skupmy się więc na samym aucie. Na szerokość czy wysokość wnętrza nikt nie będzie utyskiwał, natomiast nieco gorzej wypada przestrzeń na stopy podróżujących z tyłu, zwłaszcza na prawym i środkowym miejscu. Jednak w brygadówce nie jest to jakaś specjalna wada, wszak z założenia tego rodzaju pojazdy nie wykonują codziennie długich tras. Sama tylna kanapa jest wygodna, z dwoma rozkładanymi, środkowymi podłokietnikami, z całkiem obszernymi oparciami i siedziskami. Tak naprawdę składa się z trzech, oddzielnych części. Na środkowym i lewym miejscu można wysunąć siedzisko do przodu zarazem zwiększając kąt pochylenia oparcia, niczym w autokarach. Jak informuje ulotka do Talento z podwójną kabiną (crew van), da się w ten sposób ustawić siedzenie w pięciu, różnych pozycjach. Służą do tego paski pod siedziskiem. Szczerze – niezbyt wygodne rozwiązanie, siłując się z paskiem, trudno wyczuć te poszczególne pozycje. Dla odmiany, bardzo pozytywnie oceniam rolety na szybach w tylnej części kabiny. W pozycji spoczynkowej znajdują się, nietypowo, u góry, nad szybami, ale dzięki temu są bardzo łatwe w obsłudze.

          1 Kopiowanie     2 Kopiowanie     3 Kopiowanie     4 Kopiowanie

Fiat był poruszany przez najmocniejszy silnik w brygadówce, 170-konny, z jedną turbosprężarką o zmiennej geometrii. Słabsze odmiany turbodiesla 2.0 Ecojet rozwijają 120 KM i 145 KM. Motor o mocy 170 koni radził sobie również na autostradzie. Poza tym okazało się, iż pali mniej niż 145-konny 1.6 Ecojet w testowanym przeze mnie wcześniej Talento Kombi z 9 miejscami. Konkretnie, nieco ponad 9 l/100 km, a nie prawie 10 l/100 km haj 1,6. Zamiast kluczyka była karta Renault. Tak, Renault, bo przecież Talento jest tym samym co Trafic, produkowanym w tej samej, francuskiej fabryce. Na karcie nie ma żadnego logo, ani Fiata, ani Renault.

Długość gwarancji jest następująca, podaję za książką gwarancyjną: „kontraktowa” na pojazd 24 miesiące, na wady lakiernicze 36 miesięcy, na perforację blach nadwozia 8 lat, wszystko bez ograniczeń przebiegu. Przeglądy należy wykonywać co 40 tys. km lub co 2 lata. Autorzy instrukcji obsługi zaznaczają jednak, że w przypadku jazdy przeważnie w mieście wymiana oleju silnikowego i filtra konieczna jest co roku.

          5 Kopiowanie     6 Kopiowanie     7 Kopiowanie     8 Kopiowanie

Fiat Talento Furgon Multicab 2.0 Ecojet (170 KM) L2H1 SX, czterodrzwiowe, sześciomiejscowe (3 + 3) auto ciężarowe, długość 5399 mm, szerokość 1956 mm, wysokość 1971 mm, ładownia 4 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel, 1997 ccm, 170 KM przy 3500 obr./min, maksymalnie 179 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 5,8 l/100 km, cena 112.400 zł netto (138.252 zł brutto).

Tekst i fot. Jacek Dobkowski

              Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE