Fiat Fiorino, mały i na benzynę
Do dystrybucji takie samochody są też potrzebne – małe, zwrotne, niedrogie. Fiorino Cargo Base ma długość poniżej 4 m ,ładownię 2,5 m sześc. i cenę 34.300 zł netto.
Testowana wersja, Cargo 1.4 Base, jest oryginalnym dostawczakiem, mianowicie z silnikiem benzynowym i bez bocznych drzwi do ładowni. Takie drzwi można dokupić za 1000 zł netto (prawe) oraz za 1200 zł netto (lewe). Standardowo dostęp do ładowni jest z tyłu, przez drzwi dwuskrzydłowe. Skrzydła otwierają się o 90 stopni, następnie prawie do 180 po popchnięciu uchwytów z dwoma żółtymi końcówkami. W maksymalnie szerokiej pozycji nie są niczym zabezpieczone, trzeba uważać na silne podmuchy wiatru. Zamknięcie skrzydeł przebiega banalnie łatwo, nie trzeba nic robić z żółtymi uchwytami. Kolejny plus to aż sześć punktów mocowania w podłodze, „aż” bo to przecież autko o długości karoserii poniżej 4 m. Skoro o wymiarach, przestrzeń ładunkowa ma długość 1.523 m, szerokość 1,473 m, szerokość między nadkolami 1,046 m, wysokość 1,205 m. Testowy egzemplarz mógł wziąć 610 kg, a więc dwie osoby i prawie pół tony.
Wspomniany benzyniak to stara, dobra konstrukcja Fiata, 1.4 o mocy 77 KM, z wielopunktowym wtryskiem pośrednim i bez turbosprężarki. Wbrew moim, początkowym obawom, daje sobie radę, ale powyżej 110 km/h w kabinie robi się nieprzyjemnie głośno. Realne spalanie w granicach 7-8 l/100 km jest do przyjęcia. Przydałby się jednak VI bieg, byłoby ciszej i oszczędniej.
Zawieszenie złożone z kolumn McPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu nieco trzęsie na pusto, ale czuje się zwartą konstrukcję auta. Stabilność nie daje powodów do narzekań, chyba że wieje naprawdę mocno z boku, a taki wiatr spotkałem wracając ze zlotu Master Truck pod Opolem.
Wersja Base jest ubogo wyposażona, jak sama nazwa wskazuje, aczkolwiek zawiera np. system stabilizacji toru jazdy ESC wzbogacony o asystenta ruszania pod górę i wspomaganie awaryjnego hamowania HBA (Hydraulic Brake Assist). Pod względem bezpieczeństwa czynnego kompromisów nie ma. Egzemplarz wypożyczony od importera miał kilka potrzebnych opcji, przykładowo zasilacz USB w gnieździe zapalniczki za 130 zł netto, elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne za 460 zł netto, składany uchwyt na dokumenty u góry deski rozdzielczej za 130 zł netto. Jak widać, ceny nie są wygórowane.
Gwarancja biegnie 24 miesiące, na wady lakiernicze 36 miesięcy, na perforację blach nadwozia 96 miesięcy. W każdej z tych gwarancji usterka powinna być zgłoszona 60 dni od jej pojawienia się, w przeciwnym przypadku roszczenia wobec producenta ulegną przedawnieniu. Przeglądy w wersjach z silnikiem benzynowym Fiat wyznacza co 30 tys. km, albo co 2 lata, w dieslach co 35 tys. km lub co 2 lata. Instrukcja obsługi zawiera szczegółowy zakres przeglądów. Fiorino jest produkowane w Turcji, w zakładach Tofas.
Fiat Fiorino Cargo 1.4 Base, trzydrzwiowy, dwumiejscowy furgon, długość 3957 mm, szerokość 1716 mm, wysokość 1721 mm, ładownia 2,5 m sześc., napęd na przód, czterocylindrowy, rzędowy silnik benzynowy, 1368 ccm, 77 KM przy 6000 obr./min, maksymalnie 157 km/h, od 0 do 100 km/h brak danych, średnie spalanie 6,9 l/100 km, cena 34.300 zł netto (42.189 zł brutto).
Tekst i fot. Jacek Dobkowski