Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banery

Onturtle 1150x150

loga na www miedzy banery

Mecalac 10 2023 750 x 200loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Hengst maj

Jak najszybciej i oszczędnie

Polska edycja Optifuel Challenge za nami. Jedenastu finalistów konkursu Optifuel Challenge 2015, organizowanego przez Renault Trucks Poland, spotkało się 10 września w siedzibie firmy Intruck, Volvo Group Trucks Center w Karpinie pod Warszawą.

 

Na specjalnie wytyczonej trasie finaliści zmagali się w walce o podium oraz o reprezentację naszego kraju w międzynarodowym finale w Lizbonie (Portugalia).

W szranki stanęło 11 kierowców wyłonionych w eliminacjach lokalnych konkursu wiosną bieżącego roku. Uczestnicy konkurowali prowadząc jeden z trzech zestawów (z ciągnikami Renault Trucks T 460). Celem było uzyskanie jak najniższego zużycia paliwa i jak najkrótszego czasu przejazdu. Rozgrywkę podzielono na dwa etapy: pierwszy wyłaniał trzech ścisłych finalistów, a drugi kolejność na polskim podium oraz dwóch reprezentantów na zawody w Lizbonie.

Zasady zostały opracowane w sposób, który wykluczał możliwość powstania rozbieżności w pomiarze zużycia paliwa wynikających z jazdy różnymi samochodami. Zarówno podczas półfinału jak i jazd finałowych, bezpośredni konkurenci prowadzili tę samą ciężarówkę.

Trasa półfinałowa liczyła 32 km i prowadziła z Karpina w stronę Wyszkowa do węzła Lucynów. W ścisłym finale przejazd prowadził w kierunku Warszawy do węzła Wola Rasztowska, następnie z powrotem w kierunku Wyszkowa (węzeł Mostówka) i powrót do Karpina: łącznie 36 km. O wysokim poziomie uczestników finału świadczy mała rozbieżność wyników pomiędzy instruktorami nauki jazdy Renault Trucks a zawodnikami. Co prawda 23, 3 l/100 km instruktorów Renault Trucks, nie zostało „przebite”, ale 24,2 l/100 km uzyskane przez najoszczędniejszego w stawce było tuż, tuż... Pomiędzy zawodnikami wyniki spalania były już bardziej rozbieżne, a było to wynikiem przyjętej strategii. Niektórzy postawili na jazdę szybszą, nawet kosztem dodatkowo spalonych litrów.

Wszyscy zgromadzeni mieli możliwość nieco odpocząć a przy okazji zaznajomić się z pojazdami Renault T. Zgodnie z przewidywaniami, finaliści przywozili do mety doskonałe wyniki zużycia paliwa.

To była już 7 edycja konkursu Optifuel w Polsce. Z roku na rok zwiększa się liczba uczestników – w tym roku 11 eliminacji zgromadziło 506 kierowców. I co cieszy, kierowców z wolą walki. Podczas gdy w roku 2014 między instruktorami Renault Trucks a zawodnikami było 23% różnicy, to w 2015 r. wynik średni ze wszystkich przejazdów instruktorów wynoszący 26,1 l/100 km był zaledwie o około 4% lepszy od średniego spalania osiągniętego przez zawodników. Zarówno konkurs finałowy jak i eliminacje odbywały się z wykorzystaniem w pełni obciążonych zestawów (ponad 22 tony ładunku na każdej z naczep). Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że w tym roku wszystkie Renault T były wyposażone w pakiet „Fuel Eco”, stanowiący podstawę wersji Optifuel. Samochody Renault T Optifuel zapewniają mniejsze nawet o 10,9% spalanie, co zostało potwierdzone certyfikatem TÜV.

Wyniki konkursu wraz z podsumowaniem tegorocznego Optifuel Challenge 2015 przedstawiono podczas uroczystej gali. 

Poniżej kolejność na podium oraz odpowiednio wyniki półfinału i finału: 1. Tomasz Kowalski, Tomtrans Transport International; 24,7 oraz 26,4 l/100km, 2. Cezary Kopiczko, PTS Cezar; 25,8 oraz 27,7 l/100km, 3.Grzegorz Gapiński, MTC Gapiński: 26,5 oraz 28,4 l/100km

Tym samym, Polskę podczas finału europejskiego w Lizbonie reprezentować będą Tomasz Kowalski oraz Cezary Kopiczko. Trzymamy kciuki za wygraną polskiej reprezentacji. Finał ogólnoświatowy - 7.10.2015.

Tegoroczną edycję wspierali partnerzy Renault Trucks: Renault Trucks Financial Services (finansowanie fabryczne), Michelin Polska (zestawy konkursowe wyposażone są w opony tej marki), Total Polska (silniki fabrycznie są napełniane energooszczędnym olejem Renault Trucks Oils), Wielton (w skład zestawów konkursowych wchodziły naczepy kurtynowe NS3K M2 - jeden z flagowych produktów tej marki), Voith (producent retardera, w który mogą być wyposażone pojazdy Renault Trucks), Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group – wiodący ubezpieczyciel na polskim rynku oraz Alcoa, producent aluminiowych felg, w które wyposażane są zestawy konkursowe. (AG)

 

Wywiad z Tomaszem Kowalskim, zwycięzcą finału krajowego konkursu Optifuel Challenge

- Panie Tomaszu, gratulujemy zwycięstwa. Czy na co dzień jeździ Pan ciężarówką Renault?

- Nie. Kiedyś jeździłem, pierwszym moim pojazdem był MAN. Teraz, jako właściciel firmy przewozowej nie mam na to czasu. Zdarzają mi się przejażdżki, kiedy odbieramy nowe pojazdy. Najnowsze Renault T miałem okazję poprowadzić podczas eliminacji konkursu i teraz w finale. Kierowca ma w takim ciągniku dobre warunki pracy.

 

- Co zatem zdecydowało, że uzyskał Pan najlepszy wynik w konkursie krajowym?

- Ważna jest wiedza techniczna.

 

- A Pan jest może inżynierem z wykształcenia?

- Nie, ja mam wykształcenie ekonomiczne...

 

- A w ogóle ma Pan we flocie ciągniki Renault Trucks?

- Tak, dwa Renault Magnum. Dominują u mnie ciągniki Volvo, których mam dwadzieścia. Jeżdżą w zestawach z naczepami firankami.

 

- Jaki ma Pan staż jako przedsiębiorca i jako uczestnik konkursów dla kierowców?

- Działalność gospodarczą rozpocząłem w 2001 roku. To już rodzinna tradycja, mój tato też ma firmę transportową. Natomiast w konkursach startowałem już kilka razy, zarówno w tych organizowanych przez Renault Trucks, jak i Volvo Trucks.

 

- Jakie kierunki obsługuje flota Tomtrans-u?

- Zajmujemy się transportem międzynarodowym. Jeździmy głównie do krajów Europy Zachodniej, zwłaszcza do Wielkiej Brytanii.

 

- Dziękuję za rozmowę.

 

 

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 9/2015

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE