Targi Transportu i Logistyki TransPoland

 

 Dominacja stoisk z szeroko rozumianego otoczenia transportu jest zgodna z oczekiwaniami organizatorów z firmy Lentewenc. Targi mają być i są platformą biznesową skierowaną do profesjonalistów działających w głównych sektorach transportu. Ogółem trzecie targi zgromadziły 110 wystawców z 20 państw Europy i Azji (Chiny).

 

Naczepa, historia, prototyp

Ponieważ zawsze staramy się pisać przede wszystkim o pojazdach, od nich zaczniemy. Przed głównym wejściem do Expo XXI stała naczepa i ciągnik siodłowy z naczepą. Pojedyncza naczepa to trzyosiowa, włoska wywrotka Tecnokar Super Top F1, pokazana przez firmę Krumar Truck & Trailers z Białegostoku, która w hali zajmowała stoisko F1. Mimo stalowej konstrukcji masa naczepy o objętości 24 m sześc. wynosi tylko 5.300 kg. Najmniejsza pojemność tego modelu to 20 kubików, największa 32.

Natomiast w trzyosiowej naczepie Wieltonu prezentowano wystawę o 100-letnich dziejach MAN-a. Ciągnikiem siodłowym był oczywiście MAN, konkretnie TGX 18.440 Efficient Line. Niemiecka firma swoją historię datuje od roku 1915, kiedy MAN współpracując ze szwajcarskim Saurerem skonstruował pojazdy ciężarowe i autobusy, zwane wówczas omnibusami. Pierwsze ciężarówki MAN-Saurer rozwoziły piwo z bawarskich browarów. Natomiast najnowszy pojazd, przegubowy Lion’s City CL napędzany sprężonym gazem ziemnym CNG otrzymał tytuł Autobusu Roku, Bus of the Year.

Takie samo paliwo, CNG, poruszało najciekawszy wśród pojazdów w hali, ciągnik MAN TGA białostockiej firmy Europe Gas. Uwagę przyciągało osiem, kompozytowych zbiorników na gaz, z prawej strony auta, między przednią a tylną osią. Każdy z nich o pojemności 90 l waży zaledwie 30 kg.

– Instalacja jest miksem, czyli pracuje na 80 proc. gazu CNG i 20 proc. oleju napędowego – informuje Tomasz Krzywicki, specjalista ds. klientów kluczowych Europe Gas. – Jest dedykowana dla konkretnych aut i konkretnych silników. Z naszych wyliczeń wynika, że na 100 km auto potrzebuje łącznie paliwa za 80 zł. Na „ropie” ten sam dystans oznaczałby wydanie około 140 zł. Całkowity zasięg wynosi 900 km. Moc silnika pozostaje taka sama jak na oleju napędowym.

Na razie pewien polski przewoźnik testuje trzy pojazdy na CNG. O kosztach urządzeń i ich montażu jeszcze za wcześnie mówić, bo cały czas chodzi o prototypy. Zbiorniki niemieckie, reszta elementów polska, z Europe Gas. Swego rodzaju wadą związaną z tym pomysłem jest skąpa infrastruktura, w naszym kraju ogólnodostępnych stacji CNG jest poniżej 30. Są jednak sygnały z Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (PGNiG), że w następnych latach punktów tankowania CNG będzie przybywało.

 

Kontakty międzynarodowe

Tegorocznej edycji towarzyszyło unikalne w skali Europy spotkanie 20 międzynarodowych izb handlowych. Odbyło się ono 4 listopada w ramach konferencji „Transport kluczowym ogniwem w wymianie handlowej Wschód-Zachód. Poza tym przez trzy dni wystawiały się: Polsko-Białoruska Izba Handlowo Przemysłowa, Polsko-Kazachstańska Izba Handlowo Przemysłowa, Polsko-Rosyjska Izba Handlowo Przemysłowa, Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza. Ich stoiska były punktami informacji oferującymi praktyczne wsparcie dotyczące wymiany handlowej. Eksperci pomagali dotrzeć do zagranicznych klientów, oferowali doradztwo rynkowe i obsługę prawną. Podpowiadali, jak promować produkty w poszczególnych krajach.

 

Udana impreza

Targi nie należały do największych pod względem liczby wystawców, czy zajmowanej przez nich powierzchni, ale ich zaletą było skoncentrowanie się na określonej tematyce. Odwiedzający dopisali, o czym świadczyły np. kłopoty ze znalezieniem miejsca na parkingu przy hali.

– Uczestniczymy w Trans Poland od pierwszej edycji i była to naszym zdaniem najlepsza odsłona, zarówno jeśli chodzi o frekwencję przy stoisku DKV, jak i ciekawą tematykę konferencji – podkreśla Barbara Kubaj, dyrektor biura DKV Euro Service Polska, znanego operatora kart paliwowo-serwisowych.

Dodajmy że honorowy patronat objęło Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. A nasz miesięcznik był jednym z branżowych tytułów prasowych reprezentowanych na targach.

 

T&M nr 11/2015

Tekst: Jacek Dobkowski

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE