Tragi POL-ECO-SYSTEM

 

Przygotowano siedem salonów tematycznych, jeden z nich poświęcono w całości technice komunalnej. Śmieciarki, zamiatarki, wody asenizacyjne, podnośniki, ładowarki, pojazdy i urządzenia do gospodarki odpadami – to tylko część z przedstawionych propozycji. Nie zabrakło nowych produktów. W zgodnej opinii uczestników wystawy, w sektorze komunalnym panuje obecnie „okres wyczekiwania”, w najbliższych miesiącach wyjaśni się czy „komunalnicy” ruszą na zakupy nowego sprzętu.      

„Maluchy” dla miasta

Wśród samojezdnych zamiatarek zainteresowanie budziły pojazdy oferowane przez Kärcher. MC 130 stanowi rozszerzenie gamy kompaktowych zamiatarek przegubowych o model w klasie 1 m sześc. Dzięki niewielkiemu ciężarowi nadaje się do stosowania na chodnikach i może być użytkowana przez posiadacza prawa jazdy „B” bez konieczności zdobywania dodatkowych uprawnień. Dzięki szerokiej gamie dodatkowego wyposażenia, zamiatarka może być stosowania przez cały rok. Na tym samym stoisku znalazł się też wielofunkcyjny pojazd komunalny MIC 50. W zależności od zastosowanych narzędzi, maszyna może pełnić rolę zamiatarki, odśnieżarki, solarko-piaskarki, pługu śnieżnego, kosiarki z rozdrabniarką, urządzenia do strzyżenia żywopłotów. W istocie jest to nośnik narzędzi, do utrzymania terenów miejskich i gminnych w tym: ulic, placów, parków, ogrodów zoologicznych, dworców i lotnisk.

Specjaliści od śmieci

Jednym z targowych, Złotych Medalistów została śmieciarka Olympus Mini (Ros Roca/ Teerberg Matec), pojazd do zbiórki odpadów z tylnym załadunkiem służący do zbiórki odpadów pochodzenia organicznego, a także materiałów przeznaczonych do ponownego przetwarzania na obszarach centrów miast, strefach przeznaczonych do ruchu pieszego oraz obszarach wiejskich z wąskimi uliczkami i ograniczonym ruchu pojazdów, słowem tam, gdzie wymagana jest duża manewrowość. Ros Roca od dłuższego już czasu ma w ofercie śmieciarki typu Olympus. Do wyboru jest kilka wersji: N - wąski (10-19 m sześc), W - szeroki (13-27 m sześc.), jak również HCT – o dużej pojemności (stworzona do współpracy z małymi śmieciarkami satelitarnymi, a także dostosowana do obsługi pojemników podziemnych). W zależności od dopuszczalnej masy całkowitej podwozia (12-32 t) użyteczna poj. nadwozia wynosi od 13 do 26,5 m sześc. Wśród innowacyjnych rozwiązań jest pompa o zmiennym wydatku, która w porównaniu ze standardowymi pompami tłoczkowymi zapewniać ma oszczędności paliwa (nawet do 20 proc.). Zabudowa wyposażana jest w zbiornik na bioodcieki. Dzięki możliwości płynnej regulacji zgniotu śmieciarka Olympus polecana jest do zbiórki odpadów biologicznych (mokrych), a także surowców wtórnych takich jak makulatura, folia itp. Dostęp do większości funkcji jest z kabiny kierowcy. Stosowany może być m.in. wielofunkcyjny mechanizm zasypowy UPC (pionowy, z regulacją prędkości podnoszenia i opuszczania z napędem elektrycznym lub hydraulicznym). Do pojemników przemysłowych przygotowano specjalny mechanizm wykorzystujący haki lub łańcuchy.

Szeroką gamę śmieciarek pokazała firma Ekocel. Ma w ofercie m.in. zabudowę XL-S. Wśród zalet konstruktorzy wymieniają: szeroki zakres zastosowania, optymalny rozkład nacisków na osie, dużą zwrotność, dużą ładowność, wygodną obsługę. Poj. skrzyni ładunkowej w przypadku aut 18-tonowych wynosi ok. 15 m sześc. Załadunek jest tylny, zabudowa umieszczana jest na podwoziu dwuosiowym (dla większych, ponad 18-tonowych wersji także na trzyosiowym). Szerokość zabudowy wynosi 2,5 m. Siłowniki prasy zgarniającej umieszczono na zewnątrz odwłoka (relatywnie wąski odwłok – niewielki zwis tylny). Opcjonalnie oferowany jest np. adapter drzwi obrotowych wrzutnika. Ekocel posiada w swej ofercie również zabudowę Mini XL-H ze skrzynią o obj. 10-15,5 m sześc. Na podwoziu powstają śmieciarki ze zbiornikami o obj. do 17 m sześc.

Siła… haków

W ofercie KH-KIPPER dedykowanej sektorowi komunalnemu znajdują się urządzenia hakowe, przyczepy podkontenerowe, zabudowy do przewozu półpłynnych odpadów komunalnych i zabudowy do całorocznego utrzymania dróg. Na targach pokazano urządzenie hakowe z kontenerem na podwoziu Iveco (4x2). Dolną ramę i łączniki urządzenia oraz dźwignię hakową i sam hak wykonano z różnych rodzajów stali o dużej wytrzymałości plastycznej. Hak posiada grawitacyjne zabezpieczenie eliptyczne. Ładunek jest przesuwany łagodnie po rolkach. Poprawne zablokowanie kontenera sygnalizowane jest lampką kontrolną. Tam gdzie jest to wymagane, resory odciążane są za pomocą siłowników lub rolką podpierającą sterowanymi ze stanowiska sterowniczego. Przy rozładunku i załadunku pustego kontenera lub obciążonego częściowo istnieje możliwość zwiększenia szybkości ruchu, przez odpowiednie przełączenie dźwigni sterowania. Siłowniki posiadają zawory zabezpieczające przed niekontrolowanym opadnięciem ładunku i uszkodzeniem urządzenia w przypadku rozerwania przewodów hydraulicznych. KH- KIPPER ma hakowce o ładowności 6-12 t.

Czyścioszki na kołach

Urządzenie do mycia pojemników na odpady (Apriva) to kolejna z targowych nowinek. Ma charakter mobilny, umieszczane jest na dwuosiowym podwoziu. Procedura mycia odbywa się całkowicie automatycznie, urządzenie obsługuje pojemniki o poj. do 1.100 l. Elementem wyposażenia jest system automatycznych głowic obrotowych z dyszami do mycia zewnętrznego. Łukasz Kamiński (Apriva) podkreśla, że do najpopularniejszych w ofercie należą urządzenia umieszczane na pojazdach o dmc 7,5 - 10 t. Zastosowane rozwiązania techniczne pozwalają na jednoczesne mycie dwóch pojemników o poj. do 360 l. Pojemniki po umieszczeniu w adapterze hydraulicznego urządzenia podnoszącego, ustawiane są w pozycji roboczej wewnątrz komory mycia. Po zamknięciu klap komory, następuje proces mycia i dezynfekcji w temperaturze do 70 st. C, pod ciśnieniem 160 bar. W szczególnych przypadkach istnieje możliwość zastosowania detergentów wspomagających proces mycia oraz systemu dozowania środków dezynfekujących. Zbiornik na wodę czystą ma poj. 1,5 tys. l, wydajność pomp sięga 35-45 l./min, a temperatura mycia to 70 st. C.

Elektryczna alternatywa

Firma Bartesko pokazała m.in. elektryczne pojazdy transportowe, przeznaczone do poziomego, wewnętrznego (bliskiego zasięgu) transportu zarówno towarów przemysłowych, jak i sypkich (w przypadku zastosowania burt) oraz w wersji „wywrotka”. Pojazdy te przeznaczone są do transportu towarów o masie do 2t, głównie po drogach utwardzonych. Mogą służyć również do ciągnięcia przyczep transportowych o łącznym, dopuszczalnym ciężarze całkowitym nie przekraczającym 1,8 t. Zwraca uwagę elastyczność wykonania. W wersji podstawowej, podłogę platformy pokryto powłoką antypoślizgową. Istnieje możliwość zamontowania na pojeździe ładowarki. Do napędu służą bezszczotkowe, bezobsługowe, hermetycznie zamknięte silniki (DC). Karina Lira Marambio (Bartesko) podkreśla, że zespoły napędowe zbudowano w oparciu o oryginalne elementy renomowanych firm. Pojazdy posiadają możliwość zarówno pionowej, jak i poziomej wymiany baterii trakcyjnych. Standardowe montowane jest oświetlenie drogowe. Na stoisku podkreślano, że pojazd adresowany jest np. do służb pracujących w ciasnej, śródmiejskiej zabudowie.

Jego domeną jest przesiewanie

Mobilny przesiewacz bębnowy Pronar MPB 20.72 to urządzenie dla rozdzielania składników o różnej wielkości. Można nim przesiewać odpady, czarnoziem, żwir, zrębki i odpady drzewne, oddzielać gruz od ziemi. Wymiary i możliwość agregowania np. z samochodem ciężarowym pozwalają na poruszanie się po drogach publicznych bez występowania o specjalne zezwolenia. Szeroko otwierane osłony dają możliwość sprawnej wymiany bębnów przesiewających o różnych wielkościach otworów. Silnik (Deutz; Caterpillar) z zespołem pompowym umieszczono na odchylanym wózku, co zapewnia odpowiedni dostęp do zespołu napędowego, kosza zasypowego i elementów hydrauliki. Bęben jest kompatybilny z urządzeniami innych producentów. Bęben porusza się z prędkością do 19 obr./min, poj. kosza zasypowego to 6 m sześc. Ważący 24 t, mierzący ponad 12 m pojazd porusza się na czterech kołach (dwuosiowe podwozie). Zawieszenie jest mechaniczne, hamulce bębnowe.  

Jest na czym budować…

Iveco Eurocargo to od lat jedno z podstawowych podwozi do różnego rodzaju zabudów komunalnych. Premierowy pokaz na targach komunalnych w Poznaniu miała najnowsza generacja auta. Podkreślano uniwersalność konstrukcji, dzięki 14 wariantom dopuszczalnej masy całkowitej, 7 wariantom mocy, 13 skrzyniom biegów, 15 wariantom rozstawów osi oraz 3 rodzajom kabin Eurocargo jest dostępny w setkach kombinacji. Do napędu zastosowano silniki Tector 5 i 7, jednostki wykorzystujące technologię HI-SCR, służącą obniżeniu zużycia paliwa, zmniejszeniu wagi i poprawieniu osiągów. Jak informowano, silniki sprawdzają się zarówno podczas poruszania się aut w centrach miast (śmieciarki, zamiatarki), jak i w tzw. trasie. Kolejnym nowym rozwiązaniem (oprócz HI-SCR) jest 12-biegowa zautomatyzowana skrzynia biegów Eurotronic, dostępna również dla wersji z przyczepą. Bezpiecznemu i stabilnemu prowadzeniu Eurocargo sprzyja nowy system ESP.

Beczki na kołach

GAMON jest nową marką na rynku zabudów komunalnych. Pokazano pojazd ciśnieniowo- kanalizacyjny przeznaczony do mycia i udrażniania wodą pod wysokim ciśnieniem kanałów o średnicy od 50 do 800 mm, z możliwością jednoczesnego odsysania nieczystości do zbiornika osadu. Odsysanie nieczystości odbywa się dzięki podciśnieniu wytworzonemu przez kompresor. Zabudowy są montowane na podwoziach samochodów różnych marek, zbiorniki wykonuje się ze stali węglowej lub kwasoodpornej. Poj. zbiornika wody i osadu może być zmieniona za pomocą ruchomej przegrody. Układ wysokociśnieniowy bazuje na pompie wysokociśnieniowej, napędzanej mechanicznie. Podawanie węża ssawnego może odbywać się za pośrednictwem: wysięgnika, kołowrotu lub kasety. Układ ssąco-tłoczący zbudowano z kompresora chłodzonego powietrzem lub cieczą (wydatek do 1,5 tys. m sześc./h). Bartłomiej Mryka (GAMON) zapowiada, że już w przyszłym roku spodziewać się można nowych konstrukcji pojazdów komunalnych przygotowanych przez tę firmę, m.in. wozów asenizacyjnych.

T&M nr 10/2015

Tekst: Michał Jurczak

 

 

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE