Rekordowa sprzedaż Scanii

 

Zanosi się na rekordowy rok, skoro w całym 2017 r. zarejestrowano 4.726 takich ciężarówek szwedzkiego producenta  – poinformowali przedstawiciele Scania Polska na konferencji prasowej, zorganizowanej 11 grudnia w Warszawie.

Nie tylko w Scanii notują wzrosty, cały rynek ciężkich pojazdów w Polsce w 2018 r. okazał się rozwojowy. Do końca listopada zarejestrowano 25.677 ciężarówek o DMC ponad 16 t, a do końca grudnia powinno uzbierać się 30 tys. sztuk, co oznaczałoby wzrost w stosunku do wyników roku 2017 o 12,1 proc. Są to głównie ciągniki siodłowe, które masowo kupują polskie firmy transportowe, stanowiące wiodącą grupę przewoźników w europejskim transporcie międzynarodowym. Wzrasta także sprzedaż podwozi pod zabudowę. Paweł Paluch, dyrektor marketingu Scania Polska, poinformował, że ogólna sprzedaż ciężkich podwozi w Polsce w 2018 roku powinna być wyższa o około 30 proc. niż w roku 2017. Zwiększone zainteresowanie nabywców  dotyczy m.in. pojazdów dystrybucyjnych, a także budowlanych i specjalistycznych.

Tomasz Cwalina, dyrektor sprzedaży samochodów ciężarowych Scania Polska ujawnił, że produkowane pojazdy sprzedają się „na pniu”,  Scania nie ma żadnych zapasów, wręcz nie nadąża z podażą. O ile jest w stanie dostarczyć odbiorcom więcej ciągników, to już podwozi prawdopodobnie dostarczy mniej więcej tyle, ile w ubiegłym roku.

W 2018 roku Scania sprzedała także 130 autobusów, w tym 69 miejskich i 61 turystycznych (w 2017 roku - 80). Największe kontrakty to 29 autobusów CNG dla Warszawy i 21 także CNG dla Tarnowa.

Tomasz Cwalina wspomniał też o coraz większej sprzedaży pojazdów w pakiecie z kontraktem obsługowo-naprawczym i ze szkoleniem oraz monitorowaniem pracy kierowców. Przykładem mogą być pakiety Ecolution, w ramach których nabywca otrzymuje pojazd z wyposażeniem służącym oszczędnej jeździe oraz korzysta ze szkolenia kierowców i tzw. coachingu. Okazało się, że ciężarówki Ecolution zużywają przeciętnie mniej o 1 litr paliwa na 100 km w porównaniu z pojazdami standardowymi.

Coraz więcej pojazdów trafia do użytkowników w ramach wynajmu.

Scania Polska dysponuje obecnie flotą 530 ciężarówek oferowanych w wynajmie. Wzrasta także sprzedaż pojazdów używanych (w 2018 r. to około 1.100 sztuk). Coraz więcej z nich pochodzi z rynku krajowego – pozyskane od klientów po okresie leasingu lub po wynajmie.

 

Gazowe coraz bardziej opłacalne

         Rośnie zainteresowanie klientów pojazdami zasilanymi sprężonym i skroplonym gazem ziemnym (CNG i LNG) – poinformował Tomasz Cwalina. Użytkowanie takich ciężarówek w związku ze zmieniającymi się przepisami, staje się bardziej opłacalne. Spółki komunalne muszą inwestować w pojazdy niskoemisyjne, więc coraz częściej zamawiają np. śmieciarki CNG. Wprowadzane od stycznia 2019 r. w Niemczech zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów gazowych powodują zwiększone zainteresowanie ciągnikami LNG. Mimo że „gazowce” są o około 20 tys. euro droższe od wersji z dieslem  to całkowity koszt (TCO) może być w ich przypadku korzystniejszy dzięki  mniejszym kosztom paliwa i wydatkom związanym z opłatami drogowymi.

         Scania może zaoferować całą gamę ciężarówek na gaz, dla różnego rodzaju transportu, z silnikami zasilanymi CNG i LNG. T. Cwalina przypomniał, że ta firma produkuje takie pojazdy już od lat. Napędy gazowe są już dopracowane, mają za sobą tzw. choroby wieku dziecięcego, nie są bardziej awaryjne od diesli, do ich obsługi przygotowany jest serwis. Oby tylko rozwijała się sieć stacji tankowania gazu, która w Niemczech jest już bardziej liczna, a w Polsce w przyszłym roku mają powstać dwie nowe stacje LNG.

         Przedstawiciele Scanii przewidują wyraźny wzrost sprzedaży ciężarówek CNG i LNG w przyszłym roku. W 2018 i 2017 r. do nabywców trafiło po kilkadziesiąt takich pojazdów, a w 2019 roku może to być nawet 200 sztuk.

 

Serwis idzie do przodu

         W 2018 r. wzrosła także sprzedaż części zamiennych w serwisach Scanii (o 12 proc.).  Krzysztof Rosół, dyrektor działu usług serwisowych, stwierdził, że zdaje egzamin strategia Scanii polegająca na tym, aby być blisko klienta i oferować mu kompleksowe usługi w jednym miejscu. Serwisy (jest ich już 39) są modernizowane i budowane nowe. W tym roku oddano do użytku nowe centrum napraw powypadkowych w Białymstoku. To drugi taki serwis po Wrocławiu. W 2019 r. mają być otwarte nowe placówki serwisowe w Częstochowie i Mławie. Scania zamierza też zwiększyć dostępność usług serwisowych w soboty, głównie z myślą o ułatwieniach dla przewoźnikach międzynarodowych. Przewiduje się zatrudnienie większej liczby pracowników oraz wydłużenie czasu pracy. Przewoźników operujących za granicą ucieszy na pewno zapowiedź możliwości wykonywania przeglądów serwisowych w innych krajach, w ramach europejskich kontraktów serwisowych.

 

Ze spokojem o roku 2019

         Przedstawiciele Scania Polska nie chcieli mówić o konkretnych polanach sprzedażowych na rok 2019. Ze spokojem przyjmują doniesienia o restrykcyjnych przepisach wprowadzanych przez kraje zachodnie, mających na celu ograniczenie konkurencji m.in. ze strony polskich firm transportowych. Liczą na elastyczność i umiejętność dostosowania się naszych przewoźników do nowej sytuacji. Nie przewidują też jakiegoś złamania sprzedaży związanego z obowiązkiem instalowania od czerwca 2019 roku tachografów nowej generacji. W planach na rok 2019 przewidziano kolejną edycję konkursu dla kierowców, który teraz nosi nazwę Scania Driver Competition i nie ma w nim ograniczenia wieku uczestników. Rok 2019 to także 50-lecie silnika V8. Można tez spodziewać się zwiększonej aktywności szwedzkiej marki na rynku pojazdów budowlanych. (AG)

T&M nr 12/2018

Tekst: Antoni Gostyński

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE