Jaki olej do aut dostawczych?

 

Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA w pierwszym półroczu br. na polskie drogi wyjechało blisko 3000 nowych samochodów dostawczych więcej niż w analogicznym okresie 2017 roku. Co więcej, zgodnie z prognozami na lata 2016-2020, liczba takich pojazdów na terenie UE wzrośnie o 38%*. Sprzedaż VAN-ów napędza m.in. rozwój branży e-commerce i zapotrzebowanie na szybkie dostawy do domu, rosnąca urbanizacja oraz brak konieczności posiadania dodatkowych uprawnień do prowadzenia dostawczaka.

Jeszcze całkiem niedawno na rynku brakowało oferty dedykowanych olejów silnikowych dla pojazdów dostawczych. Sytuacja zmieniła się w 2017 roku, gdy do sprzedaży trafiła nowa kategoria olejów silnikowych Mobil Delvac™. Obecnie tworzy ją sześć produktów, którymi można serwisować około 80% europejskiego parku pojazdów dostawczych. Pięć z nich to w pełni syntetyczne oleje Mobil Delvac City Logistics 5W30, różniące się aprobatami producentów. Szóstym jest semisyntetyczny Mobil Delvac Light Commercial Vehicle E 10W-40, przeznaczony do starszych pojazdów, stanowiących istotną część krajowego parku aut użytkowych. Według danych Instytutu SAMAR, średni wiek sprowadzanych aut osobowych i dostawczych po I półroczu br. wynosi 11 lat i 6 miesięcy. To niejednokrotnie auta o dużym przebiegu, których awaryjność jest wyższa.

 

Jazda miejska to dla silnika wyzwanie

Największe zużycie silnika występuje podczas rozruchu i w fazie rozgrzewania. Dlatego jazda miejska, której towarzyszą częste ruszanie i zatrzymywanie, jazda na krótkich odcinkach i w korkach, wyraźnie obciąża silnik i wymaga stosowania dobrej jakości olejów silnikowych o zwiększonej stabilności termicznej i odporności na utlenianie, takich jak Mobil Delvac City Logistics 5W30. Przewaga syntetycznego oleju silnikowego polega na tym, że produkt smarny wolniej traci swoje pierwotne właściwości, a co za tym idzie skuteczniej chroni silnik nawet podczas wymagających warunków eksploatacyjnych. Opracowanie takiego oleju wymaga użycia wysokiej jakości olejów bazowych i wyważonego pakietu dodatków, które dbają między innymi o czystość silnika. Kontrola gromadzenia się sadzy ogranicza wzrost pierwotnej lepkości, zbierania się osadów i dba o utrzymanie dobrych osiągów i niskiego zużycia paliwa.

Priorytetem właściciela pojazdu powinno być zachowanie dobrych przyzwyczajeń serwisowych przez wszystkie lata eksploatacji. Często popełnianym błędem jest szukanie szybkich oszczędności. Ocena opłacalności nie powinna opierać się na cenie zakupu oleju, akumulatora czy opon lecz na prognozie całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). Na przykład wysokiej jakości oleje syntetyczne mogą zmniejszyć TCO dzięki skuteczniejszej ochronie silnika i jego osprzętu oraz możliwości ograniczenia zużycia paliwa w porównaniu z konwencjonalnymi olejami silnikowymi.

Wydatki na naprawę czasami wielokrotnie przewyższają koszty tzw. predictive maintenance, czyli podejmowania kroków zapobiegawczych w celu uniknięcia awarii. Ta strategia serwisowa jest znana w przemyśle, gdzie nawet minutowy przestój oznacza wysokie straty, ale może być realizowana również w firmie transportowej, gdzie auto jest narzędziem pracy i gwarantem przychodów. Straty finansowe właściciela kilkunastu VAN-ów będą oczywiście niższe w porównaniu na przykład z producentem elektroniki, ale nadal pozostaną proporcjonalnie wysokie do możliwości biznesowych przewoźnika. Najważniejsze jest zatem minimalizowanie ryzyka awarii przez wdrożenie dobrego programu serwisowego.

 

Lepkość oleju to nie wszystko

Dobór oleju silnikowego do samochodu dostawczego jest łatwy. Producenci środków smarnych zachęcają do korzystania z narzędzi doboru oleju. Jedno z nich znajdziesz na stronie www.mobil.pl. Cenne informacje  znajdziemy również na opakowaniach. Na etykietach w pełni syntetycznych olejów Mobil Delvac City Logistics 5W30 są litery wskazujące na aprobaty producentów pojazdów. P – Peugeot-Citroen, V - VW, F – Ford, M – Mercedes-Benz oraz R – Renault. Niektóre z olejów Mobil Delvac mają szersze zastosowanie – posiadają dodatkowe dopuszczenia ACEA i spełniają wymagania innych marek, w tym Iveco i Fiata. Wymagania starszych silników spełnia semisyntetyczny Mobil Delvac Light Commercial Vehicle E 10W-40. Produkt ten spełnia lub przewyższa wymagania ACEA A3/B3 oraz API SL i jest zalecany zarówno do silników benzynowych oraz wysokoprężnych bez filtra cząstek stałych.

Dodatkowe informacje o olejach Mobil Delvac do aut dostawczych znajdziesz na stronie www.mobil.pl lub u autoryzowanych dystrybutorów olejów i smarów Mobil: www.dexol.pl, www.ekonaft.com.pl, www.mobipol.pl oraz www.smartplus.pl.

T&M nr 10/2018

*Źródło: www.acea.be

 

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE