Gepard Silica

 

Odwiedziliśmy jeden z czterech zakładów Geyer & Hosaja, w Mielcu w województwie podkarpackim, żeby przyjrzeć się, jak Gepardy powstają. Trzeba przyznać, że firma podchodzi do tego bardzo solidnie, dążąc na wszystkich etapach do uzyskania wysokiej jakości.

Przewoźników nie trzeba przekonywać – podstawą bieżnikowania jest surowiec, czyli dobry karkas. Jeżeli karkas nie został zamęczony, zniszczony, można oczekiwać, że zyska kolejne życie jako porządnie pobieżnikowana opona. Na polskim rynku, niestety, ogumienie dostawczych aut często bywa zajeżdżane do końca, więc ich karkas nie nadaje się do regeneracji. Firma Geyer & Hosaja importuje wszystkie karkasy z Zachodu. „Importuje”, mało powiedziane, są to karkasy premium, Michelin (85 proc.) oraz Continental. Ba, właśnie do tych dwóch marek są przystosowane formy wulkanizacyjne. Jak tłumaczy Krzysztof Pawlak, dyrektor ds. biznesu oponowego Geyer & Hosaja, mimo jednakowego rozmiaru opon karkasy poszczególnych marek różnią się między sobą.

– Kupiliśmy kompletnie nową linię technologiczną do bieżnikowania opon dostawczych od najlepszego włoskiego producenta, firmy Cima – podkreśla. – Cima to także dostawca większości form. Jest to gwarancja jakości. Zaczynając produkcję wyszliśmy z założenia, że nasze opony mają być porównywane z nowymi, a nie z innymi bieżnikowanymi. Najlepszy karkas, najlepsze mieszanki gumowe, najnowocześniejsze maszyny.     


Na początek szorstkowanie

Proces produkcji zaczyna się od szorstkowania na najnowszym urządzeniu, RAS 45. Dodajmy, szorstkowanie stanowi bardzo ważny, wręcz newralgiczny punkt. Błędy popełnione na tym etapie później nie są możliwe do poprawienia.

 – Większość czynności wykonuje się automatycznie – zaznacza Krzysztof Pawlak. – Szorstkowaniem steruje program komputerowy.

Potem są nakładane mieszanki na czoło opony oraz na boczną ścinkę. Są to różne mieszanki, które spełniają odmienne parametry. Warto przy okazji zaznaczyć, że Geyer & Hosaja produkuje mieszanki, również dla innych bieżnikowni, więc doskonale wie, jaki jest ich skład i właściwości. Firma ma bogate, 25-letnie doświadczenie w wytwarzaniu mieszanek.  

 – Dzięki temu jesteśmy w stanie wyprodukować taką oponę, jaką chcemy – krótko komentuje dyrektor Pawlak. – Nasze dostawcze opony robią przebiegi w granicach 60 tys. km.

Przed wulkanizacją tak przygotowany karkas podlega wyważeniu. Dzięki temu gotowy produkt jest precyzyjnie wykonany. Wiąże się z tym kolejna zaleta, mianowicie ułatwienie pracy w serwisach ogumienia.

Opona trafia do prasy wulkanizacyjnej, na kilkadziesiąt minut. Bieżniki są wzorowane na modelach Michelin, Nokiana, Continentala. Zimowe Gepardy Snow i Gepardy Snow Control mają głęboki bieżnik, z lamelami skutecznymi na śniegu.

 

Podwójna weryfikacja

         Ostatni etap, końcowa weryfikacja – szerograf prześwietlający gotowe opony. Ale to nie wszystko. W hali stoi wyważarka Hunter z rolką dociskową, z testem drogowym, taka jakiej używają najlepsze serwisy ogumienia. Hunter okazuje się na tyle precyzyjny, że służy do sprawdzania również w fabrykach nowego ogumienia. W Geyer & Hosaja na Hunterze kontroluje się losowo wybrane opony z partii produkcyjnej, na wzorcowych felgach.

– Oprócz opon do samochodów dostawczych, produkujemy opony terenowe – dodaje Krzysztof Pawlak. – Mamy kilka wzorów all terrain, oraz model Raptor z agresywnym bieżnikiem.

 

Bardzo duże doświadczenie

         Handlopex to firma o równie wysokiej pozycji jak Geyer & Hosaja. Od prawie 30 lat na rynku, z fachowcami od sprzedaży, ze świetnie rozwiniętą siecią dystrybucji.

– Mamy 18 magazynów w całej Polsce, ponad 300 aut, około 30 handlowców zajmujących się oponami osobowymi i dostawczymi – podaje prezes Wiesław Ptaszek. – Naszymi klientami są serwisy ogumienia. Z oponami bieżnikowanymi do samochodów dostawczych mieliśmy już do czynienia. Gepard Silica to ciekawe uzupełnienie oferty.

 

W jakich rozmiarach?

Gepard Snow: 195/70 R15C, 195/65 R16C, 205/65 R16C, 215/65 R16C, 225/65 R16C.

Gepard Snow Control: 215/65 R16C, 225/65 R16C, 235/65 R16C.

Gepard Sunner:  195/70 R15C, 195/65 R16C, 195/75 R16C, 225/65 R16, 235/65 R16C.

Gepard Sunner+: 205/65 R16C, 215/65 R16C, 225/65 R16C, 235/65 R16C.

Gepard Rock 4x4: 235/65 R17, 265/65 R17.

Gepard SUV Comfort+: 235/65 R17, 265/65 R17.

 

Tekst: Jacek Dobkowski

T&M nr 7-8/2018

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE