Komentarze przedstawicieli producentów

 

Wśród nich było 19.205 ciągników (+24,4% w stosunku do analogicznego okresu 2015 r.), które stanowią zasadniczą część łącznie średnich i ciężkich pojazdów (79,3% udz.), a zwłaszcza tych najcięższych o DMC od 16 t (86,3% udz.). Od początku roku przybyło 22.260 pojazdów najcięższych, o DMC od 16 t (+22 %). Sprzedano w tym czasie 1.952 pojazdy o tonażu do 16 t, o 28 sztuk więcej niż rok wcześniej (+1,5 %).

W okresie 11 miesięcy w segmencie pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 t na czele jest DAF (4.459 sprzedane pojazdy; +24,2 %), z 18,4 % udziałem w rynku. Na drugim miejscu jest MAN (4.289; + 18,4 %) z 17,7 % udziałem. Tuż za nim na trzeciej pozycji uplasowała się Scania (4.155; +26,5 %), która jako ostatnia z marek już w ciągu 11 miesięcy przekroczyła 4 tys. wydań. Na koniec 2015 r. udało się to jedynie marce MAN (4.184), która wtedy zajęła pierwsze miejsce. Volvo znalazło się na czwartej pozycji, mimo że jego sprzedaż rozwija się w pierwszej piątce najbardziej dynamicznie (+34,5 %!) – zarejestrowano 3.869 pojazdów tej marki (16 % udział w rynku).

W grupie najcięższych pojazdów o DMC powyżej 16 t, po listopadzie przewodzi DAF (4.386; +24,7 %), przed Scanią (4.155; 26,5 %) i Volvo (3.862; 34,5 %). Czwarty jest MAN (3.856; +20,6 %).

W sprzedaży autobusów po 11 miesiącach prym wiedzie Mercedes-Benz po wydaniu 802 pojazdów (+45,8 %), przed Solarisem (375; +110,6 %).

O komentarz do wyników sprzedaży i o prognozy na rok 2017 poprosiliśmy przedstawicieli producentów pojazdów ciężarowych.

 

Tomasz Wykrota, Product & Marketing Manager IVECO Poland:

– 2016 to rok pełen wyzwań oraz dynamicznych zmian na rynku pojazdów użytkowych w Polsce. Z perspektywy 10 miesięcy możemy powiedzieć, że był to dobry rok. W segmencie pojazdów 3,49 t – 6 t odnotowaliśmy po 10 miesiącach wzrost rejestracji rok do roku na poziomie 67%, przy wzroście rynku nieco ponad 23%. Cieszy nas, że klienci zaakceptowali nowy model Iveco Daily i chętnie sięgają po ten pojazd w segmencie pojazdów dostawczych.

        W segmencie 6,01 t - 15,99 t rynek jest stabilny odnotowując po 10 miesiącach 1% wzrost rejestracji  w porównaniu z 2015 rokiem. W tym segmencie DMC odnotowaliśmy również stabilny 1% wzrost więc możemy powiedzieć, że rośniemy z rynkiem. Jeśli spojrzymy nieco głębiej w podział modelowy widzimy, że nieco gorzej niż w 2015 roku sprzedaje się model Eurocargo. Mimo to po 10 miesiącach zajmujemy silną 3. pozycję. W tej gamie pojazdów planujemy w przyszłym roku wprowadzić dodatkowe działania by wzmocnić pozycję Iveco Eurocargo na polskim rynku.

        W segmencie pojazdów ciężkich 2016 rok to trudny czas walki o utrzymanie udziału rynkowego. Wyniki rejestracji pokazują, że mamy sporo do zrobienia. Rok 2016 to również rok premiery nowego Iveco Stralis, który dzięki przeprojektowanemu układowi napędowemu w wersji XP gwarantuje do 11,2% niższe zużycie paliwa. Parametry te potwierdzają przeprowadzone u klientów testy drogowe. Nowy Stralis zbiera również bardzo pozytywne opinie od kierowców, którzy mieli sposobność testować nowy ciągnik siodłowy. W przyszłym roku planujemy również dalsze propagowanie pojazdów napędzanych gazem ziemnym - jednym z kluczowych modeli w przyszłym roku będzie Nowy Stralis w wersji Natural Power.

 

Wojciech Traczuk, Dyrektor Handlowy Kamaz Polska:

–  Kamaz Polska, spółka „córka” litewskiej firmy Autobagi, która jest jedynym reprezentantem marki KAMAZ W Polsce, coraz mocniej wpisuje się w polski rynek samochodów ciężarowych. Firma oferuje pojazdy specjalistyczne dla różnego rodzaju działalności. Kończący się rok był dla nas zadowalający, czujemy ogromną satysfakcję, że zaufało nam tak wiele firm. Ogółem przekazaliśmy klientom 97 ciężarówek w następujących wersjach: wywrotki 3W, podwozia z HDS, dźwigi 25 t, wiertnice, wozy strażackie i komunalne. KAMAZ wjechał w nową erę – to nie slogan,  naprawdę wiele się zmieniło. Mamy nadzieję że potencjalni nabywcy to docenią. Wszystkie Kamazy zaopatrzone są już w silniki spełniające normę czystości spalin Euro 6, dostarcza je oczywiście Cummins. Przyjadą do nas również Kamazy w nowszej, bogatszej wersji – zmienia się design kabiny. Rocznik 2017 to pozytywne zmiany nie tylko w wyglądzie, ale przede wszystkim w funkcjonalności naszych samochodów ciężarowych.

Kamaz Polska poszerza ofertę o mniejsze pojazdy dostawcze marki  Gazela, o DMC do 3,5 t, z indywidualnie dobraną zabudową.

 

Piotr Stański, Prezes MAN Truck & Bus Polska:

–  Rok 2016 kończy się dla firmy MAN bardzo dobrze. Nie znamy wprawdzie ostatecznych danych sprzedaży w mijającym roku, niemniej jesteśmy w czołówce firm, które dostarczyły swoim klientom najwięcej nowych pojazdów. Trend wzrostowy w sprzedaży pojazdów ciężarowych, widoczny już w 2015 r. utrzymał swoją dynamikę i wzrósł o kolejne 20%. Oczywiście po raz kolejny największy popyt odnotowaliśmy na ciągniki siodłowe. Dlatego przez cały rok staraliśmy się elastycznie reagować na potrzeby rynku i na bieżąco dopasowywać naszą ofertę, tak aby była jak najbardziej atrakcyjna dla naszych klientów i to się nam udało.

Rok 2017 z pewnością będzie pełen wyzwań. Szacujemy, że rynek nadal będzie rósł. Dlatego już podczas targów IAA w Hanowerze przedstawiliśmy nasz najnowszy produkt – ciągnik MAN TGX EficientLine3, o potencjale oszczędności paliwa o kolejne 6,35% w stosunku do poprzedniego modelu, którym zamierzamy walczyć o klientów.

Poza tym w roku 2017 rozpoczniemy sprzedaż naszego nowego samochodu dostawczego MAN TGE, z którym wiążemy duże nadzieje na zdobycie rynku.

 

 Tomasz Ciesielski, Product & Marketing Manager Mercedes-Benz Trucks:

–  Czwarty kwartał jest okresem tradycyjnie najsilniejszym sprzedażowo i dopiero w styczniu następnego roku można dokonać bilansu zysków i strat i wyciągnąć wnioski. Teraz możemy podsumować okres pierwszych 10 miesięcy tego roku. Nasza sprzedaż, mierzona rok do roku zwiększyła się w segmencie samochodów ciężarowych o DMC ponad 6 ton o 319 szt. co stanowi wzrost o 9,8%.  Na koniec października uzyskaliśmy wynik 3.228 zarejestrowanych pojazdów. MB Trucks po 10 miesiącach zajmuje piąte miejsce w rankingu marek.

Największym powodzeniem w roku 2016 cieszyły się ciągniki siodłowe Actros do transportu międzynarodowego. Tradycyjnie bardzo silną pozycję Mercedes utrzymał w segmencie najcięższych podwozi, oferując sprawdzone w ciężkiej pracy wywrotki 4-osiowe w układzie napędowym 8x6 i 8x8.

Nasze oczekiwania odnośnie wielkości rynku to ok. 25.000-26.000 szt. pojazdów o DMC ponad 6 t. Naszą najmocniejszą bronią będą usługa Mercedes-Benz Uptime oraz bardzo ekonomiczny Actros z układem napędowym II generacji.

Tekst: Antoni Gostyński

T&m nr 12/2016

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE