IVECO Z TRUCK

 

Ciężarówka zaprojektowana przez CNH Industrial Design Centre odzwierciedla transformację w kierunku ekologicznych źródeł energii oraz pojazdów autonomicznych w transporcie długodystansowym. Celem producenta jest wyeliminowanie wypadków, w jakich mógłby uczestniczyć taki pojazd. Wykorzystano aktywne i prewencyjne systemy bezpieczeństwa. Pełen zestaw czujników dookoła pojazdu umożliwia ewolucję w kierunku zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając postęp technologiczny przy jednoczesnym zachowaniu pełnego bezpieczeństwa.

 

Krok ku przyszłości

IVECO Z TRUCK określa sposób, w jaki nowe technologie oraz autonomiczne pojazdy zmienią rolę kierowcy, który stanie się pokładowym operatorem logistyki. Koncepcyjny pojazd czyni krok ku przyszłości, wychodząc naprzeciw zmianom, które alternatywne źródła energii, nowe technologie oraz zautomatyzowane prowadzenie pojazdu wprowadzą do życia kierowcy. To pionierskie podejście zaowocowało uzyskaniem 29 patentów chroniących nową koncepcję.

Pierre Lahutte, Prezes marki IVECO: – Stoimy przed rewolucją zapoczątkowaną troską o środowisko naturalne, gospodarkę oraz bezpieczeństwo osób korzystających z pojazdów oraz znajdujących się w ich otoczeniu. Skupiając się na naszych wartościach: zrównoważonym rozwoju, całkowitym koszcie posiadania, technologii oraz współpracy biznesowej z naszymi klientami firma IVECO nieustannie podejmuje wysiłki na rzecz zmniejszenia oddziaływania naszych pojazdów na środowisko, wykorzystując do tego alternatywne paliwa, takie jak biogaz, a także umieszczając kierowcę oraz klienta w centrum uwagi naszej technologii i rozwoju. Dzięki ciężarówce IVECO Z TRUCK określamy, dokąd nasze wysiłki mogą nas doprowadzić w przyszłości: naszym celem jest pojazd z ludzką twarzą, zaprojektowany w celu wygodnego i bezpiecznego połączenia pracy i wypoczynku kierowcy, każdorazowo dostosowujący się do jego potrzeb. Definiujemy przyszłość w pełni zrównoważonego transportu długodystansowego – pojazd charakteryzujący się zerowym oddziaływaniem na środowisko, zerowymi emisjami i zerową liczbą wypadków.

 

Zasilana LNG

 Zasilana skroplonym gazem ziemnym ciężarówka nowej generacji zużywa do 33% mniej paliwa. Z TRUCK wykorzystuje zasilany LNG silnik nowej generacji, wykorzystujący jako paliwo biometan pozyskany z rafinowanego biogazu. Paliwo to, odgrywające kluczową rolę w działaniach firmy CNH Industrial na rzecz rozwijania zrównoważonych środków transportu w drodze do osiągnięcia zerowych emisji, zapewnia niską emisję CO2 oraz wyjątkowo niską emisję pyłów. Zasilany LNG silnik rozwija moc 460 KM oraz 2.000 Nm momentu obrotowego i współpracuje z 16-biegową, automatyczną przekładnią z systemem Powershift dostępnym dla wyższych przełożeń.

Zaangażowanie IVECO na rzecz rozwijania innowacji oraz ciągłej ewolucji w obszarze technologii LNG znalazło poparcie firmy PETRONAS Lubricants International, która wspierała rozwój Z TRUCK. Gaz LNG wykorzystywany w połączeniu z olejami silnikowymi o niskiej lepkości PETRONAS Urania przyczynia się do osiągnięcia celu – zerowego poziomu emisji – oraz do zmniejszenia zużycia paliwa.

Wizjonerska ciężarówka wykorzystuje nowy, koncepcyjny zbiornik paliwa opracowany wraz z firmą SAG. Zbiornik został wykonany z aluminium z wielowarstwową izolacją w nowej technologii MLI (Multi Layer Insulation). Są one pokryte odbijającą ciepło folią chroniącą przed promieniowaniem cieplnym. Technologia umożliwia stosowanie kształtu zbliżonego do sześcianu, pozwalającego zoptymalizować wykorzystanie przestrzeni oraz napełnianie dwóch zbiorników jednocześnie. Zbiorniki o łącznej pojemności 1.200 litrów pozwalają pojazdowi osiągnąć zasięg około 2.200 km – o 60% więcej, niż w przypadku obecnego modelu Stralis NP, i o wiele więcej, niż w przypadku pojazdów zasilanych olejem napędowym. Pokładowy system odzysku ciepła odpadowego wykorzystujący obieg Rankina wykorzystuje gazy spalinowe jako źródło energii cieplnej, umożliwiając tym samym dalsze zmniejszenie zużycia paliwa w trasie.

 

Łatwo się toczy

Z TRUCK wyposażono w MICHELIN X® LINE™ ENERGY™, pierwszą gamę opon, które uzyskały ocenę AAA w zakresie oporów toczenia, pozwalające zaoszczędzić pokonującym długie dystanse konwojom pojazdów nawet jeden litr paliwa na 100 km. Opony te posiadają wbudowane etykiety RFID, pozwalające śledzić każdy egzemplarz w ciągu całego cyklu życia i dostarczające informacji o ich rodzaju, rozmiarze, modelu, zużyciu, pracy oraz temperaturze. W połączeniu z systemem monitorowania ciśnienia zainstalowanym na obręczach czujniki te pozwalają również odczytywać bieżące ciśnienie w oponie.

 

Z przedłużaną kabiną

Ciężarówka Z TRUCK stanowi przykład tego, jak może wyglądać przyszłość kierowców ciężarówek. Pojazd jest ukształtowany przez ulepszoną aerodynamikę, poprawione bezpieczeństwo oraz cel, którym jest stworzenie nowej przestrzeni do życia - kabiny kierowcy. Stanowi wyobrażenie na temat tego, w jaki sposób zautomatyzowane prowadzenie pojazdów zmieni rolę kierowcy, który będzie spędzał mniej czasu na prowadzeniu pojazdu, skupiając się na pracy biurowej. Koncepcja ta umożliwia kierowcy zmianę konfiguracji kabiny tak, aby dopasować ją do bieżących potrzeb i zastosowania pojazdu w danej chwili: od jazdy w terenie miejskim, przez autonomiczną podróż po autostradach lub drogach szybkiego ruchu, pracę biurową oraz odpoczynek.

Gdy pojazd jest zaparkowany, kierowca może zmienić układ kabiny tak, by w pełni wykorzystać jej udogodnienia w zakresie zakwaterowania i pracy. Przesuwana tylna ściana odsuwa się automatycznie, przedłużając kabinę o dodatkowe 500 mm i zwiększając dostępną przestrzeń. Umożliwia to wykorzystanie wszystkich udogodnień, których może potrzebować kierowca, takich jak składane łóżko, prysznic, kuchnia, lodówka, umywalka oraz ściana z urządzeniami rozrywkowymi.

Interfejs człowiek-maszyna został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy pełną widoczność we wszystkich kierunkach oraz przedstawiać informacje adaptacyjne – właściwe informacje we właściwym miejscu i czasie. Dane dotyczące działania pojazdu są wyświetlane na inteligentnej szybie przedniej w miarę potrzeby i zmieniają się zgodnie z aktualnymi potrzebami kierowcy. Obejmuje to aktywne połączenie z oponami Michelin, które umożliwia kontrolę ich ciśnienia, temperatury oraz zużycia.

Fotel kierowcy, układ kierowniczy, pedały oraz elementy sterujące na konsoli tworzą samodzielny zespół zawieszony niezależnie od kabiny, co niweluje wszelkie nierówności drogi. System klimatyzacji tworzy idealne  dookoła siedzenia kierowcy bąbel klimatyczny, który obejmuje jego stanowisko tak, aby kierowca mógł cieszyć się właściwą temperaturą bez zakłócających odczucia przepływów powietrza.

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 11/2016

 

 

Fot. IVECO

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE