Transport towarów sypkich

 

Wśród pojazdów służących do tego celu są: leżące oraz podnoszone naczepy silosowe, kontenery (podwozia przechylne), zabudowy. Inwestując z zakup naczepy bądź zabudowy do tego rodzaju transportu warto zwrócić szczególną uwagę na: rodzaj materiału z jakiego została wykonana (odpowiednia wytrzymałość, odporność na naprężenie), wyposażenie w mechanizmy usprawniające załadunek i rozładunek, a także na jakość elementów układu jezdnego (osie, hydraulika, ogumienie). Najliczniejszą grupę tworzą naczepy silosowe: leżące oraz podnoszone. Te pierwsze (głównie do transportu cementu) mają zazwyczaj poj. od 34 do 40 m sześc. wśród tych drugim dominowały do niedawna naczepy o poj. 50-60 m sześc. (używane głównie do transportu różnego rodzaju granulatów), zauważalną tendencją jest jednak ostatnio wzrost zainteresowania klientów również naczepami podnoszonymi o mniejszych gabarytach.   

 

Podobieństwa i różnice

Zbiorniki naczep leżących mogą mieć jedną bądź kilka komór, w przypadku silosów podnoszonych komora jest jedna. Niegdyś podstawowym materiałem służącym do budowy silosów była uszlachetniona blacha stalowa (walcowana na ciepło), teraz najpopularniejsza jest blacha aluminiowa. Podstawowym walorem aluminiowej konstrukcji jest niższa od stalowej waga całych naczep, a tym samym (przy niezmienionej dopuszczalnej masie całkowitej) zwiększenie ich maksymalnej ładowności (nawet o 5-7 proc.). Spoinowanie połączeń wykonuje się metodą argonową. Poza typowymi naczepami silosowymi, w transporcie kombinowanym stosuje się też nierzadko tzw. silosokontenery. Najczęściej są to kontenery 20, 30, 40 i 42-stopowe (decyduje gęstość przewożonego produktu i dopuszczalna masa całkowita zestawu). Aby dokonać rozładunku przewożonych w nich produktów niezbędny jest mocowany na tyle naczepy lej spustowy, podający materiał pod odpowiednim ciśnieniem do silosu odbiorcy.

 

EUT od Feldbindera      

Do transportu towarów pyłowych i sypkich Feldbinder produkuje naczepy siodłowe typu silosowego, samowyładowcze, jak również nadwozia i przyczepy-silosy. Pojemność, liczba i wielkość poszczególnych komór, system rozluźniania, osie, rodzaje przewodów materiału, a także wyposażenie są uzgadniane z poszczególnymi klientami. Standardowe wyposażenie pojazdów obejmuje: spawane misy wylotu materiału (zapobiegają nieszczelności), układ hamulcowy ABS/EBS, zoptymalizowane pod względem wagi agregaty osiowe oraz obręcze koła ze stopów lekkich.

Przykładem są naczepy ciągnikowe z silosem EUT 31.3-2/1, o poj. ok. 31 m sześc. Samonośny pojemnik ciśnieniowy wykonano z aluminium. Ciśnienie kontrolne wynosi 3 bary, ciśnienie eksploatacyjne jest o 1 bar niższe. Opróżnianie zbiornika następuje pneumatycznie (niecka wylewowa FFB), zastosowano centralny przewód gromadzenia materiału. Platforma do przemieszczania to aluminiowy ruszt zabezpieczający (400 mm szerokości, z poręcze i drabiny przeciwpoślizgowe z elektrycznie polerowanej stali szlachetnej). Układ jezdny stanowi 3 x 9-tonowy agregat osiowy z hamulcem tarczowym. Waga łączna to 34 t, masa własna nieznacznie przekracza 4 t. W ofercie jest też m.in. EUT 35.3, o poj. 35 tys. l. (wymiary dł. x szer. x wys: 9 x 2,55 x 3,9 m). I w tym przypadku, jednokomorowy zbiornik wykonano z aluminium. Zbiornik posiada po dwa zasypy i zsypy.

 

Nie tylko SSK od Kassbohrera

Przykładem naczepy-silosa jest samowyładowczy Kassbohrer SSK60, o nieco ponad 13-metrowej długości, ze zbiornikiem mieszczącym ok. 60 m sześc. ładunku. Załadunek następuje poprzez trzy włazy zasypowe, z wykorzystaniem przyłącza rury załadunkowej. W rozładunku pomaga system napowietrzania. Zbiornik jest podnoszony (wywrot hydrauliczny za pomocą przedniego siłownika), kąt podnoszenia wynosi 48 st. System hydrauliczny naczepy jest zasilany z ciągnika. Zbiornik cylindryczny wykonano z aluminium, jest przechylany hydraulicznie. Ścianę czołową osadzono pochyło; ścianę tylną zakończono stożkiem z otworem wylotowym DN 700. Wzdłuż zbiornika (prawo- i lewostronnie) zamontowane profile wzmacniające. Elementem wyposażenia jest podest z lekkiej kratki metalowej (aluminium) z lewej strony, drabinka wejściowa z tyłu. Zastosowano też składane poręcze aluminiowe, obsługiwane z dołu. Całość bazuje na trzyosiowym układzie jezdnym BPW Airlight II. Pierwsza oś jest podnoszona, sterowana przez system ECAS. W załadunku pomagają włazy zasypowe: 5 x DN450 zamykane śrubami. System spustowy mechanizmu rozładunkowego oparto na zaworze DN 150 wykonanym ze stali nierdzewnej z uszczelką. Długość SSK60 wynosi 13,6 m, a średnica zbiornika 2,53 m. Masa pustego pojazdu 6,6 t, a dmc to 34 t. Naczepy tego rodzaju dostępne są też w wariantach: SSK 45; SSK 50;  SSK 63; SSK 70; SSK 90.

Oferta tego producenta obejmuje ponadto silos leżący SSL 35. Samonośną, lekką konstrukcję zbiornika wzmocniono wspornikami. Zbiornik ma okrągły przekrój  poprzeczny, jest tylko jedna komora. Zastosowano stalowe nogi podporowe marki JOST (nośność 24 t). Załadunek umożliwiają włazy zasypowe: 2 x DN450 zamykane śrubami (przyłącze rury załadunkowej 1 x DN 80/Storz B). Rozładunek umożliwiają stożki wylotowe, spawane z systemem rozluźniania materiału wewnątrz stożka. Podest z lekkiej kratki metalowej (aluminium) umieszczono z lewej strony, drabinka wejściowa znajduje się z tyłu. Długość silosa to 9,55 m, masa własna 4,5 t, a dmc 35,5 t.

 

Spitzer Silo - specjalista

Do europejskiej elity producentów naczep silosowych należy Spitzer Silo Fahrzeugwerke GmbH. To firma o historii sięgającej XIX stulecia (powstała w 1872 r i wytwarzała sprzęt rolniczy), pojazdy silosowe zaczęła produkować  w połowie ubiegłego wieku (pierwszy silos był właśnie dziełem konstruktorów Spitzera). Obecnie posiada swe fabryki w Niemczech, we Francji i na Węgrzech dostarczając każdego roku niemal 1,5 tys. pojazdów. Spitzer Silo Fahrzeugwerke GmbH jest ściśle wyspecjalizowanym producentem, wytwarza wyłącznie pojazdy silosowe, nieustannie doskonaląc ich konstrukcję. Wiele z wprowadzonych zmian jest rezultatem stałego przepływu informacji pomiędzy producentem pojazdów, a ich dotychczasowymi użytkownikami.

 Klienci naczep Spitzer Silo doceniają zwłaszcza, że są to najlżejsze naczepy na rynku. Wyjątkowo niska waga (to szczególnie istotne w przypadku transportowania wielotonowych ładunków) wynika z zastosowania aluminium nie tylko do budowy zbiornika, ale też poszczególnych komponentów składających się na końcowy produkt. Gama obejmuje kilkadziesiąt modeli, zarówno leżących (SF), jak i podnoszonych (SK). Wśród tych ostatnich jest siodłowa naczepa silosowa ze zbiornikiem podnoszonym SK 2753 CAL. Ma 11,3 m długości, a średnica zbiornika wynosi 2,55 m. W aluminiowym zbiorniku zastosowano cztery otwory wsypowe z pokrywami zamykanymi śrubami dociskowymi ze stali nierdzewnej. Obsługę ułatwia drabina oraz pomost ze składaną barierka ochronną (po lewej stronie). Z aluminium anodowanego wykonano lej spustowy (otwierany, podnoszony), z matą spulchniającą wyjmowaną przez odkręcenie jednej śruby (rozwiązanie opatentowane). Na system dystrybucji powietrza składają się m.in. przewód rozdziału powietrza (z aluminium, umieszczony po prawej stronie), kolektor przygotowany do wkładu filtra i drugiego zaworu bezpieczeństwa, wąż przyłączeniowy kompresora. Regulacja powietrza górnego, pomocniczego i spulchniającego następuje przy pomocy zaworów klapowych wykonanych ze stali nierdzewnej a uszczelnionych silikonem. Zbiornik ma poj. ok. 53 m sześc. Do podnoszenia zbiornika zastosowano hydrauliczny podnośnik marki Hyva (kąt wzniosu ok. 45 st.). Producent oferuje szeroką gamę wyposażenia dodatkowego, obejmującą m.in. dwa węże rozładowcze DN 80 lub DN 100 do produktów sypkich, kabel uziemienia na zwijaku itp. Standardowo montowane jest zabezpieczenie przed ruszeniem z uniesioną barierką ochronną (przez hamulec postojowy). Nabywcy zamawiają często zbiornik z wykończeniem do granulatów chemicznych, czy elektrohydrauliczny zestaw podnośnikowy składający się z pompy, zbiornika oleju (180 l) i silnika (3 kW) zamontowany na naczepie (zasilanie z ciągnika prądem 24 V).      

Technicznie dopuszczalny ciężar naczepy SK 2753 CAL to 39 t, naczepa bez ładunku waży 5,9 t. Ciśnienie robocze wynosi 2 bary. Zestaw osiowy bazuje na zawieszeniu pneumatycznym z instalacją wznoszenia i opuszczania z ogranicznikiem wzniosu. W zależności od życzenia konkretnego klienta stosowane są osie BPW, SAF, Mercedes Benz. Naczepy wyposażane są w  sprężynowe hamulce postojowe, ABS z elektroniczną regulacją oraz tarczowe hamulce.

Tekst: Michał Jurczak

T&M nr 6/2016

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE