MAN na czele rankingu

Według statystyk Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w 2015 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 22.158 ciężarówek o DMC ponad 6 ton, w tym 4.183 nowe pojazdy ciężarowe MAN. Udział niemieckiej marki w rynku wyniósł 18,9%. Na drugim miejscu w tym rankingu uplasował się DAF (3.902 pojazdy, 17,6 proc. udziału w rynku), na trzecim Mercedes-Benz (3.555 sztuk, 16%), na czwartym Scania (3.538, 16%), dalej Volvo (3.303, 14,9%), Iveco (2.341, 10,6%) i Renault Trucks (1.232, 5,6%). MAN osiągnął także dobry wynik w sprzedaży pojazdów najcięższych, o DMC ponad 16 t, gdzie prowadzi DAF (z 18,9% udziałem w rynku i sprzedażą ponad 3.820 sztuk). Niemiecka marka plasuje się na drugim miejscu, ze sprzedażą 3.695 sztuk (udział rynkowy – 18,3 %). Na kolejnych miejscach są: Scania (3.358 pojazdów, 17,5% udział w rynku), Volvo (3.294 i 16,3%), Mercedes-Benz (3.244, 16%), Iveco (1.444, 7,14 %) i Renault Trucks (1.168, 8,8%)

Również w sektorze autobusów wynik MAN w Polsce jest wyjątkowo dobry. Dostarczając 168 autobusów, MAN zajął drugie miejsce w tym segmencie na rynku polskim.

– Ten doskonały wynik cieszy nas szczególnie z dwóch względów. Po pierwsze po trzyletniej przerwie powróciliśmy na pierwsze miejsce sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce. Po drugie umocniliśmy naszą pozycję w ramach koncernu, stając się trzecim rynkiem na świecie. To właśnie w Polsce, po Niemczech i Francji, MAN sprzedaje najwięcej swoich pojazdów – powiedział Piotr Stański, Prezes Zarządu MAN Truck & Bus Polska. – Sukces rynkowy MAN w roku 2015 zawdzięczamy zarówno doskonałemu produktowi, jakim jest niezawodna i ekonomiczna ciężarówka MAN jak również dopasowanym do potrzeb rynku ofertom sprzedażowym i obsłudze serwisowej.

Systematycznie rosła sprzedaż pojazdów MAN z kontraktami serwisowymi. Aktualnie co czwarta ciężarówka tej marki sprzedawana jest z tą usługą (w 2015 r. – 1.136 sztuk, czyli 28,5%). Aktualnie na rynku jest 2.720 pojazdów objętych kontraktami.

Rośnie też zainteresowanie klientów systemem telematycznym MAN Telematics. Na koniec 2015 r. już 1.070 pojazdów było włączonych w nadzór sprawowany za pośrednictwem tego systemu (obejmuje m.in. informacje o danych pojazdu, portal danych przeglądowych i naprawczych).

W roku 2015 firma MAN Truck & Bus Polska kontynuowała promocję usług oferowanych w autoryzowanej sieci serwisowej. Proponowane były pakiety serwisowe w atrakcyjnych cenach jak również oryginalne części zamienne serii ecoline oraz oferta Dobre roczniki skierowana do użytkowników starszych pojazdów ciężarowych, które cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród klientów. W roku 2015 wystartował także program „Rok to za mało”, w którym oryginalne części zamienne MAN, zakupione w sieci serwisowej objęte zostały dwuletnią gwarancją.

Sprzedaż części zamiennych w sieci MAN w ujęciu wartościowym rośnie systematycznie z roku na rok o około 9-11 proc – w 2015 roku przekroczyła pułap 140 mln zł. Na rok 2016 szacowana jest sprzedaż zbliżona do 160 mln zł (wzrost o ok. 10%).

Sprzedaż całkowita serwisu MAN w Polsce również systematycznie rośnie o 3-6 proc. W 2015 r. zbliżyła się do 26 mln zł, a na rok 2016 przewiduje się obroty na poziomie ok. 26,5 mln zł.

W minionym roku MAN, już po raz czwarty z rzędu z w raporcie TÜV, został doceniony i nagrodzony jako producent najbardziej bezawaryjnych ciężarówek. Nie dziwi więc, że sprzedaż pojazdów używanych od kilku lat utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie. W roku 2015 wyniosła 844 sztuki, odnotowując wzrost o 20%.

Firma planuje w bieżącym roku rozwijać ofertę handlową w takich obszarach jak środki smarne, części do naczep i zabudów oraz szeroko rozumiane akcesoria.

Tekst: Antoni Gostyński

T&M nr 3/2016

        

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE