Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Szalenie istotne

40-tonowy zestaw, z ciągnikiem o mocy 450 koni może przyspieszyć do 80 km/h w 45 sekund.

Natomiast awaryjne hamowanie z tej prędkości trwa 3 sekundy i wymaga mocy prawie 4.500 KM. To pokazuje, jakim obciążeniem musi sprostać układ hamulcowy.

– Niezależnie od tego czym jeździmy, konieczna jest cykliczna kontrola kondycji elementów układu hamulcowego – podkreśla Wojciech Sokołowski, trener techniczny TMD Friction, właściciela marki Textar. – Trzeba sprawdzić stan przewodów hamulcowych, grubość tarcz i klocków w zaciskach. W pojazdach wyposażonych w bębny – grubość okładzin i średnicę wewnętrzną bębna. Warto zwrócić uwagę na ewentualną obecność wody w układzie hamulcowym i jego filtrach. Woda może powodować korozję elementów siłowników hamulcowych lub zamarznąć i stać się przyczyną kłopotów.

 

Tutaj nie oszczędzamy

Niewątpliwie wpływ na skuteczność oraz komfortowe działanie hamulców mają decyzje podejmowane przez właścicieli pojazdów podczas przeglądów i napraw. Kiedy trzeba wymienić uszkodzone lub zużyte części układu hamulcowego, warto stawiać na sprawdzone produkty renomowanych firm.

– Oszczędności w tym zakresie mogą okazać się pozorne i w przyszłości wygenerować duże koszty – podkreśla Wojciech Sokołowski z TMD Friction (Textar). – Stosowanie w układach hamulcowych elementów podejrzanie tanich, a więc zapewne niskiej jakości, może być niebezpieczne i mieć fatalne skutki. Szczególnie w przypadku samochodów użytkowych istotne jest dobieranie materiałów ciernych zgodnie z ich przeznaczeniem. Zaciski w ciągniku, autobusie lub naczepie mogą być identyczne, ale dedykowane do każdego z tych pojazdów klocki hamulcowe będą miały różne parametry. Odpowiednie zastosowanie części pozwoli zachować prawidłowy współczynnik tarcia w układzie. Jeśli dobierzemy niewłaściwe klocki do tarczy lub odwrotnie, zmienia się współczynnik tarcia i sprawność działania całego układu. Skuteczność hamowania spada, a dystans potrzebny do zatrzymania się wydłuża. W skrajnych przypadkach źle dobranych części współczynnik tarcia może być gorszy o 30 procent.

Niskiej jakości części zamienne mogą być wykonane ze słabych materiałów, szybciej zużywać się, a ze wzrostem temperatury będzie obniżał się ich współczynnik tarcia. Do ich uszkodzeń może dojść właśnie w kluczowym momencie, w przypadku awaryjnego hamowania, gdy w układzie działają maksymalne siły. Dlatego takie znaczenie ma montowanie pewnych i sprawdzonych produktów.

Dla szukających oszczędności i ekologii Textar proponuje klocki hamulcowe z lekką płytką nośną. Są one lżejsze w porównaniu do standardowych klocków do aut użytkowych, jednocześnie zapewniając taki sam poziom bezpieczeństwa.

 

Klocki TRW

Marka TRW, należąca do ZF Aftermarket, jest znana z klocków hamulcowych wysokiej jakości. Wszystkie klocki do pojazdów ciężarowych podlegają restrykcyjnemu sprawdzeniu w testach dynamometrycznych i drogowych. Pierwsze rozpoczynają się w fazie opracowywania produktu i pozwalają kontrolować siły hamowania, zużycie oraz podatność na fading. Próby drogowe umożliwiają określenie skuteczności hamulców przy wysokiej temperaturze roboczej układu (100-500 st. C). Dodatkowo uzupełniane są próbą symulującą zjazd z góry, weryfikującą działanie hamulców.

– Każda część zamienna TRW przeznaczona do samochodów ciężarowych sprawdzana jest w ekstremalnych warunkach podczas testów laboratoryjnych, prób torowych oraz na drogach. Daje to pewność, że nasze części nie zawiodą w nawet najtrudniejszych warunkach – zapewnia Michał Głażewski, kierownik zespołu technicznego IAM ZF Aftermarket.

TRW przykłada dużą wagę do szczegółów, ale jakże ważnych dla mechaników. Przykładowo, w klockach sprężyny zaprojektowano tak, aby ułatwić montaż i demontaż elementów z zacisku, zapewniając przy tym odpowiednią charakterystykę sprężystości.

W konstrukcji klocków TRW nigdy nie stosuje się zmodyfikowanego materiału wykorzystywanego w częściach do samochodów osobowych czy dostawczych, a wyłącznie specjalną mieszankę materiałów przeznaczonych do pojazdów ciężarowych, stworzoną w trakcie wielu lat prac badawczych. Natomiast tylna płytka klocka charakteryzuje się odpowiednią sztywnością oraz dokładnym wykonaniem, gwarantującym właściwe poruszanie się klocka w prowadnicach. Konstrukcja obejmuje również opatentowaną budowę sworzni, których stożkowy kształt i umiejscowienie pozwalają na lepsze połączenie płytki z materiałem ciernym.

 

Rodzina ModulT

Zaciski Haldexa z rodziny ModulT występują w różnych wariantach: 22,5-calowy DBT 22 MD do samochodów ciężarowych i autobusów oraz DBT 19 LT i DBT 22 LT, odpowiednio 19,5- i 22,5-calowy do naczep i przyczep. Najmocniejsza wersja w rozmiarze 22,5 generuje 30 kNm maksymalnego momentu hamowania.

Na tle konkurencji zaciski wyróżniają się dwiema cechami. Pierwsza z nich to waga, przykładowo DBT 22 LT w wersji do naczep i przyczep waży ok. 31 kg. Pięć lat temu na rynek wprowadzono zmodernizowany wariant, Generation II. Głównym celem przyświecającym przy jego projektowaniu była redukcja wagi w stosunku do Generation I przy zachowaniu tej samej wydajności. Finalnie produkt prezentuje taką samą efektywność hamowania przy wadze zredukowanej do poziomu poniżej 30 kg. Druga rzecz, która wyróżnia zaciski ModulT to konstrukcja jednotłoczkowa. W porównaniu do zacisków dwutłoczkowych zastosowano tutaj tłok o dużo większej średnicy oraz płytkę podstawiającą klocek w kształcie litery T. Zapewnia to równy rozkład nacisków na klocek, dzięki czemu uzyskuje się wysoką efektywność hamowania. Kolejną zaletą jest wyjątkowo równomierne zużycie klocków wewnętrznych i zewnętrznych dzięki szczególnie dobrze wyważonemu rozkładowi siły mocowania, który zapobiega pęknięciom cieplnym i nierównomiernemu zużyciu, a jednocześnie przyczynia się do optymalnej siły hamowania. Podwójne łożyska wałeczkowe w mechanizmie dźwigniowym gwarantują niską histerezę i dużą sprawność.

 

Tarcza bez demontażu zacisku

BPW cechują dwie zalety: możliwość wymiany tarczy bez konieczności demontażu zacisku oraz pięć lat gwarancji na mechanizmy wewnętrzne zacisków TS2. Hamulce tarczowe BPW są wysoko cenione przez mechaników – obsługa jest łatwiejsza i wymaga mniej czasu. Przewidziano dwie odmiany zacisku Eco Disc: TS2 3709 i TS2 4309 przeznaczonych do współpracy z tarczami Ø 370 mm (koła 19,5”) oraz Ø 430 mm (koła 22,5”). Korpus zacisku w obu wersjach jest bardziej zwarty od poprzednika. Zoptymalizowano liczbę elementów mechanizmów wewnętrznych, zachowując tą samą skuteczność hamowania, przy masie mniejszej o 2 kg. Dla zapewnienia komfortu obsługi mechanizm regulacji zacisku umieszczono od strony siłownika hamulcowego, dzięki czemu jest on dostępny bez zdejmowania koła. Warto dodać, iż zautomatyzowaną linię produkcyjną BPW opuściło już ponad dwa miliony zacisków Eco Disc.

 

Części Sauer

Sauer to marka części zamiennych Grupy SAF-Holland, wśród których są m.in. siłowniki hamulcowe, tarcze i bębny, zaciski Reman, zestawy naprawcze do zacisków.
Siłowniki do pneumatycznych układów hamulcowych samochodów ciężarowych, naczep i przyczep mogą być stosowane dla hamulców tarczowych i bębnowych. Są zaprojektowane w sposób uniwersalny i pozwalający na obniżenie kosztów magazynowania. Cechy, funkcjonalność i jakość są porównywalne z siłownikami znanych producentów OEM. Sauer zaleca wymianę siłowników na osi, aby uniknąć różnych efektów hamowania.

Tarcze i bębny Sauera charakteryzują się optymalnymi parametrami termicznymi. Nawet przy wysokich temperaturach wykazują wysoką sprawność. Ponadto, niski współczynnik zużycia daje takie zalety, jak skrócenie czasu przestoju i niższe koszty eksploatacji.

Regenerowane zaciski Reman tworzą bardzo dobrą alternatywę dla oryginalnych części zamiennych, pozwalają oszczędzić zasoby i pieniądze. Drugie życie zacisków jest naprawdę możliwe. Zużyte zaciski są profesjonalnie odnawiane i mogą być ponownie użyte bez żadnych problemów.

Do długotrwałego użytkowania niezbędna jest regularna wymiana części zużywających się, podlegających największym obciążeniom. Zestawy naprawcze Sauera umożliwiają szybką i niedrogą konserwację zacisków hamulcowych.

 

T&M nr 3/2023

Tekst: Leon Bilski

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE