Lepszy Daily 2019

 

         Podczas prezentacji dla dziennikarzy w Środzie Wielkopolskiej Tomasz Wykrota, marketing manager IVECO Poland, podkreślał dobre wyniki handlowe od stycznia do sierpnia. W kategorii DMC od 3,49 t do 7,2 t IVECO z wynikiem 3956 sztuk jest w Polsce drugie za Renault a przed Mercedesem. Należy do niego prawie jedna szósta rynku, dokładnie 15,5 proc. Odnowiony Daily trzeciej generacji z pewnością pomoże w utrzymaniu wysokiej pozycji. Z przodu można go rozpoznać np. po zderzaku podzielonym na trzy części. Spadną koszty napraw po ewentualnych stłuczkach. Dane IVECO wskazują, iż w 67 proc. przypadków wystarczyłoby wymienić jeden element zderzaka, w 23 proc. dwa, a tylko w 10 proc. trzy.       

         Czas AdBlue

         Prawie wszystkie silniki wymagają płynu AdBlue, ekologia. Wyjątek stanowi 3.0 136 KM na sprężony gaz ziemny CNG i benzynę, z turbosprężarką z zaworem upustowym waste gate, czyli bez zmiennej geometrii łopatek. Nowością jest przeznaczenie dwóch wysokoprężnych silników 2.3, 136-konnego i 156-konnego również do gamy heavy duty. Najsłabszy motor o tej pojemności rozwija 116 koni.

Model roku 2019 od modelu roku 2016 różni się zastosowaniem eVGT, turbosprężarki ze zmienną geometrią, elektronicznie sterowaną, we wszystkich silnikach 2.3 (116 KM, 136 KM, 156 KM) oraz w 3.0 210 KM – to nowy, najwyższy wariant mocy kojarzony wyłącznie z ośmiobiegowym automatem Hi-Matic. Poza tym trzylitrowa, wysokoprężna jednostka może mieć 160 KM (z VGT, tylko jako podwozie z kabiną i manualną skrzynią) i 180 KM (z VGT). Jak zaznaczał Maciej Majdax, light line product manager, zaletami turbo eVGT w porównaniu z turbo VGT o sterowaniu pneumatycznym są: szybsza reakcja w przejściowym zakresie obrotów, wzrost momentu obrotowego nawet przy niewielkiej prędkości, ograniczenie zużycia paliwa w granicach 1,5 proc. Reasumując, mamy dwie pojemności, łącznie w siedmiu wariantach mocy, wszystkie z normami Euro 6 D i Euro VI D.

Przeglądy zdaniem IVECO należą się co 50 tys. km, w przypadku silników 2.3 nawet co 60 tys. km, ale po wykupieniu dwóch opcji, powiększonej miski olejowej z 5,4 l do 7,5 l oraz pakietu serwisowego. Gdyby te przebiegi nie zostały osiągnięte, wymiany oleju trzeba dokonywać co 24 miesiące, niezależnie od warunków eksploatacji.

Teraz na prąd

CNG jest już czymś oczywistym w „Dejlaku”, na koniec 2020 roku, albo przełom 2020/21 jest zapowiadany napęd elektryczny. Inny znak czasu to wyrzeczenie się hydraulicznego wspomagania kierownicy na rzecz elektrycznego. Typowo dla wielkiej rodziny Fiata (IVECO do niej należy) można włączyć, przyciskiem na desce rozdzielczej, tryb City, czyli zwiększyć siłę wspomagania. Przydaje się to, zgodnie z nazwą, w warunkach miejskich albo podczas manewrowania na małej powierzchni. IVECO obiecuje zmniejszenie spalania do 1,5 proc., takie korzyści ma przynieść usunięcie hydraulicznej pompy i całego układu. 

  Kolejną, techniczną zmianę stanowi nowy, podwójny resor dla tylnej osi z pojedynczymi kołami. Dzięki niemu prześwit wzrósł o 25 mm i poprawiło się prowadzenie przy pełnym załadunku (mniejsze obciążenie skrętne).   

Opcja za opcją

Szeroka oferta opcji pozwala na skonfigurowanie Daily z wieloma układami bezpieczeństwa czynnego i połączonego z wirtualnym światem. Z zasady opisujemy to co w standardzie, ale warto wymienić kilka niewątpliwie interesujących dodatków: tempomat adaptacyjny, asystent jazdy w korku (Queue Assist), układ ostrzegający o opuszczeniu pasa ruchu, układ pomagający utrzymać pojazd na pasie ruchu,  asystent poprzecznego wiatru, wspomaganie zjazdu ze wzniesienia, automatyczne wycieraczki i przednie światła, automatyczne światła drogowe, elektryczny hamulec postojowy, monitorowanie ciśnienia w ogumieniu TPMS (również przy bliźniakach). Wzorem Mercedesa opcją jest również regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, standardowo kolumna pozostaje nieruchoma.

Ciekawą grupę opcji stanowi telematyka B-Link. Potrzebny do jej działania moduł telematyczny trzeba dokupić oddzielnie, albo w dwóch najwyższych kontraktach serwisowych nazwanych 3XL-Life i 2XL-Life. Telematyka umożliwia przykładowo zdalne diagnozowanie pojazdu, zdalną aktualizację oprogramowania, może wspomaga zarządzanie flotą za pomocą Verizon Connect.

4x4 po swojemu

Gama 2019 obejmuje również odmiany 4x4. Teraz IVECO samo opracowuje i produkuje takie samochody, we włoskim Bolzano, tam gdzie powstają wersje wojskowe. Napęd jest permanentny, z centralnym mechanizmem różnicowym i reduktorem włączonym teraz przyciskiem z żółwikiem na kokpicie. Jak w Mercedesie G blokuje się wszystkie trzy dyferencjały, przyciskami obok żółwika, w kolejności: środkowy, tylny, przedni. Tylny most jest sztywny, przedni łamany. Opcjonalną przystawkę odbioru mocy montuje się na skrzynce rozdzielczej. Daily 4x4 występuje jako van o DMC 5,5 t i 7 t oraz jako podwozie do zabudowy o DMC 3,5 t, 5,5 t, 7 t z kabiną pojedynczą lub brygadową.

(Ramka)

Zdaniem importera

Tomasz Wykrota, marketing manager IVECO Poland

         – W pojazdach 4x2 najważniejsza nowość to telematyka – możliwość zdalnej diagnozy, możliwość monitorowania pojazdu w zupełnie nowy sposób. Dotychczas musieliśmy do samochodu fizycznie podłączyć się komputerem diagnostycznym. Z nowymi rozwiązaniami możemy dostać się zdalnie, poprzez internetową chmurę. Dzięki temu my i użytkownicy możemy szybciej pewne rzeczy wychwycić, można podejść zupełnie inaczej do kwestii eksploatacji i obsługi samochodu. Wiemy dużo więcej, co w danym pojeździe się dzieje, możemy działać proaktywnie a nie reaktywnie. Jestem przekonany, że klienci będą zamawiali telematykę, tego rodzaju systemy są rozpowszechnione w transporcie ciężkim.

         W przypadku wersji 4x4 możemy mówić o ewolucji. To jest bardzo dobra, bardzo sprawdzona konstrukcja, często wybierana przez tych, którzy potrzebują pojazdu do ciężkiego terenu. Dlatego te samochody znajdują zastosowanie w energetyce, czy straży pożarnej. Najważniejsza zmiana to automatyczna skrzynia biegów, której wcześniej w 4x4 nie mieliśmy. Automat bardzo ułatwia eksploatację takiego pojazdu. Układ hamulcowy jest tarczowy, poprzednio tylna oś była wyposażona w bębny. Niezależne zawieszenie z przodu zwiększa komfort na drogach utwardzonych.       

                

Add comment

Security code Refresh

            Obejrzyj online    OBEJRZYJ ONLINE