Uta listopad

loga na www miedzy banery

Inelo 1170x150

loga na www miedzy banery

1150x300 Mercedes

loga na www miedzy banerybp 2024 karta bp Plus Aral 1170x300px 3

loga na www miedzy banery

Prometeon luty

Oleje Klimowicz banner

loga na www miedzy banery

Kaessbohrerloga na www miedzy banery

Oleje Klimowicz banner 2

Droga do efektywności

Nadal cena ma istotny wpływ na wybór opon do naczep, ale coraz więcej przewoźników bierze pod uwagę inne cechy ogumienia.

 

Dobrze dobrane opony pomagają polepszyć efektywność transportowej działalności. Coraz więcej klientów wybiera opony premium, chcąc zwiększyć efektywność prowadzonej działalności, zauważa Michał Antoniak, area sales manager Continental Opony Polska. Klienci wiedzą już, że koszt zakupu to ułamek tego, ile w ogólnym rozrachunku pochłania obsługa ogumienia, wliczając w to ewentualne przestoje z powodu awarii. Dlatego właściciele i zarządcy flot coraz większą wagę przywiązują do jakości i technologii, bo one przekładają się na uzyskiwane przebiegi, opory toczenia, żywotność czy odporność na uszkodzenia.

– Firmy transportowe szukają rozwiązań, które zapewnią maksymalne bezpieczeństwo, wydajność i efektywność ekonomiczną – podkreśla Michał Antoniak. – Mają świadomość, że kwestia doboru opon odgrywa ważną rolę w optymalizacji kosztów utrzymania floty. Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku transportowym – dużą konkurencję i rosnącą presję cenową – rozważne podejście do ogumienia jest opłacalne.

 

Profile, średnice, nośność

Rośnie popularność naczep o większej pojemności i ładowności, a do nich są potrzebne opony o wyższym indeksie nośności. Pojawienie się opon High Load (HL) wynika również ze zmian w prawie podnoszących limit ciężaru na pojedynczą oś, a co za tym idzie zwiększających możliwości załadunkowe pojazdów.

W porównaniu do lat 90. i pierwszej dekady XXI w. opony stają się coraz szersze. Nawet w obrębie tego samego rozmiaru szerokość czoła bieżnika znacząco się powiększyła. Jednocześnie średnice ogumienia naczepowego stale maleją. Współczesne zestawy transportowe powiększają swoją kubaturę, wymuszając obniżenie przestrzeni pod podłogą. Co za tym idzie, również opony są coraz to niższe, ale też szersze. Pozwala to osiągnąć nośność taką samą lub wyższą w stosunku do ich odpowiedników sprzed kilkunastu lat.

– Z jednej strony widać nacisk na specjalizację wykonywanych zadań przez naczepy, a więc też opony. Z drugiej natomiast odczuwalny jest nacisk na maksymalną uniwersalność i pracę w każdych warunkach bez potrzeby sezonowej zmiany ogumienia – Michał Antoniak z Continentala komentuje różnorodne wymagania stawiane przed oponami do naczep. 

 

Rozwiązania wspierające

Ale same opony, nawet o najlepszych parametrach, to jeszcze nie wszystko. Przewoźnicy coraz częściej zwracają uwagę na rozwiązania wspierające zarządzanie oponami, które pozwalają optymalizować koszty, a jednocześnie zmniejszyć ryzyko niespodziewanych przestojów, co często wiąże się z dodatkowymi, dotkliwymi obciążeniami dla firmy.

Goodyear, dla przykładu, ma kilka takich propozycji. Kilka miesięcy temu wprowadził nową, kompleksową ofertę dla flot – Goodyear Total Mobility. Łączy ona w sobie pełną gamę opon premium dedykowanych do samochodów ciężarowych, pakiet rozwiązań w zakresie monitorowania danych i analiz prognostycznych oraz ponad 2.000 punktów serwisowych w całej Europie.

– Dużym zainteresowaniem wśród dużych i małych flot, działających na różnych obszarach rynku w całej Europie, cieszy się system Goodyear Proactive Solutions – informuje Janusz Krupa, menadżer marketingu opon użytkowych Polska Ukraina Goodyear Dunlop Tires Polska. – System pomaga utrzymywać optymalne ciśnienie, co przekłada się na poprawę osiągów opon i zmniejszenie ryzyka ich awarii. Wpływa to na obniżenie całkowitych kosztów operacyjnych i zwiększenie efektywności. Nasza działalność w tym zakresie nieustannie się rozwija. Wprowadzenie Goodyear Proactive Solutions i Goodyear Total Mobility to naturalny krok w rozwoju firmy, która od lat oferuje wysokiej jakości opony ciężarowe i usługi, w skład których wchodzą usługi Truck Force, Service Line 24 h, pomoc drogowa, system internetowego zarządzania Fleet Online Solutions oraz technologia Goodyear Retread. Klienci oczekują od nas takich usług.

W podobną stronę podąża Continental. Sieć Conti 360° świadczy całodobową pomoc na terenie Europy z gwarancją powrotu na drogę w czasie nawet trzech lub czterech godzin, w zależności od kraju. Żeby móc w porę zareagować, konieczne staje się stosowanie czujników ciśnienia umożliwiających kontrolę parametrów także w czasie jazdy.

Continental, poza opracowywaniem nowych technologii produkcji opon, skupia się na rozwijaniu innowacyjnych rozwiązań w zakresie cyfrowego monitoringu ogumienia. Systemy takie jak Conti Connect czy Conti Pressure Check za pomocą zamontowanych w oponach czujników na bieżąco zbierają dane dotyczące temperatury i ciśnienia. Dzięki temu zarządca floty ma szczegółowy wgląd w alerty oraz historię parametrów opon każdego z pojazdów. Zyskuje także możliwość dokonywania pogłębionych analiz i generowania raportów. Cyfrowy monitoring opon pomaga zapobiegać awariom, w razie pojawienia się odchyleń od pomiarów optymalnych, Conti Connect wysyła powiadomienie i sugeruje czynności naprawcze. Pomaga to zachować pełną kontrolę nad stanem ogumienia, a tym samym zwiększyć sprawność floty, ograniczając do minimum czas przestojów pojazdów. Cyfrowy monitoring opon pozwala też zapomnieć o ręcznych, rutynowych kontrolach, ponieważ czynności związane z serwisowaniem ogumienia mogą być wykonywane dokładnie wtedy, kiedy są niezbędne. Dla firm transportowych ma to podwójne znacznie, z jednej strony obniża koszty utrzymania, z drugiej zwiększa wydajność floty.

 

Nie wyważamy

Zadaliśmy naszym ekspertom pytanie, jak to powinno być z wyważaniem opon naczepowych, a jak jest w rzeczywistości? Menadżerowie Continentala i Goodyeara nie ukrywają, że wyważanie takich gum nie jest częstą praktyką. Wynika to z nacisku ładunku na opony, który niweluje ewentualne niedogodności. Jak argumentuje Michał Antoniak z Continentala, warto rozważyć wyważanie w określonych przypadkach np. przy transporcie szkła, gdzie drgania spowodowane niewyważeniem koła mogą mieć znaczny wpływ na bezpieczeństwo przewożonego towaru. 

 

Goodyear Fuelmax T, opona przeznaczona dla flot dalekobieżnych, charakteryzuje się szerokim bieżnikiem oraz specjalną mieszanką gumową, która pozwala osiągać bardzo niskie opory toczenia. Przekłada się to na bardzo dobrą efektywność paliwową potwierdzoną najwyższą kategorią A na unijnej etykiecie. Ponadto ogumienie uzyskuje lepsze przebiegi oraz dobre osiągi w zakresie hamowania na mokrej nawierzchni. Produkt dostępny w rozmiarach 385/55 R22.5, 385/65 R22.5 i 435/50 R19.5 (na zdjęciu).

Continental Conti Cross Trac to seria opon budowlanych odznaczających się równowagą między wydajnością na nawierzchniach nieutwardzonych i utwardzonych, a przy tym wyjątkową wytrzymałością oraz odpornością na odpryski, wykruszenia, przecięcia. Sekret tkwi w ich budowie, w innowacyjnym wzorze bieżnika i najnowocześniejszych mieszankach. W przypadku Conti Cross Trac HT3 dla osi naczepowej (na fot.) charakterystyczna jest wytrzymała i odporna na ścieranie konstrukcja barków, zapewniająca dodatkową stabilność boczną.

Add comment

Security code Refresh

    okładkana stronę   okładka 10 2022   okladka   okładka fc   wwwokladka   okładka1   okładka 5 www

OBEJRZYJ ONLINE